Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utbildning i svenska för invandrare, Dir. 2002:105
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2002-06-13
Beslut vid regeringssammanträde den 13 juni 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare skall pröva hur skolformen svenskundervisning
för invandrare, sfi, kan förnyas och organiseras. Utgångspunkt
för arbetet skall vara att skapa en högkvalitativ utbildning
i svenska språket och därigenom kunna stärka språkinlärningen,
höja svenskutbildningens status och öka möjligheterna att
anpassa utbildningen och utbildningsmålen till individernas behov
och förutsättningar. Utbildningen i svenska skall kunna ske
parallellt med t.ex. olika former av annan utbildning, arbete
eller praktik. Samhällsinformationens roll i den grundläggande
utbildningen i svenska språket skall prövas. Utredaren skall
särskilt analysera konsekvenserna av förändringarna i fråga om
ansvars- och kostnadsfördelningen mellan stat och kommun för
såväl deltagarnas försörjning som för själva utbildningen och
introduktionen i kommunerna. Utredningen skall bedrivas i nära
samråd och parallellt med översynen av mottagande av och
introduktion för flyktingar (Dir. 2001:87). Utredaren skall
redovisa sitt uppdrag senast den 31 mars 2003.
Bakgrund
Syftet med svenskundervisning för invandrare, sfi, är att ge
folkbokförda invandrare kunskaper i det svenska språket och om
det svenska samhället. Sfi är i dag enligt 1 kap. 8 § skollagen
(1985:1100) en del av det offentliga skolväsendet för vuxna.
Verksamheten regleras genom 13 kap. skollagen och förordningen
(1994:895) om svenskundervisning för invandrare. Målen för
utbildningen formuleras i förordningen (SKOLFS 1994:28) om
kursplan för svenskundervisning för invandrare.
Under läsåret 2000/01 deltog drygt 37 000 invandrare i sfi,
varav cirka en tredjedel var flyktingar.
Kunskapslyftskommittén föreslog i delbetänkandet Vuxenutbildning
för alla? Andra året med kunskapslyftet (SOU 1999:39) att sfi
skulle integreras i komvux. Med anledning av förslaget gav
regeringen Statskontoret i uppdrag att överväga för- och nackdelar
med en inordning i komvux och gymnasieskolan respektive med
att sfi fortsatt är en egen skolform. Statskontoret redovisade
sin analys i juni 2000.
Regeringen har i propositionen om vuxnas lärande (prop. 2000/01:72)
haft som utgångspunkt att vuxenutbildning måste individualiseras
och utgå från varje individs behov och förutsättningar. I
propositionen betonades att individualiseringen är särskilt viktig
när det gäller en så heterogen grupp som invandrare. Regeringen
föreslog att sfi skulle kvarstå som egen skolform men att
utbildningen måste utvecklas vidare, som en del av den övriga
vuxenutbildningen, och bli mer flexibel. Bl.a. föreslogs att sfi
skall anordnas som kurser i stället för en kurs. Skollagens
bestämmelser har ändrats i enlighet med detta fr.o.m. den 1
januari 2002. Regeringen gav samtidigt Nationellt centrum för
sfi och svenska som andraspråk en permanent form.
Arbetet med att förändra sfi har påbörjats. Skolverket har under
2001 fått i uppdrag att utarbeta nya kursplaner för sfi samt att,
tillsammans med Högskoleverket och Svenska Kommunförbundet,
undersöka hur sfi för högutbildade invandrare kan anordnas i
högskolemiljö. Verket har vidare fått i uppdrag att utveckla
ämneskompetensen hos lärare inom sfi samt att stödja projekt som
rör nya samarbetsformer mellan sfi och andra aktörer inom
verksamheten för integration av invandrare.
Översyn av mottagandet av och introduktion för flyktingar
I november 2001 tillsatte regeringen en särskild utredare för
att utifrån ett helhetsperspektiv göra en översyn av mottagande
av och introduktion för flyktingar (Dir. 2001:87). Översynen
skall bl.a. analysera hinder för egenförsörjning, delaktighet
och en långsiktigt hållbar integration. Utredaren skall särskilt
överväga hur alla nyanlända invandrare skall kunna få ökad kunskap
om och förståelse för grundläggande normer i det svenska samhället
och det svenska demokratiska systemet. Utredaren skall också
studera och analysera svenskundervisningens roll och betydelse
inom ramen för ett introduktionsprogram. Utredaren bör vidare
överväga om och hur den statliga ersättningen kan kopplas till
innehåll i introduktionsprogram eller till de introduktionsresultat
som uppnås. Utredaren skall redovisa sitt uppdrag
senast den 31 mars 2003.
Behov av utredning
Bristande måluppfyllelse
Efter 3 års studier har endast cirka 40 procent av de studerande
uppnått målen för sfi. Cirka 50 procent har avbrutit sina studier.
Orsakerna till den dåliga måluppfyllelsen är inte entydigt
klarlagda. Målgruppen är dock mycket heterogen. Utbildningen
vänder sig till alla invandrare, vilket medför att målen är
desamma för alla, oavsett ålder, individens mål och
förutsättningar. Undersökningar har visat att just t.ex. ålder
och utbildningsbakgrund, psykisk hälsa, motivation och sociala
förhållanden har stor betydelse för utbildningsresultatet. Det
har också varit svårt att anpassa utbildningen efter den enskilde
individens behov, intressen och motivation. Riksdagens revisorer
har också i sin rapport Språk och arbete (2000/01:3) konstaterat
att sfi inte är lämpligt utformad för de grupper som har stora
svårigheter att klara sfi-nivån, t.ex. lågutbildade. Även det
faktum att nära 9 av 10 sfi-lärare saknar utbildning i
undervisningsämnet på den nivå som normalt krävs för
ämneskompetens i grundskolan, dvs. minst 40 poäng i svenska för
invandrare eller svenska som andraspråk, har sannolikt stor
betydelse.
