Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Patent- och registreringsverkets organisation, Dir. 2001:82
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2001-11-01
Beslut vid regeringssammanträde den 1 november 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En översyn skall göras av Patent- och registreringsverkets (PRV)
organisation. Översynen skall inriktas på att närmare kartlägga
och analysera för- och nackdelar med att dela upp den nuvarande
myndigheten i flera myndigheter eller ombilda myndigheten på
annat sätt. I analysen skall beaktas hur motsvarande verksamheter
är organiserade i andra länder inom EU. Översynen skall också
beakta det pågående EU-arbetet rörande ett gemenskapspatent.
Syftet med förslaget är att stärka ledning och styrning av
berörda verksamheter,effektivisera handläggningen av ärenden samt
hålla kostnaderna för patent och registreringsverksamheten nere.
Om översynen leder till slutsatsen att nuvarande organisation bör
ändras skall förslag lämnas om hur och när ändringen skall
genomföras.
Bakgrund
Patent- och registreringsverket
Patent-och registreringsverket (PRV) är central
förvaltningsmyndighet för ärenden om patent, varumärken, mönster,
efternamn och förnamn samt för registerärenden angående aktiebolag,
filialer och europeiska ekonomiska intressegrupperingar. Verket
är också central förvaltningsmyndighet för handels- och
föreningsregisterärenden. PRV för även register över fysiska
personers och dödsbons konkurser samt över näringsförbud.
Verket registrerar vidare kommunala vapen, meddelar utgivningsbevis
för utgivare av periodisk skrift och är tillståndsmyndighet för
användning av vissa officiella beteckningar m.m.
Myndigheten leds av en generaldirektör och har en styrelse med
begränsat ansvar med generaldirektören som ordförande.
PRV:s sakverksamhet är i dag uppdelad i tre huvudavdelningar och
en gemensam central organisation; Bolagsavdelningen i Sundsvall
med ca 520 anställda, Varumärkesavdelningen i Söderhamn med ca
120 anställda och Patentavdelningen i Stockholm med ca 300
anställda. Härutöver finns en verksledning på ca 8 personer
samt en Uppdrags- och serviceavdelning också den belägen i
Stockholm med ca 85 anställda som bl.a. handhar viss gemensam
administration och som mot betalning åtar sig olika typer av
uppdrag inom PRV:s verksamhetsområde, anordnar kurser m.m.
PRV:s verksamhet finansieras med avgifter.
Översyn av Patent- och registreringsverkets organisation
Regeringskansliet (Näringsdepartementet) beslutade den 8 november
1999 att anlita en konsult för en översyn av PRV:s verksamhet -
främst avseende ärendeprocesser, styrning och ekonomi. Bakgrunden
var de problem med alltför långa handläggningstider och obalansen
i ekonomin som hade konstaterats i Patent- och registreringsverket
(PRV). Resultatet av översynen har redovisats i en rapport till
Näringsdepartementet den 26 september 2000.
Översynens slutsatser
I rapporten konstateras att orsakerna till Patent- och
registreringsverkets (PRV) problem med långa handläggningstider
och en ekonomi i obalans främst är IT-projektet Bolit samt
flyttningen av Varumärkesavdelningen till Söderhamn men också att
PRV som helhet fungerar dåligt.
Rapportens huvudförslag är att PRV bör delas i flera myndigheter.
Skälen för en delning är bl.a. följande.
- Verksamhetssynergier som håller ihop hela PRV är små och
minskande. Detta förstärks i hög grad av de geografiska
avstånden. Den faktiska samverkan i det dagliga arbetet mellan
avdelningarna är följaktligen små eller inga. Det är därmed
svårt att uppnå en tydlig gemensam vision för hela PRV.
- Bolagsavdelningen har kommit att växa kraftigt (nu 50 % av PRV)
och utveckla en från övriga verksamheten skild och självständig
kultur. Bolagsavdelningen har vidare byggt upp egna
administrativa resurser och utnyttjandet av gemensam service
från centrala PRV är mycket liten.
- Ledningen har ofta svårt att få genomslag för fattade beslut
och styrningen har varit svag.
- Ett latent behov av stora utvecklingsinsatser föreligger vid de
olika avdelningarna.
I rapporten föreslås att PRV delas i två myndigheter; ett "Bolags-
eller Registreringsverk" med säte i Sundsvall och ett "Patentverk".
