Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av prisinformationslagen, Dir. 2001:51
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2001-06-13
Beslut vid regeringssammanträde den 13 juni 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av
prisinformationslagen (1991:601).
Utredaren skall analysera behovet av en utvidgning av lagens
tillämpningsområde till att avse andra produkter än varor och
tjänster samt analysera i vad mån jämförpris bör kunna krävas
även för andra produkter än varor.
Utredaren skall dessutom utreda om bestämmelserna i
prisinformationslagen behöver kompletteras med avseende på
marknadsföring via Internet samt uppmärksamma tillämpningen av
prisinformationslagen vad gäller marknadsföring i radio och TV.
Utredaren skall lämna förslag till de lagändringar som behövs.
Prisinformationslagen - en bakgrund
Prisuppgifter i marknadsföring omfattas av marknadsföringslagens
(1995:450) krav på att marknadsföringen skall vara tillbörlig.
Lagen är tillämplig då näringsidkare marknadsför eller själva
efterfrågar produkter i sin näringsverksamhet. Med produkter
avses varor, tjänster, fast egendom, arbetstillfällen och andra
nyttigheter. Marknadsföring skall stämma överens med god
marknadsföringssed och även i övrigt vara tillbörlig mot
konsumenter och näringsidkare.
Prisinformationslagen trädde i kraft den 1 april 1992 och
kompletterar bestämmelserna i marknadsföringslagen.
Bestämmelserna i prisinformationslagen är i stor utsträckning en
kodifiering av praxis enligt marknadsföringslagen, men innehåller
också preciseringar och mer långtgående krav.
Prisinformationslagen syftar till att näringsidkare i
detaljhandelsledet skall lämna god prisinformation till
konsumenterna. Den tillämpas på näringsidkare som i sin
yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller varor och tjänster till
konsumenter. Marknadsföringslagens och prisinformationslagens
tillämpningsområden överensstämmer således inte. Om en
näringsidkare inte lämnar prisinformation enligt
prisinformationslagen, tillämpas de sanktioner som föreskrivs i
marknadsföringslagen.
Prisinformationslagen har sedan ikraftträdandet varit föremål för
endast redaktionella ändringar, utom när det gäller ändringar som
genomfördes i samband med genomförandet av Europaparlamentets och
rådets direktiv 98/6/EG av den 16 februari 1998 om konsumentskydd
i samband med prismärkning av varor som erbjuds konsumenter.
Ändringarna trädde i kraft den 1 maj 2000.
Regeringen har i förordningen (1994:276) om jämförpriser på andra
varor än livsmedel meddelat föreskrifter i anslutning till lagen.
Regeringen har vidare i förordningen (1995:868) med instruktion
för Konsumentverket delegerat till verket att meddela närmare
föreskrifter i vissa fall.
Tidigare utredningsarbete
Propositionen Obeställd reklam m.m.
I anslutning till genomförandet av EG-direktivet (98/6/EG) om
konsumentskydd i samband med prismärkning av varor som erbjuds
konsumenter gjordes en översyn av prisinformationslagen. Utöver
de frågor som var föranledda av EG-direktivet övervägdes bl.a. om
lagens tillämpningsområde borde breddas till att omfatta
produkter och inte vara begränsat till varor och tjänster. Vidare
behandlades frågan om att jämförpris borde anges för sådana
produkter som det finns särskilda beräkningsgrunder för, vilket
innebar en utvidgning i förhållande till gällande bestämmelser.
Förslag till ändringar i lagen redovisades i promemorian
Ändringar i prisinformationslagen (1991:601), Ds 1999:40.
Sedan Lagrådet yttrat sig i lagstiftningsärendet, konstaterade
regeringen i propositionen Obeställd reklam m.m. (prop.
1999/2000:40) att en utvidgning av lagens tillämpningsområde
skulle kräva ytterligare ändringar i lagen och att konsekvenserna
av sådana ändringar var svåra att överblicka. Regeringen föreslog
därför att ändringarna skulle anstå till ett senare tillfälle.
Regeringen anförde vidare att man avsåg att låta utreda dels
frågan om omfattningen av vilka tjänster som skulle kunna vara
föremål för jämförpris, dels frågan om lagen borde omfatta andra
viktiga nyttigheter för konsumenter som t.ex. elektrisk kraft.
Riksdagen antog regeringens förslag (bet. 1999/2000:LU13, rskr.
1999/2000:163). Lagändringarna trädde i kraft den 1 maj 2000.
Konsumentpolitiska kommittén 2000
Konsumentpolitiska kommittén 2000 har i betänkandet Starka
konsumenter i en gränslös värld (SOU 2000:29) föreslagit att
prisinformationslagen görs tillämplig på samtliga s.k.
finansiella tjänster, dvs. alla nyttigheter som tillhandahålls
konsumenter av finansiella företag. Kommittén konstaterade att
lagen i sin nuvarande lydelse är tillämplig på en del av de
finansiella tjänster som traditionellt betraktas som tjänster,
exempelvis finansiell rådgivning. Lagen är enligt kommitténs
mening däremot inte tillämplig på sådana finansiella tjänster som
egentligen är att se som andra nyttigheter, t.ex. krediter. Denna
inkonsekvens är enligt kommitténs mening skäl nog att utvidga
lagens tillämpningsområde.
