Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av professionell boxning och andra kampsporter, Dir. 2001:86
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2001-10-25
Beslut vid regeringssammanträde den 25 oktober 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att förutsättningslöst
analysera de frågor som hänger samman med professionell boxning
och andra kampsporter. Frågorna skall belysas allsidigt med
tonvikt på de medicinska aspekterna. Även sporternassociala
funktion och möjligheter att bidra till integration och
anpassning i samhället är viktiga frågor som utredaren skall
överväga. I uppdraget ingår att se över lagen (1969:612) om
förbud mot professionell boxning och bedöma om den fyller sitt
syfte eller om dess inriktning och omfattning bör förändras i
något avseende. Även frågan om det överhuvudtaget finns behov av
ett fortsatt förbud mot professionell boxning skall analyseras.
Förbudet mot professionell boxning
Professionell boxning är sedan den 1 januari 1970 förbjuden i
Sverige. Enligt lagen (1969:612) om förbud mot professionell
boxning döms den som i Sverige deltar i en tävlings-,
uppvisnings- eller träningsmatch i professionell boxning till
böter eller fängelse i högst sex månader. Samma straffansvar
gäller för den som anordnar, ekonomiskt understödjer eller
upplåter lokal för professionella boxningstävlingar samt för
deltagande manager, domare eller sekond.
I Kungl. Maj:ts proposition nr 118 år 1969 hade det anförts, mot
bakgrund av genomförda utredningar och synpunkter från ett stort
antal remissinstanser, att de medicinska skadeverkningarna av
boxning - främst hjärnskador av kronisk karaktär - var
allvarligare än man tidigare hade haft anledning att räkna med.
Dessa verkningar bedömdes vara av sådan art att boxning från
medicinsk synpunkt inte längre kunde godtas som sportgren i sin
dåvarande form. Vidare anfördes att samhället inte kan underlåta
att ingripa för att förebygga de allvarliga, ibland livshotande
skador som boxare kan drabbas av och som i sin tur kan leda till
bl.a. arbetsoförmåga och sociala anpassningssvårigheter. Detta
ansågs tala starkt för ett förbud mot boxning och skälen bedömdes
vara starkast i fråga om professionell boxning.
I propositionen anfördes vidare att boxning även har andra
ogynnsamma konsekvenser än hälsorisker. Förutom att boxning
ibland har en förråande verkan anfördes att det är angeläget att
stävja de osunda ekonomiska intressen som gör sig gällande inom
yrkesboxningen. Det måste anses stötande att boxare och
arrangörer kan göra sig betydande vinster på en verksamhet som är
inriktad på att åstadkomma skador hos deltagarna. Även dessa
förhållanden anfördes som skäl för förbud och förbudsskälen
bedömdes starkast i fråga om professionell boxning. Ett förbud
mot amatörboxning ansågs därför inte aktuellt.
I januari 1980 tillsatte jordbruksministern en särskild utredare
med uppgift att utreda frågan om boxningens skadeverkningar.
Utredningen hade till uppgift att från medicinska utgångspunkter
ge underlag för en bedömning av om amatörboxning utövad enligt
gällande regler och med tillämpning av gällande föreskrifter
skulle anses förenad med sådana risker att ett samhällsingripande
i någon form vore påkallad. Däremot behandlade utredningen inte
vad som kallas boxningens etiska problem, dvs. tävlingsboxarens
avsikt att slå motståndaren medvetslös.
Utredaren fann inte skäl för ett ingripande med förbud mot svensk
amatörboxning i dess dåvarande utformning och ansåg att det var
boxningsförbundets sak att utforma regler och
säkerhetsföreskrifter i samråd med medicinsk expertis.
Frågor om professionell boxning har varit uppe till behandling i
riksdagen ett flertal gånger under de senaste åren.
Kulturutskottet och en klar riksdagsmajoritet har då ställt sig
bakom ett fortsatt förbud.
Riksidrottsförbundets kartläggning
Sedan lagen (1969:612) om förbud mot professionell boxning trädde
i kraft har stora förändringar skett i vårt samhälle och därmed
även inom idrotten. En stor del av svenskarna har i dag en annan
kulturell och etnisk bakgrund än den traditionellt svenska.
Samtidigt har våra normer och värderingar förändrats.
Under de senaste decennierna har ett stort antal kampsporter
introducerats i vårt land och utövas av många människor. Till
Riksidrottsförbundet hör Svenska Budoförbundet, som organiserar
12 olika kampsporter, Svenska Judoförbundet och Svenska
Taekwondoförbundet. Andra kampsporter bedrivs i mer eller mindre
organiserad form. Bland dessa kan nämnas thaiboxning, kickboxning
och Shootfighting som ger utövare av olika kampsporter möjlighet
att tävla mot varandra.
Under hösten 1998 arrangerades ett kampsportsevenemang i
Stockholm som väckte uppmärksamhet bland annat genom att sparkar
och strypgrepp tilläts. Till följd av detta gav regeringen i
december 1998 Riksidrottsförbundet (RF) i uppdrag att göra en
kartläggning av förekomsten av s.k. nya kampsporter samt en
värdering av i vilken utsträckning dessa riskerar att skada de
organiserade kampsportsförbundens anseende. Riksidrottsförbundet
skulle vidare bedöma i vilken utsträckning förbudet mot
proffsboxning är tillämpligt på dessa evenemang. Uppdraget
redovisades i december 1999.
