Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Parlamentarisk kommitté för översyn av det kommunala statsbidrags- och utjämningssystemet, Dir. 2001:73
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2001-09-27
Beslut vid regeringssammanträde den 27 september 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillkallas för att utreda vissa frågor
rörande det kommunala statsbidrags- och utjämningssystemet samt
vid behov föreslå förändringar. De grundläggande principerna för
statsbidrags- och utjämningssystemet skall dock ligga fast.
Kommittén skall
- analysera om målen för utjämningssystemet uppnås i den del som
avser utjämning för strukturella kostnadsskillnader och vid
behov föreslå förändringar,
- analysera och lämna förslag till hur kommuner och landsting
med kraftig befolkningsminskning kan ges likvärdiga
förutsättningar att tillhandahålla vård,omsorg och utbildning,
- undersöka möjligheterna till förenklingar av statsbidrags- och
utjämningssystemet, samt
- lämna förslag till hur intäktsförändringar för enskilda
kommuner och landsting till följd av ändringar i statsbidrags-
och utjämningssystemet efter 2004 skall hanteras.
Uppdraget skall redovisas till regeringen senast den 1 oktober
2003.
Bakgrund
Ett nytt statsbidrags- och utjämningssystem 1996
Den 1 januari 1996 infördes ett nytt statsbidrags- och
utjämningssystem för kommuner och landsting (prop. 1995/96:64,
bet. 1995/96:FiU5, rskr. 1995/96:116).
Huvudsyftet med utjämningssystemet är att skapa likvärdiga
ekonomiska förutsättningar för kommuner respektive landsting att
bedriva sina verksamheter. Systemet består av inkomstutjämning,
kostnadsutjämning och införanderegler. Inkomstutjämningen skall
utjämna för skillnader i skattekraft. Kostnadsutjämningen skall
utjämna för strukturella kostnadsskillnader, men däremot inte
kompensera för skillnader i servicenivå, kvalitet,
avgiftssättning eller effektivitet. Kostnadsutjämningen skall
baseras på mätbara och för kommuner och landsting opåverkbara
faktorer som mäter strukturella kostnadsskillnader.
Införandereglerna innebär bl.a. att inkomstminskningar till följd
av tidigare regeländringar begränsas för berörda kommuner och
landsting t.o.m. 2004 genom fasta och rörliga införandetillägg.
Vid sidan av utjämningssystemet finns ett generellt statsbidrag
som till största delen betalas ut med ett enhetligt belopp per
invånare till kommuner respektive landsting.
Från och med andra halvåret 1997 betalas en del av det generella
statsbidraget till kommunerna ut efter antalet skolungdomar och
äldre (prop. 1999/2000:100, bet. 1999/2000:FiU20, rskr.
1999/2000:261). Den åldersrelaterade delen av det generella
statsbidraget avsågs upphöra efter utgången av 2000, men har
förlängts till utgången av 2001. Regeringen föreslår i
budgetpropositionen för 2002 att den åldersrelaterade delen skall
finnas kvar till utgången av 2004.
Förändringar i systemet 2000
För att följa upp och utvärdera utjämningssystemet tillkallades
en parlamentarisk kommitté (Kommunala utjämningsutredningen) i
augusti 1995. Kommitténs förslag i betänkandet Kostnadsutjämning
för kommuner och landsting (SOU 1998:151) låg till grund för
propositionen Förändringar i utjämningssystemet för kommuner och
landsting (prop. 1998/99:89, bet. 1998/99:FiU25, rskr.
1998/99:253). Ändringarna trädde i kraft den 1 januari 2000.
De största förändringarna gjordes i modellerna för hälso- och
sjukvård respektive individ- och familjeomsorg i
kostnadsutjämningen. En ny delmodell i kostnadsutjämningen
infördes, avseende barn och ungdomar med utländsk bakgrund. Nya
införanderegler infördes för åren 2000-2004. Ett fortsatt
uppföljnings- och utvecklingsarbete aviserades i propositionen.
