Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av lagen om allmän kameraövervakning m.m., Dir. 2001:53
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2001-06-14
Beslut vid regeringssammanträde den 14 juni 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall överväga och analysera användningen av
allmän kameraövervakning ur ett brottsförebyggande perspektiv.
Utredaren skall utvärdera lagen (1998:150) om allmän
kameraövervakning samt ta ställning till om det finns ett behov
av förändringar i lagen och i så fall, lämna förslag till de
författningsändringar som krävs.
Bakgrund
Den 1 juli 1998 trädde lagen om allmän kameraövervakning i kraft.
Den ersatte då lagen (1990:484) om övervakningskameror m.m. Lagen
syftar liksom den tidigare gällande lagen till att skapa ett
skydd mot integritetskränkningar som användning av
övervakningskameror kan ge upphov till.
Lagen om allmän kameraövervakning bygger på principen att
upplysning om övervakningskameror måste lämnas och att en kamera
inte får användas för övervakning av ett utrymme som allmänheten
har tillträde till, om inte intresset av att tillgodose ändamålet
med övervakningen väger tyngre än integritetsintresset. I den nya
lagen utvidgades rätten att, främst i brottsförebyggande syfte,
bedriva kameraövervakning. Rätten att bedriva övervakning utan
tillstånd utvidgades till att även omfatta banklokaler,
postkontor och butiker.
Behovet av en utvärdering och en översyn
Användning av övervakningskameror är en åtgärd som kan förebygga
brott och förhindra olyckor. Inspelat material kan dessutom vara
av betydelse för utredningen om ett begånget brott.
Kameraövervakning kan härigenom bidra till att öka tryggheten i
samhället.
Regeringen har nyligen uttalat att det brottsförebyggande arbetet
skall breddas och fördjupas samt att arbetet för att öka
kunskapen om brottsförebyggande åtgärder skall fortsätta. Mot
denna bakgrund är det angeläget att öka kunskapen om de
brottsförebyggande effekterna av kameraövervakning och hur
kameraövervakning på bästa sätt kan användas i det
brottsförebyggande arbetet utan att integritetsintressen träds
för när.
Redan i förarbetena till lagen om allmän kameraövervakning
uttalades också att det fanns skäl att inom en överskådlig
framtid överväga en utvärdering av reformen (prop. 1997/98:64,
s. 18). Där uttalades vidare att vid en kommande utvärdering
borde också frågan om anmälningsskyldighet belysas (s. 37).
Lagen om kameraövervakning tar sikte på utrustning som ofta är
tekniskt avancerad. Utvecklingen på detta område går mycket
snabbt, vilket möjligen kan ha ändrat förutsättningarna för
kameraövervakning. Det har t.ex. blivit allt vanligare att s.k.
digitala kameror används vid kameraövervakning. Användningen av
sådana kameror kan i vissa fall medföra att personuppgiftslagen
(1998:204) eller polisdatalagen (1998:622) blir tillämplig. Även
samhällsutvecklingen i övrigt har medfört förändringar, ett
exempel är att ett postkontor numera kan vara integrerat med en
butikslokal. Detta kan också förändra förutsättningarna för
kameraövervakning.
Regeringen har för avsikt att tillsätta en parlamentariskt
sammansatt kommitté som skall kartlägga, analysera och utvärdera
sådan lagstiftning som berör den personliga integriteten. I
kartläggningen ingår att undersöka hur integritetsaspekten har
hanterats och reglerats i lagstiftningen, både på det
offentligrättsliga och det privaträttsliga området. Avsikten är
dock inte att den kommittén skall föreslå ändringar på varje
särskilt område inom den befintliga lagstiftningen. Det finns
därför ett behov av att inom ramen för en översyn av lagen om
allmän kameraövervakning särskilt beakta integritetsaspekterna,
och vid behov föreslå förändringar. Den nyssnämnda kommitténs
arbete bör dock beaktas i det sammanhanget.
Integritetsskyddet är emellertid ingen företeelse som bör ses
isolerad för sig utan måste vägas mot andra samhällsintressen.
