Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förvaltning av avrinningsdistrikt, Dir. 2001:78
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2001-10-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 oktober 2001.
Sammanfattning av uppdraget
För genomförandet av Europaparlamentets och rådets direktiv
2000/60/EG om upprättande av en ram för gemenskapens åtgärder på
vattenpolitikens område (EGT L 327, 22.12.2000, s.1, Celex
32000L0060) behövs ett administrativt system för förvaltning av
avrinningsdistrikt. En särskild utredare tillkallas därför för
att lämna ett förslag till en sådan myndighetsorganisation.
Utredaren skall
- utarbeta förslag till avgränsning av avrinningsdistrikt
enligt vad som föreskrivs i EG:s ramdirektiv för vatten,
- utarbeta förslag till myndighetsorganisation, finansiering av
denna, samt former för beslutsfattande för myndighetsuppgifter
enligt ramdirektivet,
- utreda vilka andra myndighetsuppgifter som kan bedrivas inom
avrinningsmyndigheterna,
- lämna förslag till hur det övergripande tillsynsansvaret för
beredskapsåtgärder för vattenförsörjning skall regleras,
- utarbeta förslag till miljösamverkan i avrinningsområden,
- utarbeta förslag till verksamhetssamordning, dels mellan
avrinningsmyndigheterna, dels mellan dessa och berörda
centrala och regionala myndigheter,
- utreda förutsättningarna för att införa avgifter som ett
incitament för minskade utsläpp och, om det bedöms lämpligt,
lämna förslag till avgiftssystem,
- analysera de ekonomiska konsekvenserna av förslagen, och
- under uppdragets genomförande samråda med berörda myndigheter
och ge berörda organisationer tillfälle att lämna synpunkter.
Bakgrund och utgångspunkter
Ramdirektiv för vatten
Europaparlamentet och rådet har under hösten 2000 antagit ett
direktiv om upprättande av en ram för gemenskapens åtgärder på
vattenpolitikens område. Enligt direktivet skall medlemsstaterna
genomföra en rad åtgärder enligt en fastställd tidsplan. Dessa är
framför allt följande.
· Medlemsstaterna skall identifiera avrinningsområden och dela
in dessa i avrinningsdistrikt. Flera avrinningsområden kan
ingå i ett distrikt. (Artikel 3)
· Medlemsstaterna skall säkerställa att det finns en
administrativ ordningför att tillämpa direktivet i varje
avrinningsdistrikt. I det sammanhanget skall anges vilken
myndighet som ansvarar för tillämpningen. (Artikel 3)
· För vissa ämnen, framför allt miljögifter, kommer gemensamma
miljökvalitetsnormer att fastställas, medan biologiska normer
eller mål och normer eller mål för övriga relevanta kemiska
ämnen kan fastställas i varje medlemsstat eller av den
behöriga myndigheten i enlighet med vissa givna gemensamma
normativa definitioner. (Artikel 4 och 16.7)
· Medlemsstaterna skall se till att prispolitiken för vatten ger
incitament till en effektiv användning av vattenresurserna och
att den därigenom bidrar till att de miljömål som anges i
direktivet uppfylls. (Artikel 9)
· Medlemsstaterna skall för varje avrinningsdistrikt upprätta
åtgärdsprogram för att uppnå direktivets mål för
vattenkvaliteten. (Artikel 11)
· Medlemsstaterna skall upprätta förvaltningsplaner för varje
avrinningsdistrikt. (Artikel 13)
Utredningen om avrinningsområdesvis vattenadministration
Regeringen beslutade 1996 om en utredning med uppdrag att
utarbeta ett administrativt system för avrinningsområdesvis
hantering av vattenanknutna miljö- och resursfrågor (dir.
1996:57). Utredaren skulle även klargöra förutsättningarna för
att tillämpa miljösamverkan mellan jordbrukare i
delavrinningsområden.
Utredaren har redovisat sitt uppdrag dels i delbetänkandet En ny
vattenadministration - Vatten är Livet (SOU 1997:99), dels i
slutbetänkandet Miljösamverkan i vattenvården (SOU 1997:155).
Utredaren behandlade bl.a. frågan om den administrativa
hanteringen av vattenresursfrågorna, indelning i
avrinningsdistrikt, utökade myndighetsuppgifter, former för
miljösamverkan samt vattenavgifter. Betänkandena har
remissbehandlats och det framkom då att ett flertal
remissinstanser inte delade utredarens syn i fråga om behovet av
en ny myndighet, utan i stället ansåg att den befintliga
myndighetsstrukturen borde användas för ändamålet.
