Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kortare yrkesutbildningar inom högskolan, Dir. 2001:9
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2001-01-25
Dir. 2001:9
Beslut vid regeringssammanträde den 25 januari 2001
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas med uppdrag att utreda vissa frågor om kortare
yrkesutbildningar inom högskolan. Översynen skall utgå från den
yrkestekniska utbildningen (YTH) samt utröna om den kan utvecklas mot
nya områden utanför det tekniska området och anpassas för nya
studerandegrupper. Vidare skall utredaren undersöka behovet av andra
kortare yrkesutbildningar i högskolan. Arbetsmarknadens behov av kortare
yrkesutbildningar inom högskolan bör utgöra en grund för eventuella
förslag. Utredaren skall överväga om det behövs en ny examensbenämning
för kortare yrkesutbildningar.
Utbildningarna bör, liksom YTH, omfatta minst 60 poäng samt bygga på
grundläggande behörighet för tillträde till högskolestudier. Utredaren
skall överväga och lämna förslag till de ändringar i högskolelagen
(1992:1434) som utredningen ger anledning till.
Bakgrund
Nuvarande YTH-utbildning
Under mitten av 1970-talet påbörjades en försöksverksamhet med kortare
yrkestekniska högskoleutbildningar, YTH, som byggde på att de sökande
hade minst fyra års yrkesverksamhet från det område som utbildningen
avsåg.
Syftet med utbildningen var dels att skapa en möjlighet för fortsatt
utbildning för personer som haft små möjligheter att söka sig till
högskolan, dels att tillgodose industrins behov av arbetskraft för
vissa kvalificerade funktioner. Syftet var också att ge ämnesutbildning
för blivande lärare i yrkestekniska ämnen i gymnasieskolan. För att
stimulera redan yrkesverksamma att söka sig till denna vidareutveckling
genom fortsatta studier beslöts att YTH-studerande skulle omfattas av
särskilt vuxenstudiestöd. Detta innefattar en större bidragsdel än
för övriga studerande.
Genom 1977 års högskolereform övergick utbildningen i reguljär form.
Sedan 1993 regleras utbildningen genom en särskild examen i bilaga 2
till högskoleförordningen, den s.k. examensordningen (1993:100). De
enskilda högskolorna bestämmer själva vilken inriktning YTH-utbildningen
skall ha. Enligt 7 kap. 2 a § studiestödsförordningen (1973:418) skall
särskilt vuxenstudiestöd lämnas för studier om högst 60 poäng på
utbildningsprogram som leder fram till en yrkesteknisk examen avseende
byggnadsteknik, industriell teknik, handel, kontor eller storhushåll
och restaurang, om utbildningen anordnades redan 1994. Från och med
den 1 juli 2001 lämnas studiemedel med 82 % bidragsdel om den
studerande är minst 25 år och går en utbildning som anordnades redan
år 1994.
YTH-utbildningar ges för närvarande vid 13 olika universitet och
högskolor. De är ofta utlokaliserade till andra orter än den där de
ansvariga universiteten och högskolorna ligger. Ämnesområdena växlar,
men utbildningarna är huvudsakligen tekniska. Totalt finns cirka 20
olika inriktningar men alla utbildningar ges inte varje år, utan en
viss periodisering förekommer.
Utbildningens omfattning är normalt 60 poäng men på vissa orter har
den utökats till 80 poäng.
Antalet studerande omfattar vanligen knappt 1 000. De senaste åren
har utbildningen minskat i volym. 1994/95 examinerades 461 personer
med YTH-examen och 1998/99 utexaminerades 245 personer.
