Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tillfälligt skydd vid massiv tillströmning av fördrivna personer, Dir. 2001:67
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 2001-09-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 september 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall ta ställning till hur rådets direktiv
2001/55/EG av den 20 juli 2001 om miniminormer för att ge
tillfälligt skydd vid massiv tillströmning av fördrivna personer
och om åtgärder för att främja en balans mellan medlemsstaternas
insatser för att ta emot dessa personer och bära följderna av
detta (EGT L 212, 7.8.2001, s. 12) skall genomföras i Sverige.
Uppdraget innefattar i första hand att gå igenom
utlänningslagstiftningen och också regelverken på andra berörda
områden, samt att ta ställning till behovet av
författningsändringar eller andra åtgärder. Utredaren skall lägga
fram förslag på de författningsändringar som bedöms nödvändiga.
Bakgrund
Nuvarande bestämmelser
Särskilda bestämmelser om tillfälligt skydd av fördrivna personer
har funnits i den svenska utlänningslagstiftningen sedan den
1 juli 1994. Bestämmelserna som finns i 2 kap. 4 a §
utlänningslagen (1989:529) ändrades senast den 1 januari 1997.
Paragrafen har följande lydelse.
4 a § Regeringen får i fråga om en viss grupp av utlänningar
meddela föreskrifter om att den som söker uppehållstillstånd med
stöd av 3 kap. och som bedöms ha ett tillfälligt behov av skydd
här i landet får ges ett tidsbegränsat uppehållstillstånd.
Ett tidsbegränsat uppehållstillstånd får beviljas för en
sammanlagd tid av högst två år. Om ett program för att förbereda
återvändandet har inletts innan dess, får uppehållstillståndet
förlängas med högst två år.
Om ett tidsbegränsat uppehållstillstånd har getts någon med stöd
av första stycket får ett tidsbegränsat tillstånd ges också till
en utlänning som är make eller maka eller barn under 18 år till
den person som först beviljats tillstånd.Detsamma gäller förälder
till barn under 18 år som meddelats tillstånd enligt första
stycket.
Enligt 2 kap. 14 § tredje stycket utlänningslagen skall
regeringen anmäla föreskrifter om tidsbegränsat
uppehållstillstånd enligt 2 kap. 4 a § i samma lag till riksdagen
genom en särskild skrivelse inom tre månader.
Regeringen anförde i propositionen Svensk migrationspolitik i
globalt perspektiv (prop. 1996/97:25) att tillfälligt skydd måste
betraktas som ett undantagsfall, men att det, när ett mycket
stort antal skyddssökande i en massflyktssituation anländer till
Sverige, kan anses nödvändigt att bevilja uppehållstillstånd för
att kunna hantera situationen. Frågan om ett tidsbegränsat
uppehållstillstånd bör beviljas i en viss angiven situation kan
innefatta såväl utrikespolitiska som säkerhetspolitiska
överväganden. Regeringen ansåg vidare att samråd bör ske med
andra länder i samband med bedömningen av om det är fråga om en
massflyktssituation. När det gäller asylansökningar från personer
som fått tidsbegränsat uppehållstillstånd ansåg regeringen att
det är tveksamt om det står i överensstämmelse med våra
konventionsåtaganden att inte pröva en ansökan om
flyktingförklaring och resedokument, och att sådana ansökningar
därför alltid bör prövas.
Förslag i propositionen Utlänningar i en massflyktssituation,
sociala förmåner m.m.
I propositionen Utlänningar i en massflyktssituation, sociala
förmåner m.m. (prop. 1999/2000:42) lade regeringen fram förslag
till regler att tillämpas för personer i en massflyktssituation
som bedömdes ha ett behov av tillfälligt skydd i landet.
Regeringen föreslog att prövningen av en ansökan om
flyktingförklaring eller resedokument från en utlänning som
beviljats ett tidsbegränsat uppehållstillstånd enligt 2 kap.
4 a § utlänningslagen skulle kunna skjutas upp så länge som det
tidsbegränsade uppehållstillståndet gällde, dock högst två år
eller till den tidigare tidpunkt vid vilken uppehållstillståndet
upphört att gälla.