Behovet av avrinningsdistrikt
I propositionen Svenska miljömål (prop. 1997/98:145) föreslog
regeringen ett antal miljökvalitetsmål gällande vatten eller med
stark koppling till vattenfrågor. I propositionen framhöll
regeringen vidare att en förvaltning av vattenfrågor som bygger
på en helhetssyn inom avrinningsdistrikt ökar förutsättningarna
att genom kostnadseffektiva åtgärder nå de uppsatta
miljökvalitetsmålen.
I propositionen Svenska Miljömål - delmål och åtgärdsstrategier
(prop. 2000/01:130) föreslogs ett antal preciseringar och delmål
med koppling till ramdirektivet. Regeringen angav också att
ramdirektivet för vatten är av största betydelse för att nå alla
miljökvalitetsmål som rör vattenfrågor.
Naturvårdsverket har i rapporterna Kampen mot alger och
miljögifter (Rapport 4561) och Kväve från land till hav (Rapport
4735) framhållit behovet av att nya samarbetsformer och
ekonomiska styrmedel utvecklas för skyddet av våra vatten, med
avrinningsområden som grund.
Övergripande tillsynsansvar för vattenförsörjning
Det saknas i dag en central tillsynsmyndighet som kan föreskriva
beredskapsåtgärder för att vattenförsörjning skall fungera under
svåra påfrestningar och i krig samt kräva åtgärder i fråga om
kvantitetsmål. Regeringen har i propositionen Beredskapen mot
svåra påfrestningar på samhället i fred (prop. 1996/97:11)
framhållit att försörjningen med vatten, särskilt dricksvatten,
är av vitalt intresse såväl i fredstid som vid allvarliga
samhällsstörningar och i krig. Regeringen har vidare anfört att
frågan om vattenförsörjning måste ses i ett helhetsperspektiv där
hela vattenkretsloppet, såväl vattenförsörjning i alla dess delar
som avlopp, beaktas och där ansvarsfördelningen för
beredskapsförberedelserna klargörs.
Regeringen anför i sin senaste skrivelse Beredskapen mot svåra
påfrestningar på samhället i fred (skr. 2000/01:52) att ett
helhetsperspektiv på denna fråga är av betydelse för framtida
förberedelser i syfte att öka beredskapen på detta område.
En säkrare dricksvattenförsörjning i form av högre beredskap och
ökad samverkan kan komma att kräva ökade resurser. Dels
innefattas förvaltningskostnader hos berörda centrala
myndigheter, dels kostnader för att minska sårbarheten i den
ordinarie vattenförsörjningen och öka säkerheten i distributionen
av s.k. nödvatten, dvs. vattenförsörjning då ordinarie
distributionssystem är ur bruk.
Andra utredningsuppdrag
Regeringen gav den 29 mars 2001 Miljöbalkskommittén (1999:03) i
tilläggsuppdrag att utreda frågor om genomförandet av materiella
bestämmelser i ramdirektivet för vatten.
Regeringen gav den 6 september 2001 Statens va-nämnd i uppdrag
att utreda ramdirektivets effekter på svenska bestämmelser i
lagen (1970:244) om allmänna vatten- och avloppsanläggningar.
Uppdraget
Utredaren skall föreslå ett administrativt system som är lämpligt
för att genomföra ramdirektivet för vatten och i första hand
behandla följande frågor. Utredaren skall inte behandla behovet
av mellanstatliga överenskommelser med grannländer för att
uppfylla direktivets krav.
Administrativt system
Utredaren skall lämna förslag till ett administrativt system för
förvaltning av avrinningsdistrikt och för hantering av
vattenanknutna miljö- och resursfrågor. Centrala uppgifter för
myndighetsorganisationen blir att fatta beslut om åtgärdsprogram
och förvaltningsplaner enligt ramdirektivet för vatten.
En utgångspunkt för utredarens förslag skall vara att en framtida
myndighetsorganisation skall baseras på den befintliga
administrativa strukturen i Sverige. I första hand bör en lösning
sökas som utgår från att länsstyrelserna används för den nya
funktionen som avrinningsmyndighet. Vissa länsstyrelser bör
utpekas som ansvariga för hela avrinningsdistrikt, dvs. även för
de geografiska områden som ligger utanför respektive län, i
enlighet med ett av länsstyrelserna utarbetat förslag (PM 25 maj,
2000). Besluten bör kunna fattas av en avrinningsdelegation som
är knuten till länsstyrelsen.
