Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En gemensam nordisk sjöfartspolitik, Dir. 2001:76
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2001-10-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 oktober 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall närmare undersöka möjligheterna att nå
fram till en gemensam nordisk uppfattning i de sjöfartspolitiska
frågorna, enbart när det gäller Gemenskapens riktlinjer för
statligt stöd till sjötransport (97/C 205/05).
Bakgrund
De sjöfartspolitiska villkoren skiljer sig åt, såväl mellan EU:s
medlemsländer som mellan övriga länder inom och utanför Europa.
Sedan Europeiska kommissionen antog riktlinjer för statligt stöd
till sjöfartsnäringen inom EU år 1997 (Gemenskapens riktlinjer
för statligt stöd till sjötransport 97/C 205/05) har dock en ökad
harmonisering av de sjöfartspolitiska villkoren kunnat noteras.
Fortfarande kvarstår emellertid olikheter och detta gäller även
mellan de nordiska länderna.
Riksdagen lade i december 1996 fast konkurrensförutsättningarna
för den svenska handelssjöfarten (prop. 1996/97:1, bet.
1996/97:TU1, rskr. 1996/97:115). Beslutet innebar en långsiktigt
inriktad konkurrensanpassning för den svenska sjöfartsnäringen
genom införandet av ett statligt rederistöd till lastsjöfart i
utrikestrafik om 400 miljoner kronor per år under en femårsperiod.
Hösten 1998 ansåg regeringen det nödvändigt att från år 1999
ytterligare förstärka stödet. Det nuvarande rederistödet ges ut
med dels ett belopp som motsvarar den preliminära skatt som
arbetsgivaren gjort avdrag för på de ombordanställdas löner, dels
58 000 kronor per årsanställd som ett bidrag till de sociala
kostnaderna.
Den skattefria försäljningen på färjor i trafik inom EU upphörde
den 1 juli 1999. Färjenäringen ställdes därmed inför betydande
struktur- och lönsamhetsproblem. Situationen påverkas också av
att passagerar- och färjetrafiken i Nordeuropa numera även
omfattas av olika former av statsstöd och att fartyg registrerade
i internationella register tillåts i denna trafik. Regeringen
uttalade i proposition 2000/01:1 s. 80 att den ansåg det viktigt
att slå vakt om den svenska sjöfartsnäringen och skapa ett
positivt klimat för denna näring och att detta inte minst gällde
färjesjöfarten.
Den översyn av lastsjöfartens och färjenäringens villkor som blev
följden av regeringens uttalande resulterade i ett förslag till
ett nytt sjöfartsstöd som skall omfatta både last- och
passagerarfartyg i internationell trafik. Det nya stödet kommer
att innebära full kompensation för såväl skatter som
arbetsgivaravgifter på sjöinkomst samt omfatta den allmänna
löneavgiften. Den nya stödordningen skall gälla under
förutsättning att Europeiska kommissionen godkänt förslaget.
Regeringen uttalade i proposition om ett nytt sjöfartsstöd (prop.
2000/01:127 s. 6) att den avser att ta upp långsiktiga
diskussioner med i första hand de nordiska grannländerna och
Tyskland för att undersöka möjligheterna att nå fram till en
gemensam syn på behovet av näringspolitiskt stöd till den
inomeuropeiska färjesjöfarten.
Vid det nordiska ministermötet i Björneborg i slutet av augusti i
år beslutade de nordiska länderna att ställa sig bakom det
svenska initiativet att undersöka möjligheterna för en fördjupad
nordisk samsyn när det gäller sjöfartspolitiken. Behovet av
sådana diskussioner skall också ses i ljuset av Europeiska rådets
möte i Stockholm den 23-24 mars 2001. Vid mötet fastställdes att
medlemsstaterna bör påvisa en successiv minskning av det statliga
stödet i förhållande till BNP senast år 2003.
Uppdraget
En särskild utredare skall närmare undersöka förutsättningarna
för att skapa en gemensam nordisk uppfattning i de
sjöfartspolitiska frågorna, enbart när det gäller de riktlinjer
för statligt stöd till sjötransport som Europeiska kommissionen
antog år 1997.
Arbetet bör inledas med kontakter och diskussioner med de
nordiska länderna samt med övriga Östersjöländer. Kontakt bör
också tas med Europeiska kommissionen med anledning av den
uppföljning av riktlinjerna för statligt stöd som kommissionen
aviserat i vitboken European transport policy for 2010: time to
decide (COM(2001)370).
Den allmänna målsättningen för arbetet skall vara att nå fram
till en gemensam uppfattning inom Norden när det gäller en
gemensam sjöfartspolitik inom EU/EES-området beträffande statligt
stöd till sjötransport. Inriktningen skall vara att minimera
behovet av statligt stöd till denna sektor.
När det gäller passagerar- och färjetrafiken skall den svenska
utgångspunkten för arbetet vara att sträva efter en inriktning av
politiken som innebär att passagerar- och färjetrafiken, som i
huvudsak bedrivs i konkurrens med annan europeisk trafik inom
EU/EES-området, inte skall ges statligt stöd.
Övrigt
Uppdraget skall redovisas senast under år 2003.
(Näringsdepartementet)