Regeringen föreslog vidare att de personer som beviljats ett
sådant tidsbegränsat uppehållstillstånd skulle ges sociala
förmåner enligt lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande
m.fl. Dessa utlänningar skulle däremot inte folkbokföras i
Sverige och inte heller erhålla bosättningsbaserade förmåner
enligt socialförsäkringlagen (1999:799).
Under riksdagsbehandlingen gjorde regeringen den bedömningen att
det inte gick att samla en bred politisk majoritet bakom
propositionen. Regeringen beslutade därför att i mars 2000
återkalla propositionen för att senare återkomma i frågan.
Behovet av en utredning
EG-direktivet om tillfälligt skydd
Europeiska unionens råd antog den 20 juli 2001 direktivet
2001/55/EG av den 20 juli 2001 om miniminormer för att ge
tillfälligt skydd vid massiv tillströmning av fördrivna personer
och om åtgärder för att främja en balans mellan medlemsstaternas
insatser för att ta emot dessa personer och bära följderna av
detta (EGT L 212, 7.8.2001, s. 12). Direktivet skall vara
genomfört i nationell rätt senast den 31 december 2002.
Direktivet har följande huvudsakliga innehåll.
Rådets beslut om när en massflyktssituation föreligger
Rådet skall med kvalificerad majoritet avgöra huruvida det
föreligger en massiv tillströmning av fördrivna personer,
evakuerade eller spontant tillresta, till gemenskapens
territorium (art. 5).
Giltighetstid för det tillfälliga skyddet
Det tillfälliga skyddet skall inledningsvis gälla i ett år.
Skyddet kan förlängas med sex månader i taget i högst ett år.
(art. 4 (1)). Skulle situationen alltjämt bestå kan rådet fatta
beslut om att det tillfälliga skyddet skall gälla i ytterligare
ett år (art. 4 (2)). Den maximala tiden är således fastställd
till tre år. Skyddet kan upphöra att gälla närhelst rådet fattar
beslut om det eller när den maximala tiden löpt ut (art. 6).
Tillgång till arbetsmarknaden
De personer som åtnjuter tillfälligt skydd skall ges tillgång
till arbetsmarknaden (art. 12) under den tid som det tillfälliga
skyddet gäller. Medlemsstaterna får av arbetsmarknadspolitiska
skäl prioritera EU-medborgare eller medborgare i stater som är
anslutna till EES-avtalet. Det skall för arbetstagaren finnas
tillgång till sociala trygghetssystem.
Utbildning
Barn upp till 18 år skall ges tillträde till utbildningsväsendet
på samma villkor som de egna medborgarna (art. 14). Tillträdet
får begränsas till det offentliga utbildningsväsendet. I samma
artikel föreskrivs det att medlemsstaterna får ge vuxna tillträde
till det offentliga utbildningsväsendet.
Familjeåterförening
Kärnfamiljer, d.v.s. make/maka eller sambo och ogifta barn under
18 år, garanteras rätt till familjeåterförening om den som skall
återförenas med referenspersonen själv är i behov av tillfälligt
skydd (art. 15). Det står respektive medlemsstat fritt att avgöra
om man vill tillåta återförening med andra nära anhöriga utöver
kärnfamiljen.
Tillgång till asylproceduren
Rätten att ansöka om asyl värnas i direktivet och det slås fast
att personer som åtnjuter tillfälligt skydd skall ha möjlighet
att lämna in en asylansökan även under den period de har
tillfälligt skydd (art. 17). En medlemsstat som på grund av
mängden asylansökningar har svårt att bibehålla en väl fungerande
asylprocedur får dock skjuta upp prövningen av asylansökningar,
dock längst till den tidpunkt då det tillfälliga skyddet upphör.
Medlemsstaterna får föreskriva att en person inte får ges
tillfälligt skydd samtidigt som personen har ställning som
asylsökande medan ansökan prövas. Om en person som kan komma i
fråga för tillfälligt skydd nekas asyl, skall medlemsstaterna se
till att den personen åtnjuter tillfälligt skydd eller fortsätter
att åtnjuta tillfälligt skydd under resten av skyddsperioden.
(art. 19).
