Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Kommundemokratikommittén (Ju 2000:03), Dir. 2001:75
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2001-09-27
Beslut vid regeringssammanträde den 27 september 2001.
Sammanfattning av uppdraget
Kommittén skall se över förutsättningarna för och förfarandet vid
ändringar i landstings- och kommunindelningen samt lämna förslag
till behövliga lagändringar. Översynen skall innefatta följande
överväganden:
- om förfarandet vid ändringar i länsindelningen bör lagregleras,
- om det bör möjliggöras för regeringen att besluta om extra val
vid större indelningsändringar, samt
- om regeringen, eller den myndighet som regeringen bestämmer,
skall kunna föranstalta om folkomröstning i sådana områden som
indirekt berörs av en ansökanom indelningsändring.
Bakgrund
Med stöd av regeringens bemyndigande den 25 november 1999 (dir.
1999:98) tillkallade statsrådet Lejon en parlamentarisk kommitté
med uppdrag att föreslå åtgärder som skall dels öka medborgarnas
möjligheter till insyn och deltagande i den kommunala demokratin,
dels stärka den kommunala representativa demokratins
funktionssätt och former. Kommittén, som har antagit namnet
Kommundemokratikommittén, överlämnade den 5 juni 2001 sitt
huvudbetänkande Att vara med på riktigt - demokratiutveckling i
kommuner och landsting (SOU 2001:48) (Ju2001/4295/D).
Regeringen beslutade den 3 maj 2001 att ge kommittén i
tilläggsuppdrag att utreda behovet av särskilda bestämmelser för
avgöranden på kommunal nivå av långsiktig karaktär och av stor
principiell och ekonomisk betydelse (dir. 2001:36). Detta
tilläggsuppdrag skall redovisas till regeringen senast den 30
september 2001.
Gällande bestämmelser om indelningsändringar m.m.
Ändringar i länsindelningen
Den nuvarande länsindelningen har, bortsett från några mindre
justeringar av gränserna, bestått sedan år 1810. I 1634, 1719 och
1720 års regeringsformer var länen uppräknade. I 1809 års
regeringsform angavs att landet skulle vara indelat i
hövdingdömen. Regeringsformen i sin nuvarande lydelse innehåller
inte några bestämmelser om länen eller länsindelningen.
Regeringsformen förutsätter dock att det skall finnas
länsstyrelser och därmed att Sverige är indelat i län. I 11 kap.
8 § första stycket regeringsformen anges att länsstyrelserna
lyder under regeringen. Av 1 kap. 2 § kommunallagen (1991:900)
följer vidare att varje landsting omfattar ett län, om inte något
annat är särskilt föreskrivet. Inte heller ger förordningen
(1990:1510) med länsstyrelseinstruktion några anvisningar om
landets indelning i län. Indelningen får i stället anses vila på
sedvanerättslig grund. Den kan härledas ur den liggare över
rikets indelning som förs av Kammarkollegiet (jfr prop.
1995/96:38 s. 7, SOU 1995:27 s. 486 och 487 och SOU 1967:23 s. 59
och 60).
Hur länsindelningen ser ut i Sverige framgår av regeringens
tillkännagivanden om länens indelning i kommuner. Regeringen
utfärdade senast ett sådant tillkännagivande den 29 oktober 1998
(SFS 1998:1349). Tillkännagivandena upplyser endast om hur
Sveriges indelning i län ser ut vid en viss tidpunkt och är
således inte normgivande.
Det finns inte heller några författningsbestämmelser om
förfarandet vid ändring i länsindelningen. Regeringen anses dock
ha rätt att besluta om mindre ändringar i länsindelningen. När
det gäller frågor om mera omfattande ändringar har det
ansetts att sådana bör underställas riksdagen (jfr prop.
1978/79:157 s. 85 och prop. 1995/96:38 s. 7 och 8).
Ändringar i landstingsindelningen
I 1 kap. 7 § och 8 kap. 5 § regeringsformen anges att det i riket
finns primärkommuner och landstingskommuner samt att grunderna
för ändringar i rikets indelning i kommuner bestäms i lag.
