Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av skatterna på bekämpningsmedel och handelsgödsel, Dir. 2001:55
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2001-06-28
Beslut vid regeringssammanträde den 28 juni 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utvärdera
skatterna på bekämpningsmedel och handelsgödsel. Utredaren skall
dels analysera och bedöma skatternas påverkan på användningen av
bekämpningsmedel respektive handelsgödsel, dels bedöma vilka
effekter de har på miljön. Med utgångspunkt i detta skall det
utredas om skatterna bör förändras så att de kan fungera som
effektivare styrmedel på miljöområdet utan att kraven på
kostnadseffektivitet eftersätts.
Utredaren skall beakta EG:s regler om statligt stöd och beakta
övrig relevant gemenskapsrätt.
Bakgrund
Särskilda miljöskatter på bekämpningsmedel och handelsgödsel
infördes år 1984 genom lagen (1984:410) om avgift på
bekämpningsmedel respektive genom lagen (1984:409) om avgift på
gödselmedel (prop. 1983/84:176, bet. 1983/84:SkU47, rskr.
1983/84:383). Syftet med miljöskatterna var att minska
användningen av kemikalier i jordbruket och på så sätt minska
jordbrukets negativa påverkan på miljön.
Med gödselmedel förstås både kemiskt framställt gödselmedel
(handelsgödsel) och organiskt gödselmedel (t.ex. stallgödsel). Då
det enligt lagen om avgift på gödselmedel med gödselmedel avsågs
endast kemiskt framställt gödselmedel användshär termen
handelsgödsel.
Med bekämpningsmedel avses ämnen eller beredningar som är avsedda
att användas till skydd mot egendomsskada eller olägenhet för
människors hälsa, förorsakad av växter, djur, bakterier eller
virus. Huvuddelen av bekämpningsmedelsskatten berör således
jordbruket.
Även inom andra sektorer, såsom t.ex. skogs- och
trädgårdssektorn, används bekämpningsmedel och handelsgödsel.
Andra näringar än jordbruket träffas således också av
miljöskatterna.
Belopp motsvarande merparten av de influtna skatterna användes
inledningsvis till finansiering av bl.a. forskning och olika
projekt med miljöprofil (jfr Jordbruksverkets rapport
Miljöavgifter 1992:41 s. 15). En mindre del av uttaget återfördes
till jordbruket i form av bl.a. rådgivning och information om ett
bättre växtnäringsutnyttjande.
Den beteckning som valts för en viss pålaga, i detta fall avgift,
är inte avgörande för dess statsrättsliga karaktär. En skatt kan
karaktäriseras som ett tvångsbidrag till det allmänna, medan med
avgift vanligen förstås en penningprestation som betalas för en
specificerad motprestation från det allmänna. En
penningprestation får anses ha karaktär av avgift och inte skatt
när penningprestationen tas ut endast i näringsreglerande syfte
och i sin helhet tillförs näringsgrenen i fråga enligt särskilda
regler (jfr prop. 1973:90 s. 213, 219 - 220). Det uttag som
gjordes från 1984 var således huvudsakligen att betrakta som en
skatt.
Redan tidigare fanns dock en prisregleringsavgift på både
bekämpningsmedel och handelsgödsel inom ramen för
jordbruksprisregleringen. Syftet med denna prisregleringsavgift
var att finansiera delar av kostnaderna för överskotten av
spannmål. Den tidigare införda prisregleringsavgiften fortsatte
att gälla även efter det att miljöskatterna på bekämpningsmedel
och handelsgödsel infördes.
År 1988 beslutades åtgärdsprogram inom bekämpningsmedels-
respektive växtnäringsområdet (prop. 1987/88:128, bet. JoU
1987/88:24, rskr. 1987/88:374, SFS 1988:638 och 639). Målet med
programmen var att bl.a. uppnå en halvering av kväveutlakningen
från jordbruket fram till sekelskiftet. Miljöskatterna på
bekämpningsmedel och handelsgödsel fördubblades den 1 juli 1988
för att finansiera åtgärdsprogrammen.
Reformeringen av jordbrukspolitiken, som beslutades år 1990,
medförde att prisregleringsavgiften slopades år 1992.
Miljöskatterna på bekämpningsmedel och handelsgödsel behölls
emellertid oförändrade. Ett miljöersättningsprogram, som delvis
finansierades av EU, infördes år 1995. Utformningen av detta
program innebar en väsentlig förstärkning av miljöåtgärderna inom
jordbruket i Sverige.
Från och med den 3 november 1994 höjdes skatterna på såväl
bekämpningsmedel som handelsgödsel väsentligt (prop. 1994/95:75,
bet. 1994/95:JoU7, rskr. 1994/95:126, SFS 1994:1706 och 1707).
