Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
EU:s utvidgning och arbetskraftens rörlighet, Dir. 2002:1
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 2002-02-07
Beslut vid regeringssammanträde den 7 februari 2002
Sammanfattning av uppdraget
Europeiska rådet beslutade i juni 2001 om övergångsperioder på
minst två år och upp till sju år för arbetstagare från nya
medlemsstater beträffande rätten till fri rörlighet inom
Europeiska unionen. Beslutet möjliggör undantag enligt nationell
rätt från dessa övergångsperioder för de medlemsstater som så
önskar. Övergångsarrangemangen berör inte egna företagare,
tjänsteutövare eller några andra kategorier av personer.
En särskild utredare skall tillkallas för att
- utreda hur arbetstagare från nya medlemsstater i Europeiska
unionen från anslutningsdagen skall kunna få tillgång till den
svenska arbetsmarknaden på samma villkor som medborgare i de
nuvarande EU- och EES-länderna,
- bedöma sannolikheten för att arbetskraftsinvandring från nya
medlemsstater i EU skulle medföra allvarliga störningar på den
svenska arbetsmarknaden eller ansenliga kostnader för de sociala
trygghetssystemen, samt utreda hur lämpliga åtgärder för att
motverka detta i sådana fall kan utformas,
- överväga åtgärder för att göra det attraktivt för arbetstagare
från nya medlemsstater att söka sig till bristyrken i Sverige
varvid konkurrensen med andra länder om sådan arbetskraft skall
beaktas,
- lägga fram förslag till de författningsändringar och andra
åtgärder som utredaren anser behövs i enlighet med
utredningsuppdraget, samt redovisa förslagens finansiella och
samhällsekonomiska konsekvenser.
Gällande bestämmelser
EG-rätten
De grundläggande bestämmelserna om fri rörlighet för arbetstagare
inom den Europeiska Unionen finns i artiklarna 39-42 i
EG-fördraget. En EU-medborgare harsamma rätt att söka arbete, ta
anställning, driva rörelse och göra praktik i en annan medlemsstat
som det landets egna medborgare. All diskriminering av
arbetstagare från medlemsstaterna på grund av medborgarskap
skall avskaffas vad gäller anställning, lön och övriga arbets-
och anställningsvillkor. Denna rätt till andra medlemsstaters
nationella arbetsmarknader innefattar rätten till social,
ekonomisk och kulturell integration i värdlandet för den
migrerande arbetstagaren och hans eller hennes familj.
Det finns en omfattande sekundärrättslig reglering av personers
fria rörlighet, bl.a. rådets förordning (EEG) nr 1612/68 om
arbetskraftens fria rörlighet inom gemenskapen och i rådets
direktiv 68/360/EEG om avskaffande av restriktioner för rörlighet
och bosättning inom gemenskapen för medlemsstaternas arbetstagare
och deras familjer. Förordningen innehåller, förutom bestämmelser
om arbets- och anställningsvillkor, bl.a. bestämmelser om
likabehandling vad gäller sociala förmåner och tillträde till
utbildning för arbetstagarens barn.
Det föreligger flera aktuella förslag från kommissionen om fri
rörlighet för arbetstagare. Kommissionen har bl.a. nyligen lämnat
ett förslag till direktiv om unionsmedborgares och deras
familjemedlemmars rätt att fritt röra sig och uppehålla sig inom
medlemsstaternas territorier (KOM (2001) 257). Förslaget avser att
förenkla den fria rörligheten för såväl arbetstagare som för andra
grupper.
Rätten till fri rörlighet för arbetstagare kompletteras och stöds
av regelverket om tillämpningen av systemen för social trygghet
när arbetstagare, egenföretagare och deras familjemedlemmar
flyttar inom gemenskapen (i första hand rådets förordning (EEG)
nr 1408/71). Kommissionen har lämnat ytterligare ett förslag
(KOM (1998) 394) för att anpassa reglerna i rådets förordning (EEG)
nr 1612/68 och rådets direktiv 68/360/EEG till EG-domstolens praxis
och förbättra den sociala tryggheten som en förutsättning för den
fria rörligheten inom unionen. Vidare har kommissionen lagt fram
förslag (5133/99 SOC5) till en ny förordning om samordning av
sociala trygghetssystem som skall ersätta rådets förordning
(EEG) nr 1408/71. Förslaget innebär en förenkling av gällande
regler på området. Tredjelands-medborgare som lagenligt arbetar
inom EU skall enligt förslaget omfattas av de sociala
trygghetssystemen.