Trots att en övervägande majoritet av kommunerna delar in
sfi-deltagarna i grupper efter utbildningsnivå och/eller
språkkunskaper så visar resultaten att det finns behov av mer
radikala förändringar. Några kommuner låter redan högutbildade
invandrare få sfi i högskolemiljö. Det är troligt att vissa
invandrare skulle finna det mer motiverande att lära sig svenska
i en välbekant yrkesmiljö eller i samband med praktik som
förbereder för ett yrkesliv i Sverige. Som en del i
storstadspolitiken bedrivs ett utvecklingsarbete i
storstadsregionerna inom ramen för de lokala utvecklingsavtalen.
Konkreta insatser görs i syfte att bryta segregationen. I
avtalens lokala åtgärdsplaner förekommer insatser där
svenskundervisning kombineras med praktik eller andra
åtgärder som innebär kontakt med arbetslivet. Även i andra
kommuner förekommer projekt med liknande syfte.
Invandrare som uppnått pensionsåldern har ofta mycket svårt att
nå målen för sfi. Redan i dag brukar separat undervisning med
helt andra mål anordnas för denna grupp. För ungdomar i åldern
16 - 19 år kombineras ofta sfi med gymnasieskola. Skolverket har
nyligen föreslagit att sfi för denna grupp bör ges i
gymnasieskolan och för utvecklingsstörda inom särvux. Invandrare
som har en anställning kan behöva undervisning på t.ex.
kvällstid. Men i stället för generella lösningar för olika
grupper måste man finna lösningar för varje enskild deltagare.
En mer flexibel och individualiserad utbildning kan behöva en
annan utbildningsorganisation än dagens. En förändrad
organisation kan medföra att fördelningen mellan stat och
kommun i fråga om ansvaret och kostnaderna för utbildningen
behöver ses över. Bl.a. kan schablonbidraget, dvs. statens
bidrag till kommunerna för flyktingmottagningen samt
studiestödssystemet, komma att beröras.
Samhällsinformation
Sfi skall ge, förutom språkkunskaper, även kunskaper om det
svenska samhället, om lag och rätt och om normer och värderingar
som är centrala i vårt samhälle. Sådana kunskaper utgör en av
förutsättningarna för att invandrare skall kunna ta till vara
sina rättigheter och fullgöra sina skyldigheter. Oavsett vilket
yrke eller sysselsättning en invandrare tänkt sig i Sverige, så
finns det alltid behov av samhällsinformation. Eftersom många
deltagare tidigt avbryter sina studier bör informationen ges på
ett sätt som garanterar att alla ges möjlighet att få del av den.
Det kan därför finnas anledning att pröva om
samhällsinformationen bör skiljas från språkutbildningen och på
vilka andra sätt invandrare skall få kunskap om det svenska
samhället.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att parallellt med
den pågående översynen av mottagande av och introduktion för
flyktingar pröva hur skolformen sfi kan förnyas och organiseras.
Utgångspunkten skall vara att skapa en högkvalitativ utbildning
i svenska språket och därigenom stärka språkinlärningen, höja
svenskutbildningens status och öka möjligheterna att anpassa
utbildningen och utbildningsmålen till individernas behov och
förutsättningar. Utbildningen i svenska skall kunna ske parallellt
med t.ex. olika former av utbildning, praktik eller arbete. De
erfarenheter som hittills vunnits inom storstadspolitiken och
under annat utvecklingsarbete inom språkutbildning och
integrationsarbete skall tas till vara. Utredaren skall också
ta del av internationella erfarenheter.
Utredaren skall i sitt arbete utgå från att alla invandrare
skall ha rätt till grundläggande utbildning i svenska språket
snarast efter beslut om beviljat uppehållstillstånd och
folkbokföring. Utredaren skall utforma förslag till mål och
andra styrdokument för utbildningen. Frågan om utbildningens
organisation skall belysas och de förslag som erfordras
utarbetas. Utredaren skall i samråd med utredningen om
Översynen av mottagande av och introduktion för flyktingar
(Dir. 2001:87) föreslå hur behovet av samhällsinformation skall
tillgodoses. Utredaren skall vidare analysera och lämna förslag
hur ansvar och kostnader i dessa avseenden skall fördelas mellan
stat och kommun för såväl individernas uppehälle som för
utbildningen och introduktionen i kommunerna. Utredarens förslag
skall rymmas inom samma ramar som sfi har i dag, dvs. totalt sett
oförändrade resursramar.
Arbetet skall bedrivas i nära kontakt med Översynen av mottagande
av och introduktion för flyktingar. Ett ställningstagande till
förslagen från de båda utredningarna skall kunna ske i ett
sammanhang.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, Svenska
Kommunförbundet och andra organisationer. I de fall det är
relevant skall den kommunala finansieringsprincipen beaktas.
Uppdraget skall redovisas till regeringen senast den 31
mars 2003.
(Utbildningsdepartementet)