Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Angående vissa frågor om informationssäkerheten i samhället, Dir. 2002:103
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2002-07-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 juli 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare skall lämna förslag på hur signalskyddsverksamheten i
samhället skall utformas. I uppdraget ingår att bedöma behovet av
signalskydd i samhällsviktig verksamhet samt att lämna förslag
till organisatorisk placering, lokalisering, uppgifter, ledning
och samordning av signalskyddstjänsten.
Den särskilda utredaren kommer också att få i uppdrag att lämna
förslag till hur den nationella strategin för
informationssäkerhetsarbetet bör utvecklas och till hur Sveriges
engagemang i det internationella arbetet inom
informationssäkerhetsområdet bör utformas i framtiden. Utredaren
planeras också få uppdraget att genomföra den utvärdering som
regeringen aviserat i propositionen Samhällets säkerhet och
beredskap (prop. 2001/02:158).
Regeringen avser att återkomma under hösten med tilläggsdirektiv
när det gäller dessa uppdrag.
Inledning
I takt med att samhället har blivit allt mer beroende av olika
informationssystem har vikten av att förbereda sig för hot av
olika slag ökat. Regeringen har närmare beskrivit hotbilden för
attacker via informationssystem i propositionen Samhällets
säkerhet och beredskap (prop. 2001/02:158 s. 104 f). Där
konstateras att en av svårigheterna med hanteringen av de
IT-relaterade hoten är att urskilja vem aktören är, eftersom
ingen absolut åtskillnad mellan olika typer av aktörer kan göras.
Detta faktum gör att det är särskilt svårt att skydda sig
eftersom säkerhetsåtgärderna måste anpassas till samtliga typer
av aktörer. Ytterligare en försvårande faktor är att de
IT-relaterade hoten är geografiskt gränslösa. Den som vill göra
intrång i eller på annat sätt manipulera ett informationssystem i
Sverige kan befinna sig var som helst i världen.
Signalskyddsverksamheten
Att skydda information som utväxlas i form av meddelanden och
trafik eller information som lagras elektroniskt får allt större
betydelse i dagens samhälle. Det gäller inte bara för sådan
information som omfattas av bestämmelserna om sekretess i
sekretesslagen (1980:100), utan också för andra uppgifter som
hanteras i informationssystem av olika slag i samhället. Exempel
på sådan skyddsvärd information kan vara uppgifter som gäller
känslig infrastruktur, ekonomi och personlig integritet.
Utvecklingen av dagens signalskyddssystem sker till största delen
inom Försvarsmakten utifrån de krav som behovet av att kunna
hantera information som omfattas av sekretess till skydd för
rikets säkerhet ställer. Utvecklingen av IT-säkerhetslösningar i
samhället i övrigt styrs allt mer av behovet av att skydda
information som inte omfattas av sekretess till skydd för rikets
säkerhet. En utveckling av signalskyddstjänsten till att även
kunna hantera andra kryptografiska skyddsbehov än de som
utvecklas för totalförsvarsändamål och en bedömning av hela
samhällets skyddsförmåga är därför påkallad.
Signalskyddstjänsten leds idag av en funktion inom Försvarsmakten
(MUST/TSA). Att signalskyddstjänstens ledning organisatoriskt har
denna placering kan innebära en risk för att de civila behoven
inte prioriteras tillräckligt. Frågan om var signalskyddstjänsten
på nationell nivå skall organiseras och lokaliseras bör därför
övervägas.
I propositionen Ett informationssamhälle för alla (prop.
1999/2000:86) angav regeringen att den välkomnar en bred
användning av kryptografi. Mot denna bakgrund bör det eventuellt
finnas en rådgivande funktion i kryptografifrågor i Sverige.
Därför finns behov av att undersöka i vad mån
signalskyddstjänsten kan utgöra ett sådant rådgivande organ i
samhället.
Det ökade samarbetet med andra stater och internationella
organisationer medför vidare ett ökat statligt behov av att kunna
hantera signalskyddsutrustning och kryptonycklar även i
internationella sammanhang. Det bör övervägas om
signalskyddstjänsten kan bistå i den utvecklingen.
Arbetet med informationssäkerhet inom offentlig sektor
Regeringen har i propositionerna Fortsatt förnyelse av
totalförsvaret (prop. 2001/02:10, bet. 2001/02:FöU02, rskr.
2001/02:91) och Samhällets säkerhet och beredskap (prop.
2001/02:158, bet. 2001/02:FöU10, rskr 2001/02:261) redovisat sin
strategi och förslag till åtgärder för att stärka
informationssäkerheten i samhället och skyddet av de
samhällsviktiga systemen. I propositionen Samhällets säkerhet och
beredskap vidgades åtgärderna från att endast omfatta IT-säkerhet
till att täcka hela informationssäkerhetsområdet. Det tidigare
använda mer oprecisa begreppet "informationsoperationer"
utmönstrades därmed ur terminologin.
