Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om vissa hjälpmedel för personer med funktionshinder samt om vissa insatser enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, Dir. 2001:81
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2001-10-18
Beslut vid regeringssammanträde den 18 oktober 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att analysera vissa
frågor på hjälpmedelsområdet och lämna förslag till åtgärder. Den
särskilde utredaren skall också förtydliga vissa insatser enligt
lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade
(LSS).
Inom hjälpmedelsområdet skall analysen avse
- hjälpmedelsförsörjningen för barn i förskoleverksamhet, barn,
ungdomar och vuxna inom det offentliga skolväsendet, sådana
fristående skolor som står under statlig tillsyn, kompletterande
utbildningar som berättigar till studiestöd eller statsbidrag,
högskoleutbildning, samt folkhögskoleutbildning,
- de förändrade förutsättningarna på hjälpmedelsområdet genom
utvecklingeninom informations- och kommunikationsteknologi och
digital teknik,
- avgiftssystemet för hjälpmedel och därtill hörande regler i
hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), samt
- gränsdragningen vad gäller ansvaret mellan individuella
hjälpmedel för personer med personlig assistans och
arbetshjälpmedel för assistenterna.
Förtydligandena vad gäller LSS skall avse
- regleringen av insatsen rådgivning och annat personligt stöd,
- tillämpningsområdet för 23 § LSS, samt
- kommunernas hälso- och sjukvårdsansvar för personer som bor i
bostad med särskild service för barn och ungdomar, bostad med
särskild service eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna.
Bakgrund
Den nationella handlingsplanen för handikappolitiken
I den nationella handlingsplanen för handikappolitiken
"Från patient till medborgare" fastslås tre nationella mål
(prop. 1999/2000:79 bet. 1999/2000:SoU14, rskr. 1999/2000:240).
De tre målen är
- en samhällsgemenskap med mångfald som grund,
- att samhället utformas så att människor med funktionshinder
i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet, samt
- jämlikhet i levnadsvillkor för flickor och pojkar, kvinnor och
män med funktionshinder.
Personer med funktionshinder skall ha samma möjligheter som andra
att röra sig i samhället och delta i samma sammanhang. Alla skall
ha samma möjligheter att ta del av information och göra sig hörda.
Alla skall också ha lika möjligheter och skyldigheter att bidra
till samhällets utveckling. Många får sina funktionsnedsättningar
när de blir äldre. De nationella målen föräldrepolitiken (prop.
1997/98:113, bet. 1997/98:SoU24, rskr. 1997/98:307) är att äldre
skall
- kunna åldras i trygghet och med bibehållet oberoende,
- kunna leva ett aktivt liv och ha inflytande i samhället och
över sin vardag,
- mötas med respekt samt
- ha tillgång till god vård och omsorg.
För att målen skall kunna uppnås inom såväl handikappolitiken som
äldrepolitiken krävs att samhället är tillgängligt för alla.
Det gäller såväl den fysiska miljön som information och service.
I vissa fall räcker det inte med generella anpassningsåtgärder
utan det behövs kompletterande insatser i form av särskild service
och hjälpmedel.
I den nationella handlingsplanen för handikappolitiken, Från patient
till medborgare (prop. 1999/2000:79, s. 110 ff.), aviserades att en
särskild utredare skulle utses för att se över
hjälpmedelsförsörjningen för studerande med funktionshinder inom
hela utbildningsområdet inklusive förskolan. I handlingsplanen
aviserade regeringen dessutom att en särskild utredare skulle
tillsättas med uppgift att föreslå ett förtydligande av vad som
avses med insatsen rådgivning och annat personligt stöd enligt LSS.
Med anledning av den tekniska utvecklingen på hjälpmedelsområdet
aviserades i budgetpropositionen för år 2001 (prop. 2000/01:1) en
särskild utredning. Syftet med denna utredning är att undersöka
hur behoven av hjälpmedel för de grupper av funktionshindrade som
av olika skäl inte har kunnat tillgodogöra sig de nya rönen inom
den tekniska utvecklingen skall kunna tillgodoses på ett bättre
sätt.
