Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Elnätsutredningen (N1999:12), Dir. 2001:7
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2001-02-01
Beslut vid regeringssammanträde den 1 februari 2001.
Sammanfattning av uppdraget
Elnätsutredningen (N 1999:12) ges genom tilläggsdirektiv i uppdrag att
överväga förslag till ändringar av bestämmelser om nättariffer för
regionledningar. Om utredaren finner att det behövs kan han också föreslå
ändringar i bestämmelsernaom nätkoncession. Utredaren skall också
analysera konsekvenserna av de föreslagna ändringarna.
Bakgrund
Regeringen bemyndigade den 4 november 1999 (dir. 1999:81) chefen för
Näringsdepartementet att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att
utreda om bestämmelserna om nätverksamhet i ellagen (1997:857) behöver
ändras och i så fall föreslå sådana ändringar. Utredaren redovisade i
oktober 2000 sitt arbete när det gäller den första delen av uppdraget,
dvs. regleringen av tillsyn över nätverksamhet, behovet av precisering
av tillsynen, avgränsning mellan nätverksamhet och konkurrensutsatt
verksamhet samt utjämning av tariffer mellan tätort och glesbygd.
Utredaren skall senast den 1 mars 2001 redovisa sina överväganden och
lämna förslag till lagstiftning i fråga om den andra delen av uppdraget,
dvs. regler för tvångsförvaltning.
I Elnätsutredningens delbetänkande Elnätsföretag Regler och tillsyn
(SOU 2000:90) föreslås bl.a. en ny inriktning på tillsynen av
nätverksamhet för att åstadkomma en effektiv reglering. Enligt
Elnätsutredningen är det möjligt, men orimligt resurskrävande, att
bibehålla en tillsyn över nättarifferna som innefattar en granskning av
företagens kostnader som en viktig del av skälighetsbedömningen.
Utredningen föreslår därför att bedömningen av om nätföretagens tariffer
är skäliga eller inte, inte längre i första hand skall utgå från
nätföretagens kostnader. I stället skall den se till den prestation som
ett nätföretag utför och om nättariffen står i rimlig proportion till
denna prestation.
Den föreslagna inriktningen på tillsynen gäller såväl för
nätverksamhet som bedrivs med stöd av nätkoncession för linje som för
nätverksamhet som bedrivs med stöd av nätkoncession för område.
Behovet av en översyn av bestämmelserna om regionnät
Elnätsutredningen bedömer emellertid också att en översyn av
bestämmelserna om nätkoncession för linje vore nödvändig för att
åstadkomma en ändamålsenlig och effektiv reglering. Anledningen till
detta är att bestämmelserna om hur nättariffer för linje skall utformas
ofrånkomligt leder till tolkningssvårigheter för såväl nätföretagen som
för tillsynsmyndigheten. Vidare är reglerna om tariffsättning för linje
komplexa, vilket innebär att tillsynen blir komplicerad. Utredningen
pekar även på flera områden där det kan ifrågasättas om bestämmelserna
om nätkoncession är ändamålsenliga.
Statens energimyndighet har i ett projektarbete - Metodutveckling
beträffande regionnätstariffer - gått igenom nuvarande bestämmelser
för nättariffer för linje. Enligt Energimyndigheten finns stora
oklarheter i ellagen när det gäller dessa delar.
Nuvarande bestämmelser
Det svenska elnätet består av stamnät samt regionala och lokala nät.
Stamnätet täcker hela Sverige. Regionnäten kopplar samman stamnätet
med lokalnäten och vissa större mottagare av el. Vissa regionnät
omfattar också anslutningar till elnät utanför Sveriges gränser. Detta
gäller t.ex. elnäten på Åland och Bornholm som utnyttjar det svenska
elsystemet för sin elförsörjning.
Enligt koncessionsbestämmelserna kan nätverksamhet bedrivas med stöd av
antingen nätkoncession för linje eller nätkoncession för område. En
nätkoncession för linje kan avse en ledning som ingår i stamnätet eller
en ledning som kan anses ha antingen en regionnätsfunktion eller
lokalnätsfunktion. Koncessionsbestämmelserna tar inte hänsyn till vilken
funktion en nätkoncession för linje har. Däremot finns en sådan
uppdelning när det gäller hur nättariffer skall utformas. Denna
uppdelning är beroende av om linjen är en stamledning, en ledning med
en spänning om 220 kilovolt eller däröver, eller en regionledning,
alltså en ledning med en spänning som understiger 220 kilovolt. Vidare
skall, vid redovisning av nätverksamhet, nätkoncession för område
redovisas skilt från nätkoncession för linje. Regeringen får föreskriva
om undantag från denna bestämmelse för ledningar som omfattas av
nätkoncession för linje och som organisatoriskt och tekniskt ingår i
ett nät som omfattas av nätkoncession för område. I de fall en
nätkoncession för linje redovisas tillsammans med en nätkoncession för
område ingår också linjen i underlaget för områdets nättariffer.
Nätkoncession för område innehas av lokalnätsföretag. Den som har
nätkoncession för område har i praktiken ensamrätt, men även
skyldighet, att på skäliga villkor ansluta elanvändare till näten och
att på skäliga villkor överföra el till användarna inom området.
I ett beslut om nätkoncession för område skall en viss högsta tillåtna
spänning anges. Denna spänningsgräns anger den högsta tillåtna spänning
som får finnas på ledningsnätet och markerar också omfattningen av det
faktiska monopolet på ledningsbyggande och anslutningar inom området.
