Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av polisens arbete för att säkra ordningen, värna demonstrationsfriheten och stärka den enskildes rättstrygghet i samband med stora evenemang, Dir. 2001:60
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2001-06-20
Beslut vid regeringssammanträde den 20 juni 2001.
Sammanfattning av uppdraget
Ordningen vid stora evenemang är av central betydelse inte bara
för att viktiga möten skall kunna genomföras utan också för att
värna demonstrationsfriheten och stärka enskildas rättstrygghet.
Mot bakgrund av bl.a. oroligheterna i samband med Europeiska
rådets möte i Göteborg 14-16 juni 2001 tillkallar regeringen en
kommitté för att se över polisens möjligheter att förebygga och
bekämpa allvarliga ordningsstörningar.
I uppdraget ingår att göra en kartläggning och analys av
händelserna vid Göteborgsmötet. Kommittén skall, med utgångspunkt
i den analysen och i erfarenheter av liknande evenemang, överväga
och föreslå åtgärder som med behållen respekt för
demonstrationsfriheten kan leda till att allvarliga
ordningsstörningar kan förebyggas och bekämpas.
Frågor som kan aktualiseras är bland annat
- förutsättningarna för att utveckla och förstärka polisens
dialog med politiska organisationer och andra opinionsgrupper
- polisens planering, förberedelser och organisation inför
större internationella evenemang,
- det internationella polissamarbetet,
- regler och rutiner för tillfälliga gränskontroller mot andra
Schengenländer,
- polisens beredskap och kompetens för ingripanden mot
allvarliga ordningsstörningar,
- förutsättningar för identifiering av deltagare i
ordningsstörande folksamlingar och andra åtgärder för att
säkra bevisning,
- polislagens bestämmelser om tillfälliga omhändertaganden och
andra regler som syftar till att upprätthålla ordningen och
förebygga brott m.m.,
- polisens möjligheter att använda viss utrustning för att
bekämpa allvarliga ordningsstörningar,
- reglerna om att använda beredskapspolisen.
Det står kommittén fritt att överväga också andra frågor som
kommittén finner motiverade med anledning av uppdraget.
Kommittén skall inte uttala sig om enskildas ansvar eller annat
som kan komma under domstols prövning, såsom frågor om
ersättning. I sitt arbete skall kommittén beakta om enskilda som
kan bidra med information är eller riskerar att bli föremål för
brottsutredning.
Kommittén skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 maj 2002.
Bakgrund
Under senare tid har det varit vanligt att internationella möten
om t.ex. världshandelsfrågor har uppmärksammats av olika
opinionsgrupper som har anordnat demonstrationer eller gjort sina
åsikter hörda på annat sätt. Samtidigt har det vid flera
tillfällen förekommit att sådana möten har skakats av
ordningsstörande folksamlingar där deltagare bl.a. kastat sten,
förstört bilar och lokaler samt angripit polisen. Senast
inträffade detta vid Europeiska rådets möte i Göteborg i juni
2001.
Ordningsstörningar och våld av det slag som förekom vid
Göteborgsmötet utgör ett hot mot demokratin i flera avseenden.
För det första hotar de att hindra våra demokratiskt valda
företrädare från att mötas och diskutera samarbete kring viktiga
politiska frågor. För det andra hindras demokratiska
organisationer från att utöva sin grundlagsfästa rätt att anordna
demonstrationer eller på annat sätt uttrycka sina åsikter.
Dessutom leder angreppen till att människor skadas, egendom
förstörs och samhället känns otryggare.
Inför Göteborgsmötet förde polisen en dialog med politiska
organisationer och grupper som anordnade demonstrationer eller på
annat sätt bedrev opinionsbildning i samband med mötet.
Regeringens mening är att detta samtal bör fortsätta och
utvecklas.
Det är polisväsendet som har det grundläggande ansvaret för att
upprätthålla allmän ordning och säkerhet i samband med evenemang
av detta slag. Det hindrar inte att även andra myndigheter och
organisationer har viktiga uppgifter i det avseendet.