Tidigare reformer av betydelse för utredningen
Våren 1983 beslöt riksdagen att hälso- och sjukvårdshuvudmännen
fr.o.m. den 1 juli 1984 skulle överta ansvaret för hjälpmedel i
undervisningen (prop. 1982/83:174, bet. 1982/83:SoU26, rskr.
1982/83:367). Med den s.k. Ädelreformen år 1992 övertog kommunerna
ansvaret bl.a. för att tillhandahålla vissa hjälpmedel, framför
allt sådana som används i den dagliga livsföringen (prop.
1990/91:14, bet. 1990/91:SoU9, rskr. 1990/91:97). I samband med
den s.k. Handikappreformen år 1994 förtydligades landstingens
och kommunernas ansvar för hjälpmedelsförsörjning, habilitering
och rehabilitering inom sina respektive områden. Detta skedde
genom införandet av två nya paragrafer i hälso- och sjukvårdslagen
(1982:763), HSL. I förarbetena till lagändringen anges vad som
bör klassificeras som hjälpmedel för den dagliga livsföringen samt
hjälpmedel för vård och behandling (prop. 1992/93:159, bet.
1992/93:SoU19, rskr.1992/93:321).
Utanför HSL:s tillämpningsområde faller arbetshjälpmedel som
regleras i förordningen (2000:630) om särskilda insatser för
personer med arbetshandikapp, vissa hjälpmedel som behövs för
att genomgå arbetslivsinriktad rehabilitering, hjälpmedel inom
förskoleverksamheten samt särskilda pedagogiska hjälpmedel inom
hela utbildningsområdet, inklusive förskoleverksamheten.
I samband med Handikappreformen infördes en ny lag, lagen
(1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade,
LSS (prop. 1992/93:159, bet. 1992/93SoU:19, rskr.1992/93:321).
Några av insatserna i lagen är
- rådgivning och annat personligt stöd,
- familjehem eller bostad med särskild service för barn och
ungdomar, samt
- bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt
anpassad bostad för vuxna.
Rådgivning och annat personligt stöd fanns som särskild omsorg
för personer med utvecklingsstörning redan enligt lagen (1985:568)
om särskilda omsorger om psykiskt utvecklingsstörda m.fl.
(omsorgslagen). Syftet med insatsen är att tillförsäkra personer
med omfattande funktionshinder kvalificerade insatser från
flera kompetensområden för att underlätta det dagliga livet.
Landstingen svarar för insatsen och får sedan 1994 ett statsbidrag
om 200 miljoner kronor per år för merkostnader som de beräknades
få genom att LSS ger en större grupp rätt till rådgivning och
annat personligt stöd än den tidigare omsorgslagen.
Såväl familjehem som bostad med särskild service för barn och
ungdomar bör användas flexibelt utifrån barnets och familjens
behov. Även bostad med särskild service för vuxna skall kunna
utformas på olika sätt utifrån den vuxnes behov. Huvudformerna som
kan urskiljas är gruppbostad och servicebostad.
Socialstyrelsen har följt upp effekterna av såväl Ädel- som
Handikappreformen samt stimulansbidragen för habilitering och
rehabilitering.
Avgifter för hjälpmedel - relevant lagstiftning
I HSL regleras landstingens och kommunernas ansvar för hälso-
och sjukvård. Med hälso- och sjukvård avses enligt 1 § HSL
åtgärder för att medicinskt utreda, förebygga och behandla sjukdomar
och skador. I hälso- och sjukvårdsansvaret ingår enligt
förarbetena även ansvaret för hjälpmedel till funktionshindrade
(prop. 1981/82:97 s. 40, jfr prop. 1992/93:159 s. 200).
Enligt 3 b § HSL är ett landsting skyldigt att erbjuda hjälpmedel
till personer med funktionshinder som är bosatta i landstinget
eller är kvarskrivna och stadigvarande vistas där. I 18 b § samma
lag anges att denna skyldighet i vissa situationer i stället
åvilar kommunerna.
Genom 26 § HSL ges landsting och kommuner befogenhet att ta ut
vårdavgifter. Innebörden av termen vårdavgifter är inte närmare
definierad i HSL. I förarbetena sägs dock att landstingens och
kommunernas befogenhet att bestämma avgifter för hälso- och
sjukvård anges i bestämmelsen (prop. 1981/82:97 s. 133 och prop.