Europaavtalen med kandidatländerna
Som ett förberedande steg mot EU-medlemskap har EU tecknat
associeringsavtal, de s.k. Europaavtalen, med kandidatländerna.
Europaavtalen ser inte exakt likadana ut för alla kandidatländerna,
men de har en gemensam ram och behandlar bl.a. fri rörlighet för
arbetstagare och fri etableringsrätt. Europaavtalen innebär
inte någon fullständig fri rörlighet i enlighet med
gemenskapsrätten. När det gäller arbetstagare förutsätts att de
är lagenligt anställda inom en medlemsstats territorium. De skall
alltså ha fått arbetstillstånd i medlemsstaten enligt den
statens nationella lagstiftning. EG-domstolen har i några
avgöranden under hösten 2001 prövat Europaavtalens bestämmelser
om fri rörlighet.
Inom ramen för Europaavtalen föreskrivs att EU:s medlemsstater
välvilligt skall överväga möjligheterna att redan före ett
medlemskap sluta bilaterala avtal med kandidatländer för att ge
tillgång till anställning för ländernas arbetstagare på
medlemsstaternas arbetsmarknader. I den mån sådana avtal redan
finns med en medlemsstat skall dessa fortsätta gälla och om
möjligt förbättras. Europaavtalen inbegriper dock också ett
viktigt förbehåll - att hänsyn skall tas till arbetsmarknadsläget
i en medlemsstat.
Utlänningslagstiftningen i Sverige
Enligt 2 kap. 4 § första stycket 6 utlänningslagen (1989:529) får
uppehållstillstånd ges till en utlänning som har fått
arbetstillstånd eller som har sin försörjning tryggad på något
annat sätt. Beträffande arbetstillstånd anges i lagen att en
utlänning skall ha tillstånd för att arbeta i Sverige på grund
av anställning här eller utomlands, om inte utlänningen har
permanent uppehållstillstånd eller är medborgare i något av de
övriga nordiska länderna.
Regeringen har rätt att föreskriva andra undantag från kravet
på arbetstillstånd. I bestämmelser i utlänningsförordningen
(1989:547) klargörs att alla utlänningar som omfattas av
EG-rätten eller EES-avtalet är undantagna från kravet på
arbetstillstånd. (Schweiziska medborgare kommer att jämställas
med medborgare i EES-länderna när avtalet mellan EG och dess
medlemsstater å ena sidan och Schweiz å andra sidan träder i
kraft, jfr. prop. 2000/01:55). Sverige har inte ingått några
bilaterala avtal om arbetstagares rörlighet på det sätt som
möjliggörs genom Europaavtalen. Medborgare i kandidatländerna
är därför för närvarande skyldiga att ansöka om uppehålls- och
arbetstillstånd i Sverige. Det finns dock sedan år 1994 ett antal
avtal om utbyte av praktikanter med de baltiska länderna.
Förutsättningarna för arbetstillstånd framgår inte av
utlänningslagen. De principer som gäller bygger på uttalanden
i olika propositioner (bl.a. prop. 1983/84:144 Invandrings- och
flyktingpolitiken och prop. 1996/97:25 Svensk migrationspolitik
i globalt perspektiv) i vilka det bl.a. sägs att det saknas
anledning att räkna med något egentligt behov för Sveriges del
av arbetskraftsinvandring under överskådlig tid. Även om
arbetskraftsinvandring i normalfallet inte bör tillåtas bör dock,
enligt nämnda propositioner, undantag kunna ske främst beträffande
nyckelfunktioner inom industrin och näringslivet i övrigt samt
inom vissa andra samhällsområden. Vidare sägs att också andra
undantag bör vara möjliga, inte minst i fall då arbetstagare med
den utbildning och erfarenhet som behövs i ett visst fall inte
finns att tillgå i Sverige. Dessutom anges att det ankommer på
Arbetsmarknads-styrelsen (AMS) att i samråd med arbetsmarknadens
parter genom praxis klarlägga i vilka fall undantag bör
kunna ske.