Frågan om vilka befogenheter polisen bör ha när det gäller att
upprätthålla ordning och säkerhet vid större evenemang är inte
ny. Frågan har senast övervägts i samband med beredningen av
Polisrättsutredningens delbetänkande Polisens rättsliga
befogenheter (SOU 1993:60). Övervägandena ledde till ändringar i
polislagen för att ge polisen rätt att avlägsna deltagare i en
folksamling om folksamlingen genom sitt uppträdande stör den
allmänna ordningen. Polisen fick också rätt att under vissa
förutsättningar spärra av eller på annat sätt förbjuda tillträde
till visst område eller utrymme och möjlighet att anvisa
deltagare i en folksamling att följa viss väg (prop.
1996/97:175). Lagändringarna trädde ikraft den 1 april 1998. Även
om det har förflutit förhållandevis kort tid sedan
ikraftträdandet, kan det efter händelserna vid Göteborgsmötet
finnas skäl att överväga om ytterligare lagstiftningsåtgärder
behövs.
Uppdraget
Kommittén skall överväga och föreslå åtgärder när det gäller
polisens arbete för att säkra ordningen, värna
demonstrationsfriheten och stärka den enskildes rättstrygghet i
samband med stora evenemang. Uppdraget omfattar att se över
polisens befogenheter och arbetssätt när det gäller att
förebygga och bekämpa allvarliga ordningsstörningar i sådana
sammanhang. Också organisatoriska frågor kan behöva övervägas.
Översynen skall föregås av en kartläggning och analys av
händelserna i samband med Göteborgsmötet.
Kartläggning och analys av händelserna i samband med
Göteborgsmötet m.m.
Kommittén skall kartlägga och analysera polisväsendets planering
och organisation för säkerhetsfrågorna inför mötet. Den skall
bl.a. undersöka hur underrättelseinformation har använts i
arbetet, tillgången till polisresurser och utrustning samt hur
polispersonalen har utbildats och förberetts för uppgiften. Den
skall också granska polismyndighetens samverkan med
Rikspolisstyrelsen, Säkerhetspolisen och andra polismyndigheter
samt med åklagarväsendet och andra berörda myndigheter.
Samarbetet och dialogen med politiska organisationer och
opinionsgrupper skall också studeras.
Kartläggningen skall också omfatta åklagarväsendets,
domstolsväsendets och kriminalvårdens planering inför mötet.
Kommittén skall bedriva sitt arbete i nära samverkan med berörda
myndigheter. Den skall också beakta andra myndigheters
utvärderingar, analyser och granskningar.
Utredningen skall inhämta upplysningar om de lagregler och den
ordning som finns i andra europeiska länder, särskilt de
nordiska, när det gäller polisens befogenheter och möjligheter
att förebygga och bekämpa allvarliga ordningsstörningar.
Kartläggningen och analysen skall utgöra underlag för kommitténs
överväganden om ordningsstörningar kan undvikas eller minska
genom ändrade regler eller om myndigheternas planering, samverkan
eller insatser i övrigt kan utformas annorlunda.
Huvuduppgiften är att se över polisväsendets befogenheter och
arbetssätt och föreslå förbättringar. Om inte annat anges
omfattas andra myndigheter av uppdraget på det sättet att
polisväsendets samverkan med berörda myndigheter och
organisationer skall analyseras.
Kartläggningen skall beakta hur dialogen med politiska
organisationer och opinionsgrupper har genomförts. Frågan om hur
dialogen med politiska organisationer och opinionsgrupper kan
utvecklas ingår i huvuduppgiften.
I den utsträckning kommitténs överväganden föranleder
författningsändringar skall förslag till sådana läggas fram.
Följande frågor är av särskilt intresse att överväga.