Syftet med höjningen var att bl.a. ytterligare minska
användningen av bekämpningsmedel och handelsgödsel. Höjningen av
skatterna sammanföll med införandet av det EG-medfinansierade
miljöersättningsprogrammet.
I juli 1995 ändrades lagarna om avgift på bekämpningsmedel och
gödselmedel bl.a. på så sätt att avgiften ersattes av den
adekvata benämningen skatt (prop.1994/95:213, bet. 1994/95:SkU29,
rskr. 1994/95:321, SFS 1995:617 och 616).
År 2000 uppgick statens intäkter från skatten på handelsgödsel
till 378 miljoner kronor och skatten på bekämpningsmedel till 35
miljoner kronor.
Regeringen uttalade i budgetpropositionen för 2001 (prop.
2000/2001:1, volym 1, s. 36 resp. 230, bet. 2000/01:FiU1) att en
översyn bör göras av skatterna på bekämpningsmedel och
handelsgödsel med sikte på att förbättra deras effektivitet som
miljöstyrmedel utan att kraven på kostnadseffektivitet
eftersätts.
I regeringsförklaringen hösten 2000 aviserades att de s.k.
gödselskatterna i lämplig form skall återföras till jordbruket
och att förslag läggs fram under riksdagsåret. Regeringen
uttalade i vårpropositionen för 2001 (prop. 2000/01:100 s. 34, 66
och 131) att regeringen avser att ta upp ytterligare diskussioner
med näringen och EG-kommissionen om hur återföringen skall ske.
Uppdraget
Utredaren skall belysa erfarenheterna av nuvarande miljöskatter
på bekämpningsmedel och handelsgödsel. Utredaren skall då dels
analysera skatternas påverkan på användningen av bekämpningsmedel
respektive handelsgödsel, dels bedöma vilka effekter skatterna
har på miljön. Utredaren skall också bedöma kostnader för uppbörd
och kontroll av miljöskatterna samt effekter på jordbrukets
internationella konkurrenskraft.
Med utgångspunkt i ovanstående analys skall utredaren undersöka
om skatterna bör ändras för att deras effektivitet som
miljöstyrmedel skall förbättras, utan att kraven på
kostnadseffektivitet eftersätts. Utredaren skall i det
sammanhanget studera alternativa modeller för miljöskatter, men
även andra former av styrmedel eller åtgärder som fyller samma
syfte med undantag av den fiskala effekten.
Utredaren skall redovisa hur den delen av
bekämpningsmedelsskatten och handelsgödselskatten som inte berör
jordbruket skall beaktas, bl.a. när det gäller skogsbruket.
Utredaren skall även försöka uppskatta hur stora volymer
bekämpningsmedel och handelsgödsel som årligen förs in olagligt
från tredje land respektive EU-länder och för vilka skatt således
inte betalas.
Statens jordbruksverk (Jordbruksverket) har i rapporten
Sektorsmål och åtgärdsprogram för reduktion av
växtnäringsförluster (Rapport 2000:1) lämnat en lägesbeskrivning
när det gäller växtnäringsförluster i jordbruket samt redovisat
möjliga åtgärder eller styrmedel för att nå uppsatta miljömål.
När det gäller bekämpningsmedel har Jordbruksverket, genom ett
beslut av regeringen den 28 september 2000, fått i uppdrag att
utarbeta ett förslag till handlingsprogram för användning av
bekämpningsmedel i jordbruks- och trädgårdsnäringen. Utredaren
skall ta del av Jordbruksverkets arbete inom de aktuella
områdena.
Som ett underlag för sin översyn skall utredaren undersöka
motsvarande skatte- och miljölagstiftning samt andra
miljöåtgärder i några jämförbara länder, t.ex. Danmark,
Nederländerna och Norge. Utredaren skall också belysa andra
betydelsefulla internationella erfarenheter av olika ekonomiska
styrmedel och åtgärder på området.
Utredaren skall i sitt arbete beakta EG:s regler om statligt
stöd. Särskilt de nya riktlinjerna för godkännande av statligt
stöd på miljöområdet - och de begränsningar på medlemsstaternas
nationella handlingsutrymme som dessa innebär - skall
uppmärksammas i sammanhanget (EGT C 37, 3.2.2001). Utredaren
skall beakta övrig relevant gemenskapsrätt.
Som utgångspunkt för utredarens förslag gäller att de eventuella
förändringar av skatterna eller alternativa system som föreslås
skall vara kostnadseffektiva vad avser administration, kontroll
och uppföljning. Effektiv miljöstyrning skall vägas mot
administrativ enkelhet.
Utredaren skall redovisa hur föreslagna åtgärder skall
finansieras.
Redovisning av uppdraget m.m.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med Jordbruksverket,
Riksskatteverket, Kemikalieinspektionen och andra berörda
myndigheter samt föra en dialog med relevanta
intresseorganisationer och andra samhällsaktörer.
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den
30 juni 2002.
(Finansdepartementet)