Kvalificerad yrkesutbildning (KY)
Regeringen har i propositionen Kvalificerad yrkesutbildning
(2000/01:63) förslagit att den försöksverksamhet med kvalificerad
yrkesutbildning, som pågått i några år skall övergå i reguljär
verksamhet. Utmärkande för den nya kvalificerade yrkesutbildningen
är att den utvecklas och bedrivs i samverkan mellan arbetsliv och
utbildningsanordnare. Arbetslivsgenererad kunskap, som är en av
huvudkomponenterna, tillgodoses genom bl.a. lärande i arbete under
handledning. Utbildningen finansieras gemensamt av staten och de
berörda delarna av arbetslivet. Utbildningens inriktning, omfattning
och dimensionering utformas av arbetslivet efter de lokala, regionala
eller nationella arbetsmarknadsbehov som bedöms föreligga. Den
kvalificerade yrkesutbildningen föreslås kunna leda fram till en
examen, benämnd kvalificerad yrkesexamen, efter fullgjorda
kursfordringar om 40-120 poäng. Antalet årsstudieplatser för
kvalificerad yrkesutbildning är för närvarande ca 12 000.
Högskolornas verksamhet
Högskolans utbildning skall enligt högskolelagen (1992:1434) vila på
vetenskaplig eller konstnärlig grund samt beprövad erfarenhet. Inom
traditionella akademiska ämnen och utbildningar bör undervisningen
självfallet baseras på vetenskaplig grund för att ett nära samband
mellan utbildning och forskning skall kunna garanteras. Inom många
praktiska yrkesutbildningar är det viktigt att undervisningen också
till stor del baseras på beprövad erfarenhet. Kunskaper och färdigheter
som utgår från beprövad erfarenhet har inom dessa utbildningar ett
eget värde. Genom detta sätt att ange universitetens och högskolornas
uppgift understryks att inom det breda begreppet högre utbildning
ryms utbildningar med mycket olika inriktningar och krav. Formerna
och villkoren för verksamhetens bedrivande måste därför tillåtas
variera inom vida ramar. I målformuleringen för de olika yrkesexamina
lyfts de delar fram som är angelägna ur ett framtida yrkesperspektiv.
Utvecklingen efter 1993 års reform har inneburit att flera kortare
yrkesinriktade utbildningar har förlängts med framför allt mer
teoretiskt innehåll. Även flera YTH-utbildningar har förlängts.
Utvärdering
I Högskoleverkets utvärderingar tillmäts utbildningarnas
högskolemässighet stor betydelse. Begreppet högskolemässighet
återfinns varken i högskolelagen eller i högskoleförordningen.
Högskoleverket har i sina kvalitetsutvärderingar definierat
begreppet högskolemässig med utgångspunkt i högskolelagen samt
de mål som gäller för respektive examen. I rapporten 1996:7R
Vårdutbildningar i högskolan angav Högskoleverket att det
viktigaste kriteriet för om en utbildning var "högskolemässig"
var lärarnas vetenskapliga kompetens (s. 51). Högskoleverket
har i bl.a. utvärderingen av vissa vårdutbildningar (Utbildningar
inom vård och omsorg, 2000:5R) framhållit att även den beprövade
erfarenheten måste vara föremål för fortlöpande reflektion och
omprövning och därmed ligga till grund för utbildningens
högskolemässighet.
Den yrkestekniska utbildningen har ännu inte utvärderats av
Högskoleverket.
Riksdagens revisorer har i rapporten Grundutbildningens
högskolemässighet (rapport 2000/01:1) konstaterat att det finns
behov av att klargöra högskolelagens krav på utbildningens kvalitet,
s.k. högskolemässighet. Enligt revisorerna finns det en kritik
från högskolorna att Högskoleverket vid sina granskningar av
yrkesutbildningarna utgår från en alltför traditionell akademisk
utgångspunkt. Begreppet beprövad erfarenhet har inte utvecklats
och utsatts för samma bedömning. Då granskningarna har långtgående
rättsverkande betydelse är det av vikt att begreppet beprövad
erfarenhet inkluderas i bedömningarna.