Regeringen har angett att målet bör vara att man skall
upprätthålla en så hög informationssäkerhet i hela samhället att
störningar i samhällsviktig verksamhet kan förhindras eller
hanteras. Strategin för att uppnå detta mål liksom för övrig
krishantering i samhället utgår från ansvarsprincipen,
likhetsprincipen och närhetsprincipen.
Som ett första steg i en samlad strategi i
informationssäkerhetsarbetet har fyra myndigheter fr.o.m. andra
halvåret 2002 fått nya uppgifter. Dessa myndigheter är
Krisberedskapsmyndigheten, Post- och telestyrelsen, Försvarets
radioanstalt och Försvarets materielverk.
Detta första steg skall utvärderas efter två år som regeringen
förutskickat i propositionen Samhällets säkerhet och beredskap.
Med anledning av att det finns många företag som är verksamma
inom informationssäkerhetsområdet finns det dock skäl att
ytterligare överväga vilken verksamhet staten skall bedriva inom
detta område. Härvid skall beaktas att konkurrensen på den öppna
marknaden inte får påverkas negativt.
Regeringen finner att de bästa förutsättningarna för ett gott
beslutsunderlag kan skapas genom att utvecklingen inom
informationssäkerhetsområdet följs.
Internationell verksamhet
Genom att hoten mot informationssystemen inte bara är en svensk
angelägenhet, utan är av global natur, krävs internationell
samverkan. Sådan samverkan bedrivs på flera olika områden, bl.a.
inom EU. Olika myndigheter medverkar vidare i internationell
samverkan som i regel har informationsutbyte som syfte. För att
Sverige skall få genomslag i sitt agerande på den internationella
arenan bör det finnas en övergripande inriktning. Inriktningen
bör också knyta an till och vara anpassad till respektive
myndighets ansvarsområde.
Uppdraget
Den särskilda utredaren skall bedöma behovet av signalskydd i
samhällsviktig verksamhet och lämna förslag på hur
signalskyddsverksamheten i samhället skall utformas. Utredaren
skall mot bakgrund av utvecklingen inom
informationssäkerhetsområdet föreslå hur signalskyddstjänsten i
Sverige skall vara organiserad. Utredaren skall också belysa hur
signalskyddsutbildningen skall organiseras och var den skall
lokaliseras.
Följande frågor bör besvaras.
- Hur bör signalskyddsverksamheten utvecklas så att den kan komma
till nytta inom fler samhällssektorer?
- Vilka samhällssektorer har störst behov av signalskydd och
vilka krav ställer de?
- Vem skall vara ansvarig för signalskyddet och hur skall detta
vara organiserat?
- Vilka uppgifter skall signalskyddstjänsten ha och hur skall
ledning och samordning ske?
- Hur säkerställs att det framtida behovet av kompetens inom det
kryptografiska området kan tillgodoses?
- Hur säkerställs samordning med andra länders
signalskyddsorganisationer på ett förtroendefullt och
säkerhetsmässigt trovärdigt sätt?
- Hur åstadkoms en nationell distributionsfunktion för
signalskyddsmateriel och signalskyddsnycklar för det
internationella samarbetet?
Utredaren kommer att få i uppdrag att lämna förslag till hur den
nationella strategin för informationssäkerhetsarbetet bör
utvecklas och hur Sveriges engagemang i det internationella
arbetet inom informationssäkerhetsområdet skall utformas i
framtiden. I detta arbete skall gränsdragningsfrågor särskilt
beaktas gentemot den översyn av de rättsliga aspekterna,
inklusive de internationella, på området för informationssäkerhet
som Justitiedepartementet avser att genomföra (jfr. prop.
2001/2002:158).
Utredaren planeras också få uppdraget att genomföra den ovan
nämnda utvärderingen.
Direktiv angående dessa två senare uppdrag avser regeringen att
återkomma med under hösten 2002 som tilläggsdirektiv.
Samråd och avrapportering
Utredaren skall bedriva arbetet i nära samarbete med
Försvarsmakten, Försvarets radioanstalt, Rikspolisstyrelsen och
Krisberedskapsmyndigheten.
Inom Regeringskansliet finns en informell grupp bestående av
representanter från Justitiedepartementet, Utrikesdepartementet,
Försvarsdepartementet och Näringsdepartementet som utbyter
information i dessa frågor. Denna grupp bör utredaren använda som
referensgrupp i arbetet. Även andra kontakter bör tas.
Utredaren skall lämna delrapport om signalskyddstjänsten senast
den 28 februari 2003.
Utredaren skall lämna slutrapport senast den 6 maj 2005.
(Försvarsdepartementet)