Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Internationella adoptioner m.m., Dir. 2001:93
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2001-11-15
Beslut vid regeringssammanträde den 15 november 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En utredning skall se över vissa frågor med anknytning till
internationella adoptioner.
Utredningen skall bl.a.
- beskriva den internationella adoptionsverksamheten,
- pröva om det går att stärka barnets rätt i adoptionsprocessen,
- anvisa former för att förbättra hemutredningarna i syfte att
tillförsäkra adoptivbarnen så goda förhållanden som möjligt i
det nya hemmet,
- pröva om det nuvarande systemet för psykosocialt stöd och
rådgivning tillgodoser adoptivfamiljernas behov,
- analysera processen för auktorisation av adoptionsorganisationer
och vidbehov föreslå förändringar av regelsystemet,
- se över organisationen för Statens nämnd för internationella
adoptionsfrågor (NIA),
- analysera kostnadsfrågor i samband med internationella
adoptioner samt
- föreslå författningsändringar eller andra åtgärder som
utredningens arbete föranleder.
Bakgrund
Inledning
Cirka 1 000 barn adopteras från utlandet varje år. Verksamheten
regleras huvudsakligen genom lagen (1997:192) om internationell
adoptionsförmedling. Den fortlöpande utvecklingen - både i
Sverige och utomlands - gör det nu lämpligt att ompröva vissa
delar av regelsystemet för internationella adoptioner.
Konsekvenser av 1993 års Haagkonvention om skydd av barn och
samarbete vid internationella adoptioner
År 1997 genomfördes ett antal förändringar av den svenska
adoptionslagstiftningen i samband med att Sverige tillträdde 1993
års Haagkonvention om skydd av barn och samarbete vid
internationella adoptioner. Konventionen trädde för Sveriges del
i kraft den 1 september 1997. En av förändringarna var att
adoptionsorganisationernas möjligheter att pröva de sökandes
lämplighet togs bort. Numera är den prövning som görs av
socialnämnden - med möjligheter att överklaga till allmän
förvaltningsdomstol - den enda prövningen som görs av de sökandes
lämplighet som föräldrar. Organisationerna måste givetvis
fortfarande bedöma om det finns möjlighet för dem att förmedla
ett barn till de berörda sökande.
I samband med att Sverige tillträdde 1993 års Haagkonvention
utsågs Statens nämnd för internationella adoptionsfrågor (NIA)
till den centralmyndighet som konventionen föreskriver och NIA:s
uppgifter har därmed ändrats reellt.
En annan förändring var att möjligheterna att adoptera enskilt
utan medverkan av en adoptionsorganisation inskränktes väsentligt.
Numera finns denna möjlighet bara i speciella fall. I dessa fall
har NIA givits en mer central roll än tidigare.
Internationella frågor
Jämsides med förändringar i svensk lagstiftning och därmed av
adoptionsverksamheten har också viktiga förändringar skett i
barnens ursprungsländer. 1993 års Haagkonvention spelar givetvis
en central roll i denna utveckling, men många länder har även i
övrigt stramat upp sin lagstiftning. Oroande tecken i form av
handel med barn i öppen eller förtäckt form rapporteras dock från
vissa länder bl.a. i form av öppna krav på biståndsinsatser från
adoptionsorganisationerna.
Auktorisation av adoptionsorganisationer
De auktoriserade adoptionsorganisationerna har under en lång
period varit stabila. Några har upphört i ordnade former och bara
någon enstaka har tillkommit. I allmänhet har de varit uppbyggda
kring befintliga eller potentiella adoptivföräldrar. Vid utgången
av år 2000 hade fem organisationer auktorisation.
Ärenden där NIA skall fatta beslut om auktorisation och tillsyn
över adoptionsorganisationer har blivit mer komplicerade. Det
finns nu bl.a. exempel på organisationer som inte primärt består
av adoptivföräldrar eller potentiella sådana utan där verksamheten
med adoptioner blir ett komplement till annan verksamhet. Detta
kräver andra bedömningar än tidigare.
NIA:s organisation
Statens nämnd för internationella adoptionsfrågor skiljer sig
från flertalet andra myndigheter genom att nämnden - myndighetens
styrelse - beslutar i ett antal enskilda ärenden. NIA:s
instruktion är uppbyggd för att passa denna arbetsordning.
Antalet enskilda ärenden där NIA:s styrelse fattar beslut har
dock blivit färre, bl.a. genom att beslutsrätt delegerats till
kansliet.
Detta och de förändringar som blivit följden av tillträdet till
1993 års Haagkonvention har sammantaget inneburit att antalet
beslut för styrelsen har minskat. Styrelsen arbetar alltmer med
övergripande frågor såsom budget, årsredovisning och liknande.
Det gör att myndigheten numera arbetar mer i likhet med andra
statliga myndigheter.
Hemutredningar och prövningar av vem som skall få adoptera
En fråga nära kopplad till problemet med att skydda barnets
rättigheter är den om hur föräldrarna skall bedömas inför en
adoption. En underårig med hemort utomlands får inte tas emot för
adoption utan socialnämndens medgivande, 25 § socialtjänstlagen
(1980:620). I dag innehåller socialtjänstlagen krav på att
förhållandena i hemmet skall vara utredda och att de som vill
adoptera skall ha tillräckliga kunskaper om barn inför adoptionen.