1990/91:14 s. 156).
I 26 a § HSL finns ett stadgande som begränsar den enskildes
skyldighet att under vissa omständigheter betala vårdavgifter
(högkostnadsskydd). I lagtexten anges bl.a. att den som har betalat
vårdavgifter för öppen hälso- och sjukvård enligt HSL i andra
fall än som avses i 18 § första stycket HSL (dvs. i fall då
kommunen är ansvarig för sjukvården, läkarvård undantagen, i bl.a.
särskilda boendeformer för äldre) under vissa särskilt angivna
förhållanden är befriad från att betala ytterligare avgift. I
förarbetena anges att de vårdavgifter som är tänkta att omfattas
av högkostnadsskyddet är begränsade till patientavgifter
för läkarvård och sjukvårdande behandling inom landstingen samt
läkarvård och sjukgymnastik hos privata vårdgivare (prop.
1996/97:27 s. 68).
Situationen inom vissa delar av hjälpmedelsområdet
Hjälpmedel inom utbildning
År 1984 träffades en överenskommelse mellan staten och
Landstingsförbundet som innebar att sjukvårdshuvudmännen tog
över huvudmannaskapet för hjälpmedel i undervisningssituationen.
Samtidigt tog de även över kostnadsansvaret för att tillhandahålla
hjälpmedel för elever med funktionshinder i grundskolan,
gymnasieskolan, statlig och kommunal vuxenutbildning samt för
studenter med funktionshinder vid universitet och högskola.
Nuvarande lagstiftning tillämpas dock olika i fråga om vilket
ansvar landstingen har för deltagare på folkhögskolornas kurser.
Överenskommelsen om att ta över ansvaret gällde endast vissa
preciserade grupper, vilket innebär att inte alla med
funktionshinder omfattas.
En rad förhållanden på hjälpmedelsområdet har förändrats efter
år 1984. Hjälpmedelsutbudet har utökats. Nu gällande lagstiftning
tolkas och tillämpas olika i fråga om landstingens ansvar för
hjälpmedel. Ett exempel är vad som skall anses vara grundutrustning
i skolan eller läromedel och därmed skolhuvudmannens ansvar och vad
som är ett personligt hjälpmedel för den dagliga livsföringen och
därmed landstingets ansvar. Landstingen gör också olika
bedömningar av vilka grupper av funktionshindrade som skall
omfattas av sjukvårdshuvudmännens skyldighet att inom ramen för
hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), HSL, tillhandahålla
hjälpmedel.
Vid utbildning på annan ort än hemorten kan hjälpmedel behövas på
två ställen. Det kan gälla studier vid folkhögskolor, universitet
och högskolor men även t.ex. vid specialskolor samt riks- och
regionalt rekryterande skolor så som de riksrekryterande
gymnasieutbildningarna för döva, hörselskadade och rörelsehindrade
elever. Hjälpmedelshanteringen kan då fördröjas på grund av dels
svårigheter att bedöma behov på distans och dels oklarheter i
kostnads- och ansvarsfördelningen. Elever i samma verksamhet kan
också komma att få hjälpmedel enligt olika praxis.
Mot bakgrund av de oklarheter som finns när det gäller ansvaret
för hjälpmedelsförsörjningen inom hela utbildningsområdet
inklusive förskolan anser regeringen att en översyn bör göras.
Det finns dessutom anledning att analysera behovet av och ansvaret
för finansieringen av hjälpmedel i samband med
arbetsmarknadsutbildning, grundläggande företagsförlagd utbildning
och s.k. kvalificerad yrkesutbildning.
Den tekniska utvecklingen
Under senare år har den tekniska utvecklingen gått kraftigt framåt
vilket gjort det möjligt att utveckla och ta fram nya produkter
på hjälpmedelsområdet. Enligt FN:s standardregler från år 1993 för
att tillförsäkra människor med funktionsnedsättning delaktighet
och jämlikhet, fortsättningsvis FN:s standardregler, bör personer
med funktionshinder garanteras tillgång till sådana hjälpmedel
som bidrar till ökat oberoende i det dagliga livet. För att uppnå
detta bör tillgängligt tekniskt kunnande användas för att förbättra
hjälpmedlens standard och effektivitet (regel 4, punkt 1 och 3).
