Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Gymnasiekommittén 2000 (U 2000:06), Dir. 2001:8
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2001-02-01
Dir. 2001:8
Beslut vid regeringssammanträde den 1 februari 2001.
Sammanfattning av uppdraget
Gymnasiekommittén 2000 (U 2000:06) får genom detta tilläggsdirektiv
ytterligare uppgifter.
Kommittén skall föreslå hur samverkan mellan skola och arbetsliv
kan utvecklas samt hur ett ökat inslag av lärande i arbetslivet i
gymnasieskolan bör utformas.
Kommittén skall överväga vad som kan göras i programmens uppbyggnad
för att minska snedrekryteringen och avhoppsfrekvensen bland elever
med utländsk bakgrund i gymnasieskolan.
Kommittén skall utreda och lägga förslag till hur en förändrad
utformning av vissa kärnämneskurser i gymnasieskolan bör se ut.
Kommittén skall lämna förslag till ett ämnesbetygssystem i
gymnasieskolan och gymnasial vuxenutbildning.
Kommittén skall även, med utgångspunkt i kommitténs övriga
överväganden och förslag, pröva förutsättningarna för att en
gymnasieexamen skall kunna införas i gymnasieskolan.
Slutligen ändras också tidpunkten för kommitténs slutliga redovisning
till den 30 april 2002.
Bakgrund
Med stöd av regeringens bemyndigande den 4 maj 2000 har en kommitté
tillkallats med uppdrag att utreda och lämna förslag till en framtida
utformning av gymnasieskolans studievägsutbud (dir. 2000:35). Kommittén
skall utifrån en analys av samhällets och arbetsmarknadens förändring
samt behovet av en breddad rekrytering till högskolan överväga hur
gymnasiala utbildningar bör organiseras i framtiden. Kommittén skall
också överväga formerna för hur alla studievägar kan göras tillgängliga
för elever i hela landet och de ekonomiska konsekvenserna av detta.
Kommittén skall vidare analysera effekterna av skolornas storlek vad
gäller kvalitet och studievägsutbud. Kommittén har antagit namnet
Gymnasiekommittén 2000.
Samverkan mellan skola och arbetsliv
I kommitténs direktiv angavs att en arbetsgrupp inom
Utbildningsdepartementet diskuterat förutsättningarna för samverkan
mellan skola och arbetsliv samt lärande i arbetslivet inom den
gymnasiala yrkesutbildningen. Vidare angavs att det fanns skäl att
överväga i vilka former lärande i arbetslivet skall erbjudas i den
framtida gymnasieskolan. Arbetsgruppen redovisade hösten 2000 sitt
arbete i promemorian Samverkan mellan skola och arbetsliv - Om
möjligheterna med lärande i arbetslivet (Ds 2000:62).
Etnisk mångfald
I den ovan nämnda rapporten Samverkan mellan skola och arbetsliv
uppmärksammas att många ungdomar med utländsk bakgrund klarar sig
bra i gymnasieskolan. Andelen elever med utländsk bakgrund varierar
dock starkt mellan olika program. Elever med utländsk bakgrund är
också överrepresenterade bland elever som gjort studieuppehåll eller
avbrutit sina studier i gymnasieskolan. Det är angeläget att den
framtida gymnasieskolans studievägar utformas så att de attraherar
såväl pojkar och flickor som ungdomar ur skilda sociala miljöer och
med olika etnisk bakgrund. Studievägarna bör även vara så flexibelt
utformade att elever med utländsk bakgrund i ökad utsträckning kan
fullfölja studierna.
Kärnämnen
En arbetsgrupp inom Utbildningsdepartementet har utrett
förutsättningarna för en ändrad utformning av vissa kärnämneskurser
i gymnasieskolan. I kommitténs direktiv angavs att en promemoria
skulle överlämnas för vidare behandling till Gymnasiekommittén 2000.
Arbetsgruppen har i januari 2001 redovisat sitt uppdrag i promemorian,
En utveckling av gymnasieskolans kärnämnen (dnr U2001/292/G).