Kravet på effektivitet när det gäller att förebygga, förhindra
och utreda brott måste t.ex. beaktas. Det integritetsintrång som
kameraövervakning medför måste också ställas mot det
integritetsintrång som det innebär att inte kunna röra sig fritt
av rädsla för att bli utsatt för brott.
Lagen om allmän kameraövervakning har nu varit i kraft i tre år
och användningen av kameraövervakning har efter att den nya lagen
trätt i kraft ökat väsentligt i samhället. Ett flertal
frågeställningar om användningen av kameraövervakning har väckts
under denna tid. Flera av dessa avser övervakning i
brottsförebyggande syfte. Regeringen anser att tiden nu är mogen
för en utvärdering av lagen. Vid en utvärdering är det angeläget
att alla relevanta frågor belyses. Det är motiverat att nu också
undersöka möjligheterna till att i andra sammanhang än de som
lagen nu medger tillåta kameraövervakning, främst i
brottsförebyggande syfte. Det finns också anledning att se hur
användningen av övervakningskameror utvecklats, att belysa frågan
om anmälningsskyldighet (prop. 1997/98:64, s. 37) samt att
överväga om tillsynen fungerat tillfredsställande.
Uppdraget
Grundläggande inriktning och utgångspunkter
Utredaren skall göra en utvärdering av lagen om allmän
kameraövervakning. Huvuduppgifterna är att överväga och analysera
användningen av kameraövervakning ur ett brottsförebyggande
perspektiv, att se över lagens avgränsning och utformning samt
att överväga behovet av författningsändringar.
Den övergripande utgångspunkten för utredaren skall vara att
lagen alltjämt måste skydda enskilda mot omotiverade
integritetsintrång.
Användningen av kameraövervakning
Utredaren skall följa upp hur användningen av kameraövervakning
har utvecklats sedan den nya lagen trädde i kraft.
Uppföljningen skall bl.a. avse hur tillståndsgivningen utvecklats
i praxis samt i vilken utsträckning och hur den tillståndsfria
användningen har utnyttjats. I det sammanhanget skall utredaren
studera lagstiftningen och den praktiska användningen av
kameraövervakning i några andra länder. I Storbritannien är
kameraövervakning, s.k. closed circuit television (CCTV) mycket
utbrett. Erfarenheter som där gjorts av kameraövervakning kan
vara av stort värde för detta arbete.
Utredaren skall också samla den kunskap som finns och belysa
frågan om allmänhetens inställning till kameraövervakning och de
risker för integritetskränkningar som är förknippade med sådan
övervakning. Brottsförebyggande rådet (BRÅ) har medverkat i en
undersökning av människors attityder till kameraövervakning i
Helsingborg, och Polismyndigheten i Skåne har genomfört en
motsvarande undersökning i Malmö. Dessutom har
undersökningsföretag under en följd av år undersökt allmänhetens
inställning till kameraövervakning genom frågor till ett
statistiskt urval av personer. Dessa undersökningar utgör ett
betydelsefullt underlag i en sådan kunskapssammanställning.
Utredaren skall ta BRÅ:s erfarenheter till hjälp vid sitt arbete
och beakta de resultat BRÅ kommer fram till samt överväga
möjligheterna att använda uppgifter som samlats in av
undersökningsföretag.
Effekter av kameraövervakning
För att kunna överväga och ta ställning till den framtida
användningen av kameraövervakning är det av avgörande betydelse
att ha kunskap om kameraövervakningens effekter. Forskningen på
detta område är begränsad. BRÅ har dock påbörjat en utvärdering
av kameraövervakningens effekter på i första hand brottsligheten,
den upplevda tryggheten och den personliga integriteten.
Utvärderingen gäller effekter i parker, på torg och eventuellt på
andra platser där kameraövervakning används i ett
brottsförebyggande syfte. Inledande mätningar har genomförts vid
Möllevångstorget i Malmö och i Stadsparken i Helsingborg.
Utredaren skall samla och analysera den kunskap som finns om
effekter av kameraövervakning och utifrån denna kunskap försöka
dra slutsatser om kameraövervakningens effektivitet och vilka
möjligheter som finns att förbättra tryggheten i samhället genom
användning av kameraövervakning.
