Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny myndighet med planeringsuppgifter för beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred och för höjd beredskap, Dir. 2001:84
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2001-10-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 oktober 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall förbereda och genomföra bildandet av
en ny myndighet med planeringsuppgifter för beredskapen mot svåra
påfrestningar på samhället i fred och för höjd beredskap.
Uppdraget gäller med förbehåll för riksdagens kommande beslut med
anledning av regeringens förslag i prop. 2001/02:10 Fortsatt
förnyelse av totalförsvaret.
Utredaren skall bl.a. beskriva arbetsuppgifter, bemanna
myndigheten och lämna förslag till anslag.
Utredaren skall även vidta de åtgärder som krävs för att den nya
myndigheten skall kunna inrättas den 1 juli 2002.
Bakgrund
Regeringen beslutade den 23 juni 1999 om kommittédirektiv till en
särskild utredare (dir. 1999:63) att analysera och föreslå
principer för att åstadkomma en bättre helhetssyn när det gäller
planeringen för civilt försvar och beredskapen mot svåra
påfrestningar på samhället i fred.
Utredningen, som antog namnet Sårbarhets- och
säkerhetsutredningen, har i betänkandet Säkerhet i en ny tid (SOU
2001:41) bl.a. föreslagit att Överstyrelsen för civil beredskap
(ÖCB) och Styrelsen för psykologiskt försvar (SPF) skall läggas
ned och att en stor del av de uppgifter som dessa myndigheter har
inom planerings- och samordningsområdet respektive
informationsberedskapen skall överföras till en ny
planeringsmyndighet. Enligt utredningen kan också vissa
begränsade uppgifter behöva överföras från Statens räddningsverk
till planeringsmyndigheten.
En ny myndighet med planeringsuppgifter för beredskapen mot svåra
påfrestningar på samhället i fred och för höjd beredskap
Av prop. 2001/02:10 Fortsatt förnyelse av totalförsvaret framgår
att regeringen anser att en ny myndighet med planeringsuppgifter
för beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred och
för höjd beredskap skall bildas den 1 juli 2002. Mot bakgrund av
förslaget om ny planeringsmyndighet föreslår regeringen att ÖCB
skall läggas ned den 30 juni 2002. I propositionen föreslår
regeringen vidare att funktionsindelningen inom det civila
försvaret upphör.
Som skäl för regeringens förslag anges bl.a. följande.
Inriktningen av den samordningsuppgift som ÖCB har i dag måste
ändras mot bakgrund av den förändrade säkerhetspolitiska
situationen och den av regeringen föreslagna inriktningen för det
civila försvaret under kommande försvarsbeslutsperiod.
Samordningen av planeringen mot svåra påfrestningar på samhället
i fred bör förbättras i vissa avseenden. Beredskapen skall byggas
underifrån, dvs. med utgångspunkt i en fredstida verksamhet och i
beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred upp till
höjd beredskap.
Den nya planeringsmyndigheten bör ha uppgifter inom
informationsberedskapen. Regeringen anser i propositionen att den
rådgivning SPF ger i dag till myndigheter när det gäller
beredskap mot svåra påfrestningar på samhället i fred och inför
höjd beredskap bör överföras till den nya planeringsmyndigheten.
Detta innebär att uppgifter inom funktionen psykologiskt försvar
i stort överförs till planeringsmyndigheten med undantag för
medieföretagens beredskap som ligger kvar hos SPF.
SPF fick den 21 oktober 1996 regeringens uppdrag att vara
kontaktorgan för anhöriga till de svenskar som omkom vid
M/S Estonias förlisning. SPF skall även fortsättningsvis arbeta
med uppdraget.
Regeringen har denna dag beslutat om kommittédirektiv (dir.
2001:83) för avveckling av ÖCB.
Den nya myndighetens inriktning
Planeringsmyndigheten skall i nära samarbete och tillsammans med
ansvariga samhällsorgan verka för att stärka och samordna
samhällets krishantering, bl.a. genom analys av omvärldsutveckling.
Den skall också på begäran kunna ge stöd till ansvariga
myndigheter om en allvarlig kris uppstår. Gränsdragningen mellan
planeringsmyndigheten och övriga myndigheters ansvar skall vara
tydlig.
Analys och utveckling
Planeringsmyndigheten skall svara för analyser av
samhällsutveckling, omvärldsförhållanden, beroendeförhållanden
mellan viktiga samhällsfunktioner och deras sårbarhet,
övergripande sektorsanalyser i samverkan med berörda myndigheter
samt övergripande samordning av forsknings- och utvecklingsarbete.