Av Riksidrottsstyrelsens värdering av kartläggningen framgår att
många av de studerade kampsporterna utanför RF tillåter slag och
sparkar i en grad som inte tillåts inom de idrotter som finns
organiserade inom RF. Enligt Riksidrottsstyrelsens mening måste
all idrottslig verksamhet som är förenad med risker kringgärdas
av tydliga regler och kraftfulla sanktioner som kan accepteras av
samhällets rättsordning. Enligt RF kan det ifrågasättas om inte
några av de praktiserade kampsporterna kan likställas med
professionell boxning och därmed bör inrymmas under lagen om
förbud mot professionell boxning. Enligt RF finns det därför skäl
att utreda en eventuell utvidgning av lagen.
RF:s kartläggning låg till grund för en offentlig utfrågning som
Regeringskansliet anordnade i februari 2000 och som olika
kampsportsorganisationer bjöds in till. Vid utfrågningen framkom
bl.a. att många av de organisationer som inte är anslutna till RF
har regler och säkerhetsföreskrifter som minimerar skaderiskerna.
Företrädare för vissa av dessa organisationer förde även fram
behovet av samverkan och önskade att man skulle få möjlighet att
ansluta sig till RF.
Företrädaren för Svenska Boxningsförbundet pekade på att de
utredningar som legat till grund för beslutet om förbud mot
professionell boxning i Sverige endast presenterat förslag till
skärpta säkerhetsföreskrifter för boxning. Däremot hade man
avstått från att föreslå förbud mot boxning. Förbudet innebär att
det svenska förbundet helt saknar möjligheter att medicinskt
undersöka svenska professionella boxare verksamma utomlands. Om
förbudet upphävs skulle det bli möjligt att tillämpa samma
säkerhetsföreskrifter för professionell boxning i Sverige som i
dag gäller för amatörboxning.
Bland annat mot bakgrund av RF:s kartläggning har frågan
aktualiserats i riksdagen om några av de praktiserade
kampsporterna innehåller oönskade moment eller beteenden som kan
föranleda att sporterna i likhet med professionell boxning borde
förbjudas. Kulturutskottet har sett det som viktigt att få denna
fråga belyst och anser att en expertutredning bör tillsättas.
Utredningen bör enligt utskottet arbeta förutsättningslöst och
omfatta såväl professionell boxning som samtliga övriga
kampsporter. Frågorna bör belysas allsidigt där givetvis de
medicinska aspekterna träder i förgrunden men där även sporternas
sociala funktion och möjligheter att bidra till integration och
anpassning i samhället hör till några av de viktiga frågor som
utredningen bör överväga. Vad utskottet har anfört om
tillsättande av en expertutredning har riksdagen som sin mening
givit regeringen till känna (bet. 2000/01:KrU4, rskr. 2000/01:186).
Lagstiftning i Norge
Det norska stortinget fattade i maj 2001 beslut om en lag om
organiserad kampaktivitet som tillåter knockout. Bakgrunden till
lagen är att slag och sparkar mot huvudet har allvarliga
medicinska skadeverkningar. Tidigare har uppmärksamheten främst
riktats mot professionell boxning som har varit förbjuden i Norge
sedan 1982. Risker för skador förekommer dock även i samband med
andra kampsporter.
Den nya lagen innebär att kampsporter som tillåter sparkar och
slag mot huvudet, i den utsträckning att en utövare tvingas ge
upp kampen eller att matchen stoppas, endast kan bedrivas efter
särskilt godkännande. I värderingen av om godkännande skall ges
vägs det in om kampaktiviteten i tillräcklig utsträckning tar
hänsyn till utövarnas hälsa och säkerhet. Mer detaljerade
föreskrifter som innehåller säkerhetsbestämmelser kommer att
utarbetas.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att förutsättningslöst
analysera de frågor som hänger samman med professionell boxning
och andra kampsporter. Frågorna skall belysas allsidigt med
tonvikt på de medicinska aspekterna. Även sporternas sociala
funktion och möjligheter att bidra till integration och
anpassning i samhället är viktiga frågor som utredningen skall
överväga.
De olika sporternas regelverk, antal utövare och utveckling skall
redovisas. Utredaren skall även inhämta erfarenheter från andra
länder där frågor om professionell boxning och andra kampsporter
har belysts. Vidare skall utredningen lämna förslag till hur
samhället kan stödja den barn- och ungdomsverksamhet som bedrivs
av organisationer som inte är anslutna till Riksidrottsförbundet.
I uppdraget ingår att se över lagen om förbud mot professionell
boxning och bedöma om den fyller sitt syfte eller om dess
inriktning och omfattning bör förändras i något avseende. Även
frågan om det överhuvudtaget finns behov av ett fortsatt förbud
mot professionell boxning skall analyseras.
I uppdraget ingår att lämna förslag på de författningsändringar
som kan föranledas av uppdraget.
Utredningsarbetet
Åtgärdsförslagen bör utvecklas i nära dialog med företrädare för
kampsportsförbund inom Riksidrottsförbundet och representanter
för övriga kampsportsorganisationer. Samråd bör även ske med
polisväsendet och Svenska Kommunförbundet.
Utredningen skall redovisa sitt uppdrag senast den 15 mars 2003.
(Näringsdepartementet)