Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Organisation av trafiksäkerhetsarbetet, vägtrafikinspektion m.m., Dir. 2001:68
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2001-10-04
Beslut vid regeringssammanträde den 4 oktober 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att närmare granska
förutsättningarna för tillskapandet av en vägtrafikinspektion.
Utredaren skall bl.a. utförligt analysera huruvida en inspektion
skall vara en egen myndighet, integreras i Vägverkets ordinarie
organisation eller integreras i någon annan befintlig statlig
myndighet. Vidare skall utredaren beräkna kostnaderna för
inrättandet och driften av en vägtrafikinspektion.
Vägtrafikinspektionens huvuduppgift skall vara att ansvara för
undersökningar av de vägtrafikolyckor där någon person har dödats
kommer till stånd. Inspektionen skall vidare ansvara för att
andra angelägna undersökningar och analyser av vägtrafikolyckor
där människor inte har dödats genomförs, verka för ett effektivt
trafiksäkerhetsarbete med utgångspunkt i gällande principer, mål
och föreskrifter samt initiera och följa forsknings- och
utvecklingsverksamhet på vägtrafiksäkerhetsområdet. Inspektionen
skall bedriva sitt arbete i samverkan med de väghållare,
transportföretag, fordonstillverkare och andra som utövar
verksamhet som väsentligen påverkar vägtransportsystemets
utformning. Utredaren skall även analysera vilka tillsynsuppgifter
Vägverket i dag utför inom trafiksäkerhetsområdet och som skulle
vara lämpliga att föra över till en vägtrafikinspektion. Utredaren
skall vidare överväga om lagen (1990:712) om undersökning av
olyckor bör göras tillämplig på vägtrafikinspektionens
olycksundersökningar och i så fall föreslå de ändringar i lagen
som behövs.
Bakgrund
Riksdagen beslöt den 9 oktober 1997 att godkänna regeringens
förslag till ny inriktning av säkerhetsarbetet i
vägtransportsektorn (prop. 1996/97:137, bet. 1997/98:TU4, rskr.
1997/98:11). Kortfattat innebär inriktningen att det inte kan
accepteras på lång sikt att människor dödas och skadas allvarligt
i vägtrafiken. Enligt beslutet bör alla systemutformare, dvs.
väghållare, transportföretag, fordonstillverkare och andra som
utövar verksamhet som väsentligen påverkar vägtransportsystemet,
ta ett större ansvar för att förebygga att människor inte dödas
eller allvarligt skadas i vägtrafiken.
Våren 1999 tog regeringen fram ett program med elva punkter för
ökad trafiksäkerhet (N1999/6878/TP). I programmet aktualiserades
frågan om det borde tillsättas en utredning om systemutformarnas
ansvar för säkerheten och inrättandet av en oberoende
vägtrafikinspektion. Även riksdagen framförde under våren 1999
ett krav på en oberoende vägtrafikinspektion (bet. 1998/99:TU9,
rskr. 1998/99:197).
Genom beslut den 1 juli 1999 bemyndigade regeringen chefen för
Näringsdepartementet att tillkalla en särskild utredare med
uppgift att göra en bred översyn av samhällets och näringslivets
ansvar för en säker vägtrafik. Utredaren skulle också lämna
förslag till nya eller ändrade bestämmelser, sanktioner och
kontrollsystem som utredningen gav upphov till. I uppdraget
ingick vidare att utreda inrättandet av en för vägtrafiken
fristående vägtrafikinspektion. Utredaren skulle lämna förslag
till hur en sådan inspektion bör organiseras, vilka uppgifter och
befogenheter den skall ha och hur den skall finansieras (dir.
1999:64).
Utredningen överlämnade i december 1999 en delrapport till
regeringen. Slutbetänkandet Ett gemensamt ansvar för
trafiksäkerheten (SOU 2000:43) överlämnades i april 2000.
Slutbetänkandet har remissbehandlats. En sammanställning av
remissyttrandena finns i ärende N1999/8626/TP.
Utredningens förslag och remissbehandlingen
Utredningen föreslår bl.a. att en vägtrafikinspektion inrättas
med huvuduppgift att granska och utvärdera arbetet med att
skapa ett säkert vägtransportsystem och utgöra en kompetent
dialogpartner för systemutformarna. Utredningen har föreslagit
att vägtrafikinspektionen bemannas med 20-30 personer och att
kontor förläggs i Umeå, Borlänge, Stockholm, Göteborg och Lund.
Ledningen för inspektionen bör enligt utredningen finnas i
Stockholm.
De flesta remissinstanser är i huvudsak positiva till dessa
förslag från utredningen.