Myndigheten skall vidareutveckla metoder för uppföljning och
utvärdering av samlade årliga bedömningar av samhällets beredskap
och i samverkan med berörda myndigheter utveckla ett system för
redovisning till regeringen av beredskapen mot svåra påfrestningar
på samhället i fred och inför höjd beredskap. Myndigheten skall
även samordna kompetensutveckling för vissa personer med
befattningar inom krishanteringssystemet och frågor om personal-
och kompetensförsörjning för det civila försvaret.
Planering och samordning
Planeringsmyndigheten skall vara sammanhållande i det nya
planeringssystemet och svara för samordning av beslutsunderlag
till regeringen. Myndigheten skall arbeta med uppföljning och i
vissa fall utvärdering. Vidare skall myndigheten lämna förslag
till fördelning av resurser för civilt försvar och åtgärder som
stärker beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred.
Planeringsmyndigheten skall ha ett sammanhållande myndighetsansvar
för samhällets IT-säkerhet. Regeringen avser att precisera
inriktningen av uppgiften i ett tilläggsdirektiv till utredaren
våren 2002.
Stöd till informationsverksamhet
Den nya planeringsmyndigheten skall ha uppgifter inom
informationsberedskapen. Den rådgivning till myndigheter som SPF
i dag ansvarar för i fråga om beredskap mot svåra påfrestningar
på samhället i fred och krig skall överföras till den nya
planeringsmyndigheten.
Planeringsmyndigheten skall när det gäller stöd till
informationsverksamhet initiera och utveckla metodfrågor om
kompetensutveckling och metodhantering.
Internationell verksamhet
Myndigheten skall utveckla egna kontakter på expertnivå med
motsvarande organ i andra länder i frågor som har tydlig koppling
till planeringsmyndighetens nationella arbetsuppgifter.
Kontakterna skall i första hand utvecklas med europeiska länder
och andra länder i Euroatlantiska Partnerskapsrådet (EAPR).
Effektivare krishantering
När det gäller beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i
fred skall tyngdpunkten i den nya planeringsmyndighetens
verksamhet ligga på att förbättra krishanteringsförmågan vid
komplexa svåra påfrestningar på samhället i fred som kan kräva
samtidiga insatser inom flera samhällssektorer.
Planeringsmyndigheten skall särskilt verka för att med
bibehållande av ansvarsprincipen stärka krishanteringsförmågan
hos länsstyrelser och kommuner.
Regeringen betonar i prop. 2001/02:10 Fortsatt förnyelse av
totalförsvaret att ansvarsprincipen skall gälla. Den innebär
att en utpekad ansvarig myndighet skall ha ansvar i hela
hotskalan från normal fredsverksamhet och extrema situationer
till krigets krav. Bildandet av den nya planeringsmyndigheten
skall därmed inte i något avseende ändra de ansvariga
myndigheternas ansvar och uppgifter vad avser krishanteringsarbete
inom deras verksamhet.
Planeringsmyndigheten skall i sitt arbete tillvarata kompetens
som redan finns inom andra myndigheter och organisationer.
Myndigheten skall exempelvis inte bygga upp egen forskningsresurs
utan utnyttja befintliga resurser vid t.ex. universitet, högskolor
och andra forskningsinstitut.
Planeringsmyndigheten skall ha ett övergripande ansvar för att
trossamfundens kunnande och insatser uppmärksammas och tas till
vara när det gäller krishantering.
Myndigheten skall ha förmåga att vid en svår påfrestning på
samhället i fred kunna bistå Regeringskansliet med främst
områdesvisa lägesredovisningar, om Regeringskansliet så begär.
Uppdraget
Utredaren skall, under förutsättning att beslut fattas av
riksdagen och regeringen, vidta de åtgärder som krävs för
bildandet av en ny myndighet med planeringsuppgifter för
beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred
och för höjd beredskap. Myndigheten skall kunna inrättas den
1 juli 2002.
Utredaren skall beskriva de arbetsuppgifter myndigheten skall
utföra som avser
- analys och utveckling,
- planering och samordning,
- stöd till informationsverksamhet och
- internationell verksamhet.
Beskriva myndighetens ansvarsområde
Utredaren skall tydligt beskriva ansvarsområdet för den nya
planeringsmyndigheten. Utgångspunkten skall vara att de
ansvarsområden som andra myndigheter svarar för inte påverkas.
Utredaren skall vid behov uppmärksamma regeringen på eventuella
gränsdragningsproblem.
