Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen om principer för en bättre helhetssyn vid planeringen för civilt försvar och beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred (Fö 1999:04), Dir. 2001:54
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2001-06-20
Beslut vid regeringssammanträde den 20 juni 2001.
Tilläggsuppdraget
Utredaren skall ange exempel på organ och myndigheter som för
närvarande bör pekas ut som områdes-, samverkans- respektive
bevakningsansvariga. Utredaren skall vidare, ur ett
totalförsvarsperspektiv, lämna förslag till de ändringar
avberedskapsförordningen (1993:242) och lagen (1994:1720) om
civilt försvar som föranleds av förslagen i rapporten Säkerhet i
ny tid, samt lämna förslag på följdändringar i de
myndighetsinstruktioner som föranleds av förslagen. I erforderlig
utsträckning skall samråd ske med berörda myndigheter. Med hänsyn
till bl.a. de nya uppgifter som utredaren nu får förlängs tiden
för utredarens uppdrag till den 15 september 2001.
Arbetet hittills
Med stöd av regeringens bemyndigande den 23 juni 1999 har chefen
för Försvarsdepartementet tillkallat en särskild utredare med
uppdrag att analysera och lämna förslag till principer för att
åstadkomma en förbättrad helhetssyn när det gäller planeringen
för civilt försvar och beredskapen mot svåra påfrestningar på
samhället i fred (dir.1999:63). Utredningen har antagit namnet
Sårbarhets- och säkerhetsutredningen.
I tilläggsdirektiv har föreskrivits att uppdraget skall redovisas
senast den 1 maj 2001 (dir.2000:49). Utredaren har i maj 2001
lämnat rapporten (SOU 2001:41) Säkerhet i en ny tid.
Utredningen lämnar i sin rapport Säkerhet i en ny tid förslag
till ett nytt krishanteringssystem. Förslaget innebär bl.a.
förändringar för de olika myndigheter som har ansvar för
beredskapsplaneringen inom det civila försvaret. Nuvarande system
med funktionsindelning och funktionsansvariga myndigheter
föreslås avvecklas. I stället bör det nya systemet bygga på
områdesansvar, samverkansansvar och bevakningsansvar.
Med områdesansvar menas att det på varje nivå skall finnas ett
organ som har det yttersta ansvaret för att krishanteringen
anpassas till de behov som finns inom det aktuella geografiska
ansvarsområdet och att de aktörer som finns inom detta område
uppträder samordnat och effektivt vid hanteringen av krisen.
Med samverkansansvar menas att en central statlig myndighet
åläggs att samverka med andra organ i syfte att tillgodose de
krav på samordning som finns inom vissa sakområden som har
betydelse för hanteringen av mycket allvarliga kriser i
samhället.
Med bevakningsansvar menas att en central statlig myndighet
åläggs att genomföra den omvärldsbevakning och att upprätthålla
den kompetens som krävs för att myndigheten inom sitt
verksamhetsområde skall kunna åstadkomma den ökning av förmågan
vid höjd beredskap som krävs för att tillgodose statsmakternas
krav på anpassningsförmåga och i övrigt tillgodose de krav som
ställs på myndighetens verksamhet vid höjd beredskap.
Byggnads- och reparationsberedskapen är en beredskapsorganisation
som har till uppgift att utföra nybyggnads-, reparations- och
röjningsarbetet för totalförsvaret. Beredskapen skall omfatta
byggbranschen och vara uppbyggd av bygg-, maskin-, installations-
och konsultföretag genom avtal eller andra överenskommelser med
staten. I fred skall Försvarsmakten i samverkan med berörda
myndigheter sluta överenskommelse med så många företag som
möjligt. I regleringsbrevet för 1998 uppdrog regeringen åt
Överstyrelsen för civil beredskap att i samverkan med
Försvarsmakten genomföra en översyn av byggnads- och
reparationsberedskapen. I slutredovisningen från den 19 maj 1999
lämnar Överstyrelsen förslag om att ansvaret för byggnads- och
reparationsberedskapen bör överflyttas från Försvarsmakten till
en civil funktionsansvarig myndighet. I uppdraget till
Sårbarhets- och säkerhetsutredningen ingår bl.a. att pröva om
behovet av funktionsindelning kvarstår. Mot bakgrund av detta
överlämnade regeringen den 5 oktober 2000 det ovan nämnda ärendet
till utredaren. I betänkandet Säkerhet i en ny tid behandlar
utredaren emellertid inte denna fråga utan avser att i en
särskild promemoria redovisa sin syn på den organisatoriska
hemvisten för byggnads- och reparationsberedskapen.
(Försvarsdepartementet)