Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Konkurrensen på elmarknaden, Dir. 2001:69
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2001-09-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 september 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas med uppdrag att skyndsamt analysera
prissättningen på elmarknaden och identifiera om det finns behov
av kompletterande åtgärder för att en väl fungerande konkurrens
med lika villkor för marknadens aktörer skall kunna
upprätthållas.
Översynen skall omfatta en övergripande beskrivning av
elprisernas utveckling efter elmarknadsreformen och en analys av
de bakomliggande faktorerna. Vidare skall utredaren beskriva den
nuvarande konkurrenssituationen och analysera konkurrensens
betydelse för den nuvarande prisbildningen på marknaden. I detta
sammanhang skall utredaren särskilt belysa riskerna för missbruk
av marknadsmaktfrån elmarknadens dominerande aktörer.
Med utgångspunkt i den övergripande analysen skall utredaren
överväga behovet av åtgärder för att säkerställa en väl
fungerande konkurrens på elmarknaden.
Bakgrund
Elmarknadsreformen
Den 1 januari 1996 trädde ett nytt regelverk i kraft på den
svenska elmarknaden (prop. 1994/95:222, bet. 1995/96:NU1, rskr.
1995/96:2). Fri konkurrens infördes i princip för all
elproduktion och handel med el. Syftet med förändringen var att
öka effektiviteten och valfriheten för konsumenterna. Även i våra
nordiska grannländer har elmarknaderna avreglerats. Handeln med
el över Sveriges gränser har ökat i betydelse och idag har vi en
till stora delar integrerad avreglerad nordisk elmarknad. Detta
har lett till ett effektivare utnyttjande av tillgängliga
resurser och till att utbyggnadsbehovet för ny elproduktion har
minskat.
Den 1 november 1999 utvecklades reformen genom att
schablonberäkning infördes (prop. 1998/99:137, bet.
1999/2000:NU4, rskr. 1999/2000:1). I korthet innebär det nya
regelverket att en övervägande del av alla elkunder enkelt och
kostnadsfritt kan byta elleverantör, vilket har ökat bl.a.
hushållskundernas valfrihet och rörlighet på marknaden. I och med
det nya regelverket avskaffades systemet med leveranskoncession,
vilket hade införts 1996. Elhandelsföretag med leveranskoncession
var skyldiga att leverera el till sådana konsumenter som inte
utnyttjade möjligheterna att sluta avtal på den fria elmarknaden.
Skäligheten i leveranskoncessionärernas priser kunde prövas av
nätmyndigheten.
En undersökning som genomförts på uppdrag av Svensk Energi i
februari 2001 visar att ca 15 procent av de svenska hushållen har
bytt elleverantör. Det är en ökning jämfört med februari 2000, då
7 procent av hushållen hade bytt. Vidare hade ca 15 procent av
hushållen slutit nya avtal med sin gamla leverantör. Studien
visar samtidigt att över hälften av de elanvändare som har en
relativt hög elförbrukning, t.ex. elvärmekunder, har gjort ett
aktivt val av elleverantör.
Nord Pools roll
En viktig del av den nordiska elmarknaden utgörs av den nordiska
elbörsen Nord Pool. Nord Pools funktion som en gemensam
handelsplats för såväl den fysiska som den finansiella handeln är
av vital betydelse för elmarknadens effektivitet och funktion.
Nord Pool omsätter el på spotmarknaden (fysisk dygnsmarknad) och
terminsmarknaden (finansiella prissäkringar). Spotmarknaden
omsätter kontrakt för leverans nästa dygn och omsättningen på
spotmarknaden har ökat varje år sedan avregleringen. År 2000 var
omsättningen 96,9 TWh vilket var en ökning med nästan 29 procent
sedan året innan. Omsättningen på spotmarknaden motsvarar en
fjärdedel av den totala elproduktionen i Norden. Handeln på
terminsmarknaden ökade med drygt 66 procent till 358,9 TWh mellan
åren 1999 och 2000. Antalet aktiva aktörer på Nord Pool är ca 280
stycken. Dessa förhållanden bör vara en god garant för en väl
fungerande prisbildning på spotmarknaden och i den finansiella
handeln på den nordiska elmarknaden som helhet.
Prisutvecklingen på Nord Pool
Elpriserna på den nordiska spotmarknaden sjönk fram till slutet
av 2000. En förklaring till det var den ökande konkurrensen och
en extremt god tillgång på vattenkraft under åren 1997-2000.
Under 2000 var det genomsnittliga priset på spotmarknaden 12 öre
per kWh. En effekt av de låga elpriserna är att Sverige övergick
från att vara nettoexportör till nettoimportör under 2000, trots
riklig tillgång på vatten och hög tillgänglighet i
kärnkraftsblocken. Orsaken till denna förändring är att
kraftföretagen mer aktivt har anpassat elproduktionen
efter elpriset samtidigt som förbrukningen ökat. Under föregående
år reglerade således flera av kärnkraftverken ned på grund av de
låga elpriserna och Sverige importerade i stället el, främst från
Norge. Prisnivån på spotmarknaden har dock stigit kraftigt under
2001 och börjat närma sig nivåerna under torråret 1996.