I övrigt ger lagstiftningen inte några anvisningar om vilka
omständigheter som skall beaktas vid nämndens prövning.
I olika sammanhang efterlyses närmare riktlinjer för socialnämnder
och förvaltningsdomstolar när det gäller att bedöma vilka krav som
bör ställas på dem som vill ta emot ett barn i syfte att adoptera
det. De frågor som ofta kommer upp till diskussion i detta
sammanhang är de sökandes ålder och hälsotillstånd inbegripet
funktionshinder. De sökandes möjligheter att ge en god vård och
fostran förefaller inte diskuteras lika ofta, självfallet beroende
på att den lämpligheten är så mycket svårare att bedöma.
Socialt stöd till adoptivbarn och deras familjer
Från den 1 januari 1998 finns i 12 § socialtjänstlagen (1980:620)
en ny bestämmelse som innebär att socialtjänsten har ett särskilt
ansvar för att ge stöd till adopterade barn. Det är ännu oklart
hur den nya bestämmelsen fungerat i praktiken. Ett problem som
adoptivföräldrar och adoptionsorganisationer ofta pekar på är att
socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin sällan har
tillräckliga kunskaper om de särskilda problem adoptivbarn kan
uppleva. Identitetsbildningen i tonåren är ofta problematisk för
adoptivbarnen. Frågor kring varför barnet lämnades för adoption,
de biologiska föräldrarnas situation etc. kan förstärka de vanliga
tonårsproblemen. Adoptivbarn har också ofta med sig traumatiska
upplevelser av förändringar och av att ha blivit övergivna.
Adoptivbarnen är så få att endast några stora kommuner i landet
har möjlighet att skaffa sig kunskap om och vana vid dessa
problem. Olika försök har gjorts att bygga upp särskilda
rådgivningar för dessa barn i privat eller frivillig regi. Det är
dock svårt att få ekonomin att bära sig i dessa verksamheter och
att göra dem tillräckligt tillgängliga, särskilt som det är
olämpligt att ta ut höga avgifter av ungdomar som själva söker
hjälp.
Kostnader för adoptivfamiljerna
Internationella adoptioner medför i allmänhet avsevärda kostnader
för adoptivfamiljen. Detta är i viss mån ofrånkomligt, men det är
också angeläget att kostnaderna inte blir sådana att de avhåller
stora grupper från att adoptera. Genomsnittskostnaden för en
utländsk adoption har ökat från cirka 50 000 kronor år 1988/89
till cirka 107 000 kronor år 1999.
Det statliga adoptionskostnadsbidraget har höjts från 24 000
kronor till 40 000 kronor per adoption från den 1 januari 2001.
Höjningen har följts av förhållandevis betydande höjningar av
organisationernas avgifter. Höjningarna har berott bl.a. på ökade
kostnader i utlandet för barnets vård och uppehälle och på ökad
dollarkurs Även om dessa höjningar sannolikt varit välmotiverade
kan det finnas en risk att adoptionsbidraget verkar
kostnadsdrivande.
Uppdraget
Inledning
Utgångspunkten för utredningens arbete skall vara FN:s konvention
om barnets rättigheter och Haagkonventionen om skydd av barn och
samarbete vid internationella adoptioner.
Internationella frågor
Utredningen skall ge en bild av den internationella
adoptionsverksamheten både i Sverige och i världen i övrigt. Det
finns bl.a. anledning att beskriva hur barnen blir tillgängliga
för adoption. I vissa länder ställs krav på ersättningar i form
av donationer och bistånd för att adoptionsorganisationerna skall
få verka. Utredningen skall pröva hur detta stämmer med
Haagkonventionen och vad Sverige kan göra i olika sammanhang för
att minska riskerna för barnhandel. Utredningen bör också följa
hur Sverige som adoptivland uppfattas av barnens ursprungsländer
och pröva vad som kan göras för att förbättra informationen om
Sverige i dessa länder.
Barnets rätt i adoptionsprocessen
Mot bakgrund av att adoptioner skall vara till för barnets bästa
och att det inte finns någon rättighet för vuxna att adoptera
skall utredningen överväga om barnets rättigheter i
adoptionsprocessen ytterligare kan stärkas både i Sverige och i
barnets ursprungsland.
Medgivande enligt socialtjänstlagen
Utredningen skall utveckla arbetet kring prövningen av
adoptionssökande. Skälet till varför man i lagstiftningen varit
sparsam med anvisningar om vilka krav som skall ställas på de
sökande för att socialnämnden skall lämna medgivande är givetvis
att varje föräldrapar är unikt och att så många olika faktorer
har betydelse för vad som är ett gott föräldraskap. Några
förutsättningar att i socialtjänstlagen ange specifika krav på
föräldrarnas egenskaper och förmåga finns inte.
Det är däremot viktigt att föräldrar till adoptivbarn har
tillräckliga kunskaper om barn och om adoptivbarns särskilda
behov och får allt det stöd de behöver och efterfrågar.