Förutsättningarna för att utveckla och förstärka polisens dialog
med politiska organisationer och andra opinionsgrupper
För en öppnare och effektivare polisverksamhet är det naturligt
och ändamålsenligt att enskilda medborgares engagemang och
inflytande ökar. I polisens och andra myndigheters arbete med att
förebygga och bekämpa ordningsstörningar vid större evenemang
behöver polisen och andra myndigheter samråda med politiska
organisationer, andra opinionsgrupper och arrangörer. Inför
Göteborgsmötet förde polisen en dialog med flera sådana
organisationer eller grupper. Det är nödvändigt att hela tiden
utveckla och förstärka formerna för samrådet mellan polisen och
enskilda medborgare i allt praktiskt polisarbete. Det kan nämnas
att polisens arbete för att bättre kunna förebygga och bekämpa
oroligheter vid större idrottsevenemang omfattar en fortlöpande
dialog mellan polisen, idrottsföreningarna och
supporterklubbarna.
Polisens planering, förberedelser och organisation inför stora
internationella evenemang
Stora internationella evenemang ställer särskilda krav på
polisens organisation vid planering och andra förberedelser.
Organisationen måste bl.a. beakta kraven på samverkan mellan
olika polismyndigheter, mellan den centrala och lokala nivån inom
polisväsendet och mellan den öppna polisen och Säkerhetspolisen.
Också åklagarväsendet och kriminalvården måste integreras i
planeringen. Planering och förberedelser måste ske i samverkan
mellan myndigheterna och i vissa hänseenden mellan myndigheterna
och Regeringskansliet eller andra mötesarrangörer.
Underrättelseinformation från inhemska och utländska källor måste
sammanställas, analyseras och användas som underlag för planering
och beslut. Av intresse i detta sammanhang är bl.a. det
internationella rättsliga samarbetet och utbytet av information
som behövs för brottsutredningar.
Det är också nödvändigt, inte minst för att värna
demonstrationsfriheten, att upprätthålla en dialog med politiska
organisationer och opinionsgrupper.
Om resultatet av kommitténs arbete visar på brister i den nu
rådande organisationen för planering och förberedelser skall
kommittén föreslå lämpliga åtgärder.
Kommittén skall uppmärksamma att polisens organisation är föremål
för diskussion. SÄPO/Rikskrimkommittén (Den centrala polisen, SOU
2000:25) föreslog i april 2000 bl.a. att Rikskriminalpolisen och
Säkerhetspolisen skulle slås samman. Regeringen har som ett led i
det ärendets fortsatta beredning uppdragit åt Rikspolisstyrelsen
att se över gränsdragningen mellan den öppna polisen och
Säkerhetspolisen samt mellan Rikspolisstyrelsen och
polismyndigheterna (Ju2000/2240/PÅ). Uppdraget skall redovisas
senast den 29 juni 2001. Rikspolisstyrelsen har i polisväsendets
budgetunderlag för åren 2002-2004 hemställt att regeringen låter
utreda frågan om att bilda en myndighet, Polisen.
Kommitténs överväganden i fråga om organisationen och samverkan
inom polisväsendet kommer att beröra många frågor som omfattas av
Säpo/Rikskrimkommitténs och Rikspolisstyrelsens förslag.
Kommittén skall noga följa Regeringskansliets fortsatta beredning
av dessa förslag.
Det internationella polissamarbetet
Ett välutvecklat internationellt polissamarbete är en
förutsättning för att kunna förbereda händelser som
Göteborgsmötet. Den svenska polisen deltar aktivt i bl.a. det
nordiska polis- och tullsamarbetet med sambandsmän (PTN),
Schengen, Europol och Interpol samt Östersjösamarbetet. Inom
ramen för dessa samarbetsformer utbyts information om personer
och föremål. Vissa internationella samarbetsformer är reglerade i
särskilda avtal. Polisen kan lämna personuppgifter ur
polisregister till andra länders polismyndigheter och till
internationella polisorganisationer om det följer av
internationella överenskommelser. Rikskriminalpolisen är ansvarig
för kontakterna på central nivå. I brottsutredningar kan
polismyndigheterna samarbeta direkt och självständigt med
polismyndigheter i andra nordiska länder.