Genomsnittspriset under första halvåret 2001 har legat på drygt
20 öre/kWh. Förklaringen är bl.a. ovanligt liten nederbörd
framför allt i Norge.
Konsekvenser av uppdelning i prisområden
Metoder för att hantera begränsningar i överföringssystemet
(flaskhalsar) är en viktig del av elmarknadens funktion. Svenska
kraftnät hanterar flaskhalsar inom Sverige med s.k. motköp.
Härigenom undviks regionala uppdelningar av den svenska marknaden
i samband med att flaskhalsar uppträder, vilket garanterar ett
enhetligt nationellt elpris på Nord Pools spotmarknad. På den
nordiska marknaden hanteras flaskhalsar genom en uppdelning i
prisområden. Detta innebär att vi på spotmarknaden kan få
nationella områdespriser som skiljer sig från systempriset. Under
våren 2000 inträffade en period då uppdelning i prisområde mellan
Norge och Sverige ökade i omfattning och prisskillnaderna var vid
flera tillfällen betydande mellan de båda länderna. Detta
medförde en större riskexponering för de företag som prissäkrat
sig mot systempriset, eftersom de i dessa situationer var tvungna
att betala det betydligt högre svenska områdespriset.
Nord Pool införde under hösten 2000 nya produkter på den
finansiella marknaden för att möjliggöra prissäkring i
områdespriser. Detta ger aktörerna på den svenska marknaden en
möjlighet att säkra sig i områdespriser utan att behöva vända sig
till någon av de stora producenterna. Nord Pool har också begärt
in kompletterande uppgifter från vissa aktörer på marknaden för
att kunna granska förloppet under den vecka i maj 2000 då
prisskillnaderna var som störst. Granskningen har dock inte
föranlett Nord Pool att vidta åtgärder.
Elprisutvecklingen
Medan börspriserna varierat kraftigt under åren och mellan åren
sedan avregleringen har konsumentpriserna varit stabila. På grund
av den ökade konkurrensen har elhandelsföretagen överlag sänkt
sina priser och även sina marginaler. Under början av 2001 bröts
dock trenden och priserna började stiga, som en följd av
utvecklingen på spotmarknaden. För kunder med fasta kontrakt låg
priset under 2000 runt 16 öre/kWh. Idag är det få aktörer som
erbjuder fasta kontrakt till priser under 25 öre/kWh. För de
passiva kunderna, dvs. de kunder som är kvar hos sin gamla
leverantör på tillsvidarekontrakt, har priserna höjts från ca 23
öre till drygt 30 öre.
Årets prishöjningar har lett till betydande kritik i medierna och
från olika marknadsaktörer. Denna kritik har i huvudsak riktat
sig mot förändringarna i konsumentpriserna, som inte anses kunna
förklaras enbart av de förändrade vattentillgångarna och ett ökat
utnyttjande av dyrare produktionsslag. Många kritiker har också
uttryckt oro över den nuvarande utvecklingen mot en ökad
marknadskoncentration på den svenska delen av den nordiska
elmarknaden och anser att konkurrensen på elmarknaden inte längre
fungerar tillfredställande.
Avgränsningen mellan elhandel och elnätsverksamhet
En långsiktigt fungerande konkurrens på elmarknaden är också
beroende av att avgränsningen mellan nätverksamhet och
konkurrensutsatt verksamhet är så effektiv att
korssubventionering inte är möjlig, dvs. att överskott från
monopolverksamhet inte används för att stödja konkurrensutsatt
verksamhet. Elnätsutredningen (dir.1999:81) har av detta skäl
haft regeringens uppdrag att bl.a. analysera behovet av skärpning
av regelverket i detta avseende och lämna förslag till de regler
som behövs. Elnätsutredningens förslag redovisas i delbetänkandet
Elnätsföretag - regler och tillsyn (SOU 2000:90) och regeringen
avser att under hösten ta ställning till dessa förslag i en
proposition till riksdagen.
Uppdraget
Övergripande analys
Elprisutvecklingen har stor betydelse för den svenska industrins
konkurrenskraft och för hushållens ekonomi. Utvecklingen av den
svenska och nordiska elproduktionskapaciteten styrs också i hög
grad av förväntningar om elprisernas utveckling.
I propositionen Konkurrens för förnyelse och mångfald (prop.
1999/2000:140) slog regeringen fast att strukturer och regler
skall stödja uppkomsten av en balanserad och väl fungerande
konkurrens på nya marknader. Mot bakgrund av den senaste tidens
prisutveckling och förhållandena på den sedan 1996 avreglerade
elmarknaden är det angeläget att prisbildningen på denna marknad
analyseras. Utredaren skall genomföra en sådan analys och
identifiera om det finns behov av kompletterande åtgärder för att
en väl fungerande konkurrens med lika villkor för marknadens
aktörer skall kunna upprätthållas.
Översynen skall omfatta en övergripande beskrivning av elprisernas
och elproduktionens utveckling sedan elmarknadsreformen och en
analys av de bakomliggande faktorerna till denna utveckling.
