Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utbetalning av aktivitetsstödet, Dir. 2001:52
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2001-06-07
Beslut vid regeringssammanträde den 7 juni 2001.
Sammanfattning av uppdraget
Bestämmelserna om aktivitetsstöd finns i förordningen En särskild
utredare tillkallas med utgift att utreda om det är möjligt att
effektivisera utbetalningarna av aktivitetsstöd och
arbetslöshetsersättning genom att låta en och samma organisation
sköta dem. De ekonomiska förutsättningarna för en överföring av
utbetalningen av aktivitetsstöd från försäkringskassorna till
arbetslöshetskassorna skall analyseras tillsammans med
avvecklingskostnader hos försäkringskassorna. Olika modeller för
hur arbetslöshetskassorna skall ersättas för sina kostnader för
utbetalningen av aktivitetsstöd skall redovisas. Utredaren skall
vidare kartlägga de förändringar som behöver göras i
ersättningssystemen för aktivitetsstöd och
arbetslöshetsersättning för att underlätta anpassningen av de
båda systemen till varandra.
Bakgrund
En arbetslös person som deltar i vissa arbetsmarknadspolitiska
program får ersättning i form av aktivitetsstöd. Detta stöd är
lika stort som arbetslöshetsersättningen för dem som har rätt
till sådan ersättning. Till dem som inte har rätt till
arbetslöshetsersättning lämnas aktivitetsstöd med för närvarande
143 kronor per dag. Aktivitetsstödet betalas nu ut av
försäkringskassan medan arbetslöshetsersättningen betalas ut av
den arbetslöshetskassa som den arbetslöse är medlem i eller
ansluten till. Förutom aktivitetsstöd kan de som deltar i
arbetsmarknadspolitiska program få stöd eller särskilt stöd till
resor m.m. Dessa sistnämnda stöd betalas också ut av
försäkringskassan.
I vissa fall reduceras aktivitetsstödet och
arbetslöshetsersättningen på grund av vissa pensionsförmåner m.m.
Reduktionsreglerna för de båda ersättningsformerna är emellertid
inte helt lika. Livränta t.ex. reducerar aktivitetsstödet men
inte arbetslöshetsersättningen.
(1996:1100) om aktivitetsstöd. Bestämmelserna om
arbetslöshetsersättning finns i lagen (1997:238) om
arbetslöshetsförsäkring och lagen (1997:239) om
arbetslöshetskassor samt i förordningen (1997:835) om
arbetslöshetsförsäkring och förordningen (1997:836) om
arbetslöshetskassor.
I dag finns ett samarbete mellan arbetslöshetskassorna och
Riksförsäkringsverket (RFV) vad gäller utbetalning av de olika
ersättningarna. Samarbetet sker främst i form av att
arbetslöshetskassorna utfärdar intyg om rätten till
arbetslöshetsersättning och nivån på denna för personer som skall
delta i arbetsmarknadspolitiska program. Intygen behövs för att
deltagarna skall få rätt belopp i aktivitetsstöd.
Försäkringskassorna fattar på grundval av bl.a. dessa intyg
beslut om det ekonomiska stödet till individen.
Den 5 februari 2001 infördes betydande förändringar i
bestämmelserna för arbetslöshetsförsäkringen. Bl.a. infördes en
möjlighet för regeringen att fastställa en högre högsta
dagpenning under de första 100 dagarna i en ersättningsperiod.
Denna möjlighet har ännu inte utnyttjats utan torde bli aktuell
först i samband med en höjning av den högsta dagpenningen från
och med den 1 juli 2001. När det gäller dessa första 100 dagar
med en högre dagpenning skall en samordning ske mellan
arbetslöshetsersättningen och aktivitetsstödet. Ett nytt
sanktionssystem för den som t.ex. avvisar ett erbjudet lämpligt
arbete har också införts den 5 februari 2001. I stället för att
bli helt avstängd från ersättning kan den som tackar nej till det
erbjudna arbetet få en tidsbegränsad nedsättning av ersättningen.
Dessa förändringar ställer, vid ett oförändrat ansvar för
utbetalning av de båda ersättningsformerna, starkt ökade krav på
främst informationsutbytet mellan arbetslöshetskassorna och
försäkringskassorna.
Skrivelse från Arbetslöshetskassornas Samorganisation till
regeringen
Arbetslöshetskassornas Samorganisation (SO) föreslog i en
skrivelse den 11 januari 2001 föreslagit att
arbetslöshetskassorna skall överta hela administrationen av
utbetalningarna av aktivitetsstödet. En utgångspunkt för detta,
menar SO, skall vara att arbetslöshetskassorna betalar ut
dagpenningen till dem som har beviljats aktivitetsstöd enligt
närvarorapporter som deltagaren själv lämnar till kassan,
varefter dagpenning betalas ut för den tid som deltagaren varit
närvarande under utbildningen. Tid då deltagaren t.ex. är sjuk
eller hemma för vård av sjukt barn ersätts med sjukpenning
respektive tillfällig föräldrapenning från försäkringskassan.
