Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Försvarets radioanstalt, Dir. 2001:66
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2001-09-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 september 2001
Sammanfattning av uppdraget
Omfattande förändringar i det säkerhetspolitiska läget har skett
under senare årsom medfört konsekvenser för underrättelsetjänsten.
Regeringen lät därför tillsätta 1996 års underrättelsekommitté
som i sitt betänkande 1999 konstaterade att en
underrättelsemässig tyngdpunktsförskjutning skett. Kommittén
framhöll att nya säkerhetshot uppstått och att ökade satsningar
på internationella säkerhetsfrämjande insatser ställer krav på
underrättelseinformation.
Någon genomgripande av regeringen initierad översyn av Försvarets
radioanstalt har inte skett på länge. En sådan bör därför göras
nu mot bakgrund av den säkerhetspolitiska utvecklingen och
Underrättelsekommitténs överväganden.
Försvarets radioanstalt är en självständig myndighet under
regeringen och genomför såväl militär som civil signalspaning.
Dessa förhållanden skall vara utgångspunkt vid granskningen.
En särskild utredare skall
- värdera den övergripande inriktningen av verksamheten vid
Försvarets radioanstalt och föreslå vilka uppgifter
myndigheten bör ha i framtiden,
- bedöma om rapporterna från Försvarets radioanstalt till
Regeringskansliet och andra myndigheter uppfyller dessas
kvalitativa behov,
- utreda möjligheterna till samordning mellan Försvarets
radioanstalt och andra myndigheter med underrättelseuppgifter
när det gäller analysförmåga, utnyttjande av öppna källor etc.,
- utvärdera Försvarets radioanstalts stöd till Försvarsmakten
och göra en bedömning av den framtida utvecklingen av detta,
- värdera nuvarande organisation i stort vid Försvarets
radioanstalt och lämna förslag till eventuella förändringar,
- bedöma behovet av investeringar inom det tekniska området de
kommande åren, finansieringsform för investeringar samt
överväga andra metoder än tekniska för inhämtning av
information i vissa fall,
- utreda lämpligheten av en ökad grad av avgiftsfinansiering vid
myndigheten liksom formerna för avgiftsfinansieringen.
Den säkerhetspolitiska utvecklingen
Omfattande förändringar i det säkerhetspolitiska läget har skett
efter det kalla krigets slut.
Regeringen framhöll sålunda inför det senaste försvarsbeslutet
(prop. 1995/96:12 Totalförsvar i förnyelse) att den allmänna
säkerhetspolitiska utvecklingen varit gynnsam för Sverige. Enligt
regeringen var väpnade angrepp som skulle kunna riktas mot
Sverige osannolika och de rent militära förutsättningarna för att
genomföra sådana angrepp under ett antal år framåt starkt
begränsade. De direkta anspråken i närtid på totalförsvaret var
enligt regeringen att främst hävda territoriell integritet, att
bidra till att hantera de påfrestningar som kan följa i spåren av
kriser i vårt närområde samt att stödja vårt säkerhetspolitiska
engagemang. Regeringen konstaterade att om en situation skulle
utveckla sig som innebär att angreppshot utvecklas mot Sverige
bör vi få betydande politisk förvarning. Regeringen underströk
vikten av det svenska totalförsvarets förmåga att efter hand
anpassas till omvärldsutvecklingen.
Regeringen anförde vidare i prop. 1995/96:12 att
underrättelsetjänsten skulle lägga särskild vikt vid information
om långsiktiga utvecklingstendenser och förändringar inom de
politiska, ekonomiska och militära områdena av betydelse för
Sveriges säkerhet. Underrättelsetjänsten skulle inriktas på att
ge underlag för beslut om att vid behov anpassa totalförsvarets
förmåga.
Försvarsberedningen framhöll följande i sin rapport Europas
säkerhet - Sveriges försvar (Ds 1999:55):
"Det är inte längre risken att dras in i ett krig mellan två
maktblock som står i fokus för Sveriges säkerhet utan risker
förknippade med regionala och lokala konflikter, med risker för
auktoritära regimer eller sönderfall och bristande samhällelig
kontroll i vissa länder. Aktörer som kan tänkas agera mot Sverige
och hota vår säkerhet är inte i första hand stormakter med
överväldigande militära resurser utan snarare stater eller
organisationer och grupper, kanske geografiskt långt från
Sverige, som med hot och påtryckningar, våld och skadegörelse kan
tänkas vilja påverka oss. Utsatta blir då våra svaga punkter
t.ex. vårt beroende av en fungerande infrastruktur eller ovilja
att acceptera förluster. I den säkerhetspolitiska
kontrollstationen våren 1999 gavs följande exempel på den typ av
hotsituationer som ligger inom ett vidare spektrum och ter sig
som tänkbara och mest troliga under de närmaste tio åren:
- Väpnat angrepp, med annat syfte än ockupation och av begränsad
omfattning, som kan sättas in med kort förvarning. Det skulle
t.ex. kunna röra sig om fjärrstridskrafter (flyg,
kryssningsmissiler, ballistiska missiler) som kan utgå direkt
från sin fredsgruppering.