Datorer och därtill hörande hjälpmedel har inneburit något av
en revolution för många funktionshindrade. Synskadade kan med
hjälp av datorn t.ex. söka och behandla information samt få den
presenterad på ett tillgängligt sätt genom syntetiskt tal eller
punktskrift. Datorn kan med kompletterande utrustning
ibland användas som eller ersätta hjälpmedel på en rad områden,
t.ex. för mottagning och uppläsning av taltidningar och talböcker
samt bild- eller texttelefoni. Andra exempel på teknisk
utveckling är nya digitala hörapparater och ett nytt
talbokssystem. Samtidigt visar erfarenheter på skillnader mellan
landstingen i fråga om vad som förskrivs som hjälpmedel. I takt
med teknikutvecklingen uppstår också frågor om vilken huvudman
som skall svara för olika typer av hjälpmedel.
Regeringen har, som tidigare nämnts, redan i budgetpropositionen
för år 2001 aviserat en utredning med syfte att göra nya produkter
som utvecklas på hjälpmedelsområdet mer tillgängliga. Nedan ges
några exempel på sådana produkter och svårigheterna kring dessa.
Datorbaserade hjälpmedel
Hjälpmedelsinstitutet har i en rapport till regeringen, IT för
funktionshindrade och äldre - Förslag till handlingsprogram för
åren 1998-2002, beskrivit följande problem kring datorbaserade
hjälpmedel:
- skärpta regler för förskrivning som i vissa landsting utesluter
grupper som tidigare fått hjälpmedel
- oklar ansvarsfördelning mellan kommuner, landsting och andra
berörda huvudmän,
- svårigheter att få datorhjälpmedel för lek och träning, samt
- svårigheter för personer med lättare rörelsehinder, eller med
funktionshinder som MBD/DAMP, autism, hjärnskada, dyslexi och
inlärningssvårigheter eller kognitiva funktionshinder att få
datorbaserade hjälpmedel.
I flertalet landsting betraktas datorn som ett hjälpmedel i sig
medan den i några landsting ses som en standardprodukt i hemmen.
I de senare svarar hjälpmedelsverksamheten endast för anpassningen
när datorbaserade hjälpmedel förskrivs.
Ett nytt talbokssystem
Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) har under ett antal
år tillsammans med andra länder utvecklat en ny digital standard
för talböcker som inom några år kommer att ersätta de gamla
kassettbanden och kassettbandspelarna. De nya talböckerna kan
läsas med hjälp av en dator eller en särskild talboksspelare.
Från och med år 2000 läses alla talböcker in med den nya digitala
tekniken. År 2010 skall enligt planerna hela talboksbeståndet
vara överfört till den nya standarden. TPB avser att upphöra med
att producera kassettkopior år 2005. Den huvudsakliga
låneverksamheten sker vid de lokala biblioteken som tar egna
beslut om takten för avveckling av talboksutlåning på kassett.
Fyra procent av befolkningen är berättigad att låna talböcker.
TPB beräknar att cirka 75 000-90 000 av dessa är aktiva
berättigade talboksläsare. Det har dock visat sig att
landstingens syncentraler i varierande grad skriver ut de nya
talboksspelarna som hjälpmedel.
Avgifter för hjälpmedel m.m.
Av FN:s standardregler framgår att alla som behöver hjälpmedel
så långt det är möjligt skall ha tillgång till sådana. Detta kan,
enligt standardreglerna, innebära att de är gratis eller finns
till en så låg kostnad att personer med funktionshinder har råd
att köpa dem (regel 4, punkt 4).
Hjälpmedel tillhandahålls många gånger utan avgift av landstingen
eller kommunerna. Avgifter förekommer dock, bl.a. för utprovning
och tillhandahållande av hjälpmedel. För vissa hjälpmedel har en
del landsting infört särskilda avgiftssystem. Några sådana exempel
är avgifter för hörhjälpmedel, specialcyklar och ortopediska skor.