Spänningen bestäms individuellt för varje nätkoncession och grundas på
sökandens uppgifter och övriga omständigheter. Utgångspunkten skall
vara att den spänning som kan förutses behövas under den planerade
koncessionstiden skall anges i beslutet om nätkoncession för område.
Praxis har utvecklats till att denna gräns i normalfallet bestäms till
20 kilovolt, men det förekommer att spänningsgränser på upp till 130
kilovolt har beviljats. Den nuvarande uppdelningen mellan nätkoncession
för område och nätkoncession för linje ändrades inte i samband med
avregleringen av elmarknaden den 1 januari 1996 och har varit i kraft
sedan 1958.
I ellagens bestämmelser om nättariffer definieras en regionledning som
en ledning som omfattas av nätkoncession för linje och där spänningen
understiger 220 kilovolt. Detta innebär att samtliga regionledningar
omfattas av samma bestämmelser oavsett om de har en spänning på 6, 10,
20 30, 40, 50, 70 eller 130 kilovolt, om de inte tekniskt och
organisatoriskt redovisas i ett nät som omfattas av nätkoncession för
område. Det kan ifrågasättas om den nuvarande uppdelningen mellan
nätkoncession för linje och nätkoncession för område borde ligga till
grund för bestämmelserna om nättariffer. Ett annat alternativ är att
minska skillnaderna mellan bestämmelser för lokalnät respektive
regionnät.
Konsekvenser av nuvarande bestämmelser
En konsekvens av nuvarande skillnader i bestämmelserna är att det kan
vara lönsamt för vissa kunder att göra en så kallad tariffinvestering.
Med detta menas att det är lönsamt för kunden att det byggs ett nytt
nät som ersätter ett befintligt nät. En kund kan i vissa fall vinna på
att det byggs ett nytt nät för anslutning till regionnätet i stället för
att kunden behåller befintlig anslutning till lokalnätet. En sådan
investering i regionnätet ger inget samhällsekonomiskt mervärde, tvärtom,
men minskar kostnaden för kunden. Däremot kan kostnaderna för de kunder
som fortsatt är anslutna till lokalnätet komma att öka.
En del regionnätsföretag har en relativt hög fast avgift för varje
uttagspunkt. Detta medför att en kund (oftast ett lokalnätsföretag)
som har flera uttagspunkter måste betala en betydligt högre
sammanlagd avgift än en kund som endast har en uttagspunkt, även om de
har ett lika stort totalt effektuttag. Dessa kunder skulle kunna vinna
på att det byggs ett nytt nät som reducerar antalet uttagspunkter och
därmed kundens kostnader.
Enligt lagstiftningen får nätkoncession meddelas endast om
anläggningen är lämplig från allmän synpunkt (2 kap. 6 § ellagen).
Bestämmelsen syftar till att hindra att samhällsekonomiskt onödiga
anläggningar byggs, t.ex. att nya ledningar byggs där det redan finns
tillräcklig överföringskapacitet. Nätmyndigheten har också i beslut
sagt nej till sådana utbyggnader. Mot denna bakgrund torde således
inte samhällsekonomiskt olönsamma utbyggnader ske. Ett lokalnätsföretag
som vill reducera antalet uttagspunkter genom att bygga ut det egna
ledningsnätet kan däremot göra detta inom ramen för gällande
lagstiftning. Detta gäller i vart fall så länge företaget håller sig
inom den högsta spänning som gäller för området.
Det är enligt Elnätsutredningen otillfredsställande att situationer
kan uppstå där tariffinvesteringar är lönsamma, eftersom det visar
att regleringen är ineffektiv.
Lokalnätsföretagens kostnader för överliggande nät motsvarar cirka en
tredjedel av de totala kostnaderna i nätverksamheten. En effektiv
reglering av nättarifferna för regionledningar är därför viktig för
att elanvändarnas totala nätavgifter inte skall bli för höga. De
nuvarande detaljerade bestämmelserna om nättariffer för regionledningar
medför osäkerhet och tillämpningsproblem som försvårar såväl
tariffsättningen som tillsynen. Vidare kan det övervägas om samma
bestämmelser skall gälla för nätkoncession för linje oberoende av om
ledningen har en funktion av att ingå i ett regionnät eller om den bör
ses som en del i den lokala distributionen.
Det finns nätområden som funktionellt tillhör det svenska elnätet men
som ligger utanför landets gränser. Åland och Bornholm, som faller
under den finska respektive den danska ellagstiftningen, är sådana
områden. Vid utformningen av bestämmelserna om anslutning till och
överföring av el på regionnätet kan det finnas skäl att överväga om
särskilda regler behövs med hänsyn till de skilda förhållanden som råder
beträffande bl.a. regelverk i dessa fall. Syftet med sådana särskilda
regler bör vara att utformningen av tarifferna skall ge utrymme för
flexibla lösningar som underlättar en ökad integration av den nordiska
elmarknaden.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall analysera behovet av och lämna förslag till ändringar
av bestämmelserna om nättariffer för regionledningar med syfte att
komma till rätta med de problem som har redovisats här. Om utredaren
finner att det behövs kan han också föreslå ändringar i bestämmelserna
om nätkoncession. Utredaren skall också analysera och beskriva
konsekvenserna av de föreslagna ändringarna.
Tidsplan och arbetsformer
Utredaren skall senast den 14 september 2001 redovisa sina överväganden
och lämna förslag till ny lagstiftning. Utredaren skall, med ändring av
tidigare direktiv, redovisa sina förslag om tvångsförvaltning senast
den 14 september 2001.
(Näringsdepartementet)