- Angrepp av förtäckt typ, dvs. angriparen, som kan vara såväl
en stat som en organisation, är svår att identifiera, och där
nya typer av påverkansmedel såsom angrepp mot
informationssystem utnyttjas.
- Aktörer, som inte är stater, som utnyttjar avancerade vapen
inkluderande icke-konventionella vapen.
- Svåra påfrestningar på samhället i fred, där tidsförhållandena
är knappa och totalförsvarsresurser behöver utnyttjas.
Det senaste årets internationella utveckling ger inte anledning
att ändra kontrollstationens bedömning av hotens karaktär. Trots
de jämfört med det kalla kriget mer begränsade hoten måste vi
dock fortsätta våra säkerhetspolitiska ansträngningar. Dessa
måste nu i högre grad utgå från en vidgad säkerhetssyn. Det är
avgörande för Sveriges säkerhet att det breda internationella
säkerhetssamarbetet fortsätter att utvecklas. Ett svenskt bidrag
till detta samarbete har därför hög prioritet. Samtidigt måste vi
kunna hantera de hot och risker som kan riktas mot landet även i
dagens situation och ha förmåga att anpassa våra resurser till de
förändringar som kan ske i omvärlden i framtiden. Det kräver en
helhetssyn på hela skalan av civila och militära insatser från
konfliktförebyggande via krishantering till försvar mot väpnat
angrepp och en gemensam syn på våra insatser för säkerhet
nationellt och internationellt."
Ett nytt totalförsvarsbeslut för 2002 - 2004 kommer att fattas
under hösten 2001 varvid en förnyad prövning av det
säkerhetspolitiska läget kommer att ske.
Underrättelsekommittén
Regeringen beslutade i slutet av år 1996 om direktiv till en
utredning om underrättelsetjänsten. Kommittén som antog namnet
1996 års underrättelsekommitté lämnade i mars 1999 betänkandet
Underrättelsetjänsten - en översyn (SOU 1999:37).
Underrättelsekommittén konstaterade att även om risken för
storkrig eller krig mellan stater framstår som avlägsen har inte
konflikter försvunnit ens från vårt närområde. Nya säkerhetshot
har uppstått, vilka måste beaktas. De ökade satsningarna på
internationella fredsfrämjande insatser ställer också krav på
underrättelseinformation.
Underrättelsemässigt sker enligt Underrättelsekommittén en
tyngdpunktsförskjutning
- från traditionell militär förvarning om väpnade angrepp i form
av invasion,
- från heltäckande operativ och taktisk militär förvarning
- mot strategiska underrättelser,
- mot icke-militära underrättelser,
- mot mer selektiv uppföljning av militär verksamhet i
närområdet,
- mot förändrade inhämtningsmetoder,
- mot en bredare och mer långsiktig säkerhetspolitisk analys.
En utgångspunkt är emellertid enligt Underrättelsekommittén att
underrättelsetjänsten även fortsättningsvis skall fullgöra
uppgifter inom ramen för den grundberedskap som Försvarsmakten
skall upprätthålla för försvar mot väpnat angrepp och för att
hävda svensk territoriell integritet.
Kommittén ansåg inte att det fanns anledning att vidta
organisationsändringar av underrättelsetjänstens (Försvarets
radioanstalt och Försvarsmaktens militära underrättelse- och
säkerhetstjänst) grundorganisation och ställning.
En samordnande funktion har på Underrättelsekommitténs förslag
inrättats i Regeringskansliet för kontinuerlig inriktning av
försvarsunderrättelseverksamheten genom etablerandet av en
styrgrupp för säkerhetspolitiska underrättelsefrågor. Styrgruppen
har en departementsöverskridande sammansättning av representanter
på statssekreterarnivå samt cheferna för myndigheter inom
underrättelseverksamheten, inklusive chefen för Försvarets
radioanstalt. Styrgruppen stöds löpande av Regeringskansliets
samordningssekretariat för säkerhetspolitiska
underrättelsefrågor.