Socialstyrelsen kartlade åren 1998-99 verksamheten med
hörhjälpmedel. Kartläggningen visade att tio landsting hade
infört ett kostnadstak för hörhjälpmedel som innebär att den
hörselskadade bara kan få en äldre analog hörapparat utan kostnad.
För att få en digital hörapparat får den hörselskadade i dessa
landsting själv betala mellanskillnaden mellan kostnadstaket och
den faktiska kostnaden för den dyrare hörapparaten vilket kan
innebära en avgift på omkring 3 000?3 500 kronor per hörapparat
för den enskilde.
Handikappombudsmannen har i en skrivelse till regeringen
(dnr S2001/3244/ST) framfört att avgiftsbestämmelser m.m. i HSL
bör ses över. Detta eftersom lagen tillåter dels stora skillnader
i avgiftsuttag mellan olika landsting för samma typ av hjälpmedel,
dels skillnader i avgiftsuttag inom ett och samma landsting
för olika typer av hjälpmedel. Handikappombudsmannen framhåller
vidare att den enskilde individens möjlighet att få kompensatoriska
hjälpmedel inte får vara beroende av var i landet personen bor
eller vilken typ av hjälpmedel som personen har behov av och
hänvisar till regel 4 i FN:s standardregler. Dessutom
visar en rapport av Socialstyrelsen, Avgifter och kostnader - för
den enskilde personen med funktionshinder (dnr S2000/8532/ST)
att det förekommer att människor, framför allt familjer som har
barn med vårdbidrag, avstår från hjälpmedel på grund av
kostnaderna.
Regeringen har genom bl.a. skrivelser från Socialstyrelsen och De
Handikappades Riksförbund uppmärksammats på att det förekommer
vissa problem med hur de bestämmelser i HSL som rör hjälpmedel
för funktionshindrade och avgifter för hjälpmedel skall tolkas.
Svårigheterna gäller landstingens och kommunernas formella
möjligheter att avgiftsbelägga hjälpmedel, om dessa omfattas av
regeln om behandlingsalternativ samt om avgifter för hjälpmedel
kan anses omfattas av HSL:s högkostnadsskydd i öppen hälso- och
sjukvård. Socialstyrelsen har anfört att vägledning om vad som
skall gälla kan hämtas från olika förarbeten och tidigare,
numera upphävd, lagstiftning men framhållit att innebörden inte
framgår entydigt av lagtexten.
Det finns alltså skäl att utreda om det behöver införas ett
skydd för den enskilde mot höga hjälpmedelsavgifter. Det finns
också, med anledning av vad bl.a. Socialstyrelsen har anfört,
skäl att se över om någon bestämmelse som berör hjälpmedel i
HSL behöver förtydligas.
Gränsdragning mellan individuella hjälpmedel för personer med
personlig assistans och arbetshjälpmedel för assistenter
I samband med Ädelreformen kom sängar och lyftar i kommunens
särskilda boendeformer att betraktas som ett arbetsgivaransvar
med hänvisning till bl.a. arbetsmiljölagen (1977:1160).
Ansvarsfördelningen mellan huvudmännen tydliggjordes i lokala
avtal som träffades mellan huvudmännen. Om en enskild,
som beviljats assistansersättning enligt lagen (1993:389) om
assistansersättning (LASS), väljer att själv anställa sin
assistent är han arbetsgivare för denne. Han eller hon kan också
välja att låta ett bolag eller ett kooperativ vara arbetsgivare.
Dessa personer har i flera fall fått avslag på begäran om t.ex.
säng, lyft eller rullstol som körs av personal. Hjälpmedlen har
betraktats som utrustning för personalen och anses därmed vara
ett ansvar för arbetsgivaren.
Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundet har tillsammans
år 1996 i rapporten Hjälpmedelsansvarets fördelning mellan
landsting och kommun föreslagit att om den enskilde till följd av
ett funktionshinder är i behov av en anpassad säng eller lyft i
sin bostad bör dessa kunna betraktas som ett individuellt
hjälpmedel i den dagliga livsföringen även om de också används
av personalen. Arbetsgivarens ansvar avser enligt förslaget i
rapporten endast sådan utrustning som krävs för att förebygga
och förhindra ohälsa och olycksfall bland personalen.