Förslaget skall omfatta:
- identifiering av behöriga myndigheter i enlighet med artikel
3.2 i ramdirektivet,
- geografisk avgränsning av avrinningsdistrikt i enlighet med
artikel 3.1 i ramdirektivet,
- former för beslutsfattande avseende åtgärdsprogram (artikel 11)
och förvaltningsplaner (artikel 13), inklusive former för
samråd inför beslut med berörda myndigheter och organisationer
på lokal, regional och central nivå samt former för information
till och samråd med allmänheten i enlighet med artikel 14 i
ramdirektivet,
- förslag till verksamhetssamordning, dels mellan
avrinningsdistrikten, dels mellan dessa och berörda centrala
och regionala myndigheter
- avrinningsdelegationens sammansättning, framför allt med
avseende på berörda län och kommuner,
- möjligheter till och former för överklagande och överprövning
av dess beslut avseende åtgärdsprogram och förvaltningsplaner,
- beslutens förhållande till de centrala myndigheternas arbete
med utarbetande och genomförande av nationella miljömål,
- beslutens förhållande till länsstyrelsernas arbete med
utformning och genomförande av nationella och regionala
miljökvalitetsmål samt miljö- och resurshushållningsfrågor på
regional nivå,
- beslutens förhållande till kommunal planering.
Utredaren skall även överväga behovet av att en central myndighet
eller regeringen godkänner eller på annat sätt fastställer
avrinningsmyndigheternas åtgärdsprogram och förvaltningsplaner.
Såväl rättsliga som administrativa konsekvenser av förslaget
skall belysas. Ekonomiska konsekvenser av det administrativa
systemet för samtliga berörda myndigheter skall beräknas.
Utredaren skall ange hur förslagen skall finansieras samt vid
behov föreslå författningsändringar.
Omfattning av avrinningsmyndighetens verksamhet
Avrinningsmyndigheternas arbete definieras i ramdirektivet för
vatten. Huvudarbetsuppgiften är att fatta beslut om en
förvaltningsplan som innehåller ett åtgärdsprogram (artikel 11)
som leder till att direktivets miljökvalitetsmål (artikel 4) kan
uppnås inom angiven tidsperiod.
Eftersom de framtida avrinningsdistrikten skall utgå från
hydrologiskt sammanhängande enheter kan det exempelvis vara
rationellt att även utforma och besluta om en övergripande
kalkningsplan för hela avrinningsdistriktet. En sådan
sammanhållen planering bör kunna ske parallellt med utformningen
av förvaltningsplanen samt inarbetas i denna. Även när det gäller
frågor som rör övergripande utformning av
kalkningseffektuppföljning samt regional vattenanknuten
miljöövervakning i övrigt, inklusive samordnad recipientkontroll,
kan det finnas samordningsfördelar inom ett avrinningsdistrikt.
Utredaren skall undersöka om dessa och eventuellt andra
verksamheter kan bedrivas inom avrinningsmyndigheterna, och lämna
eventuella förslag till ändrad ansvarsfördelning i dessa frågor.
Miljösamverkan
För att komma tillrätta med diffus påverkan på vatten bör
allmänhet, sakägare och lokala aktörer engageras i
vattenvårdsarbetet i ett tidigt skede. Utredaren skall
vidareutveckla de förslag om miljösamverkan som beskrivits i
slutbetänkandet Miljösamverkan i vattenvården (SOU 1997:155).
Utredaren skall föreslå konkreta former för hur denna samverkan
kan organiseras. De juridiska aspekterna skall särskilt belysas.
Dessa omfattar bl.a. frågor om uppgifter skall kunna delegeras
från avrinningsmyndigheten, huruvida avtal om vissa
miljöförbättrande åtgärder eller miljömål skall kunna användas
samt om skillnad behöver göras när det gäller behörighet i dessa
frågor mellan samverkansgrupper bildade genom förrättning
respektive frivilliga sammanslutningar.
Vattenavgifter
Utredaren skall analysera förutsättningarna för att införa en
avgift på olika former av utsläpp till vatten. Om det bedöms
lämpligt skall ett förslag lämnas till ett sådant system. Syftet
med avgiften skall dels vara att täcka administrationskostnader
för direktivet, dels vara ett incitament för minskning av
utsläppens storlek. Såvitt avser den del av avgiften som skall
utgöra ett incitament för minskning av utsläppens storlek, är det
väsentligt att utredaren beaktar regeringsformens ramar för
skillnaden mellan skatt och avgift. Utredaren skall ange hur
avgiften kan användas för att finansiera de ökade kostnader som
myndigheternas arbete innebär på både central och regional nivå.
Även här skall skillnaden mellan skatt och avgift upprätthållas.
Utredaren skall även analysera hur ett avgiftssystem skulle
påverka olika sektorers konkurrenskraft.