Enligt 1 kap. 2 § kommunallagen omfattar varje landsting ett län,
om inte något annat är särskilt föreskrivet (Gotlands kommun står
utanför landstingsindelningen). Om två eller flera län läggs
samman, skall en sammanläggning därför ske också av landstingen.
I 2 kap. lagen (1979:411) om ändringar i Sveriges indelning i
kommuner och landsting, den s.k. indelningslagen, regleras bl.a.
förutsättningarna för och förfarandet vid indelningsändringar i
fråga om landstingen samt befogenheterna att besluta om sådan
indelningsändring. Regeringen får enligt 2 kap. 1 §
indelningslagen besluta om ändring i landstingsindelningen om
hinder inte möter mot en ändring i länsindelningen.
Landstingsindelningen får dock ändras endast om det kan antas
medföra bestående fördel för ett landsting eller en del av ett
landsting eller andra fördelar från allmän synpunkt. Regeringen
får meddela de föreskrifter som behövs för ändringens
genomförande. När det är fråga om mindre ändringar enligt 1 kap.
3 § indelningslagen får dock en indelningsändring beslutas av
Kammarkollegiet.
En ansökan om en ändring i landstingsindelningen skall enligt
2 kap. 10 § indelningslagen ges in till Kammarkollegiet. Ansökan
kan göras av ett landsting eller en medlem av ett landsting som
skulle beröras av ändringen. Regeringen och Kammarkollegiet kan
också på eget initiativ ta upp frågan om en indelningsändring.
Det är Kammarkollegiet som har till uppgift att göra den
utredning som behövs. Kammarkollegiet har möjlighet att uppdra åt
en särskild utredare att göra utredningen. Utredningen skall
omfatta alla omständigheter som inverkar på frågan. Vid
utredningen skall samråd ske med de landsting som har intresse av
frågan. Om den aktuella indelningsändringen bör föranleda en
ändring också i någon annan indelning, skall utredningen omfatta
även denna ändring.
Visar Kammarkollegiets utredning att landstingsindelningen bör
ändras, skall ett förslag upprättas till ändringen samt till den
ekonomiska reglering och de övriga föreskrifter som ändringen kan
ge anledning till. Behöver någon annan indelning ändras, skall
Kammarkollegiet också upprätta förslag till en sådan ändring.
Därefter skall Kammarkollegiet överlämna ärendet till regeringen
med ett eget yttrande. Kollegiet får avslå en ansökan om
indelningsändring, om kollegiet finner att ändringen inte bör
göras. Ett sådant beslut får överklagas till regeringen.
Enligt vad som tidigare anförts kan regeringen ta upp en fråga om
indelningsändring på eget initiativ. Principen om
överensstämmelse mellan indelningen i landsting och län innebär
dock att regeringen inte bör genomföra större förändringar av
landsting utan riksdagens medverkan.
Ändringar i kommunindelningen
I 1 kap. indelningslagen regleras förutsättningarna för och
förfarandet vid indelningsändringar i fråga om kommuner. Denna
reglering skiljer sig i vissa avseenden från den reglering som
gäller förändringar av landstingsindelningen. Lagen innehåller en
särskild bestämmelse om att vid prövningen av frågan om en
indelningsändring skall särskild hänsyn tas till önskemål och
synpunkter från den eller de kommuner som närmast berörs av
ändringen. Om en sådan kommun motsätter sig en indelningsändring,
får beslut om ändringen meddelas endast om det finns synnerliga
skäl. I lagen anges att särskild hänsyn också skall tas till
befolkningens önskemål och synpunkter.
En ansökan om ändringar i den kommunala indelningen kan göras av
en kommun eller medlem av en kommun som skulle beröras av
ändringen. Ansökan skall ges in till Kammarkollegiet.
