Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Socialförsäkringsfrågor m.m. i förhållande till konstnärlig verksamhet, Dir. 2001:90
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2001-11-15
Beslut vid regeringssammanträde den 15 november 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall kartlägga hur gällande trygghetssystem
inom bl.a. socialförsäkringsområdet förhåller sig till
konstnärlig verksamhet. Utredaren skall pröva om de nuvarande
regelverken innebär särskilda problem för konstnärliga
yrkesutövare samt i förekommande fall analysera och redogöra för
orsaken till problemen.
Bakgrund
Kulturpolitiska mål
Riksdagen har beslutat om mål för den nationella kulturpolitiken
och om inriktningen på de statliga insatserna (prop. 1996/97:3,
bet. 1996/97:KrU1, rskr. 1996/97:129). Inriktningen på statens
insatser för konstnärerna skall bl.a. syfta till att skapa
förutsättningar för ett aktivt kulturliv som ger arbete och
försörjning åt konstnärer och rika kulturupplevelser för
medborgarna,skapa sådana villkor för de professionella
konstnärerna att de kan basera sin försörjning på ersättning för
utfört konstnärligt arbete, samt anpassa regelverken på alla
politikområden så att rimlig hänsyn tas till konstnärernas
speciella förhållanden.
Konstnärspolitiska åtgärder
Statens insatser för att förbättra konstnärernas villkor är en
prioriterad del av kulturpolitiken. I propositionen Kulturpolitik
(prop. 1996/97:3) föreslog regeringen förstärkningar av flera
konstnärspolitiska stöd- och ersättningsformer. Samtidigt
aviserades flera utredningar med uppdrag att lämna förslag som
förbättrar konstnärernas villkor. Hösten 1996 och våren 1997
tillsattes mot denna bakgrund tre kommittéer. De lämnade hösten
1997 betänkandena Fonogramersättning (SOU 1997:140), Arbete åt
konstnärer (SOU 1997:183) och Generella konstnärsstöd (SOU
1997:184).
Med dessa betänkanden som grund lade regeringen våren 1998 fram
förslag i propositionen Konstnärernas villkor, som bifölls av
riksdagen (prop. 1997/98:87, bet.1997/98:KrU13, rskr.1997/98:303).
Det handlade om en rad förstärkningar av stödinsatser och
ersättningar till konstnärer inom bild-, form-, ton-, ord-, scen-,
och filmområdena liksom till internationellt kulturutbyte.
Dessutom beslutades om en försöksperiod med stöd inom ramen för
arbetsmarknadspolitiken till en utvecklad och intensifierad
arbetsförmedling vid olika konstnärliga centrumbildningar och
till en tredje anställningsform inom teatern (Teater Alliansen AB).
Efter förslag i 2000 års ekonomiska vårproposition beslutade
riksdagen om att permanenta och delvis utöka dessa
försöksverksamheter (prop. 1999/2000:100, bet.1999/2000: FiU27,
rskr.1999/2000:262).
Sedan år 1999 finns en upphovsrättslig ersättning vid spridning
av oinspelade cd-skivor, kassetter, minidisc-skivor, etc, för att
i viss mån kompensera upphovsmän för tillåten kopiering av deras
verk, s.k. kassettersättning. Detta regleras i 26k § lagen
(1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.
I propositionen En rättvisare och tydligare arbetslöshetsförsäkring
(prop. 1999/2000:139, bet.2000/01:AU5, rskr. 2000/01:102) uttalade
regeringen att rimlig hänsyn bör tas till de särskilda behov som
kan gälla för grupper med projektanställningar och andra
tillfälliga anställningar och osäkra anställningsförhållanden
eller andra speciella förhållanden, liksom till villkor som
gäller för personer som har upprepade perioder av arbetslöshet.
Detta gäller bl.a. kulturarbetsmarknaden.
Pågående beredningar
I Regeringskansliet pågår för närvarande en översyn av statens
tjänstepensionsåtagande för olika grupper av konstnärer inom
teater-, musik- och dansområdet och av hur bestämmelserna kring
dessa samverkar med reglerna för den reformerade allmänna
pensionen (prop. 2000/01:1, utgiftsområde 17 Kultur, medier,
trossamfund och fritid). Arbetet bedrivs i fortlöpande samråd med
arbetsmarknadens parter.
Ett projekt om nya företags- och anställningsformer har inletts i
Regeringskansliet bl.a. med syfte att göra en generell
kartläggning av utveckling, drivkrafter och effekter i
gränssnittet mellan egenföretagande och anställning.
