Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om översyn av lagen (1962:381) om allmän försäkring och andra författningar på socialförsäkringsområdet, Dir. 2001:70
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2001-09-13
Beslut vid regeringssammanträde den 13 september 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en teknisk översyn av lagen
(1962:381) om allmänförsäkring (AFL) och andra författningar på
socialförsäkringsområdet.
Ändamålet med utredningen skall vara att utforma förslag till
lagstiftning som ger en bättre överskådlighet och en bättre
säkerhet mot bristande enhetlighet i fråga om regler och begrepp
som är gemensamma för socialförsäkringen. De nuvarande lagarna
skall på ett bättre sätt samordnas, och om möjligt sammanföras,
så att de blir lättare att överblicka och tillämpa. Förslag skall
således presenteras till hur lagstiftningen på
socialförsäkringsområdet kan samordnas och göras mer överskådlig
samt hur samordningsfördelar kan uppnås även i materiella
hänseenden.
Bakgrund
Inledning
Med socialförsäkring åsyftas i vid mening de förmåner, bidrag och
andra ersättningar som betalas ut av
socialförsäkringsadministrationen. Denna administration omfattar
i dag, liksom tidigare, Riksförsäkringsverket (RFV) och de
allmänna försäkringskassorna. Dessutom utgör numera även
Premiepensionsmyndigheten (PPM) en del av
socialförsäkringsadministrationen i frågor som rör
premiepensionen i det reformerade ålderspensionssystemet.
Socialförsäkringsadministrationen omfattar enligt RFV:s
årsredovisning fem försäkringsområden. Dessa områden är
ekonomiskt stöd till barnfamiljer, ersättning till
funktionshindrade, ersättning vid arbetsoförmåga, ersättning vid
ålderdom och annan utbetalning.
AFL intog tidigare den centrala platsen i det svenska
socialförsäkringssystemet. I lagen finns tre delar av
socialförsäkringen samlade. Dessa delar är sjukförsäkringen - som
innefattar sjukvårds- och sjukpenningförsäkringarna,
föräldraförsäkringen och tandvårdsförsäkringen - samt den
allmänna pensionsförsäkringen i form av folkpension och
tilläggspension (ATP).
I och med ålderspensionsreformen och efterföljande nödvändig
anpassning och reformering av efterlevande- och
förtidspensioneringen har dock AFL:s ställning ändrats.
Ålderspensionsreformen innebar att en väsentlig del av de
grundläggande bestämmelserna om förmåner inom
socialförsäkringssystemet bröts ut ur AFL för att regleras i
särskilda lagar. I sitt yttrande över en av de lagrådsremisser
som föregick regeringens proposition Inkomstgrundad
ålderspension, m.m. (prop. 1997/98:151) uppmärksammade Lagrådet
detta förhållande. Lagrådet påtalade därvid bl.a. dels att AFL
i stora delar - redan före de i lagrådsremissen föreslagna
ålderspensionsbestämmelserna - framstod som oöverskådlig och att
det skulle framstå som mindre välbetänkt att införliva
ytterligare ett komplext regelsystem i AFL, dels att den i
lagrådsremissen föreslagna lagstiftningen kunde utgöra ett
incitament för en genomgripande översyn och omarbetning av AFL.
Den 1 januari 2003 träder de nya bestämmelserna om
efterlevandepension i kraft. Dessa bestämmelser utgör, liksom det
reformerade ålderspensionssystemet, en självständig
försäkringsgren som regleras i en särskild lag och som ersätter
de nuvarande bestämmelserna om efterlevandepension i AFL. Vid
samma tidpunkt ersätts den nuvarande allmänna förtidspensionen
och sjukbidragsförmånen av allmän sjukförsäkringsförmån i form av
sjuk- eller aktivitetsersättning. Bestämmelserna om de sistnämnda
båda förmånerna kommer från och med 2003 att återfinnas i AFL.
Senare års reformerings- och anpassningsarbete inom efterlevande-
och förtidspensioneringen har medfört att AFL holkats ur
ytterligare. AFL kommer från och med 2003, som Lagrådet påpekat i
sitt yttrande över lagrådsremissen inför regeringens proposition
Sjukersättning och aktivitetsersättning i stället för
förtidspension (prop. 2000/01:96), inte längre att behandla hela
den allmänna försäkringen. Senare års reform- och
anpassningsarbete har med andra ord bidragit till att den
allmänna socialförsäkringslagstiftningen har blivit oöverskådlig
och mycket komplex att hantera och tillämpa.