En utgångspunkt för utredarens överväganden skall vara att det
ansvar som Statens räddningsverk har för produktion av kommunala
ledningsplatser bör överföras till planeringsmyndigheten.
Uppgiften bör utföras vid den enhet som ÖCB på regeringens uppdrag
inrättat i Sollefteå.
Föreslå hur forskning och utveckling skall samordnas
Utredaren skall föreslå hur forskningsarbete och
utvecklingsarbete för civilt försvar och samhällets
krishanteringsförmåga skall samordnas och utvecklas.
Utredaren skall härvid ta ställning till behovet av ett
forskningsråd.
Utredaren skall utgå från att planeringsmyndigheten skall
samordna myndigheters forskningsbehov inom området
informationsberedskap.
Föreslå svenska representanter i bl.a. Natos civila kommittéer
Utredaren skall lämna förslag på vilka myndigheter som skall
representera Sverige i försvarsalliansen Natos civila kommittéer
Industrial Planning Committee (IPC) och Planning Board for
European Inland Surface Transport (PBEIST). Utredaren skall
beakta att den övergripande samordningen av Sveriges civila
Partnerskap för fred-samarbete skall ske i Regeringskansliet
liksom arbetet med internationella policy- och inriktningsfrågor.
Lämna regeringen förslag om bl.a. verksamhetsmål och instruktion
Utredaren skall till regeringen lämna förslag till verksamhetsmål
och instruktion för myndigheten samt redovisa behovet av
författningsändringar. I detta ingår att lämna förslag till
styrelsens sammansättning och mandatperioder samt förslag till
omfattningen av ledamöternas uppdrag.
Utredaren skall föreslå namn på myndigheten.
Föreslå anslag och resursfördelning
Utredaren skall lämna förslag om anslag, resursfördelning och
verksamhetsplan för myndigheten för andra halvåret 2002.
Utredaren skall också lämna ett budgetunderlag för åren
2003-2005.
Planeringsmyndighetens verksamhet kommer att kräva avsevärt
mindre resurser i jämförelse med ÖCB:s och berörda delar av
SPF:s nuvarande verksamheter då bl.a. behovet av planering för
det civila försvaret minskar och funktionsansvar för
myndigheter utgår.
Den enhet som ÖCB på regeringens uppdrag inrättat i Sollefteå
skall knytas till den nya myndigheten.
Myndigheten skall, med undantag för enheten i Sollefteå, placeras
i Stockholmsområdet.
Utredaren skall överväga om ytterligare funktioner skall
överföras från Stockholmsområdet till Sollefteå.
Besluta om stödfunktioner, organisation och bemanning
Utredaren skall förbereda anslutningen av den nya myndigheten
till det statliga redovisningssystemet och lägga upp
redovisningsplaner. Utredaren skall ingå nödvändiga avtal för
myndighetens verksamhet.
Utredaren skall besluta om myndighetens organisation och
överväga lämpliga arbetsformer. Utredaren skall vidare bedöma
vilken kompetens som är nödvändig för myndighetens verksamhet.
Utredaren skall fullgöra de åtgärder som krävs enligt lagen
(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Den nya myndigheten
skall bemannas med beaktande av reglerna om övergång av verksamhet
i 6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd. Utredaren skall
fatta beslut om bemanning liksom även i övrigt utöva
arbetsgivarens befogenheter.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall samråda med ÖCB, SPF, Statens räddningsverk
och Ekonomistyrningsverket samt i erforderlig utsträckning med
i övrigt berörda myndigheter och organisationer. Myndigheterna
skall lämna utredaren det underlag som utredaren begär.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om arbetet och ge dem tillfälle att framföra
synpunkter.
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges i
14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474).
Utredaren skall senast den 15 januari 2002 till regeringen lämna
förslag till
- anslag för planeringsmyndigheten och verksamhetsplan för
perioden den 1 juli 2002-31 december 2002 samt
- namn på planeringsmyndigheten.
Senast den 2 april 2002 skall utredaren till regeringen lämna
förslag om
- verksamhetsmål för planeringsmyndigheten,
- instruktion för myndigheten inklusive styrelsens
sammansättning, mandatperioder samt omfattning av
ledamöternas uppdrag ,
- regleringsbrev för perioden den 1 juli 2002-31 december
2002,
- budgetunderlag för perioden 2003-2005,
- behovet av författningsändringar och
- hur samordningsarbetet skall bedrivas mellan
planeringsmyndigheten och andra myndigheter samt former för
samverkan med andra myndigheter och aktörer.
Slutrapport skall lämnas till regeringen senast den 30 juni 2002
(Försvarsdepartementet)