En betydande andel av de personer som omhändertogs eller greps,
anhölls och häktades för brott i samband med händelserna i
Göteborg var hitresta utländska medborgare. Även i övrigt finns
uppgifter om att andelen hitresta från utlandet var relativt
stort bland dem som stod för ordningsstörningarna i Göteborg. Det
kan antas att vissa av dessa tidigare tagit del i andra
allvarliga ordningsstörningar. För att förhindra liknande
händelser är det av central betydelse att kunna utbyta
information och underrättelser med andra länder.
Sammanfattningsvis är det viktigt att det internationella
samarbetet fördjupas och utvidgas. Kommittén bör i detta avseende
föreslå de ändringar i regelverk, rutiner och annat som dess
kartläggning och analys kan föranleda.
Gränskontrollen i Schengenområdet
Från den 25 mars i år deltar Sverige operativt i
Schengensamarbetet tillsammans med alla EU-länder utom
Storbritannien och Irland. Även Norge och Island deltar, trots
att de inte är EU-länder. Schengensamarbetet innebär att de
deltagande länderna har upphävt personkontrollen vid sina gränser
mot andra Schengenländer (inre gräns) men behållit
personkontrollen mot alla länder utanför Schengenområdet (yttre
gräns).
I vissa fall kan personkontroll vid inre gräns vara betydelsefull
för att hindra att personer som kan misstänkas anstifta,
förbereda eller begå brott reser in i landet. Regeringen kan
därför enligt Schengenkonventionens bestämmelser tillfälligt
införa kontroller vid Sveriges inre gräns om det är nödvändigt
med hänsyn till allmän ordning eller rikets säkerhet. Med stöd av
5 kap. 2 § utlänningsförordningen (1989:547) får regeringen i
sådana fall besluta att kontroll under en begränsad tid skall
genomföras även vid en inre gräns. Om ett omedelbart ingripande
krävs får polismyndigheten i samråd med Rikspolisstyrelsen vidta
nödvändiga åtgärder i avvaktan på regeringens beslut. I samband
med Göteborgsmötet genomfördes en sådan inresekontroll vid den
svenska gränsen mot Danmark (färjelinjen Fredrikshavn - Göteborg).
Kommittén skall, om kartläggningen föranleder det, överväga om
det finns behov av ändrade regler eller rutiner för tillfälliga
kontroller mot andra Schengenländer.
Polisens beredskap och kompetens för att ingripa mot allvarliga
ordningsstörningar
De allvarliga ordningsstörningar som ägde rum i Göteborg ställde
höga krav på de polismän som deltog och på deras utrustning.
Händelserna visar att det finns ett behov av poliser med särskild
träning, kapacitet och utrustning för uppgifter av detta slag.
Inom polisen finns särskilda insatsstyrkor. I första hand är det
piketerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hos Polismyndigheten i
Stockholms län finns dessutom den nationella insatsstyrkan som
numera utan särskilda restriktioner får användas i de situationer
där dess kompetens är till nytta. Den nationella insatsstyrkan är
samordnad med piketpolisen i Stockholm.
De nämnda enheterna har allt mer kommit att fungera som en
nationell resurs, som genom förstärkningsrörelser används över
hela landet. Det gällde vid Göteborgsmötet men också många andra
händelser.
Till följd av polismyndigheternas relativa autonomi finns det
vissa skillnader mellan styrkornas taktiska uppträdande,
utrustning m.m. Allteftersom styrkorna i ökande utsträckning
arbetar tillsammans vid olika händelser ökar behovet av
samordning av deras uppträdande. Rikspolisstyrelsen har
uppmärksammat dessa frågor och ser för närvarande över dem inom
ramen för ett särskilt taktikprojekt.
Kommittén skall överväga hur det ska säkerställas att polisen har
den beredskap och kompetens som behövs för att ingripa mot
allvarliga ordningsstörningar. Kommittén skall hålla sig
underrättad om hur Rikspolisstyrelsens utvecklingsarbete bedrivs
och bedöma behovet av att i större utsträckning koordinera och
samöva de olika piketstyrkorna och den nationella insatsstyrkan.