Vidare skall utredaren beskriva den nuvarande
konkurrenssituationen och analysera konkurrensens betydelse för
den nuvarande prissättningen på marknaden. Analysen skall omfatta
såväl prisbildningen på spotmarknaden (råkraftpriset) som priset
till slutkund.
Hinder för kundernas rörlighet
En viktig del i analysen är att utreda betydelsen av olika hinder
för kundernas rörlighet på marknaden. Införandet av
schablonberäkning har inte skett utan problem. Bland annat har
informationsutbytet mellan elhandelsföretagen och nätföretagen
fungerat bristfälligt vid leverantörsbyten, vilket fått till
följd att elkunderna inte fått sina leverantörsbyten korrekt
genomförda inom den tid som gäller enligt regelverket. I vissa
fall har bristerna också medfört att kunder faktureras av såväl
den gamla som den nya leverantören. Dessa problem kan tänkas ha
haft en negativ inverkan på kundernas rörlighet och därmed på
konkurrensen på elmarknaden.
I mars 2001 uppmanade riksdagen regeringen att utreda
förutsättningarna och formerna för ett sanktionssystem mot
nätbolag som inte uppfyller de regler som gäller vid byte av
elleverantör (bet. 2000/01:NU8, rskr. 2000/01:172). En sådan
studie har påbörjats och resultaten av detta arbete kommer att
redovisas inom kort. Dessa resultat skall beaktas i utredningen.
Konsekvenser av uppdelning i prisområden
När det gäller prisbildningen på spot- och terminsmarknaden är en
tillfredställande konkurrens mellan producenterna avgörande.
Under vissa perioder, särskilt under det hydrologiska extremåret
2000, har den nordiska elmarknaden ofta delats upp i skilda
prisområden. Detta har i allmänhet lett till högre priser i
Sverige (områdespris) än på den nordiska marknaden som helhet
(systempris). I dessa situationer kan konkurrensen på enbart den
svenska elmarknaden bli allt för begränsad med risk för att
större producenter kan utöva marknadsmakt.
För närvarande utreder de nordiska systemoperatörernas
organisation Nordel om en ny prisområdesindelning bör införas i
Norden. Utgångspunkten för denna utredning är att
prisområdesgränserna skall bestämmas av flaskhalsar i
överföringssystemet i stället för som nu av nationsgränser. Detta
kan ge bättre konkurrens inom delar av den nordiska elmarknaden.
Samtidigt kan Sverige komma att delas upp i flera prisområden och
konkurrensen i delar av Sverige bli ytterligare begränsad.
Utredaren skall bedöma om det är lämpligt ur konkurrenssynpunkt
med en sådan förändring av prisområde Sverige och i detta
sammanhang särskilt analysera hur risken för missbruk av
marknadsmakt från elmarknadens dominerande aktörer påverkas av en
sådan förändring.
Behovet av konsumentinformation
Med utgångspunkt i den övergripande analysen skall utredaren
överväga behovet av åtgärder för att säkerställa en väl
fungerande konkurrens. Vid bedömningen är ett väsentligt
förhållande att kunderna har tillräcklig kunskap om marknaden och
om sina möjligheter att byta elleverantör. I regeringens
proposition Handlingsplan för konsumentpolitiken 2001-2005 (prop.
2000/01:135) föreslås att konsumenterna skall ges bättre
förutsättningar att agera på nyligen konkurrensutsatta marknader.
I propositionen betonas också betydelsen av att konsumenternas
intressen tillvaratas på dessa marknader. Mot denna bakgrund
skall utredaren överväga om det behövs särskilda åtgärder för att
stärka informationen till konsumenterna.
Konkurrensbevakning
I gällande lagstiftning likställs handel med el med andra varor
och tjänster som bjuds ut på en fri marknad. Således är
Konkurrensverket ansvarigt för konkurrensbevakningen när det
gäller handel med el. Efter en mycket lång tid av monopol kan
elmarknaden dock i många avseenden betraktas som en ännu inte
färdigutvecklad marknad, där det kan finnas behov av en förstärkt
konkurrensbevakning eller särskilda rapporteringskrav som kan öka
transparensen på elmarknaden. Även behovet av åtgärder för att
förstärka konkurrensbevakningen bör därför belysas.
Övriga förutsättningar
Utredarens arbete skall vidare utgöra en del av den samlade
kompletterande analys som regeringen genomför i enlighet med
skrivelsen till riksdagen hösten 2000 (2000/01:15) Den fortsatta
omställningen av energisystemet m.m.
Utredaren skall, när det gäller redovisning av förslagens
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets nämnd för
regelgranskning. I de fall utredarens förslag kräver
lagstiftningsåtgärder ingår det i utredarens uppdrag att utforma
förslag till sådana författningsändringar. I de fall utredarens
förslag kräver statlig finansiering skall utredaren redovisa hur
detta skall ske.
Tidsplan
Arbetet skall redovisas senast den 1 december 2001.
(Näringsdepartementet)