Utredningsbehovet
Utvidgningsförhandlingarna och övergångsregler för arbetstagares
fria rörlighet
Europeiska rådet beslutade i juni 2001 om övergångsperioder på
minst två år och upp till sju år för arbetstagare från nya
medlemsstater beträffande rätten till fri rörlighet inom
Europeiska unionen. Beslutet möjliggör undantag enligt
nationell rätt från dessa övergångsperioder för de medlemsstater
som så önskar.
Undantagen i nationell rätt kan ge ökat tillträde till den
nationella arbetsmarknaden inklusive fri rörlighet för
arbetskraften från nya medlemsstater. Existerande bilaterala
avtal skall fortsätta gälla och får även fördjupas. Både
nuvarande och nya medlemsstater skall redan före en anslutning
sträva efter att i nationell rätt liberalisera tillträdet till
sina nationella arbetsmarknader för arbetstagare från respektive
stater.
Övergångsarrangemangen berör inte egna företagare, tjänsteutövare
eller några andra kategorier av personer.
Kommissionen kommer att utvärdera såväl de gemensamma
övergångsarrangemangen som de nationella arrangemangen efter
den första tvåårsperioden räknat från anslutningen av de nya
medlemsstaterna. Medlemsstaterna skall före slutet av denna
inledande tvåårsperiod underrätta kommissionen om att staterna avser
fortsätta med nationella arrangemang eller om de vill tillämpa
EG-regelverket fullt ut. Efter tvåårsperioden kan medlemsstaterna,
med hänvisning till allvarliga störningar på arbetsmarknaden,
under ytterligare fem år tillfälligt häva EG-regelverket på
grundval av t.ex. den mekanism som återfinns i artikel 20
i rådets förordning (EEG) nr 1612/68 om arbetskraftens fria
rörlighet inom gemenskapen.
Sveriges principiella uppfattning har i utvidgningsförhandlingarna
varit att fri rörlighet för arbetstagare från nya medlemsstater
bör tillämpas redan från anslutningsdagen. Av denna anledning
deklarerades tidigt att Sverige inte hade för avsikt att utnyttja
möjligheten att begränsa tillträdet till den svenska
arbetsmarknaden enligt de generella övergångsarrangemangen.
Syftet med denna deklaration var också att stimulera till liknande
åtaganden från andra medlemsstaters sida. Regeringen förbehåller
sig dock rätten att vidta åtgärder i händelse av allvarliga
störningar på den svenska arbetsmarknaden.
Den svenska deklarationen byggde bl.a. på en sammanställning
från kommissionen av ett antal forskarrapporter i vilka det inte
förutses någon större arbetskraftsinvandring från de nya
medlemsstaterna. Hänsyn har vidare tagits till betänkandet
Arbetskraftens fria rörlighet - trygghet och jämställdhet (SOU
1997:153), av vilket det framgår att den svenska arbetsmarknaden
präglas av låg grad av flexibilitet i lönesättningen vilket verkar
återhållande på invandringen. Kompetenskraven, språket och den
minskade betydelsen av traditionella industriarbetstillfällen,
begränsar också invandringspotentialen från de nya
medlemsstaterna.
I betänkandet påpekades dock att det för utredaren var oklart
vilka rättigheter som kommer att gälla för de arbetssökande och
deras familjer under den tid de söker arbete. Denna s.k.
potentiella sökarbetslöshet gav enligt utredaren anledning
till oro.
Den fria rörlighetens ekonomiska konsekvenser
Den fria rörligheten för arbetstagare får konsekvenser för
de sociala trygghetssystemen. Det gäller såväl
socialförsäkringssystemet, socialtjänsten som hälso- och
sjukvården. Dessutom påverkas det svenska studiestödssystemet
och utbildningsväsendet i övrigt genom att den fria rörligheten
inte bara påverkar arbetstagaren själv utan även dennes
familjemedlemmar.
Utredaren bör därför utreda den fria rörlighetens ekonomiska
konsekvenser bl.a. vad gäller kostnaderna för s.k.
sökarbetslöshet enligt stycket ovan. Sådana arbetstagare har
för närvarande rätt att söka arbete inom EU och uppbära
arbetslöshetsersättning från det egna landet i tre månader.
Varken den arbetssökande eller dennes familj behöver
uppehållstillstånd under denna period. Eftersom personer som
är medborgare i en medlemsstat i EU inte behöver visering görs
det vid ankomsten till Sverige ingen kontroll av om den
arbetssökande kan försörja sig eller inte. Arbetstagaren och
eventuella familjemedlemmar kan i vissa fall ha behov av
bistånd redan efter några dagar.