Förslaget är inte bindande och vissa landsting gör en annan
bedömning. Eftersom kostnaden för arbetshjälpmedel till den
personliga assistenten inte kan täckas av den statliga
assistansersättningen har den enskilde själv samt kooperativ
och små företag svårt att täcka sådana utgifter. Detta kan leda
till en begränsning i den enskildes möjligheter att fritt välja
anställningsform för den personliga assistansen. Det finns därför
skäl att klargöra ansvarsfördelningen på detta område.
Oklarheter om vissa insatser i lagen (1993:387) om stöd och service
till vissa funktionshindrade
Rådgivning och annat personligt stöd
En av de insatser som kan beviljas enligt lagen (1993:387) om stöd
och service till vissa funktionshindrade (LSS) är rådgivning och
annat personligt stöd. Skillnader i tolkningar av begreppet i
fråga har funnits såväl under den tid då lagen (1985:568) om
särskilda omsorger om psykiskt utvecklingsstörda m.fl.
(omsorgslagen) var i kraft som sedan LSS infördes.
Tolkningssvårigheterna grundar sig på att gränsdragningen mellan
begreppet rådgivning och annat personligt stöd i LSS och sådana
vård- och behandlingsinsatser, bl.a. i form av habilitering och
rehabilitering som omfattas av hälso- och sjukvårdslagen
(1982:763), HSL, är oklar. I ett avgörande från Regeringsrätten
(RÅ 1989 ref. 79) klargjordes att omsorgslagen kunde vara ett
komplement till HSL när det gällde individens behov av
habiliteringsåtgärder, t.ex. i form av behandling av
logoped, om behovet faktiskt inte tillgodosågs på annat sätt.
Efter det att LSS trädde i kraft har frågan om hur begreppet
rådgivning och annat personligt stöd skall tolkas åter varit
föremål för Regeringsrättens prövning. I Regeringsrättens
avgörande, RÅ 1997 ref. 49, slår Regeringsrätten fast att
habiliteringsåtgärder inte ryms inom begreppet rådgivning och
annat personligt stöd i LSS utan att sådana åtgärder skall
vidtas inom ramen för HSL. Regeringsrätten konstaterade att
gränsdragningen mellan rådgivning och annat personligt stöd
och habilitering är oklar.
Regeringsrättens avgörande (RÅ 1997 ref. 49) har, enligt
Socialstyrelsen, försvårat för den enskilde att få insatsen
rådgivning och annat personligt stöd beviljad enligt LSS
jämfört med vad som gällde dessförinnan. Antalet personer
med beslut om insatsen i fråga har minskat med cirka 7 600
från 24 000 år 1996 till 16 400 år 2000 samtidigt som det
totala antalet personer med insatser enligt LSS ökade med
drygt 9 000 under samma tid. Socialstyrelsens uppföljning
av statsbidraget till rådgivning och annat personligt stöd visar
att större delen av bidraget gått till habiliteringsverksamhet.
Av totalt 16 400 personer hade knappt 1 600 personer som tillhörde
grupp tre i LSS personkrets fått insatsen rådgivning och annat
personligt stöd beviljad per den 1 november 2000.
Den särskilde utredaren om bemötande av personer med
funktionshinder konstaterade i slutbetänkandet Lindqvists
nia -nio vägar att utveckla bemötandet av personer med
funktionshinder (SOU 1999:21) att oklarheten i begreppet
rådgivning och annat personligt stöd bl.a. inneburit att många
som sökt insatsen fått avslag. Det har också varit svårt för
enskilda att få fram information om insatsen, var den kan sökas
och vilket innehåll den har. Den särskilde utredaren
föreslog därför att lagen skulle förtydligas. Utgångspunkten
skulle därmed vara att återställa det ursprungliga syftet.
De flesta remissinstanser som yttrade sig i frågan instämde i
utredarens förslag.
