Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Effektivare bötesverkställighet vid trafikbrott, m.m., Dir. 2001:50
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2001-06-14
Beslut vid regeringssammanträde den 14 juni 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att överväga behovet
av att ändra det svenska regelverket för att i större
utsträckning än i dag förmå utländskan förare - och i
förekommande fall utländska fordonsägare - att betala böter och
avgifter som har ålagts för förseelser mot trafiklagstiftningen.
Om utredaren finner att det finns ett sådant behov skall denne
föreslå lämpliga förändringar i regelverket. De nya reglerna
skall uppfylla grundläggande krav på rättssäkerhet, vara
proportionerliga och inte vara diskriminerande på grund av
nationalitet. Vidare skall reglerna vara tillämpliga endast på
böter som ådömts för och avgifter som fastställts på grund av
förseelser mot trafiklagstiftningenoch således inte gälla utanför
denna lagstiftning.
Bakgrund
Påföljder vid brott mot trafiklagstiftningen
Påföljden för de flesta brott mot trafiklagstiftningen är böter,
vanligen penningböter. Endast i fall av grövre
trafikbrottslighet, t.ex. rattfylleri och olaga yrkesmässig
trafik, finns fängelse i straffskalan. Som exempel på brott där
påföljden är penningböter kan nämnas i princip samtliga brott mot
bestämmelserna i fordonskungörelsen (1972:595),
bilregisterkungörelsen (1972:599) och trafikförordningen
(1998:1276). Vidare stadgas penningböter som straff för den som
bryter mot bestämmelserna om kör- och vilotider, se förordningen
(1994:1297) om vilotider vid vissa vägtransporter inom landet och
förordningen (1995:521) om behöriga myndigheter, m.m. i fråga om
kör- och vilotider samt färdskrivare vid vägtransporter.
Förseelser mot bestämmelserna om parkering och om högsta tillåtna
axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck eller bruttovikt beivras
i flertalet fall inte med böter utan genom administrativa
avgifter, se lagen (1976:206) om felparkeringsavgift och lagen
(1972:435) om överlastavgift.
Föreläggande av ordningsbot och strafföreläggande
Eftersom penningböter är den normala påföljden för brott mot
trafiklagstiftningen beivras en stor del av dessa brott genom att
enskilda polismän på platsen för förseelsen utfärdar föreläggande
av ordningsbot enligt bestämmelserna i 48 kap. rättegångsbalken.
Om den misstänkte godkänner föreläggandet, gäller det som en dom
som har vunnit laga kraft.
I de fall det inte är möjligt att använda sig av föreläggande av
ordningsbot kan bötesstraff i stället med stöd av bestämmelserna
i 48 kap. rättegångsbalken föreläggas genom strafföreläggande.
Strafföreläggande får endast föreläggas av åklagare. Ett sådant
föreläggande kan således inte föreläggas omedelbart vid platsen
för brottet. Om den misstänkte godkänner ett strafföreläggande
gäller även det som en dom som har vunnit laga kraft. Ett villkor
för strafföreläggande är självfallet att böter ingår i
straffskalan för brottet. Till skillnad från föreläggande av
ordningsbot får ett strafföreläggande föreläggas även när
påföljden bestäms till dagsböter. Även villkorlig dom eller sådan
påföljd i förening med böter får i vissa fall föreläggas genom
strafföreläggande.
När någon inte godkänner ett föreläggande av ordningsbot
överlämnas ärendet till åklagare, som har att åtala personen i
fråga vid allmän domstol. Detta gäller även när någon vägrar att
godkänna ett strafföreläggande. Om den tilltalade uteblir från
huvudförhandlingen i ett sådant mål kan målet inte sällan avgöras
i hans utevaro enligt bestämmelserna i 46 kap. 15 § andra stycket
rättegångsbalken (fr.o.m. den 1 juli 2001 återfinns
bestämmelserna i 46 kap. 15 a § rättegångsbalken). Tilltalade som
inte är hemmahörande i Sverige kan dock vara svåra att delge
kallelse till huvudförhandlingen. Utan en sådan delgivning får
målet inte avgöras. Riksdagen har emellertid nyligen beslutat
vissa lagändringar som innebär en möjlighet att använda s.k.
förenklad delgivning i vissa brottmål (se prop. 2000/01:108, bet.
2000/01:JuU28, rskr. 2000/01:225). Härigenom torde en del av de
tidigare delgivningsproblemen när det gäller tilltalade med
hemvist utomlands kunna undvikas.