Återvändande och andra åtgärder när det tillfälliga skyddet
upphört att gälla
När det tillfälliga skyddet har upphört att gälla, skall
medlemsstaternas gängse lagstiftning om skydd och om utlänningar
tillämpas, utan att det påverkar tillämpningen av artiklarna
21 - 23 i direktivet (artikel 20). Frågan om frivilligt
återvändande och icke frivilligt återvändande regleras i
direktivet (artiklarna 21 - 23). I de fall ett program för
frivilligt återvändande har påbörjats, får giltighetstiden för de
rättigheter som föreskrivs i direktivet förlängas till och med
dagen för återvändandet (artikel 21 (3)). När icke frivilligt
återvändande kommer i fråga, skall detta ske med respekt för de
berörda personernas människovärde (artikel 22 (1)). Om den
återvändande personens hälsotillstånd tillfälligtvis försvårar
resan, t. ex. om hälsan allvarligt skulle försämras på grund av
att en behandling avbryts, skall återvändande ske först när
hälsotillståndet så tillåter (artikel 23 (1)). En medlemsstat får
vänta med återvändandet av en familj för att ett minderårigt
barn i familjen skall kunna slutföra en termin, alternativt ett
läsår, i skolan (artikel 23 (2)).
Ansvarsfördelning
I fall då gemenskapen förklarat en att en händelse är att anse
som en massflyktssituation, skall respektive medlemsstat ange sin
mottagningskapacitet i siffror eller i allmänna termer. De
personer som är i behov av tillfälligt skydd, men som ännu inte
anlänt till gemenskapens territorium, skall ha förklarat sig
villiga att överföras till en viss medlemsstat innan detta får
göras (artikel 25). Medlemsstaterna skall i solidarisk anda
samarbeta när det gäller överföring av personer från en
medlemsstat till en annan. Berörda personer måste samtycka till
överföringen (artikel 26).
Undantag från tillfälligt skydd
Personer som skulle kunna komma i fråga för tillfälligt skydd får
vägras sådant skydd i vissa fall. Detta gäller personer där det
finns allvarliga skäl att anta att de har begått ett brott mot
freden, en krigsförbrytelse, ett brott mot mänskligheten eller
ett allvarligt icke-politiskt brott. Detsamma gäller personer som
det finns skälig anledning att betrakta som en fara för den
mottagande medlemsstatens säkerhet eller som har gjort sig
skyldiga till handlingar som står i strid med Förenta Nationernas
syften och principer (artikel 28).
Registrering av personuppgifter
Personuppgifter om berörda personer skall registreras (artikel
10). Hänsyn skall då tas till rådets direktiv 95/46/EG av den
24 oktober 1995 om skydd för enskilda personer med avseende på
behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana
uppgifter (EGT L 281, 23.11.1995, s. 31) (beaktandesatserna
p. 17).
Rätt till överklagande
Personer som nekas tillfälligt skydd eller familjeåterförening i
en medlemsstat skall ha rätt att överklaga beslutet i den berörda
medlemsstaten (artikel 29). Vidare skall medlemsstaterna införa
bestämmelser om påföljder för överträdelse av nationella
bestämmelser enligt detta direktiv (artikel 30).
Övrigt
I bilaga I finns en förlaga till passersedel för överföring av
personer som åtnjuter tillfälligt skydd, och i bilaga II finns
uppgifter gällande kraven om registrering i artiklarna 10, 15
och 26.
En medlemsstat får anta eller behålla bestämmelser som är mer
förmånliga för skyddssökande än vad som föreskrivs i direktivet
(art. 3).
Det kan nämnas att FN:s flyktingkommissarie (UNHCR), i en
skrivelse till ministern för internationellt
utvecklingssamarbete, migration och invandring, har gratulerat EU
till antagandet av direktivet och att UNHCR ställer sig bakom
att tillfälligt skydd är ett pragmatiskt svar på en exceptionell
situation. UNHCR uttalade vidare att möjligheten att kunna skjuta
upp prövningen av asylansökningar en viss tid är förenlig med
1951 års Genèvekonvention så länge rätten att ansöka om asyl
finns och så länge ansökan prövas senast vid det tillfälliga
skyddets upphörande.