Kommittén har vidare föreslagit att Konsumentverket ges en
generell rätt att meddela närmare föreskrifter om hur och var
prisinformation skall lämnas och att samråd skall ske med
Finansinspektionen, om föreskrifterna avser prisinformation på
det finansiella området. Kommittén konstaterade i detta
sammanhang att prisinformationslagen i och för sig omfattar
Internetbutiker, men att den behöver kompletteras med
Konsumentverkets föreskrifter om hur sådan information skall
lämnas.
Utredningen om konsumenträttigheter i IT-samhället
Utredningen om konsumenträttigheter i IT-samhället föreslog i
betänkandet Konsumenterna och IT - en utredning om datorer,
handel och marknadsföring (SOU 1999:106) att
prisinformationslagen skall anpassas till elektronisk handel.
Utredningen menade att även om lagen i princip gäller även på
Internet, är bestämmelserna svåra att tillämpa på elektronisk
handel. Enligt utredningen är konsumenten på Internet i stort
behov av korrekta och lätt tillgängliga prisangivelser, inte
minst för att kunna utnyttja den möjlighet till snabba
jämförelser mellan olika erbjudanden som Internet erbjuder.
Behovet av en översyn
Prisinformationslagen har i dag sin tyngdpunkt i fråga om
marknadsföring av dagligvaror i butiker. Lagen anger relativt
detaljerat när, hur och var prisinformation skall lämnas för en
vara. För tjänster finns endast ett par särskilda bestämmelser.
Som framgått har frågan om en breddning av prisinformationslagens
tillämpningsområde aktualiserats från flera håll. Av det som
redovisats ovan framgår att det finns ett behov av en djupare
analys. En sådan analys bör avse vilket faktiskt behov det finns
av en breddning av tillämpningsområdet och vilka typer av
produkter som lämpar sig för reglering. Som ett tänkbart exempel
kan nämnas en sådan nyttighet som elektrisk kraft. I detta
sammanhang bör de konsekvenser för konkurrensen som kan komma att
följa av en eventuell breddning av tillämpningsområdet belysas.
Likaså kräver en eventuell utvidgning av lagen en översyn av
lagens övriga bestämmelser. Dessa är - när det gäller hur och var
prisinformation skall lämnas - uppdelade på områdena allmänt,
varor och tjänster. Lagen ger för närvarande ingen vägledning för
produkter som varken är varor eller tjänster. Om lagen skall
omfatta även annat än varor och tjänster, bör därför systematiken
ses över.
När det gäller angivande av jämförpris finns en sådan skyldighet
endast för varor. Vid en eventuell breddning av
tillämpningsområdet bör också beaktas i vad mån jämförpris bör
kunna krävas även för andra produkter än varor. Av särskilt
intresse är s.k. nödvändighetstjänster, t.ex. el,
telekommunikationer och vissa finansiella tjänster, där
konsumentskyddande regler framstår som särskilt angelägna.
När det gäller frågan om angivande av priser vid marknadsföring
via Internet kan det finnas ett behov av att tydligare ange hur
priser skall anges på en webbplats. Särskilda bestämmelser som är
tillämpliga vid Internethandel och som kompletterar reglerna i
prisinformationslagen finns i lagen (2000:274) om konsumentskydd
vid distansavtal och hemförsäljningsavtal. Frågan om
prisangivelser i samband med marknadsföring via Internet
behandlas också i promemorian E-handelsdirektivet - genomförande
av direktivet 2000/31/EG om vissa rättsliga aspekter på
informationssamhällets tjänster (Ds 2001:13). I det sammanhanget
kan det också finnas skäl att uppmärksamma tillämpningen av
prisinformationslagen vad gäller marknadsföring i radio och TV.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av
prisinformationslagen (1991:601).
Utredaren skall analysera behovet av en utvidgning av lagens
tillämpningsområde till att avse andra produkter än varor och
tjänster. Om utredaren kommer fram till att det finns ett sådant
behov, skall utredaren också göra en översyn av lagens övriga
bestämmelser. Utredaren skall också belysa de konsekvenser för
konkurrensen som en breddning av prisinformationslagens
tillämpningsområde kan komma att medföra.
Utredaren skall vidare analysera i vad mån jämförpris bör kunna
krävas även för andra produkter än varor, t.ex. för vissa
tjänster eller nyttigheter.
Utredaren skall dessutom utreda om bestämmelserna i
prisinformationslagen behöver kompletteras med avseende på
marknadsföring via Internet. I det sammanhanget skall utredaren
också uppmärksamma tillämpningen av prisinformationslagen vad
gäller marknadsföring i radio och TV.
Utredaren skall lämna förslag till de lagändringar som behövs.
Redovisning av uppdraget, m.m.
Utredaren skall särskilt redovisa konsekvenserna för små företags
villkor i enlighet med 15 § kommittéförordningen (1998:1474).
Utredaren skall i detta arbete samråda med Näringslivets Nämnd
för Regelgranskning.
Utredarens slutsatser skall redovisas senast den 31 mars 2002.
(Justitiedepartementet)