Vägtrafikinspektionens uppgifter
Vägtrafikinspektionens huvuduppgifter skall vara att:
1. när någon dödats i en vägtrafikolycka, ansvara för att denna
undersöks i samverkan med de väghållare, transportföretag,
fordonstillverkare eller andra som utövar verksamhet som
väsentligen påverkar vägtransportsystemets utformning och som
är berörda av olyckan,
2. ansvara för att angelägna undersökningar och analyser av andra
vägtrafikolyckor där människor inte har dödats genomförs,
3. med utgångspunkt i olycksundersökningar och i dialog med
väghållare, transportföretag, fordonstillverkare och andra som
utövar verksamhet som väsentligen påverkar vägtransportsystemet
verka för ett effektivt trafiksäkerhetsarbete, enligt gällande
principer, mål och föreskrifter,
4. initiera forsknings- och utvecklingsverksamhet på
vägtrafiksäkerhetsområdet, samt
5. följa internationell forskning och utveckling på
vägtrafiksäkerhetsområdet.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda och utifrån
ovannämnda huvuduppgifter föreslå preciserade arbetsuppgifter och
organisation för en vägtrafikinspektion.
Regeringens strävan att effektivisera statens verksamhet innebär
att det bör prövas om vägtrafikinspektionens uppgifter kan
inordnas i en befintlig myndighet med bibehållen trovärdighet för
dess oberoende. Utredaren skall därför analysera huruvida
inspektionen skall vara en egen myndighet, integreras i
Vägverkets ordinarie organisation eller integreras i någon annan
befintlig statlig myndighet. Utredaren skall i denna del redovisa
en detaljerad analys av för- och nackdelarna med de olika
organisationsformerna samt kostnader för verksamheten beroende på
organisationsform.
Vid sina överväganden om tillsynsuppgifter skall utredaren
samråda med Vägverket för att utröna vilka tillsynsuppgifter som
utförs inom Vägverket i dag och som skulle kunna föras över till
en vägtrafikinspektion. När det gäller vägtrafikinspektionens
ansvar för utredningar av dödsolyckor skall utredaren samråda med
företrädare för väghållarna, fordonsindustrin, åkerinäringen och
andra som utövar verksamhet som väsentligen påverkar
vägtransportsystemet om hur dessa utredningar bör bedrivas för
att dess resultat skall påverka dessa aktörers
kvalitetssäkringssystem.
Beträffande frågan om Vägtrafikinspektionens uppgifter skall
utredaren samråda med utredningen, Tydligare och effektivare
statlig tillsyn (dir. 2000:62).
Utredaren skall i sitt arbete beakta att vägtrafikinspektionens
utvärderings- och granskningsverksamhet organiseras så att
systemutformarna känner sig delaktiga i denna och att den bedrivs
så att hög kompetens kan engageras för uppgiften.
Vid sina överväganden om vägtrafikinspektionens närmare uppgifter
inom forskning och utveckling på vägtrafiksäkerhetsområdet skall
utredaren samråda med berörda högskolor och andra
forskningsinstitutioner för att analysera hur de kan samverka med
inspektionen utifrån behovet av relevant forskning om
vägtrafikens skadeverkningar.
Med utgångspunkt i sina överväganden skall utredaren vidare
redovisa följande:
· ett förslag till detaljerade uppgifter för inspektionen,
· en budget för verksamheten, hur stor del av budgeten som i dag
finansieras inom existerande myndigheters verksamhet, samt
förslag till kompletterande finansiering,
· ett förslag om var myndigheten bör lokaliseras, och om
utredaren drar slutsatsen att regionala enheter bör inrättas
var dessa bör lokaliseras. Utredaren skall då prioritera de
kommuner som omfattas av regeringens utfästelse om att
lokalisera statlig verksamhet till kommuner med särskilda
omställningsproblem.
Slutligen skall utredaren överväga om vägtrafikinspektionens
olycksundersökningar skulle bli effektivare och ge bättre
bedömningsunderlag om lagen (1990:712) om undersökning av olyckor
vore tillämplig på undersökningarna. Om utredaren kommer fram
till att så är fallet skall utredaren föreslå de ändringar i
lagen som behövs.
Redovisning av uppdraget
Frågan om en inspektion skall vara en egen myndighet, integreras
i Vägverkets ordinarie organisation eller integreras i någon
annan befintlig statlig myndighet samt en beräkning av
kostnaderna för inrättandet och driften av en vägtrafikinspektion
skall särredovisas i ett delbetänkande senast den 1 mars 2002.
Med utgångspunkt i sina överväganden skall utredaren vidare
redovisa förslag till detaljerade uppgifter, förslag till budget
samt var myndigheten bör lokaliseras senast den 1 juni 2002.
(Näringsdepartementet)