Förändringar i systemet 2001
Regeringen beslutade i juni 1999 att tillkalla en särskild
delegation (Utjämningsdelegationen) med uppgift att göra en
uppföljning av utjämningssystemet och utvärdering av
träffsäkerheten hos de enskilda delarna i kostnadsutjämningen
(dir. 1999:57). Delegationen skulle vidare utreda alternativa
utformningar av inkomstutjämningen, med bibehållen långtgående
utjämning men utan negativa marginaleffekter, samt lämna förslag
till förändringar som förbättrar systemets förmåga att skapa
likvärdiga ekonomiska förutsättningar för kommuner respektive
landsting.
Delegationen lämnade i februari 2000 en delrapport till
regeringen, bland annat med förslag till förändringar i
inkomstutjämningen i syfte att från och med 2001 eliminera
negativa marginaleffekter. Förslagen har genomförts i enlighet
med delegationens betänkande (prop. 1999/2000:115, bet.
2000/01:FiU9, rskr. 2000/01:26).
Omställningsbidrag till landsting
Utjämningsdelegationen föreslog i delrapporten även att ett
särskilt omställningsbidrag skall ges ut åren 2001 och 2002 till
landsting med kraftig befolkningsminskning, vid sidan av
utjämningssystemet. De landsting som under en femårsperiod haft
en befolkningsminskning på över 2 procent får ett bidrag på 60
kronor per invånare för varje procent som antalet invånare
minskat utöver 2 procent (prop. 1999/2000:115, bet. 2000/01:FiU9,
rskr. 2000/01:26).
Fortsatt utredningsarbete och förändringar 2002
Utjämningsdelegationens slutbetänkande Rättvis kommunal utjämning
(SOU 2000:127) lämnades till regeringen i januari 2001.
Betänkandet har remissbehandlats. I betänkandet lämnas bland
annat förslag till vissa modifieringar och uppdateringar av delar
av kostnadsutjämningen för kommuner (befolkningsminskning)
respektive landsting (hälso- och sjukvård) inför 2002. Förslagen
föranleder ändringar i förordningen (1995:1645) om
utjämningsbidrag och utjämningsavgift för kommuner och landsting.
Regeringen avser att besluta om dessa ändringar hösten 2001.
En expertgrupp (Expertgruppen för förenklad kommunal utjämning)
tillkallades samtidigt med Utjämningsdelegationen. Expertgruppens
uppgift var att undersöka möjligheterna att förenkla
utjämningssystemet för kommuner och landsting och att göra
systemet mer stabilt. Expertgruppen lämnade i december 2000 till
regeringen betänkandet Förenklad kommunal utjämning
(SOU 2000:120). Betänkandet har behandlats vid ett remissmöte i
juni 2001.
Expertgruppen har lämnat förslag som rör såväl
kostnadsutjämningen som inkomstutjämningen och införandereglerna.
Beträffande kostnadsutjämningen föreslås att redovisningen
förenklas genom att utfallet redovisas efter tre faktorer - en
åldersfaktor, en social faktor och en geografisk faktor.
Beräkningsmodeller som bedömts vara av regionalpolitisk karaktär
föreslås lyftas ut från kostnadsutjämningen och ersättas av ett
regionalpolitiskt statsbidrag till berörda kommuner och
landsting.
Behov av fortsatt utredningsarbete
Det finns ett behov av att kontinuerligt följa upp och utvärdera
utjämningssystemet, bland annat mot bakgrund av senare tids
ändringar i systemet. Samtidigt påverkas förutsättningarna för de
kommunala verksamheterna av förändringar i omvärlden. Såväl
Utjämningsdelegationen som Expertgruppen för förenklad kommunal
utjämning pekar på behovet av att vissa delar av det kommunala
utjämningssystemet utreds vidare.
Kraven på en utjämning med hög precision har medfört att systemet
blivit omfattande och komplext. Det finns därför ett behov av att
se över möjligheterna att göra systemet enklare men med
bibehållen hög precision.