Utredaren skall överväga om det är lämpligt att den del av
avgiften som inte avsätts för administrationens kostnader skall
utgöra ett finansieringsinstrument för miljöförbättrande åtgärder
inom vattenområdet där det inte finns någon skyldighet att vidta
sådana åtgärder enligt miljöbalken. Avgiften skulle således
återbetalas till det avgiftsbelagda kollektivet enligt modell
från den befintliga avgiften för utsläpp av kväveoxider från
anläggningar för energiproduktion. Utredaren skall överväga om en
sådan avgift bör utdebiteras och återbetalas på central eller
regional nivå.
Relationerna till befintliga ekonomiska styrmedel inom
vattenområdet skall särskilt beaktas. I fråga om avgiftens
storlek bör utredaren begränsa sitt arbete till att föreslå
relativa storleksordningar på avgiften. Grundläggande principer
för beräkning av avgiftens storlek i ramdirektivet för vatten,
artikel 9, bör beaktas. Utredaren skall även beakta erfarenheter
av avgifter på utsläpp i andra länder, framför allt inom EU.
När det gäller jord- och skogsbrukets utsläpp till vatten har
regeringen beslutat om en översyn av miljöskatterna på
handelsgödsel och bekämpningsmedel (dir. 2001:55). I uppdraget
ingår att bedöma effekten av skatterna på miljön och att
undersöka om de bör förändras för att deras effektivitet som
miljöstyrmedel skall förbättras. Alternativ till nuvarande
skatter skall också bedömas inom ramen för den beslutade
översynen. Utredaren skall nära följa detta arbete.
Användning av vatten för kraftproduktion skall inte ingå i den
föreslagna avgiften.
Tillsynsansvar för vattenförsörjning i beredskapsorganisationen
Utredaren skall i frågor som rör tillsyn samråda med den
särskilde utredare som har till uppgift att utreda den statliga
tillsynen (dir 2000:62).
Utredaren skall vidare lämna förslag till hur tillsynsansvaret
för beredskapsåtgärder som rör vattenförsörjning på central och
regional nivå skall regleras. Utredaren skall vid behov föreslå
författningsändringar. I de delar som berör den regionala
organisationen bör utredaren särskilt ange fördelningen av ansvar
mellan kommunala och regionala organ samt den nya organisationen
för förvaltning av avrinningsdistrikt. Utredaren skall också
utreda om det är möjligt att finansiera även delar av
beredskapskostnaderna via en eventuell vattenavgift på utsläpp.
Skälet till detta är att en åtgärd i en del av avrinningsområdet
kan ha en positiv effekt på leveranssäkerheten i
avrinningsområdet som helhet. Detta bör komma brukarna till godo.
I denna del skall utredaren beakta vad regeringen anfört om
vattenförsörjning i propositionen om Beredskapen mot svåra
påfrestningar på samhället i fred (prop. 1996/97:11) samt
regeringens skrivelse med samma namn (skr. 1998/99:33).
Slutligen bör Livsmedelsverkets rapporter inom ramen för SAMVA-
projektet beaktas (Jo 1994/517/Veg, Jo 1997/3365/Veg m.fl.).
Arbetets genomförande och tidsplan
Utredaren skall i frågor som rör den administrativa
organisationen för förvaltningen av avrinningsdistrikt samråda
med Miljöbalkskommittén. Syftet med samrådet skall vara att
åstadkomma en sådan samordning mellan kommitténs förslag i fråga
om ramdirektivet för vatten och utredarens förslag, att det
praktiska genomförandet av direktivet säkerställs. Utredaren
skall vidare i frågan om vattenavgifter samråda med utredningen
om översyn av skatterna på bekämpningsmedel och handelsgödsel.
Utredaren skall därutöver samråda med Naturvårdsverket,
Kemikalieinspektionen, Statens jordbruksverk, Skogsstyrelsen,
Boverket, Fiskeriverket, Räddningsverket, Livsmedelsverket,
Banverket, Vägverket, Sveriges geologiska undersökning, Sveriges
meteorologiska och hydrologiska institut, Statens va-nämnd,
länsstyrelser och kommuner. Övriga berörda organisationer inom
t.ex. lantbruksnäringen, industrin, vattenkraftsnäringen,
skogsnäringen samt Kammarkollegiet, vattenvårdsförbund m.fl.
skall ges tillfälle att framföra synpunkter på arbetet.
Redovisning av uppdraget skall ske senast den 30 november 2002. I
redovisningen skall nödvändiga författningsförslag ingå.
(Miljödepartementet)