Kameraövervakning i brottsförebyggande syfte
Även om forskningen på området är begränsad finns det mycket som
talar för att kameraövervakning kan förebygga brott om den
används på rätt sätt. Mycket tyder också på att kameraövervakning
kan vara ett effektivt hjälpmedel för att förebygga, men också
utreda, flera olika typer av brott, t.ex. rån, överfall,
skadegörelse, bedrägerier och stölder. Utredaren skall särskilt
belysa användningen av kameraövervakning ur ett
brottsförebyggande perspektiv. Utredaren skall överväga och lämna
förslag till hur kameraövervakning på ett effektivt och
strategiskt sätt kan användas i det brottsförebyggande arbetet
utan att integritetsintressen träds för när. Utredaren skall
också beakta att inspelat material kan vara av betydelse för
utredningen av ett begånget brott.
Utredaren skall i detta sammanhang bl.a. undersöka
- om det är möjligt att utforma en ordning för kameraövervakning
i taxibilar som är acceptabel ur integritetssynpunkt,
- om användningen av kameraövervakningen i samband med
värdetransporter kan göras effektivare och
- om banker, vid misstanke om bedrägeri eller penningtvätt, i
brottsförebyggande syfte kan ges möjlighet att sända ut bilder
från kameraövervakning från ett bankkontor till andra
bankkontor.
Det har visat sig att en viktig förutsättning för att uppnå
brottsförebyggande effekter är att kameraövervakning används
tillsammans med andra brottsförebyggande åtgärder. För att
kameraövervakning skall vara effektiv - inte bara i ett
inledningsskede - är det dessutom viktigt att brottsliga
gärningar som tas upp av kamera utreds och beivras. Utredaren
skall därför också belysa i vad mån kameraövervakning kan
användas tillsammans med andra brottsförebyggande åtgärder för
att uppnå ett bättre resultat.
Kameraövervakning i andra syften än brottsförebyggande
Kameraövervakning används i dag i stor utsträckning för att
förebygga eller bekämpa brott, men även andra användningsområden
förkommer. I första hand är det fråga om att minska risken för
olyckor eller att minska skadeverkningarna av inträffade olyckor
eller därmed jämförliga ändamål. Om integritetsriskerna är mycket
små kan även andra legitima syften godtas enligt gällande
lagstiftning. Grundtanken är att övervakningskameror kan användas
när det finns ett samhälleligt intresse av övervakningen.
Utredaren skall överväga om den nuvarande avgränsningen är
lämplig eller om det är motiverat att ändra den.
Övervakning av Öresundsbron
I dag sker kameraövervakning av Öresundsbron med stöd av
tillstånd från länsstyrelsen i Skåne län. (Länsrätten har efter
överklagande av Justitiekanslern, JK, prövat överklagade frågor).
Kameraövervakning på Öresundsbron, som är ett unikt objekt, har
gett upphov till ett flertal specifika frågeställningar. (Se
bl.a. beslut den 28 juni 2000 av Länsstyrelsen i Skåne län,
diarienr 652-13684-00 och dom den 4 december 2000 i mål nr
6818-00 av Länsrätten i Skåne län.) I Danmark har övervakningen
av bron författningsreglerats.
Utredaren skall ta ställning till om övervakningen av
Öresundsbron helt eller delvis bör författningsregleras särskilt.
Avgränsning
Som anförts under rubriken "Behovet av en översyn och en
utvärdering" tar lagstiftningen om allmän kameraövervakning sikte
på utrustning som ofta är tekniskt avancerad. Teknikutvecklingen
på detta område kan få konsekvenser för lagstiftningen. Det finns
därför anledning att utredaren nu särskilt beaktar den tekniska
utvecklingen på området och den inverkan som denna utveckling kan
ha på lagstiftningen.
En annan viktig fråga att överväga är vilka normer för den
geografiska avgränsningen av ett övervakat område som bör gälla.
Tillstånd och anmälningsskyldighet
Utredaren skall överväga om nuvarande krav på tillstånd
respektive anmälningsskyldighet är lämpligt avgränsade och om
anmälningsskyldigheten är ändamålsenlig. Anmälningsskyldighet
infördes bl.a. för att möjliggöra tillsyn av den tillståndsfria
kameraövervakningen. I detta sammanhang skall utredaren särskilt
överväga frågan om tillståndskrav vid polisens tillfälliga
användning av kameraövervakning.