Möjligheter att identifiera deltagare i ordningsstörande
folksamlingar
Vid flera demonstrationer på senare tid har deltagare uppträtt
maskerade. Vid Göteborgsmötet var ett stort antal av de mest
aktiva i angreppen mot polisen och skadegörelsen maskerade.
Maskeringen hade rimligen inget annat syfte än att försvåra
identifiering av deltagarna och på det viset hindra lagföring.
Rätten att demonstrera är en fundamental rättighet i vårt
samhälle. Den är därför skyddad i regeringsformen.
Demonstrationsfriheten får bara begränsas om det behövs med
hänsyn till ordning och säkerhet vid demonstrationen eller till
trafiken samt om det behövs med hänsyn till rikets säkerhet eller
för att motverka epidemi.
Det är polismyndigheten som prövar frågor om tillstånd att
anordna demonstration. Polisen har rätt att i samband med
tillståndsprövningen meddela de villkor som behövs för att
upprätthålla ordning och säkerhet vid demonstrationen. Det är för
närvarande inte möjligt att föreskriva att demonstranter inte får
vara maskerade. En sådan föreskrift har ansetts gå utöver de
begränsningar av demonstrationsfriheten som regeringsformen
tillåter.
Våra grannländer Norge och Danmark har infört förbud mot att
uppträda maskerad vid demonstrationer. I t.ex. den danska
lagstiftningen görs undantag från förbudet om demonstrantens
avsikt med att dölja ansiktet är att skydda sig mot vädret eller
något annat godtagbart skäl.
Även i Sverige har frågan om förbud mot maskering vid
demonstrationer diskuterats. Frågan har också prövats av
riksdagen vid flera tillfällen de senaste åren. Så sent som i
februari i år behandlade Justitieutskottet en motion om rätt för
polisen att identifiera maskerade demonstranter, även om inget
brottsligt inträffat (2000/01:JuU11). Konstitutionsutskottet har
bl.a. i betänkandet 1999/2000:KU11 behandlat en motion om förbud
mot att bära mask vid demonstrationer. Riksdagen har dock vid
samtliga tillfällen avslagit de motioner som väckts i ämnet.
Det krävs naturligtvis starka skäl för varje åtgärd som skulle
kunna uppfattas som en begränsning av demonstrationsfriheten. I
en demokrati som vår måste det finnas ett mycket stort utrymme
för den enskilde att offentligt ge uttryck för sina åsikter,
oavsett vilka åsikterna är och hur den enskilde väljer att
framföra dem.
All maskering vid demonstrationer behöver inte bero på en vilja
att undgå identifiering av polisen för att på så sätt hindra
lagföring i Sverige. Det kan undantagsvis finnas godtagbara skäl
för att inte avslöja den egna identiteten vid en demonstration.
Vid demonstrationer mot diktaturregimer kan deltagare eller
anhöriga riskera repressalier om det blir känt vem som deltagit i
protestaktioner mot regimen. Även andra som demonstrerar fredligt
kan av olika skäl vara rädda för efterräkningar. Det kan också
tänkas fall då användare av masker eller annan maskering utgör
ett symboliskt eller humoristiskt inslag i en fredlig
demonstration. Vidare finns det människor som av religiösa skäl
döljer sitt ansikte.
Mot bakgrund av den senaste tidens händelser skall kommittén
utreda även denna fråga. Vid den översynen måste hänsyn tas till
att demonstrationsfriheten är skyddad i regeringsformen och att
en reglering av rätten att vara maskerad vid demonstrationer kan
kräva grundlagsändringar. Hänsyn bör också tas till hur rätten
att vara maskerad påverkar demonstrationsrätten och den
personliga säkerheten för den som inte är maskerad. Den lösning
som kan bli aktuell måste utgöra en från demokratisk utgångspunkt
godtagbar avvägning mellan den fundamentala rätten att
demonstrera och samhällets intresse av att förebygga och klara
upp allvarlig brottslighet.
Polislagens bestämmelser om tillfälliga omhändertaganden och
andra regler som syftar till att upprätthålla ordningen och
förebygga brott m.m.