Enligt Regeringskansliets föreskrifter med arbetsordning för
Försvarsdepartementet har samordningssekretariatet till uppgift
att löpande följa underrättelseverksamheten, att bedöma
underrättelseunderlaget samt att bidra till en sammanvägd syn på
hot mot landets yttre säkerhet och intressen. Sekretariatet skall
verka för att ett regelbundet samråd äger rum mellan
underrättelsetjänsterna och Regeringskansliet och att en adekvat
delgivning av material sker. Sekretariatet medverkar till den
kontinuerliga inriktningen av försvarsunderrättelseverksamheten
och därtill knutna myndigheter.
Lag och förordning om försvarsunderrättelseverksamhet
Under våren 2000 fattade riksdagen beslut om lagen (2000:130) om
försvarsunderrättelseverksamhet efter förslag av regeringen
(prop. 1999/2000:25, bet. 1999/2000FöU3, rskr. 1999/2000: 158).
Lagen innehåller bestämmelser om uppgifter och arbetsformer i
försvarsunderrättelseverksamheten. Där anges att verksamheten
skall bedrivas bl.a. för att kartlägga yttre militära hot mot
landet samt att verksamheten inte får avse uppgifter som enligt
lagar och andra föreskrifter ligger inom ramen för polisens och
andra myndigheters brottsbekämpande och brottsförebyggande
arbete. I lagen anges att verksamheten skall bedrivas av
Försvarsmakten och de andra myndigheter som regeringen bestämmer.
I lagen finns också bestämmelser om utlandssamarbete i
underrättelsefrågor. Det anges vidare i lagen att det skall
finnas en särskild nämnd under regeringen som skall ha insyn i
underrättelseverksamheten.
Lagen trädde i kraft den 1 juli 2000.
Regeringen fattade under våren 2000 beslut om förordningen
(2000:131) om försvarsunderrättelseverksamhet.
I förordningen anges att förvarsunderrättelseverksamhet skall
bedrivas förutom av Försvarsmakten även av Försvarets
radioanstalt, Försvarets materielverk och Försvarets
forskningsanstalt (numera Totalförsvarets forskningsinstitut).
I förordningen finns bestämmelser om underrättelsetjänstens
skyldighet att informera Regeringskansliet
(Försvarsdepartementet) och Försvarets underrättelsenämnd i olika
avseenden.
Försvarets radioanstalt
Verksamheten vid Försvarets radioanstalt styrs av statsmakterna
förutom i lagen och förordningen om
försvarsunderrättelseverksamhet också i förordningen (1994:714)
med instruktion för Försvarets radioanstalt och i det årliga
regleringsbrevet för myndigheten.
Försvarets radioanstalt är enligt sin förordning en central
förvaltningsmyndighet med uppgift att bedriva signalspaning.
Verksamheten bedrivs enligt den inriktning som regeringen,
Försvarsmakten, polisen m.fl. ger. Försvarets radioanstalt skall
särskilt
- följa förändringen av signalmiljön i omvärlden, den tekniska
utvecklingen och signalskyddet,
- fortlöpande utveckla den teknik och metodik som behövs för att
bedriva verksamheten,
- utföra matematiska bedömningar av kryptosystem för
totalförsvaret.
Enligt det senaste regleringsbrevet skall Försvarets radioanstalt
bidra till att ge förvarning om förhållandena i vår omvärld som
kan påverka vårt land i politiskt, säkerhetspolitiskt eller
militärt avseende. Försvarets radioanstalt skall även
kontinuerligt bidra med underrättelser till stöd för svenskt
utrikespolitiskt agerande. Försvarets radioanstalt skall vidare
lämna stöd vid fredsfrämjande internationella operationer.
I regleringsbrevet anges i en särskild bilaga riktlinjer för
försvarsunderrättelseverksamheten. Verksamheten skall bedrivas i
enlighet med statsmakternas utrikes-, försvars- och
säkerhetspolitiska intentioner. Verksamheten får styras endast av
våra egna behov och prioriteringar. Härvid skall dock även hänsyn
tas till den ökade vikt som statsmakterna fäster vid det
internationella säkerhetssamarbetet i form av stöd till och
deltagande i säkerhetsfrämjande samarbete samt fredsfrämjande och
humanitära insatser. Hänsyn skall även tas till de särskilda krav
på underrättelseverksamheten som detta ställer.
Försvarsunderrättelseverksamheten får uteslutande avse
underrättelser av betydelse för rikets yttre säkerhet och för det
internationella säkerhetssamarbetet i form av svenskt stöd till
och deltagande i säkerhetsfrämjande samarbete samt i
fredsfrämjande och humanitära insatser. Den får inte avse
uppgifter som ligger inom ramen för polisens och andra
myndigheters brottsbekämpande och brottsförebyggande arbete.