Utredningen skall pröva hur de blivande adoptivföräldrarnas
kunskapsbehov såväl före som efter adoptionen kan tillgodoses.
Det är också viktigt att de som bedömer lämpligheten hos
potentiella adoptivföräldrar får lämplig utbildning för uppgiften
och att de får handledning i arbetet medan de utför dessa
uppgifter. Som stöd för utbildning och kompetensutveckling hos
berörd personal skall utredningen beskriva de bedömningsproblem
personalen möter och ge förslag på hur de kan få hjälp att
hantera dem. I detta ligger också att personalen skall ha stöd i
situationer där de med hänsyn till barnets bästa inte vill ge
medgivande till en adoptionsansökan. Utredningen skall också
pröva vad som kan göras för att öka stödet till den berörda
personalen.
Frågor om kvalitet och bemötande i hemutredningarna är också en
viktig tillsynsfråga. Utredningen skall pröva hur
tillsynsfunktionen kan förstärkas i detta avseende.
Socialt stöd och social rådgivning till familjer med adoptivbarn
Det finns i dag uppenbara svårigheter när det gäller att
tillgodose de särskilda behov av socialt stöd som
adoptionssituationen ger upphov till. Adoptivbarnen är så få att
samhällets ordinarie resurser har svårt att bygga upp kompetens
kring dessa frågor. Frågor om barn med traumatiska upplevelser
från barndomen, särskilda sjukdomar eller funktionshinder bör
ägnas särskild uppmärksamhet.
Utredningen skall analysera problemet och föreslå åtgärder som
bättre tillgodoser familjernas och barnens behov. Samarbete
mellan kommuner och landsting kan vara en lösning. En annan kan
vara att adoptionsorganisationerna får ekonomiska möjligheter
att driva någon form av egen social rådgivning. Utredningen bör
lyfta fram de goda exempel som finns i Sverige och i andra länder.
Regelsystemet för auktorisation
Den senaste tidens utveckling har visat på behovet av tydligare
regler för auktorisation av adoptionsorganisationer och för
avveckling av dem. Det kan bl.a. finnas skäl att förstärka
möjligheten att avslå ansökningar från olämpliga organisationer.
Utredningen skall pröva denna fråga. Hur tillsynen och
utvärderingen av adoptionsorganisationernas arbete bäst ordnas
skall också prövas av utredningen. Även frågan om det behövs
avvecklingsregler - bl.a. för att skydda sökande som står i kö
och som har betalat avgift - bör prövas.
Ytterligare en fråga som behöver utredas är hur mycket hänsyn som
vid beslut om svensk auktorisation skall tas till lagstiftningen
i det land där den sökande organisationen avser att verka.
NIA:s organisation i belysning av dess förändrade arbetsuppgifter
Utredningen skall se över NIA:s organisation. I detta ingår att
pröva myndighetens styrelses organisation och funktion i
förhållande till myndighetens kansli.
Antalet ärenden där styrelsen fattar beslut har minskat och de
kvarstående ärendena har vanligtvis karaktären av vanliga
förvaltningsbeslut. Mot denna bakgrund finns det skäl att
överväga om inte den nuvarande styrelsen bör göras om till en
vanlig myndighetsstyrelse. Detta kan innebära att myndighetens
chef kan fatta beslut i de enskilda ärenden som förekommer och
att styrelsebesluten inskränker sig till övergripande
policyfrågor, budget, årsredovisning, viktiga remisser och
liknande. Denna fråga skall prövas av utredningen.
Andra frågor kopplade till detta som också skall prövas är
styrelsens storlek och sammansättning och hur ofta den bör
sammanträda.
Kostnader vid internationella adoptioner
Utredningen skall överväga om det finns andra vägar än de
nuvarande att stödja organisationerna och de enskilda familjerna.
Alternativen skall rymmas inom nuvarande kostnadsramar.
Utredningen skall i övrigt undersöka om det finns andra sätt att
begränsa kostnaderna för de internationella adoptionerna.
Övriga frågor
Åldersgränsen för att få adoptionsbidrag - i dag får barnet inte
vara äldre än tio år vid adoptionen - har uppmärksammats i en
riksdagsfråga (fråga 2000/01:609). Ett fåtal barn i
åldersgrupperna kring åldersgränsen adopteras varje år. Frågan om
en höjning av åldersgränsen skall ingå i utredningens uppdrag.
Utredningen bör i övrigt vara fri att lämna de förslag som dess
granskning av den internationella adoptionsverksamheten
föranleder.
Utredningens arbete
De ekonomiska konsekvenserna av förslagen skall analyseras och
bedömas.
Utredningen skall i sitt arbete ta del av sådana erfarenheter
från de övriga nordiska länderna och från andra länder som kan
vara av särskilt intresse.
Utredningen skall i sitt arbete samråda med berörda myndigheter.
Den skall vidare ha kontakter med Svenska Kommunförbundet,
Landstingsförbundet och berörda intresseorganisationer.
Uppdraget skall redovisas till regeringen senast den 15 december
2002.
(Socialdepartementet)