Utöver den grundläggande regleringen i regeringsformen finns
bestämmelser i ordningslagen (1993:1617) om demonstrationer och
andra allmänna sammankomster. Polismyndigheten får enligt
ordningslagen bl.a. meddela de villkor som behövs för att
upprätthålla ordning och säkerhet vid demonstrationen (2 kap
16 §). Dessutom får polismyndigheten under vissa förutsättningar
ställa in eller upplösa en allmän sammankomst eller en offentlig
tillställning (2 kap. 22-24 §§).
Enligt polislagen får polisen ingripa mot personer som uppträder
ordningsstörande. Bestämmelserna innebär att personer som genom
sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en
omedelbar fara för denna får avvisas eller avlägsnas från ett
område eller ett utrymme. Detsamma gäller om det behövs för att
en straffbelagd gärning skall kunna avvärjas. Om avvisande eller
avlägsnande inte räcker för att uppnå avsett resultat, får
polisen också tillfälligt omhänderta personen (13 § polislagen).
Den omhändertagne får inte hållas kvar längre än sex timmar (16 §
polislagen). En polisman får använda våld för att utföra dessa
uppgifter i den mån det är nödvändigt. Allmänna förutsättningar
för våldsanvändning är att andra medel skall vara otillräckliga
och att våldet, med hänsyn till omständigheterna, är försvarligt
(10 § polislagen). Polislagen innehåller också bestämmelser om
bl.a. kroppsvisitation, husrannsakan och liknande åtgärder.
År 1998 tillkom 13 b och 13 c §§ i polislagen sedan det visat sig
att bestämmelserna i 13 § polislagen var otillräckliga för att
polisen skulle komma till rätta med ordningsstörningar i stora
folksamlingar. 13 § polislagen kräver att förutsättningarna för
ett ingripande prövas för varje enskild person. Bestämmelsen i
13 c § innebär att polisen kan inskränka sin prövning till frågan
om folksamlingen som sådan kan anses ha stört den allmänna
ordningen och om den som ingripandet riktar sig mot kan betraktas
som deltagare i folksamlingen.
Bestämmelserna syftar till att upprätthålla allmän ordning och
inte i första hand till att säkra framtida lagföring för brott.
När det finns misstanke om att brott förövats kan i stället
reglerna i rättegångsbalken om förhör, medtagande till förhör,
gripande, anhållande och häktning (se 23-24 kap.
rättegångsbalken) bli av betydelse.
Kommittén skall överväga om reglerna om avvisning, avlägsnande
och tillfälligt frihetsberövande samt andra åtgärder som kan
vidtas vid allvarliga ordningsstörningar är ändamålsenligt
utformade. Kommitténs arbete i denna del bör i första hand
inriktas på de regler som har till syfte att upprätthålla allmän
ordning och säkerhet, dvs. bestämmelserna i polislagen. Kommittén
är emellertid fri att, i den mån det föranleds av kommitténs
iakttagelser under utredningsarbetet, se över också
ordningslagens och rättegångsbalkens regler samt straffrättsliga
bestämmelser på området. Arbetet skall bedrivas med utgångspunkt
i att behovs- och proportionalitetsprinciperna (8 § polislagen)
också fortsättningsvis skall utgöra grundprinciperna vid
polisingripanden. Givetvis måste även Sveriges internationella
åtaganden beaktas i detta sammanhang.
En av de arbetsmetoder som används av polisen är att ringa in
eller "stänga av" en folksamling som utgör en allvarlig fara för
den allmänna ordningen eller säkerheten. Ett ingripande enligt
13 c § polislagen förutsätter att polisen på platsen gör en
prövning av om folksamlingen som sådan kan anses ha stört den
allmänna ordningen och om den som ingripandet inriktar sig mot
kan betraktas som deltagare i folksamlingen. Polisen kan givetvis
inte ingripa mot de personer som endast råkat hamna i
folksamlingen. Enligt gällande rätt måste prövningen ske så
snabbt att avstängningen inte i sig blir att betrakta som ett
frihetsberövande. Det finns inte några särskilda bestämmelser om
kvarhållande av personer i folksamling i polislagen. En särskild
fråga som skall utredas är därför möjligheterna för polisen att
hålla kvar personer som deltagit i ordningsstörande
folksamlingar.