Kammarkollegiets utredning och yttrande i indelningsärenden
Kammarkollegiet har huvudansvaret för att lämplig utredning
kommer till stånd i alla typer av indelningsärenden. Normalt bör
någon form av utredning ske i varje indelningsärende. Lagens krav
på att lämplig utredning skall ske innebär att utredningen inte
behöver ges större omfattning än vad som krävs i det enskilda
fallet. Utredningen kan alltid avbrytas, om det framkommer att
någon ändring inte bör komma till stånd.
När det gäller kommunförändringar föreskrivs att en särskild
undersökning skall göras i fråga om befolkningens inställning,
när det finns skäl till det. Kammarkollegiet beslutar om en
undersökning skall göras eller inte såvida det inte gäller en
undersökning i ett ärende som länsstyrelsen utreder, vilket är
fallet när länsstyrelsen har beslutanderätten i huvudsaken (om
kommuner som berörs av en mindre indelningsändring är ense om
denna och ändringen avser kommuner i samma län). Undersökningen
av befolkningens inställning skall i sådant fall göras av
länsstyrelsen. Den kan ske genom omröstning, opinionsundersökning
eller liknande förfarande.
Förarbetena till lagen (prop. 1978/79:157 s. 45, 46 och 118)
klargör att ortsbefolkningen aldrig kan anses tala för kommunen
i ett indelningsärende. Det kan bara kommunfullmäktige göra.
Vidare understryks att man vid bedömningen av resultatet av en
folkomröstning måste ta hänsyn inte bara till hur de deltagande
röstat utan också till hur många av de röstberättigade som
deltagit, vilket anges vara en bra mätare på intresset för frågan
i området.
Kommunala folkomröstningar
Enligt 5 kap. 34 § kommunallagen får fullmäktige, som ett led i
beredningen av ett ärende som fullmäktige skall handlägga,
inhämta synpunkter från medlemmar i kommunen eller landstinget.
Detta kan ske genom folkomröstning, opinionsundersökning eller
något liknande förfarande. I lagen (1994:692) om kommunala
folkomröstningar finns bestämmelser om förfarandet vid sådana
folkomröstningar. Det finns inte någon lagreglerad möjlighet att
hålla folkomröstning inom ett län. Med stöd av bestämmelserna i
kommunallagen kan dock en folkomröstning hållas i ett landsting.
En folkomröstning kan omfatta hela eller delar av en kommun eller
ett landsting eller ett urval av dess medlemmar (prop.
1993/94:188 s. 50).
Kommundemokratikommitténs slutsatser när det gäller proceduren
vid indelningsändringar
Kommundemokratikommittén har haft i uppgift att se över
bestämmelserna i indelningslagen och vid behov föreslå ändringar
som kan underlätta proceduren vid indelningsändringar. Kommittén
har även haft i uppgift att överväga behovet av och formerna för
en lagreglerad möjlighet att besluta om extraval med anledning av
indelningsändring.
I sitt huvudbetänkande Att vara med på riktigt -
demokratiutveckling i kommuner och landsting (SOU 2001:48) har
kommittén gjort bedömningen att någon förändring av själva
proceduren från ansökan till eventuellt beslut om
indelningsändring inte är påkallad. Kommittén anser att det är
önskvärt att det tillskapas en möjlighet till extra val, så att
en beslutad indelningsändring kan genomföras inom kortare tid än
vad som nu är möjligt. Kommittén har ansett att de
författningsändringar som behövs för att möjliggöra ett sådant
extra val bör bedömas ytterligare.
Bostadsutskottets betänkande 2000/01:BoU13
Den 12 juni 2001 biföll riksdagen vad bostadsutskottet hemställt
i sitt betänkande Ändring i läns- och landstingsindelningen (bet.
2000/01:BoU13). I betänkandet föreslogs att riksdagen skulle som
sin mening tillkännage för regeringen att en utredning skall
göras med syfte att öka medborgarnas inflytande över sådana
förändringar i läns- och landstingsindelningen som gäller deras
kommun. Enligt utskottets mening tillgodosåg inte lagstiftningen
rimliga krav på inflytande för den befolkning som närmast skulle
beröras av ett beslut om ändrad läns- och landstingstillhörighet,
dvs. medborgarna i den kommun indelningsändringen gäller.