Ämnesbetyg
Riksdagens beslut med anledning av propositionen En ny läroplan och
ett nytt betygssystem för gymnasieskolan, komvux, gymnasiesärskolan
och särvux (prop. 1992/93:250) innebar bl.a. att gymnasieskolan och
gymnasial vuxenutbildning fick mål- och kunskapsrelaterade betyg.
Det medför att betyg skall sättas på varje avslutad kurs och att
någon avslutande helhetsbedömning av kunskaperna i ämnet inte görs.
Att samtliga kursbetyg förs in i slutbetyget har medfört att många
elever prövar för högre betyg efter det att studierna i gymnasieskolan
avslutats.
Regeringen gav den 17 juni 1999 Skolverkets kvalitetsgranskningsnämnd
i uppdrag att genomföra nationella kvalitetsgranskningar i skolan,
bl.a. i fråga om en likvärdig och rättvis betygssättning. Resultatet
av granskningarna redovisades den 5 september 2000 (rapport nr 190).
Av rapporten framgår bl.a. att en majoritet av eleverna och de
verksamma inom gymnasieskolan är positivt inställda till betygssystemet.
Eleverna anser dock att det är svårt att förstå innebörden av mål och
betygskriterier. Vidare framgår att betygsstressen har ökat inom
samtliga skolformer. Bedömningsunderlaget utgörs i stor utsträckning
av prov. Ju skarpare avgränsning mellan olika kurser och ämnen desto
fler tenderar de formaliserade proven att vara.
En arbetsgrupp inom Utbildningsdepartementet har i en promemoria,
Ämnesbetyg i en kursutformad gymnasieskola, som överlämnats till
skolministern den 12 januari 2001 (dnr U2001/148/G), presenterat
förslag till hur ett ämnesbetygssystem kan införas i gymnasieskolan
och gymnasial vuxenutbildning. Förslaget innebär att ämnesbetyg bör
sättas efter varje avslutad kurs, dvs. ett tidigare ämnesbetyg ersätts
av ett senare. Det sist satta betyget i ämnet införs i slutbetyget.
Vidare föreslås att ämnesplaner och bedömningskriterier på ämnesnivå
införs för varje ämne samt att skriftliga omdömen införs som komplement
till den information om elevernas kunskapsutveckling som betygen ger.
Gymnasieexamen
Regeringen förde första gången fram idén om en examen på gymnasienivå
i skrivelsen Utvecklingsplan för förskola, skola och vuxenutbildning
- kvalitet och likvärdighet (skr. 1996/97:112). Regeringen bedömde
att det fanns behov av en höjd kvalitet i elevernas kunnande som
förberedelse för ett yrkesliv. Det fanns, enligt regeringen, goda
skäl att pröva om en yrkesexamen kunde införas på flera nationella
program och för flera yrkesinriktningar. För en sådan borde det ställas
vissa minimikrav. Ett krav kunde vara en minsta andel godkända betyg.
Det borde vidare övervägas om yrkesexamen skulle ha samma krav på
godkända betyg som kraven i grundläggande behörighet för högskolestudier.
I propositionen Gymnasieskola i utveckling - kvalitet och likvärdighet
(1997/98:169) föreslog regeringen att en gymnasieexamen skulle införas
för alla elever som påbörjar sin utbildning på ett nationellt eller
specialutformat program i gymnasieskolan läsåret 2000/2001. Som krav
för examensbevis föreslogs dels fullständig studiegång, dels
grundläggande behörighet för högskolestudier, dels minst betyget
Godkänd i ämnena svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik
samt i de viktigaste karaktärsämnena på det studerade programmet.
Därutöver föreslogs ett godkänt examensarbete, som skulle omfatta
100 gymnasiepoäng. För examensarbetet skulle det finnas nationella mål.
Även i komvux skulle gymnasieexamen erbjudas med i stort sett samma
krav för examensbevis som i gymnasieskolan. Gymnasieexamen borde
utgöra en särskild merit vid urval till högskolan och även kunna
tillgodoräknas som en merit i arbetslivet.
Riksdagen ställde sig i princip bakom tanken på en gymnasieexamen
men begärde att regeringen ytterligare skulle utreda frågan om hur
en gymnasieexamen skall utformas och återkomma till riksdagen med
ett utvecklat förslag (bet. 1998/99:UbU3, rskr. 1998/99:160).