Då det ankommer på medlemsstaterna att sätta i kraft lagar och
andra författningar som är nödvändiga för att följa direktivet
senast den 31 december 2002, så finns det nu ett behov av att
låta en särskild utredare göra en noggrann genomgång av hur
direktivet skall genomföras i svensk rätt.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall ta ställning till hur rådets direktiv
2001/55/EG av den 20 juli 2001 om miniminormer för att ge
tillfälligt skydd vid massiv tillströmning av fördrivna personer
och om åtgärder för att främja en balans mellan medlemsstaternas
insatser för att ta emot dessa personer och bära följderna av
detta skall genomföras i Sverige.
Enligt utlänningslagen kan ett tidsbegränsat uppehållstillstånd
för högst två år beviljas när en viss grupp av utlänningar bedöms
ha ett behov av tillfälligt skydd. Direktivet föreskriver att det
tillfälliga skyddet inledningsvis skall gälla i ett år. Därefter
kan skyddet automatiskt förlängas med sex månader i taget i högst
ett år. Om det efter två år fortfarande finns skäl för
tillfälligt skydd får rådet besluta att förlänga det tillfälliga
skyddet i upp till ett år. Detta innebär att tiden maximalt kan
uppgå till tre år. Utredaren skall ta ställning till vad som
behöver göras för att den svenska lagstiftningen skall vara
förenlig med direktivets föreskrifter.
Det är rådet som på förslag från kommissionen skall fastställa om
det är frågan om en massiv tillströmning av fördrivna personer.
Ett sådant beslut skall bl. a. omfatta redogörelser för vilka
personer som skall omfattas av beslutet och från vilket datum det
tillfälliga skyddet skall gälla. Vidare skall uppgifter från
medlemsstaterna om deras mottagandekapacitet inkluderas.
Utredaren skall lämna förslag på vilket sätt
mottagandekapaciteten kan fastställas i Sverige liksom till hur
dessa uppgifter kan lämnas till gemenskapen. Utredaren skall
därvid även närmare klarlägga hur denna del av förfarandet skall
se ut.
Direktivet ger en möjlighet att ge tillfälligt skydd åt
ytterligare kategorier av fördrivna personer utöver dem som
omfattas av rådets beslut enligt direktivets artikel 5, om de
fördrivits av samma skäl och från samma ursprungsland eller
ursprungsregion. Utredaren skall överväga om den svenska
lagstiftningen skall omfatta denna möjlighet.
Personer som beviljas tidsbegränsat uppehållstillstånd i Sverige
enligt 2 kap 4 a § utlänningslagen får för närvarande också
beviljas arbetstillstånd. Direktivet föreskriver att denna
möjlighet till arbete skall ges, men tillåter att EU-medborgare
och medborgare i en EES-stat kan få prioriteras av
arbetsmarknadspolitiska skäl. Utredaren skall undersöka om behov
av regeländringar i detta avseende föreligger.
När det gäller barns tillgång till skolväsendet har regeringen
lämnat förslag i prop. 2000/01:115 om asylsökande barns skolgång
m.m. Enligt förslaget är rätten till utbildning begränsad till
det offentliga skolväsendet, om inte en fristående skola ställer
en plats till förfogande för den ersättning som betalas ut för en
plats i det offentliga utbildningsväsendet. Genomförandet av
direktivet kan innebära behov av regeländringar. Vuxnas tillträde
till det allmänna utbildningsväsendet regleras inte i den svenska
ordningen. Utredaren skall göra en bedömning av om denna
möjlighet skall införas och redogöra för vilka konsekvenser detta
i så fall medför.
När en person beviljats tidsbegränsat uppehållstillstånd enligt
2 kap 4 a § utlänningslagen, får ett sådant uppehållstillstånd
också ges till kärnfamiljen till den person som först beviljats
tillstånd. När det gäller möjligheten för återförening för andra
nära anhöriga som levde tillsammans med, och som är helt eller
delvis beroende av referenspersonen, finns inga bestämmelser i
utlänningslagen. Utredaren skall ta ställning till huruvida
familjeåterförening skall kunna komma i fråga också för denna
personkrets, liksom på vilket sätt en sådan möjlighet kan komma
att påverka mottagandekapaciteten.
Personer som har fått tillfälligt skydd skall enligt direktivet
ha rätt att lämna in en asylansökan när som helst under
tillståndstiden men, om asylsystemet är belastat, kan prövningen
få skjutas upp längst till dess att det tillfälliga skyddet
upphör. En sådan möjlighet att skjuta upp prövningen finns inte i
gällande svensk rätt. Utredaren skall överväga hur denna del av
direktivet kan genomföras i den svenska ordningen. Utredaren
skall också belysa de konsekvenser genomförandet kan få.