Samordning föreslås ske helt i enlighet med bestämmelserna i
lagen om arbetslöshetsförsäkring. SO menar att om
arbetslöshetskassorna administrerar utbetalningarna av
aktivitetsstödet behöver inte några uppgifter lämnas till RFV
(försäkringskassorna) inför beslutet om stödets storlek.
Uppdraget
Utredaren skall analysera om utbetalningarna av aktivitetsstödet
och arbetslöshetsersättningen kan effektiviseras om en och samma
organisation sköter utbetalningarna. Målet skall vara att göra
hanteringen av utbetalningarna så kostnadseffektiv som möjligt
och att underlätta för den enskilde sökanden genom bl.a. kortare
handläggningstider och färre kontakter med olika organisationer.
En utgångspunkt i analysen skall vara att pröva om detta mål kan
uppnås genom att ansvaret för utbetalning av aktivitetsstöd läggs
över på arbetslöshetskassorna. De utbetalningsrutiner för
aktivitetsstöd som utredaren skall överväga är sådana som så nära
som möjligt ansluter till dem som gäller för
arbetslöshetsersättning. De utbetalningar som åsyftas här är
aktivitetsstöd såväl i form av dagpenning som i form av stöd till
resor m.m. vid deltagande i arbetsmarknadspolitiska program eller
särskilt stöd till resor m.m. till personer med funktionshinder.
En annan utgångspunkt skall vara att rätten till aktivitetsstöd
även i fortsättningen skall vara kopplad till beslut om att få
delta i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Beslut om detta
fattas av länsarbetsnämnden. Beslut om aktivitetsstödets storlek
bör däremot kunna fattas av arbetslöshetskassan och kunna
omprövas, ändras och överklagas i samma ordning som för
närvarande gäller för beslut av försäkringskassan i sådana
ärenden.
Utredaren skall för att underlätta anpassningen mellan de båda
ersättningssystemen kartlägga i vilken mån bestämmelser som
påverkar de båda ersättningarnas storlek skiljer sig åt för den
enskilde. Det kan gälla reduktioner på grund av bl.a.
pensionsförmåner. Utredaren skall föreslå de ändringar som behövs
för att i möjligaste mån undanröja dessa skillnader.
RFV och SO har redovisat för Näringsdepartementet vad
utbetalningen av aktivitetsstöd kostar hos RFV och
försäkringskassorna respektive vad det skulle kosta hos
arbetslöshetskassorna om ansvaret fördes över dit.
Redovisningarna pekar på en skillnad i kostnaderna för respektive
alternativ. Den uppgivna kostnaden för arbetslöshetskassorna är
lägre än den som anges för RFV och försäkringskassorna. Utredaren
skall utifrån en analys av dessa kostnadsberäkningar bedöma om
det är ekonomiskt fördelaktigt och försvarbart för staten att
föra över utbetalningen av aktivitetsstöd till
arbetslöshetskassorna. Vid denna bedömning skall hänsyn tas även
till de avvecklingskostnader som kan uppstå hos RFV och
försäkringskassorna vid en förändring. Dessutom skall utredaren
ta ställning till de eventuella konsekvenser som överflyttandet
av utbetalningen av aktivitetsstödet kan få för kontrollen av att
inte dubbla ersättningar betalas ut. Utredaren ska föreslå
förändringar som minimerar antalet felutbetalningar samt beräkna
kostnader för dessa.
Med hänsyn till att Centrala studiestödsnämnden (CSN), för att
kunna fatta korrekta beslut om studiestöd, är beroende av
information om utbetalat aktivitetsstöd skall eventuella effekter
av överföringen för administrationen av studiestödet belysas.
Utredaren skall i detta sammanhang redovisa modeller för hur
staten, vid en eventuell överföring av utbetalningsansvaret,
skall ersätta arbetslöshetskassorna för deras kostnader för
utbetalningen av aktivitetsstöd. Såväl modeller med ett fast pris
som med ett rörligt pris bör övervägas.
Utredaren skall redovisa den författningsreglering som ett
eventuellt överförande av utbetalningsansvaret för aktivitetsstöd
till arbetslöshetskassorna föranleder.
Samråd
Utredaren skall i sitt arbete samråda med Riksförsäkringsverket,
Arbetsmarknadsstyrelsen, Arbetslöshetskassornas Samorganisation,
Försäkringskasseförbundet och Centrala Studiestödsnämnden.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om arbetet och ge dem möjlighet att framföra
synpunkter.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 15 oktober 2001.
(Näringsdepartementet)