Riksdagen beslöt vidare att ett självständigt elevarbete skulle
införas. Beslutet innebar att varje elev i gymnasieskolan skall
göra ett projektarbete om 100 gymnasiepoäng. En gymnasieexamen var
tänkt att ingå i det paket av förändringar i gymnasieskolan som
regeringen föreslog i proposition 1997/98:169 och som gäller för
elever som börjar gymnasieskolan hösten 2000. Under den tid som
förflutit sedan riksdagens beslut har förutsättningarna förändrats.
I proposition Vissa skolfrågor (prop. 1999/2000:68) anförde
regeringen att den avsåg att återkomma till riksdagen med förslag
om en gymnasieexamen samtidigt med den aviserade propositionen om
rekrytering till högskolan. Tidsplanen för denna proposition har
förskjutits. Regeringen gör nu, främst med anledning av vad som
anförts om en översyn av gymnasieskolans betygssystem, bedömningen
att det finns skäl att överlåta till Gymnasiekommittén 2000 att ge
ett samlat förslag om gymnasieskolans utbud av studievägar, en
eventuell gymnasieexamen och ett ämnesbetygssystem.
Ett utökat uppdrag
Mot den tecknade bakgrunden behöver kommitténs uppdrag utvidgas.
Kommittén skall utöver de uppgifter som anges i direktiven
(dir. 2000:35) även utreda följande.
Kommittén skall, med utgångspunkt i promemorian Samverkan mellan
skola och arbetsliv - Om möjligheterna med lärande i arbetslivet,
föreslå hur samverkan mellan skola och arbetsliv kan utvecklas
samt hur ett ökat inslag av lärande i arbetslivet i gymnasieskolan
bör utformas.
Kommittén skall överväga vad som kan göras i programmens uppbyggnad
för att minska snedrekryteringen och avhoppsfrekvensen bland elever
med utländsk bakgrund i gymnasieskolan.
Kommittén skall, med utgångspunkt i promemorian En utveckling av
gymnasieskolans kärnämnen, utreda och lägga förslag till hur en
förändrad utformning av vissa kärnämneskurser i gymnasieskolan bör
se ut.
Kommittén skall med utgångspunkt i dels direktiven för sitt uppdrag
om den framtida gymnasieskolans studievägar, dels förslagen i
arbetsgruppens tidigare nämnda promemoria utreda och föreslå om och
hur ett ämnesbetygssystem kan införas i gymnasieskolan och gymnasial
vuxenutbildning. Kommittén skall därvid utforma ett förslag som, med
bibehållande av nuvarande antal betygssteg, minskar betygsstressen i
den gymnasiala utbildningen och skapar förutsättningar för en bättre
helhetssyn på elevernas kunskapsutveckling.
Kommittén skall även föreslå hur eleverna under tiden i gymnasieskolan
kan få information om sin kunskapsutveckling, t.ex. i form av
utvecklingssamtal och skriftliga omdömen.
För att stödja lärares bedömning av elevernas kunskaper föreslås i
arbetsgruppens promemoria att bedömningskriterier införs på ämnesnivå.
Kommittén skall pröva om detta förslag är förenligt med de förslag
som kommittén lämnar i övrigt.
Kommittén skall vidare, med utgångspunkt i kommitténs övriga
överväganden och förslag, pröva förutsättningarna för att införa en
gymnasieexamen i gymnasieskolan. Kommittén skall därvid analysera vilka
effekter en gymnasieexamen kan ha på undervisningen i gymnasieskolan
och vilka fördelar en gymnasieexamen kan ha, t.ex. för att underlätta
övergången från gymnasieskolan till arbetslivet och för att underlätta
en ökad rörlighet inom den europeiska unionen.
Om kommittén finner det rimligt att införa en gymnasieexamen skall
kommittén bl.a. redovisa vilka krav som bör ställas på en sådan examen,
t.ex. i fråga om krav på betyg i ämnen och projektarbetet samt formerna
för hur en gymnasieexamen skall dokumenteras.
Arbetet skall redovisas i sin helhet senast den 30 april 2002.
(Utbildningsdepartementet)