I rapporten diskuteras också frågan om Varumärkesavdelningen i
Söderhamn med en sådan lösning skall samordnas med patentfrågorna
eller med bolagsfrågorna. I rapporten redovisas för- och nackdelar
med de bägge alternativen. Rapporten avstår från att förorda den
ena eller den andra lösningen. Båda är dock möjliga enligt
konsultens mening.
Den sammantagna bedömningen i rapporten är således att Patent-
och registreringsverkets (PRV) verksamheter bör delas upp på
flera myndigheter. Detta ger enligt rapporten möjlighet till en
bättre överblick och en väsentligt effektivare lokalt placerad
ledning med i sin tur väsentligt större förutsättningar för PRV:s
nuvarande avdelningar att leva upp till bl.a. de krav på
handläggningstider som ställs i regleringsbrevet och av kunderna.
En delning skapar också enligt rapporten en möjlighet till en
effektivisering av administration och ledning i Stockholm.
Om en delning inte genomförs bör enligt rapporten en ombildning
av PRV ändå genomföras med hänsyn tagen till iakttagelser i den
analys som gjorts.
Uppdraget
De uppgifter som Patent- och registreringsverket (PRV) ansvarar
för är av mycket stor betydelse för företagande och
entreprenörskap. Det är angeläget att PRV har handläggningstider
vid patent-, bolags- och varumärkesavdelningarna som svarar mot
kundernas krav samt att verket håller en hög servicenivå gentemot
sina kunder. Dess verksamhet måste också präglas av hög kvalitet
och effektivitet.
Enligt regeringens mening bör en översyn av myndigheten
genomföras för att närmare överväga de frågor som aktualiseras i
konsultrapporten. Översynen skall inriktas på att närmare
kartlägga och analysera för- och nackdelar med att dela upp den
nuvarande myndigheten i flera myndigheter eller ombilda
myndigheten på annat sätt.
Utgångspunkter för översynen skall vara att uppgifterna även i
fortsättningen skall hanteras av det offentliga samt att
verksamhetens kostnader skall finansieras genom avgifter från dem
som tar myndighetens tjänster i anspråk.
I översynen skall med utgångspunkt från de problem som har
redovisats i rapporten en analys göras av orsaken till och
effekterna av dessa. Vidare skall översynen analysera om en
delning av PRV leder till lösning av de angivna problemen eller
på annat sätt skapar bättre förutsättningar för de olika
verksamheterna att fungera, till bättre överblick av myndighetens
verksamheter och till en effektivare ledning av dessa. En analys
skall också göras om en delning kan leda till en effektivisering
av administration och ledningsfunktioner. Vidare skall övervägas
hur en styrelse- eller insynsfunktion bör se ut. Utgångspunkten
ska vara att kunna attrahera kompetens till styrelsen samt att
nyttiggöra denna för myndighetens verksamhet.
Översynen skall analysera betydelsen av och orsakerna till den i
konsultrapporten angivna utvecklingen med minskande
synergieffekter. Det kan här finnas skäl att göra jämförelser med
privata företags utveckling när en diversifierad verksamhet
decentraliseras och förläggs till en annan ort.
I översynen skall med utgångspunkt från redovisade problem en
analys göras av vilka åtgärder som skapar bättre förutsättningar
för de olika verksamheterna att fungera, bättre överblick av
myndighetens verksamheter och en effektivare ledning av dessa.
Övrigt
Vid genomförandet av översynen bör som grund för eventuella
överväganden en kartläggning göras av hur berörda verksamheter är
organiserade i andra länder inom EU.
Översynen bör också beakta eventuella organisatoriska aspekter
som kan följa av det pågående EU-arbetet rörande ett
gemenskapspatent samt av pågående lagstiftningsarbete på
varumärkes- och mönsterområdet.
Under arbetets gång skall samråd ske med intressenterna på området
och med myndighetens personal.
Utifrån gjorda överväganden och analyser skall förslag till
nödvändiga ändringar i regelsystemet lämnas.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 juli 2002.
Utredaren skall i betänkandet särskilt redovisa konsekvenserna
för små företags villkor i enlighet med 15 § kommittéförordningen
(1998:1474). Utredaren skall i detta arbete samråda med
Näringslivets Nämnd för Regelgranskning.
(Näringsdepartementet)