Konstnärsstödsutredningen
Ett av de betänkanden som låg till grund för regeringens förslag
i propositionen Konstnärernas villkor (prop. 1997/98:87) var
Generella konstnärsstöd (SOU 1997:184) I betänkandet anger
Konstnärsstödsutredningen översiktligt ett antal områden och
situationer där bl.a. de sociala trygghetssystemen tycks fungera
mindre väl i förhållande till konstnärlig verksamhet. Som exempel
inom inkomstrelaterade system nämns sjukförsäkringen och
pensionssystemet. Bland system för behovs- och inkomstprövade
bidrag anges bostadsbidrag och socialbidrag samt
arbetslöshetsförsäkringen.
Konstnärsstödsutredningen redovisar bl.a. att flertalet
ersättningar gynnar en försäkrad som har en jämn förvärvsinkomst
från ett anställningsförhållande. Egenföretagande och frilansande
konstnärers arbete kännetecknas däremot ofta av oregelbundna
inkomster. Det är andra drivkrafter som styr konstnärlig
verksamhet än vanligt företagande och det går inte att dra någon
egentlig skiljelinje mellan konstnären och dennes verksamhet.
När det gäller pensionssystemet pekar utredningen på att
konstnärliga stipendier kan vara antingen pensionsgrundande eller
inte beroende på stipendiets varaktighet. Stipendier och andra
ekonomiska bidrag kan också påverka rätten till förmåner som
bostadsbidrag och ersättningar från arbetslöshetskassorna. Det
sistnämnda pekar även Konstnärsnämnden på i rapporten
Socialförsäkringar och stipendier.
Konstnärsstödsutredningen pekade vidare på hur olika
stipendieformer behandlas vid beräkning av socialbidrag och även
på hur socialnämnder bedömer frågan om konstnärers
försörjningsmöjlighet. Krav på att konstnärer skall upphöra med
sin konstnärliga verksamhet för att få del av trygghetssystemen
visar, enligt utredningen, att socialbidragsreglerna inte i
tillräcklig omfattning tar hänsyn till konstnärernas särskilda
förhållanden.
Konstnärsstödsutredningen föreslog att en särskild utredning borde
tillsättas, med uppdrag att bl.a. göra en redovisning av hur de
sociala trygghetssystemen fungerar i förhållande till de
konstnärliga yrkesutövarna.
Regeringens tidigare överväganden
Regeringen redogjorde i budgetpropositionen för 2001 bl.a. för
planerade utredningar inom politikområdet Kulturpolitik (prop.
2000/2001:1, utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och
fritid). Under rubriken Socialförsäkringar m.m. anges följande:
"Det är viktigt att fördjupa kunskapen om hur sociala skyddsnät
och regelverk som styr avgiftsuttag och villkor för förmåner
tillämpas på de speciella villkor som kännetecknar konstnärlig
verksamhet. Regeringen överväger därför att under år 2001 inleda
en kartläggning av bl.a. socialförsäkringsfrågor i förhållande
till konstnärlig verksamhet."
Vid riksdagsbehandlingen uttalade Kulturutskottet (bet.
2000/01:KrU3) att utskottet utgår från att regeringen påbörjar
den nämnda kartläggningen av bl.a. socialförsäkringsfrågorna och
förutsätter att regeringen i kommande budgetproposition redovisar
detta arbete.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att genomföra en
heltäckande kartläggning av hur gällande trygghetssystem inom
bl.a. socialförsäkringsområdet förhåller sig till konstnärlig
verksamhet. Utredaren skall pröva om de nuvarande regelverken
innebär särskilda problem för konstnärliga yrkesutövare, särskilt
egenföretagande och frilansande konstnärer, samt i förekommande
fall analysera och redogöra för orsaken till problemen.
Utredaren skall även analysera hur konstnärspolitiska stipendier
och bidrag påverkar konstnärliga yrkesutövares rätt till andra
stödformer utanför det kulturpolitiska området.
De av riksdagen fastställda kulturpolitiska målen, liksom den
uttalade inriktningen på statens insatser för konstnärerna, skall
vara en utgångspunkt. Vidare skall utredaren beakta den analys av
bl.a. regler inom de sociala trygghetssystemen som utförts av
Konstnärsstödsutredningen i betänkandet Generella konstnärsstöd.
Arbetsformer och redovisning
Arbetet skall bedrivas i nära kontakt med berörda myndigheter som
Konstnärsnämnden, Statens kulturråd, Riksskatteverket och
Riksförsäkringsverket, liksom med Konstnärliga och Litterära
Yrkesutövares Samarbetsnämnd (KLYS) och andra berörda
organisationer och sammanslutningar inom konstnärsområdet.
Utredaren skall även hålla sig informerad om den beredning som
sker i Regeringskansliet för att belysa de särskilda
pensionsvillkoren för vissa konstnärsgrupper, liksom av den
kartläggning som görs av gränssnittet mellan egenföretagande och
anställning. Den särskilde utredaren skall redovisa sitt uppdrag
senast den 30 november 2002.
(Kulturdepartementet)