Försvarsunderrättelseverksamheten skall tjäna endast vårt lands
säkerhetspolitiska intressen och får därmed inte bedrivas på
uppdrag av någon annan stat eller låta andra staters intressen gå
före våra egna.
Försvarsunderrättelseverksamhetens utbyte av information med
utländska underrättelse- och säkerhetstjänster får ske endast
under förutsättning att syftet är att tjäna statsledningen och
det svenska totalförsvaret samt att lämnade uppgifter inte är
till skada för svenska intressen.
Enligt förordningen (2000:555) med instruktion för Försvarsmakten
skall Försvarsmakten leda den verksamhet som anges i 1 § lagen
(2000:130) om försvarsunderrättelseverksamhet.
Försvarets radioanstalt har 1999 genomfört en genomgripande
förändring av sin tidigare organisation. Genom omorganisationen
samordnas militär och icke-militär signalspaning på ett
effektivare sätt och möjliggörs en bättre beredskap för att följa
upp nya hot och risker.
Uppdraget
Mot bakgrund av att någon genomgripande av regeringen initierad
översyn inte har skett av Försvarets radioanstalt på länge samt
de omfattande säkerhetspolitiska förändringarna under senare år
skall en särskild utredare nu granska verksamheten vid Försvarets
radioanstalt.
En utgångspunkt för utredaren skall vara att Försvarets
radioanstalt även i fortsättningen skall vara en självständig
myndighet under regeringen med uppgift att genomföra såväl
militär som civil signalspaning.
Utredaren skall granska i vilken mån verksamheten vid Försvarets
radioanstalt följt den tyngdpunktsförskjutning som skett av
underrättelseverksamheten mot nya säkerhetshot och mot ökade
satsningar på det internationella säkerhetssamarbetet. I
sammanhanget bör en värdering av signalspaningens betydelse inom
olika områden (militärt, polisiärt etc.) värderas och en
avvägning mellan områdena göras. Utredaren skall på grundval av
bedömningen föreslå vilka uppgifter Försvarets radioanstalt bör
ha i framtiden.
Utredaren skall vidare bedöma om Försvarets radioanstalts
rapporter till Regeringskansliet och andra myndigheter uppfyller
dessas kvalitativa behov.
Utredaren skall utreda möjligheten och lämpligheten att öka
samordningen mellan Försvarets radioanstalt och myndigheter med
underrättelseuppgifter inom olika områden när det gäller
analysförmåga, utnyttjande av öppna källor etc.
Utredaren skall utvärdera Försvarets radioanstalts stöd till
Försvarsmakten vid internationella fredsfrämjande operationer,
utveckling av ledningsförband samt utveckling av varnar och
motverkanssystem. Utredaren skall göra en bedömning av den
framtida utvecklingen inom dessa områden.
Utredaren skall med utgångspunkt från sina överväganden utvärdera
nuvarande organisation i stort vid Försvarets radioanstalt samt
lämna förslag till eventuella förändringar av denna.
Den tekniska utvecklingen inom signalspaningsområdet går för
närvarande väldigt snabbt. Försvarets radioanstalt har i
budgetunderlaget för 2002 begärt tilläggsanslag för vissa
investeringar inom teknikområdet. Utredaren skall noggrant
analysera den tekniska utvecklingens påverkan på verksamheten vid
Förvarets radioanstalt och bedöma det framtida behovet av
investeringar samt på vilket sätt myndighetens verksamhet
eventuellt kan förändras och rationaliseras för att åstadkomma
ytterligare utrymme för nyinvesteringar. Lämpligheten och
konsekvenserna av att övergå till ett annat finansieringssystem
för investeringarna skall granskas. Utredaren skall överväga om
andra metoder i vissa fall kan utnyttjas för att erhålla sådan
information som avses inhämtas med tekniska system.
Försvarets radioanstalt är i dag i huvudsak anslagsfinansierad.
Lämpligheten av att öka graden av avgiftsfinansiering skall
utredas liksom formerna för avgiftsfinansieringen.
Utredaren skall som underlag för sitt arbete inhämta relevant
information om signalspaningsorganisationer i omvärlden.
Utredaren skall också lämna förslag till nödvändiga
författningsändringar.
Arbetets bedrivande
Utredaren skall under arbetets gång samråda med Försvarets
underrättelsenämnd.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om sitt arbete och ge dem tillfälle att framföra
synpunkter.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den
30 oktober 2002.
(Försvarsdepartementet)