Med hänsyn till de oklarheter beträffande tolkningen av innebörden
i begreppet rådgivning och annat personligt stöd enligt LSS som
finns anser regeringen att syftet med och förutsättningarna för
att få insatsen måste förtydligas. Förtydligandet bör också gälla
på vilket sätt insatsen kan vara ett komplement till åtgärder
som ges enligt annan lagstiftning.
Bostad med särskild service
Av 7 § LSS följer att en person som omfattas av LSS personkrets
bl.a. har rätt till insatserna boende i familjehem eller bostad
med särskild service för barn eller ungdomar samt bostad med
särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad
för vuxna (9 § 8 och 9 LSS) om han eller hon behöver sådan hjälp
i sin livsföring och om hans eller hennes behov inte tillgodoses
på annat sätt. I nyssnämnda insatser ingår enligt 9 c § LSS
omvårdnad (undantaget annan särskilt anpassad bostad för vuxna).
Dessutom ingår fritidsverksamhet och kulturella aktiviteter i
bostad med särskild service för barn, ungdomar eller vuxna.
Enligt 17 § LSS får ett landsting eller en kommun med bibehållet
ansvar sluta avtal med någon annan att tillhandahålla insatser
enligt LSS. I 23 § samma lag föreskrivs att ett privaträttsligt
subjekt måste ha länsstyrelsens tillstånd för att få driva sådan
verksamhet som avses i bl.a. 9 § 8 och 9 LSS.
Riksdagens ombudsmän (JO) har uppmärksammat regeringen på de
skilda uppfattningarna i frågan om bestämmelsen om tillståndsplikt
i 23 § LSS är tillämplig när en kommun står för bostäder med
särskild service för vuxna och eventuella gemensamma lokaler men
överlåter driften i övrigt, dvs. omvårdnad, fritidsverksamhet och
kulturella aktiviteter, till ett privaträttsligt subjekt
(dnr S2001/6092/ST).
Länsstyrelsen i Stockholms län anser att 23 § LSS har skrivits
med 69 § SoL som förebild (dnr S2000/893/ST). I 69 § tredje
stycket SoL sägs uttryckligen att tillstånd inte behövs för
sådan verksamhet som kommunerna genom avtal enligt 4 §
SoL har överlämnat till enskild att utföra. Enligt JO ligger det
dock närmast till hands att tolka 23 § LSS på så sätt att det
även krävs tillstånd av länsstyrelsen i en sådan situation. LSS
bör enligt JO ses som en specialreglering i förhållande till
såväl SoL som den allmänna kommunalrättsliga lagstiftningen om
rätt för en kommun att i viss utsträckning använda sig av
privaträttsliga subjekt för sin verksamhet. JO konstaterar att
undantagsbestämmelsen i 69 § SoL inte har sin motsvarighet i
LSS och att det saknas sådana uttalanden i förarbetena som gör
det möjligt att säkert slå fast att det varit lagstiftarens
avsikt att det inte skall krävas tillstånd för ovan angiven
verksamhet.
JO har i sin skrivelse till regeringen framhållit det
otillfredsställande i att 23 § LSS inte tillämpas på samma
sätt av länsstyrelserna, särskilt mot bakgrund av att det
finns en straffbestämmelse kopplad till stadgandet (28 § LSS).
Det finns därför skäl att låta utredaren se över denna fråga.
Kommunerna skall enligt 18 § HSL erbjuda hälso- och sjukvård
till dem som bor i sådan boendeform eller bostad som avses i 20 §
andra stycket, 21 § tredje stycket eller 69 § första stycket
2 SoL. Bostad med särskild service beviljad med stöd av LSS
omnämns inte i lagtexten. Av förarbetena till 9 § LSS framgår
dock att det är lagstiftarens avsikt att samma förhållanden skall
gälla för boende enligt 9 § 8 och 9 LSS som för boende enligt
SoL (prop. 1992/93:159, s.182). Olika tolkningar görs i dag i
fråga om kommunernas hälso- och sjukvårdsansvar för boende i
bostäder med särskild service enligt LSS. Socialstyrelsen har
i en skrivelse till regeringen framhållit behovet av ett
klargörande, varför lagstiftningen bör ses över i detta avseende.