Polisens utrustning m.m.
En polisman har enligt 10 § polislagen rätt att använda våld för
att genomföra en tjänsteåtgärd. Rätt att använda våld förutsätter
alltid att andra åtgärder är otillräckliga och våldet är
försvarligt. Då har en polisman som möts med våld eller hot om
våld, som med laga stöd skall frihetsberöva någon och möts av
motstånd eller som med laga stöd skall avvisa eller avlägsna
någon från ett visst område eller utrymme rätt att använda våld.
I vissa situationer där en polisman tvingas göra bruk av sin rätt
att använda våld kan det vara otillräckligt att använda enbart
kroppskrafter. Då aktualiseras användning av olika hjälpmedel,
som batong, tårgas eller skjutvapen. Dessutom används hundar och
hästar i polisverksamheten. Polisens befogenheter när det gäller
användningen av hjälpmedel och annan utrustning regleras ytterst
av polislagens allmänna regler om polisingripanden och
våldsanvändning (se särskilt 8 och 10 §§ polislagen). Dessutom
finns föreskrifter på lägre författningsnivå som, inom denna ram,
ger riktlinjer för användningen av vissa typer av hjälpmedel.
Bestämmelser om användning av skjutvapen finns t.ex. i
kungörelsen (1969:84) om användande av skjutvapen i
polistjänsten. Särskilda myndighetsföreskrifter finns också för
användningen av tårgas. Det bör också nämnas att allmänna
straffrättsliga ansvarsfrihetsregler, som reglerna om nödvärn,
kan ha betydelse för rätten att använda hjälpmedel i en konkret
situation.
Kommittén skall överväga om de bestämmelser som styr polisens
användning av hjälpmedel och annan utrustning vid allvarliga
ordningsstörningar är ändamålsenligt utformade.
Beredskapspolisen
Beredskapspolisen är totalförsvarspliktiga som skrivs in med
civilplikt efter det att de lämnat fältförbanden. De är avsedda
att användas - som ett komplement - för skydd och bevakning av
viktiga anläggningar. De har inte den kompetens och utrustning
som krävs för att kunna användas vid allvarliga
ordningsstörningar.
Bestämmelser om när beredskapspoliser får användas finns i
förordningen (1986:616) om beredskapspolisen. Tidigare kunde
beredskapspoliser kallas in för tjänstgöring endast i syfte att
höja försvarsberedskapen. Genom en ändring i förordningen år 1999
öppnades en möjlighet att använda beredskapspoliser även i
fredstid, om samhället har utsatts för eller riskerar att
utsättas för särskilt svåra och påfrestande situationer från
ordnings- och säkerhetssynpunkt. Det rör sig om extrema och
allvarliga situationer av närmast nationell omfattning där
polisens vanliga resurser inte räcker till. De situationer som
avses är sådana där det krävs att insatser från flera olika
myndigheter och organ samordnas för att kunna hantera
situationen. I fredstid kan beredskapspoliser användas endast
efter överenskommelse med varje enskild beredskapspolisman.
Kommittén skall överväga om det finns anledning att utvidga
möjligheterna att använda beredskapspoliser i fredstid.
Uppdragets genomförande
Utredningsarbetet skall bedrivas skyndsamt. Kommittén skall med
förtur ta sig an uppgiften att kartlägga och analysera
händelserna i samband med Europeiska rådets toppmöte i Göteborg.
Till stöd för kommittén i dess arbete med förslagen skall en
referensgrupp med representanter för riksdagspartierna inrättas.
Kommittén kan också, om så behövs, inrätta arbetsgrupper för
särskilda arbetsuppgifter.
Kommittén skall i sitt arbete samverka med berörda myndigheter
och andra organisationer.
Kommittén kan redovisa sitt uppdrag i ett eller flera
delbetänkanden. Uppdraget skall slutredovisas senast den
31 maj 2002.
(Justitiedepartementet)