Tillsyn
Även tillsynsverksamheten skall belysas vid en utvärdering.
Länsstyrelsens tillsynsverksamhet utvidgades genom lagen om
allmän kameraövervakning, bl.a. med hänsyn till att den
tillståndsfria övervakningen utvidgades. Ambitionen angavs i
propositionen vara att varje övervakningsanläggning regelbundet
inspekterades men några kvantitativa mål för tillsynen angavs
inte.
Utredaren skall i detta sammanhang redovisa omfattningen av den
nuvarande tillsynen och kostnaderna härför samt bedöma om den har
en lämplig avgränsning. Utredaren skall vidare ta ställning till
om tillsynsverksamheten fungerat tillfredsställande och, om det
behövs, lämna förslag på hur tillsynsverksamheten kan förbättras
och effektiviseras.
Skyddet för enskildas integritet
Lagen om allmän kameraövervakning skall skydda enskildas
integritet. Detta skall utredaren utgå från i sin analys av hur
det skyddsvärda området lämpligen skall bestämmas. I detta
sammanhang skall utredaren överväga och utgå från vilka
konsekvenser lagen om allmän kameraövervakning fått för den
enskildes integritet och ta ställning till om förändringar är
befogade. Efter det att lagen om allmän kameraövervakning trädde
i kraft har personuppgiftslagen tillkommit. Detta kan aktualisera
behov av överväganden om personuppgiftslagens tillämpningsområde
på kameraövervakning och behovet av särregler i förhållande till
personuppgiftslagen. Här aktualiseras också frågan om hur
eventuell s.k. överskottsinformation som uppkommer vid
kameraövervakning med inspelningsrätt skall behandlas. Utredaren
skall överväga behovet av en reglering av användning av sådan
överskottsinformation.
Justitiekanslern (JK) har tillsyn över att bl.a. statliga
myndigheter och anställda vid sådana myndigheter efterlever lagar
och andra författningar samt i övrigt fullgör sina åligganden. JK
har i lagen om allmän kameraövervakning getts rätt att överklaga
ett beslut för att ta till vara allmänna intressen. För att JK
skall få kännedom om alla beslut skall en kopia av ett beslut
överlämnas till JK vid expediering. Utredaren skall överväga om
JK:s överklagningsmöjlighet i något hänseende bör förändras till
följd av eventuella andra förslag som lämnas av utredaren eller
av annan anledning.
Utredaren har möjlighet att föreslå också andra kontroll- eller
skyddsåtgärder för att skydda enskilda mot omotiverade
integritetskränkningar.
Övrigt
Det står utredaren fritt att ta upp även andra frågeställningar
som har att göra med bestämmelserna om allmän kameraövervakning
och som aktualiseras under uppdraget.
Utredaren bör även i övrigt genom kontakter och dialog med
användare av kameraövervakning och andra som påtagligt berörs av
lagstiftningen verka för att frågan om användning av
kameraövervakning genom uppdraget får en allsidig belysning.
I Europarådets projektgrupp för dataskyddsfrågor (CJ-PD) pågår
arbete med att ta fram riktlinjer till skydd för personuppgifter
vid videoövervakning. Utredaren skall ta del av och beakta detta
arbete. Det kan också noteras att Näringsdepartementet år 1999
tillsatte en utredning om den personliga integriteten i
arbetslivet (dir. 1999:73). Utredningen skall avsluta sitt arbete
vid årsskiftet 2001/2002.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall lämna fullständiga författningsförslag och även
lämna förslag till förändringar i andra avseenden som
utvärderingen och översynen kan ge anledning till. Utredaren
skall under utredningen samråda med JK, Datainspektionen och med
BRÅ.
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges i
14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474), varvid särskild
vikt skall läggas vid att redovisa förslag till finansiering i de
delar redovisade förslag innebär ökade kostnader eller minskade
intäkter för det allmänna och vid att redovisa förslagens
betydelse för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet
samt för sysselsättning och service i olika delar av landet.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 2002.
(Justitiedepartementet)