Uppdraget
Mot bakgrund av de brister och oklarheter inom
hjälpmedelsförsörjningen som redovisats ovan skall en särskild
utredare tillkallas med uppdrag att analysera
situationen och vid behov föreslå åtgärder på följande områden
- hjälpmedelsförsörjningen för barn i förskoleverksamhet,
barn, ungdomar och vuxna inom det offentliga utbildningsväsendet,
sådana fristående skolor som står under statlig tillsyn,
kompletterande utbildningar som berättigar till studiestöd
eller statsbidrag, högskoleutbildning samt
folkhögskoleutbildning,
- de förändrade förutsättningarna på hjälpmedelsområdet genom
utvecklingen inom informations- och kommunikationsteknologi
och digital teknik,
- avgiftssystemet för hjälpmedel och därtill hörande regler i
HSL, samt
- gränsdragningen vad gäller ansvaret mellan individuella
hjälpmedel för personer med personlig assistans och
arbetshjälpmedel för assistenterna.
I fråga om hjälpmedel inom utbildningen skall utredaren utgå i
från de frågeställningar som presenteras i den nationella
handlingsplanen för handikappolitiken (prop. 1999/2000:79 s.
110 ff.). Utredaren skall även analysera behovet av och ansvaret
för hjälpmedel i samband med grundläggande företagsförlagd
utbildning och i s.k. kvalificerad yrkesutbildning. Utredaren
skall också analysera om det finns behov av att införa regler
som skyddar personer som behöver hjälpmedel från att betala
höga avgifter för dessa samt undersöka om någon bestämmelse
som berör hjälpmedel i HSL behöver förtydligas.
Utredaren skall dessutom föreslå förtydliganden samt lämna
förslag om bestämmelserna bör ändras i något avseende vad avser
- regleringen av insatsen rådgivning och annat personligt
stöd enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa
funktionshindrade (LSS)
- tillämpningsområdet för 23 § LSS, samt
- kommunernas hälso- och sjukvårdsansvar för boende i bostad
med särskild service enligt LSS.
Även i fråga om rådgivning och annat personligt stöd skall den
särskilde utredaren utgå från de frågeställningar som anges i
handlingsplanen för handikappolitiken (prop. 1999/2000:79 s. 85 ff.).
Utredaren skall lämna de förslag till författningsändringar och
andra åtgärder som uppdraget kan ge anledning till. Om utredaren
föreslår författningsändringar skall han eller hon utarbeta och
lägga fram fullständiga förslag.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med dem som berörs, t.ex.
Arbetsmarknadsstyrelsen, Socialstyrelsen, Specialpedagogiska
institutet, Landstingsförbundet, Svenska Kommunförbundet och
Hjälpmedelsinstitutet, samt handikapp- och pensionärsorganisationer.
Utredaren skall under arbetet ta del av erfarenheterna från det
uppdrag regeringen givit Socialstyrelsen om habilitering för barn,
ungdomar och vuxna med funktionshinder. Utredaren bör i de delar
som avser hjälpmedelsförsörjningen även ta del av
Hjälpmedelsinstitutets erfarenheter från arbetet med
informationsteknologi för funktionshindrade och äldre, beakta
målen i handlingsplanen för eEurope, beakta vad Skollagskommittén
(dir 1999:15) överväger samt samråda med utredningen om läromedel
för barn, elever och vuxenstuderande med funktionshinder
(dir. 2001:65). Utredaren bör i fråga om den tekniska
utvecklingen på hjälpmedelsområdet också samråda med Post-
och telestyrelsen, Talboks- och punktskriftsbiblioteket och
Taltidningsnämnden.
Vid de kostnadsberäkningar och konsekvensbeskrivningar som skall
göras enligt 14-16 §§ kommittéförordningen (1998:1474) skall
utredaren enbart utgå från respektive huvudmans ansvar enligt
lagstiftningen och bortse från frivilliga åtaganden som kan
påverka beräkningarna. Konsekvenserna för jämställdheten mellan
kvinnor och män skall beaktas.
Redovisning av uppdraget
Den särskilde utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den
10 januari 2003.
(Socialdepartementet)