Direktivets reglering innebär att det kan förekomma att det
föreskrivs att en person inte får ges tillfälligt skydd samtidigt
som personen har ställning som asylsökande i avvaktan på att hans
eller hennes asylansökan prövas. Denna särskilda situation, som i
princip inte kan uppkomma i det nuvarande svenska systemet, skall
belysas särskilt. Utredaren skall vidare lämna förslag på vilken
lösning som bör komma i fråga för svenskt vidkommande.
Det finns i dag en möjlighet att förlänga ett tidsbegränsat
uppehållstillstånd med ytterligare två år i fall där ett program
för frivilligt återvändande har inletts. En liknande möjlighet
finns också i direktivet. Medlemsstaterna skall vidare vidta de
åtgärder som krävs för att möjliggöra ett frivilligt återvändande
till hemlandet för personer som åtnjuter tillfälligt skydd eller
vilkas tillfälliga skydd har upphört. Svensk rätt och praxis
uppfyller förmodligen dessa krav. Utredaren skall likafullt
överväga om, och i så fall hur, den svenska lagstiftningen bör
preciseras och avgränsas i detta avseende.
I fall av icke frivilligt återvändande skall en medlemsstat pröva
om det finns tungt vägande humanitära skäl som gör det omöjligt
eller oskäligt att kräva ett återvändande. Bestämmelsen
tillgodoses förmodligen genom att den svenska asylproceduren är
en enhetlig process i vilken även humanitära skäl prövas. Det
finns ändå ett behov av att utredaren överväger om, och i så fall
hur, den svenska lagstiftningen bör preciseras.
I direktivet ges en möjlighet för medlemsstaten att tillåta
minderåriga barn att fullfölja pågående termin eller läsår i
skolan innan återvändande sker. Någon motsvarande bestämmelse
finns inte i Sverige i dag. Det finns ett behov av att överväga
om en sådan regel bör införas eller inte, och av att belysa
konsekvenserna av den långa väntetiden mellan beslut och
återvändande som i vissa fall kan bli följden av en sådan regel.
Barnets bästa skall särskilt beaktas i denna fråga.
Varje medlemsstat skall ange, i siffror eller i allmänna termer,
hur stor mottagandekapaciteten är. Medlemsstaterna skall i
solidarisk anda samarbeta för att överföra personer, med berördas
samtycke, från en medlemsstat till en annan. Vidare skall
medlemsstaterna regelbundet översända uppgifter om antalet
personer som åtnjuter tillfälligt skydd. Formerna för det
administrativa samarbetet, inbegripet frågan om en nationell
kontaktpunkt genom vilken informationsutbyte och direkt samarbete
skall ske, behöver utredas. Sveriges erfarenheter från
masstillströmningen av personer i relation till
massflyktssituationen i Kosovo skulle här kunna vara till nytta.
Direktivet ger möjlighet att undanta personer från tillfälligt
skydd. I utlänningslagen regleras det när uppehållstillstånd får
vägras en flykting eller en skyddsbehövande i övrigt. Utredaren
skall ta ställning till om direktivet i denna del bör föranleda
någon ändring av nu gällande bestämmelser.
Utredningsbehovet omfattar direktivets konsekvenser och behovet
av regeländringar inte bara med avseende på
utlänningslagstiftningen utan kan också omfatta andra berörda
regelverk såsom socialförsäkringslagen (1999:799),
folkbokföringslagen (1991:481), socialtjänstlagen (1980:260) och
lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl.
Utredaren skall, utöver vad som ovan närmare beskrivits, ta
ställning till om det i övrigt fordras några ytterligare åtgärder
för direktivets genomförande i den svenska ordningen. Utredaren
skall slutligen lägga fram förslag på de författningsändringar
som bedöms nödvändiga och andra ytterligare åtgärder som
direktivet ger anledning till.
Utredaren skall vid uppdragets utförande beakta
genomförandearbetet av direktivet i andra medlemsstater.
För utredaren gäller kommittéförordningen (1998:1474).
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 2001.
(Utrikesdepartementet)