Uppdraget
Utredaren skall se över strukturen på högskolans kortare
yrkesutbildningar, framför allt YTH-utbildningarna. Utredaren skall
analysera behovet av kortare yrkesutbildningar främst med anledning
av de stora strukturförändringar som sker inom näringslivet samt de
ökade kompetenskraven inom såväl den privata som den offentliga
sektorn. Utredaren skall klarlägga arbetsmarknadens behov av olika
kortare yrkesinriktade högskoleutbildningar.
Utredaren bör utgå från att kortare yrkesutbildningar inom högskolan
skall tillgodose liksom för all annan högskoleutbildning ett mer
långsiktigt behov på arbetsmarknaden i ett nationellt perspektiv.
Det skall också vara möjligt att successivt bygga vidare på den
kunskap som inhämtats på en grundutbildning för att höja kompetensen
eller bredda den mot nya områden.
Utredaren skall utreda och lämna förslag till sådana förändringar
som bör vidtagas för att det skall vara möjligt att utöka antalet
kortare yrkesutbildningar i högskolan inom nya områden. Olika
examensbenämningar skall också övervägas.
En utgångspunkt skall vara att samma förutsättningar för studiestöd
skall gälla som för annan högskoleutbildning. Utredaren skall därför
också analysera om den högre bidragsandelen i studiemedlen för YTH-
studerande bör bibehållas.
De kortare yrkesinriktade högskoleutbildningarna skall anordnas av
de universitet och högskolor som ansöker och erhåller rätt att
utfärda denna examen. Inom en kandidatexamen bör utbildningen kunna
tillgodoräknas som studier vid sidan av huvudämnet.
Utgångspunkten för eventuellt nya utbildningar skall vara att de
skall svara mot ett bestående behov på arbetsmarknaden, såväl inom
näringslivet som inom offentlig sektor, t.ex. vård och omsorg. De
nya utbildningarna skall liksom de nuvarande YTH-utbildningarna
tillgodose behovet av ytterligare kunskaper för personer som vill
bli lärare i yrkesämnen inom gymnasieskolan. Utredaren skall
analysera om en vidgad rekrytering kan möjliggöras genom att kortare
yrkesutbildningar kommer att utgöra ett utbildningsalternativ för
elever från gymnasiets yrkesinriktade program. Utbildningarna eller
delar av dem skall också kunna utgöra en vidareutbildning som en
del av individens livslånga lärande. Efterfrågan på yrkesinriktade
utbildningar och kurser kommer att öka, dels som en följd av medel
från EU:s strukturfonder som avser kompetensutveckling i arbetslivet,
dels som en följd av eventuella åtgärder grundade på förslag från
utredningen om individuellt kompetenssparande (dir. 1999:16).
Högskolorna förväntas bli mer aktiva inom detta område.
Utredaren skall överväga behovet av komplettering av högskolelagen
och högskoleförordningen vad avser begreppet beprövad erfarenhet.
Detta för att undvika oklarhet om utredaren avser föreslå en
innehållsmässig tyngdpunkt i beprövad erfarenhet i de berörda
utbildningarna. Detta gäller särskilt 1 kap. 2 och 9 §§ högskolelagen.
Utredaren skall också lämna förslag på kriterier för utvärdering
av de kortare yrkesinriktade högskoleutbildningar, som till största
delen baseras på beprövad erfarenhet.
Utredaren skall samråda med gymnasieutredningen (dir. 2000:35),
Högskoleverket, universitet och högskolor, Arbetsmarknadsstyrelsen,
Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering och arbetsmarknadens
parter.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall lämna ett delbetänkande senast den 4 maj 2001 vad
avser:
- förslag om examensbenämning,
- översiktlig beskrivning av vilka utbildningar som redan idag finns
inom högskolan och som berörs av förslaget samt
- eventuella förslag till förändringar i högskolelagen.
Utredaren skall slutredovisa sitt uppdrag senast den 15 december 2001.
(Utbildningsdepartementet)