Socialförsäkringslagen (1999:799)
I och med ikraftträdandet av socialförsäkringslagen (1999:799,
SofL) den 1 januari 2001 delas socialförsäkringen in i en
bosättningsbaserad försäkring avseende garantibelopp och bidrag
samt en arbetsbaserad försäkring avseende inkomstförlust. Endast
ett försäkringsvillkor gäller för vardera försäkringsgrenen:
bosättning i Sverige respektive arbete i Sverige. Genom SofL
avgränsas socialförsäkringen utifrån ett praktiskt betingat
synsätt, som primärt utgår från hur trygghetssystemen
administreras. I SofL hänförs således stora delar av det
trygghetssystem som administreras av RFV, PPM och de allmänna
försäkringskassorna till socialförsäkringsområdet. Dock omfattas
inte sådana bidrag som avser enbart personer för vilka det
allmänna har påtagit sig ett särskilt ansvar för ersättning av
statsmedel. Skälet till detta är att socialförsäkring i SofL:s
mening är begränsad till att avse förmåner, bidrag och andra
utbetalningar som är ämnade för en mer generellt angiven
personkrets. Ett exempel på en förmån som inte omfattas av SofL
är det statliga personskadeskyddet. Även förmåner enligt
arbetslöshetsförsäkringen samt utbildningsbidrag till deltagare
i arbetsmarknadsutbildning eller yrkesinriktad rehabilitering
faller utanför vad som i SofL:s mening utgör en social
försäkring. Flera lagar om ersättningar från sjukförsäkringen
till vårdgivare omfattas inte heller av den lagen. Vad som nu
anförts innebär således att inte all lagstiftning om social
trygghet omfattas av SofL.
Behovet av en översyn
AFL trädde i kraft i början av 1960-talet. Som en följd av detta
är lagen strukturerad på grundval av bl.a. den då gällande synen
på begreppet socialförsäkring. AFL har sedan 1960-talet ändrats
åtskilliga gånger. De nya pensionsbestämmelserna, de nya
bestämmelserna om aktivitets- och sjukersättningsförmånerna samt
bestämmelserna om den bosättningsbaserade respektive
arbetsbaserade socialförsäkringen i SofL har dessutom medfört att
AFL holkats ur. Socialförsäkringslagstiftningen har således
blivit svåröverskådlig och komplicerad, inte minst med hänsyn
till de omfattande övergångsbestämmelser som krävts för att de
nya pensions- och sjukförsäkringsbestämmelserna skall kunna
fungera. Innehållet i 2 kap. AFL om ersättning för sjukvård m.m.
med därtill anslutande lagar är efter den s.k. Dagmarreformen
1985 inte heller lätt att förstå och överblicka. De stora och
genomgripande förändringar av AFL, som bl.a. den reformerade
ålderspensionen och förändringarna av både efterlevande- och
förtidspensionen medfört, innebär att AFL inte längre kan sägas
behandla huvuddelen av den allmänna försäkringen.
I SofL har begreppet socialförsäkring avgränsats med utgångspunkt
i ett praktiskt synsätt. Utgångspunkten har varit hur
trygghetssystemen administreras. Därefter har ytterligare
avgränsningar skett, eftersom den föregående översynen avsett
bl.a. begreppet försäkrad inom en internationell personkrets.
Lagens namn kan dock leda till tanken att den övergripande
reglerar även andra frågor än tillhörigheten till
socialförsäkringen och att lagen i sig skulle kunna vara en
övergripande heltäckande lag som behandlar den sociala
tryggheten. Så är emellertid inte fallet. Lagen reglerar främst
vem som omfattas av vissa uppräknade bosättningsbaserade eller
arbetsbaserade försäkringar och bidragssystem på
socialförsäkringsområdet.