Den kraftiga befolkningsminskningen i vissa kommuner och
landsting påverkar möjligheterna att upprätthålla en verksamhet
som är likvärdig med den som bedrivs i andra kommuner och
landsting. Det behöver göras en bred analys av konsekvenserna av
denna befolkningsminskning och av vad som krävs för att en
likvärdig kvalitet och servicenivå skall kunna upprätthållas.
Även de ekonomiska konsekvenserna av kraftig befolkningsökning
kan behöva analyseras och bli föremål för överväganden.
De nuvarande införandereglerna omfattar dels rörliga
införandetillägg respektive avdrag, dels fasta införandetillägg.
De rörliga tilläggen respektive avdragen trappas successivt ned
för att upphöra efter 2004. De fasta införandetilläggen är
oförändrade fram till och med 2004. Om inga nya beslut fattas
bortfaller även de fasta tilläggen 2005 vilket skulle innebära
stora intäktsbortfall för vissa kommuner och landsting, som mest
med ca 4 600 kronor per invånare.
Den åldersrelaterade delen av det generella statsbidraget till
kommunerna kommer, med nuvarande regler, att upphöra vid utgången
av 2001 och i stället utbetalas i form av ett enhetligt belopp
per invånare. Regeringen föreslår dock i budgetpropositionen för
2002 att den åldersrelaterade delen av det generella
statsbidraget förlängs till utgången av 2004. Det
åldersrelaterade bidraget innebär att en viss omfördelning sker
vid sidan av utjämningssystemet och att det därför finns risk för
över- och underkompensation.
Det kan även förekomma omfördelningseffekter i andra system
vilket gör att det är svårt att överblicka de sammanlagda
effekterna för enskilda kommuner och landsting.
Uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillsätts med uppgift att främst se
över om målen för kostnadsutjämningen uppnås, samt att vid behov
föreslå förändringar.
De grundläggande principerna som det kommunala statsbidrags- och
utjämningssystemet bygger på skall ligga fast. Kommuner och
landsting skall ges likvärdiga ekonomiska förutsättningar genom
en långtgående utjämning för strukturella kostnadsskillnader och
för skillnader i skattekraft. Utjämning skall dock inte ske för
skillnader i ambitionsnivå, effektivitet eller avgiftsnivå.
Kommittén skall belysa de samlade effekterna för enskilda
kommuner och landsting av utjämningssystemet och andra
betalningsströmmar mellan staten och kommunsektorn
(specialdestinerade statsbidrag m.m.). Kommittén skall i detta
sammanhang även beakta det åldersrelaterade bidraget och risken
för över- och underkompensation.
Kommittén skall analysera vilka verksamheter/kostnadsslag och
kostnadsdata som bör ingå i kostnadsutjämningen. Samtidigt skall
stabiliteten i utjämningssystemets olika delmodeller analyseras
när det gäller förändringarna mellan åren.
Kommittén skall undersöka möjligheterna till förenklingar i
systemet, dels i beräkningsmetoderna, dels i sättet att redovisa
resultatet av beräkningarna. Kommittén skall i detta sammanhang
även utvärdera om avvägningen mellan enkelhet och precision är
konsekvent och ändamålsenlig i de olika delmodellerna.
Kommittén skall analysera och lämna förslag till hur kommuner och
landsting med kraftig befolkningsminskning kan ges likvärdiga
förutsättningar att tillhandahålla vård, omsorg och utbildning.
Kommittén bör också lämna förslag om hanteringen av de
eftersläpningseffekter som uppstår i vissa kommuner med kraftig
befolkningsökning.
Kommittén är i övrigt oförhindrad att göra andra analyser och
lämna andra förslag rörande statsbidrags- och utjämningssystemet
som anses vara motiverade.
Kommittén skall lämna förslag till hur intäktsförändringar för
enskilda kommuner och landsting till följd av ändringar i
statsbidrags- och utjämningssystemet efter 2004 skall hanteras.
I de förslag och analyser som kommittén lämnar skall
samhällsekonomiska aspekter belysas.
Förslag som läggs skall vara statsfinansiellt neutrala.
Redovisning av uppdraget
Kommittén skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast den
1 oktober 2003.
(Finansdepartementet)