Uppehållstillstånd för arbetstagare från EU-länder beviljas i
regel för fem år och tillståndet går inte att återkalla om
personen ifråga under denna tid blir ofrivilligt arbetslös
eller om personen blir arbetslös och söker nytt arbete.
Familjen kan för att klara sin försörjning ha behov av
ekonomiskt bistånd från socialtjänsten. Det kan gälla även
om någon i familjen arbetar. Det kan också i vissa fall bli
aktuellt med annat bistånd. Kostnader kan t.ex. uppstå till
följd av de sociala rättigheter som skall garanteras
arbetstagare från EU-länder och deras familjemedlemmar. Det
gäller ekonomiska konsekvenser för socialförsäkringarna,
hälso- och sjukvården samt studiestödet och
utbildningsväsendet. I detta sammanhang bör särskilt
effekterna i storstadsregionerna uppmärksammas.
Arbetskraftsbrist inom vissa sektorer
Regeringen gör bedömningen att det inte kommer att råda
någon generell arbetskraftsbrist i Sverige under de närmaste
åren, men att det inom vissa teknikyrken samt undervisnings-
och vårdyrken kan förekomma brist på arbetskraft. Trots
ökade utbildningssatsningar på senare tid, kommer det svenska
utbildningsväsendet knappast att tillräckligt snabbt kunna
tillgodose arbetsmarknadens behov inom de identifierade
yrkesgrupperna.
Från näringslivet har det framförts återkommande önskemål om
att regelverket bör förenklas för att företag på ett snabbare
och mer flexibelt sätt skall kunna rekrytera personal. EU:s
utvidgning kan eventuellt innebära att den svenska
arbetsmarknadens behov av arbetskraft på kort sikt kan
tillgodoses utan mer avgörande förändringar i gällande
regelverk eller praxis. Utredaren bör därför väga in den dynamik
som arbetskraftsinvandring från nya medlemsstater kan tillföra
den svenska arbetsmarknaden. Konsekvenserna för små företag bör
därvid beaktas.
AMS och Migrationsverkets uppdrag
Regeringen gav i regleringsbreven för budgetåret 2001 AMS och
Migrationsverket i uppdrag att i samarbete följa upp två tidigare
rapporter från myndigheterna om arbetskraftsinvandringen och
regelverket. Enligt uppdraget skulle AMS och Migrationsverket i
samarbete med arbetsmarknadens parter lämna förslag till vad
som kan göras inom gällande ordning för att bättre kunna
tillgodose de ökade behoven av arbetskraft främst inom data-
och teknikyrken samt inom undervisnings- och vårdyrken.
AMS och Migrationsverket inkom i slutet av april 2001 till
regeringen med rapporten Arbetskraftsinvandring och åtgärder för
att möta framtida arbetskraftsbehov (UD2000/1305/MAP). I
rapporten föreslås bl.a. vissa ändringar i AMS riktlinjer samt
i utlänningsförordningen. Dessa förslag bereds i särskild ordning.
AMS och Migrationsverkets rapport innehåller även vissa förslag
till åtgärder för hur behovet av kvalificerad arbetskraft på den
svenska arbetsmarknaden skall kunna tillgodoses med arbetskraft
från de nya medlemsstaterna. Myndigheterna föreslår bl.a. att
Sverige i god tid bör förbereda sig för ett arbetskrafts- och
kompetensutbyte med kandidatländerna och att det bör finnas
möjligheter att träffa separata avtal med kandidatländerna inom
de identifierade bristyrkena. Utredaren skall beakta dessa
sistnämnda förslag men skall i första hand utreda möjligheterna
till reglering direkt i den nationella lagstiftningen utan att gå
via separata bilaterala avtal. Utredarens förslag bör således
inriktas mot så enkla och praktiskt genomförbara åtgärder som
möjligt.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall överväga hur arbetstagare från nya medlemsstater
i Europeiska unionen från anslutningsdagen skall få tillgång
till den svenska arbetsmarknaden på samma villkor som medborgare
i nuvarande EU- och EES-länder. I enlighet med EU:s gemensamma
position i EU-utvidgningsförhandlingarna skall utredaren också
överväga hur Sverige redan före en anslutning kan sträva efter
att liberalisera tillträdet till sin nationella arbetsmarknad
för arbetstagare från kandidatländerna. Överväganden skall
därvidlag göras vad gäller förutsättningarna för fortsatt
vistelse i Sverige för sådana arbetstagare från blivande
medlemsstater som arbetar i Sverige och vars tidsbegränsade
arbetstillstånd löper ut viss tid före medborgarskapslandets
anslutning till EU i de fall då arbetstillfällena kvarstår.