Även om SofL, som Lagrådet påpekat i sitt yttrande över
lagrådsremissen Socialförsäkringens personkrets (bilaga 4 till
propositionen Socialförsäkringens personkrets, prop. 1998/99:119),
utgör en början på ett omfattande moderniseringsarbete behöver
ytterligare åtgärder vidtas för att göra lagstiftningen på
socialförsäkringsområdet mera tydlig och överskådlig. Hur detta
bäst skall göras är inte givet. Flera alternativ är tänkbara. Ett
sätt kan vara att skapa en övergripande lag om allmän försäkring
med bestämmelser som är gemensamma för hela
socialförsäkringsområdet och att samtidigt behålla nuvarande
författningar i ett modifierat skick. En sådan lag - som närmast
kan liknas vid en utbyggd SofL - skulle således kunna få
karaktären av en paraplylag innehållande t.ex.
utbetalningsbestämmelser, bestämmelser om
återbetalningsskyldighet, processuella bestämmelser samt
bestämmelser om vissa termer och begrepp, försäkringsvillkor och
sammanträffande av förmåner som i stort sett är gemensamma för
hela socialförsäkringsområdet. Ett annat sätt kan vara att skapa
en - i princip heltäckande - allmän socialförsäkringslag. Det kan
i detta sammanhang vara på sin plats att påpeka att de
processuella bestämmelserna inom socialförsäkringsområdet nyligen
har varit föremål för en översyn. Utredningen (S 1998:06) om en
översyn av processuella regler inom socialförsäkringen, m.m.
överlämnade i juli 2001 betänkandet En handläggningslag -
Förfarandet hos försäkringskassorna (SOU 2001:47).
Båda alternativen är förenade med fördelar och nackdelar, och
naturligtvis finns det andra möjligheter att skapa en mer tydlig
och överskådlig lagstiftning på socialförsäkringsområdet.
Uppdraget
En särskild utredare skall göra en teknisk översyn av AFL och
andra författningar på socialförsäkringsområdet. Huvudsyftet med
översynen är att göra socialförsäkringslagstiftningen mer tydlig
och överskådlig och därmed lättare att tillämpa. Förslaget skall
innebära att samordningsfördelar uppnås för såväl myndigheter som
enskilda personer.
Det övergripande syftet med utredningen är, som nyss nämnts, att
göra en teknisk översyn av hela socialförsäkringslagstiftningen.
Avsikten med översynen skall således inte vara att utifrån enbart
teoretiska eller principiella utgångspunkter avgöra var gränsen
för området socialförsäkring skall dras. Det är därför lämpligt
att anlägga ett praktiskt synsätt på i vilken utgångspunkt
arbetet skall bedrivas. Med hänsyn härtill skall därför arbetet
bedrivas med utgångspunkt i alla de förmåner, bidrag och andra
ersättningar som administreras av RFV, de allmänna
försäkringskassorna och PPM.
Ändamålet med utredningen skall vara att utforma förslag till
lagstiftning som ger en bättre överskådlighet och en bättre
säkerhet mot bristande enhetlighet i fråga om regler och begrepp
som är gemensamma för socialförsäkringen. Utgångspunkten skall
vara att reglerna för de olika förmånerna, bidragen och andra
ersättningarna skall vara så enhetliga som möjligt. Avsteg från
detta skall accepteras endast om det finns materiella skäl för
det. En ny teknisk struktur på lagstiftningen skall också kunna
medge framtida förändringar av reglerna utan att överskådligheten
och enhetligheten går förlorad.
Utöver de frågor som har berörts ovan står det utredaren fritt
att ta upp och föreslå även andra förändringar som har samband
med uppdraget.
Hos RFV finns inom socialförsäkringsområdet ett
utvecklingsprogram avseende användning av informationsteknik.
Utvecklingsprogrammet kan i korthet sägas omfatta dels
ärendehandläggningen, dels allmänhetens möjligheter till
självbetjäning via ett utvecklat IT-stöd hos de allmänna
försäkringskassorna.
Regeringen har i propositionen Vissa socialförsäkringsfrågor
(prop. 2001/02:9), som regeringen denna dag beslutat skall
överlämnas till riksdagen, lämnat förslag om en försöksverksamhet
med 24-timmarsmyndighet inom socialförsäkringsadministrationen
för förmånerna föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning.
Försöksverksamheten föreslås i propositionen pågå under 2002. Vid
översynen och vid utformandet av förslag till lagstiftning skall
utredaren beakta utvecklingen när det gäller användning av
IT-stöd inom socialförsäkringen.
Utredaren skall under arbetets gång samråda med företrädare för
socialförsäkringsadministrationen. Om det behövs får utredaren
även tillsätta särskilda expertgrupper för avgränsade materiella
samordningsfrågor.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 2003.
(Socialdepartementet)