Behovet av ett tilläggsuppdrag
Indelningslagen har i princip varit oförändrad sedan lagen trädde
i kraft år 1979. Bestämmelserna om landstings- och
kommunindelningen skiljer sig åt i vissa hänseenden, bl.a. när
det gäller vilken hänsyn som skall tas till befolkningens
önskemål i en fråga om indelningsändring. En väsentlig skillnad
är att en delning av en kommun mot den kommunens vilja kan ske
enbart om det finns synnerliga skäl för delningen. Det kan dock
ifrågasättas om inte de rättsliga villkoren för delning av
landsting respektive kommun så långt det är möjligt bör vara
desamma. När det gäller ändringar i länsindelningen finns det
över huvud taget inte någon lagreglering. Mot den angivna
bakgrunden anser regeringen att det är angeläget med en
genomgripande översyn av bestämmelserna om indelningsändringar.
Riksdagen har genom indelningslagen överlåtit på regeringen att
fatta beslut i indelningsfrågor som gäller kommun- och
landstingsindelningen. Principen om överensstämmelse mellan
indelningen i län och landsting innebär dock att regeringen inte
bör genomföra större förändringar av landsting utan riksdagens
medverkan. Den gällande ordningen innebär också i praktiken att
regeringen kan handlägga en fråga om ändring i
landstingsindelningen på två olika sätt: antingen som ett
lagstiftningsärende eller som ett förvaltningsärende. Kommittén
bör överväga om detta kan anses utgöra en ändamålsenlig ordning.
Kommittén har i sitt huvudbetänkande gjort vissa överväganden när
det gäller proceduren vid större indelningsändringar och bl.a.
ansett att det bör vara möjligt för regeringen att besluta om
extra val vid sådana ändringar. När det gäller frågan om extra
val har kommittén ansett att frågan bör utredas ytterligare.
Regeringen anser att även denna fråga bör innefattas i den
aktuella översynen.
I ansökningar om större indelningsändringar förekommer det att
hänvisning görs till resultatet av en folkomröstning som hänför
sig till endast en del av en kommun eller ett landsting.
Kommittén skall överväga om det vid prövningen av en sådan
ansökan skall vara möjligt att på lämpligt sätt utröna hur
befolkningens inställning ser ut i områden som även indirekt
berörs av en eventuell indelningsändring, t.ex. i en annan kommun
eller ett annat landsting eller andra delar av en kommun eller
ett landsting.
Uppdraget
Kommittén skall göra en översyn av förutsättningarna för och
förfarandet vid ändringar i landstings- och kommunindelningen
samt lämna förslag till behövliga lagändringar. Kommittén bör
därvid bl.a. överväga om det finns någon anledning att ha kvar de
nuvarande skillnaderna när det gäller rättsliga villkor för
delning av landsting respektive kommuner. En annan fråga som
skall utredas är om förfarandet vid ändringar i länsindelningen
bör lagregleras. Om så bedöms vara fallet skall förslag lämnas
till sådana regler. Kommittén skall vidare överväga om det är
ändamålsenligt att en fråga om ändring i landstingsindelningen
kan handläggas både som ett lagstiftningsärende och som ett
förvaltningsärende.
I uppdraget ingår också att utreda om det bör vara möjligt för
regeringen att besluta om extra val vid större
indelningsändringar samt om regeringen, eller den myndighet som
regeringen bestämmer, skall kunna föranstalta om folkomröstning i
sådana områden som indirekt berörs av en ansökan om
indelningsändring. Vilken tyngd befolkningens inställning i en
indelningsfråga bör ha är också något som bör övervägas i detta
sammanhang.
Det står kommittén fritt att även lämna förslag till övriga
författningsändringar som kan behövas.
Tidsplan för arbetet
Kommittén skall redovisa resultatet av detta tilläggsuppdrag till
regeringen senast den 31 mars 2002.
(Justitiedepartementet)