Utredaren skall också bedöma sannolikheten för att
arbetskraftsinvandring från nya medlemsstater i EU skulle
medföra allvarliga störningar på den svenska arbetsmarknaden
samt utreda hur lämpliga åtgärder i sådana fall kan utformas.
Vid bedömningen av hur sådana lämpliga åtgärder skulle kunna
utformas skall utredaren ta sin utgångspunkt i tillgängliga
kartläggningar om invandringspotentialen från kandidatländerna,
om den svenska arbetsmarknadens behov av arbetskraft inom
olika sektorer samt om de ekonomiska konsekvenserna av
utvidgningen. Utredaren skall i sin bedömning av möjliga
allvarliga störningar på arbetsmarknaden även ta hänsyn till
under- och outnyttjad arbetskraft i Sverige samt möjligheterna
att bättre ta tillvara denna liksom arbetstagare från nuvarande
EU- och EES-länder. Övriga medlemsstaters troliga agerande bör
också beaktas av utredaren.
Utredaren skall överväga åtgärder för att göra det attraktivt för
arbetstagare från nya medlemsstater att söka sig till bristyrken
i Sverige. Konkurrensen med andra länder om sådan arbetskraft
skall därvid beaktas. Även åtgärder för att undvika eventuella
negativa effekter i form av förlust av humankapital i de nya
medlemsstaterna bör övervägas i detta sammanhang.
Utredaren skall vidare i sin bedömning beakta att det inom EU
pågår ett förhandlingsarbete kring ett förslag till direktiv
om varaktigt bosatta tredjelandsmedborgares rättsliga ställning
(KOM (2001) 127). Kommissionen har även lagt fram ett förslag
till direktiv om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och
vistelse i syfte att utöva verksamhet som anställd eller
egenföretagare (KOM (2001) 386). Båda förslagen berör åtgärder
som medför utökade rättigheter för tredjelandsmedborgare på
arbetsmarknaden och inom utbildningsväsendet i EU:s medlemsstater.
Sverige har välkomnat de förslag som leder till en harmonisering
av rättigheterna för varaktigt bosatta tredjelandsmedborgare.
I detta sammanhang bör dock noteras att i enlighet med
anslutningsfördragen skall medborgare i EU ha förmånligare
tillträde till EU:s arbetsmarknad än tredjelandsmedborgare.
Utredaren skall också utreda vilka kostnader som kan uppstå till
följd av de sociala rättigheter som skall garanteras arbetstagare
från EU-länder och deras familjemedlemmar och som följer av att
arbetstagare från nya medlemsstater får tillgång till den svenska
arbetsmarknaden på samma villkor som medborgare i nuvarande
EU- och EES-länder. Det gäller ekonomiska konsekvenser för
socialförsäkringarna, socialtjänsten, hälso- och sjukvården samt
studiestödet och utbildningsväsendet. Utredaren bör i detta
sammanhang även undersöka kostnaderna för s.k. sökarbetslöshet.
Vidare skall utredaren bedöma omfattningen av andra kostnader
som kan uppstå. I vissa fall kan såväl arbetsmarknads- som
utbildnings- och integrationspolitiska insatser vara nödvändiga
för de arbetssökande och eventuella familjemedlemmar. Sådant
behov av insatser kan t.ex. uppstå i storstadsregionerna dit
många arbetssökande kan förväntas söka sig.
Vid redovisning av förslagens konsekvenser för små företag,
skall utredaren samråda med Näringslivets nämnd för
regelgranskning.
Utredaren skall slutligen ta ställning till i vilken omfattning
gällande lagstiftning i Sverige kan tillämpas samt vilka
författningsändringar som kan behöva genomföras. Utredaren
skall därvid lägga fram förslag till de författningsändringar
och andra åtgärder som utredaren anser behövs i enlighet
med utredningsuppdraget, samt redovisa förslagens finansiella
och samhällsekonomiska konsekvenser.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 15 oktober 2002.
(Utrikesdepartementet)