Verkställighet av böter
Verkställighet av böter sker enligt bötesverkställighetslagen
(1979:189) genom antingen uppbörd eller indrivning. Uppbörd sker
genom att den bötfällde frivilligt betalar, medan indrivning
skall tillgripas om detta inte sker. Indrivning av böter
verkställs av kronofogdemyndigheten med stöd av bestämmelserna i
lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar m.m.
I praktiken innebär systemet för verkställighet av böter att den
som godkänner ett föreläggande av ordningsbot får en kopia av det
utfärdade föreläggandet och ett inbetalningskort på det utdömda
bötesbeloppet. Beloppet skall betalas inom 30 dagar. Om detta
inte sker får den bötfällde en påminnelse med upplysning om
att inbetalning skall ske med det snaraste. Betalas inte
bötesbeloppet efter påminnelsen överlämnas ärendet till
kronofogdemyndigheten för indrivning.
Om den bötfällde så önskar kan böterna betalas på platsen för
förseelsen till den polisman som har utfärdat föreläggandet av
ordningsbot. Den bötfällde får då tillsammans med en kopia av
föreläggandet ett särskilt kvitto på beloppet. Polisen godtar att
böterna betalas med utländsk valuta. Den utländska valutan växlas
in i bank där polismyndigheten bekostar växlingsavgiften. Skulle
det efter växling konstateras att ett för stort belopp betalats
återbetalas det överskjutande beloppet till den bötfällde.
Det finns emellertid enligt svensk rätt ingen möjlighet att
tvinga den som har godkänt ett föreläggande av ordningsbot att
betala böterna på platsen för förseelsen.
Trots att något föreläggande av ordningsbot eller
strafföreläggande inte har utfärdats får enligt 2 § andra stycket
bötesverkställighetslagen den som misstänks för ett brott betala
förskott på böter som kan komma att åläggas honom.
Förskottsbetalning av böter görs hos polismyndigheten och måste
alltid ske frivilligt. Det går således inte att tvinga den som
t.ex. vägrar att godkänna ett föreläggande av ordningsbot att i
förskott betala eventuella böter som senare kan komma att ådömas
honom.
Kvarstad, häktning och andra tvångsmedel
Om någon är skäligen misstänkt för brott och det skäligen kan
antas att han genom att avvika eller genom att undanskaffa
egendom eller på något annat sätt undandrar sig t.ex. att betala
böter kan det enligt 26 kap. 1 § rättegångsbalken förordnas om
kvarstad på så mycket av hans egendom att bötesbeloppet kan antas
bli täckt vid utmätning. En förutsättning för att kvarstad skall
kunna beslutas är emellertid enligt andra stycket i det nämnda
lagrummet att skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men
i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller något
annat motstående intresse, den s.k. proportionalitetsprincipen.
Beslut om kvarstad skall meddelas av domstol. I avvaktan på
domstolens beslut får åklagaren eller förundersökningsledaren,
eller om det är fara i dröjsmål en polisman, ta lös egendom i
förvar (26 kap. 2 och 3 §§ rättegångsbalken).
I 24 och 25 kap. rättegångsbalken finns bestämmelser om häktning,
reseförbud och anmälningsskyldighet. Den som är på sannolika skäl
misstänkt för ett brott, för vilket det är föreskrivet fängelse
ett år eller därutöver, får häktas bl.a. om det med hänsyn till
brottets beskaffenhet, den misstänktes förhållanden eller någon
annan omständighet finns risk för att han avviker eller på något
annat sätt undandrar sig lagföring eller straff. Vidare får
oberoende av brottets beskaffenhet den häktas som är på sannolika
skäl misstänkt, om han är okänd och vägrar att uppge namn och
hemvist. Han får också häktas om hans uppgift om namn eller
hemvist kan antas vara osann eller om han saknar hemvist inom
riket och det finns risk för att han genom att bege sig från
riket undandrar sig lagföring och straff.
Reseförbud eller anmälningsskyldighet kan meddelas den som är
skäligen misstänkt för ett brott på vilket fängelse kan följa om
det, med hänsyn till brottets beskaffenhet, den misstänktes
förhållanden eller någon annan omständighet, finns risk för att
han avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring och
straff.
Om den som är misstänkt för ett trafikbrott inte godkänner ett
föreläggande av ordningsbot eller ett strafföreläggande kan de
ovan beskrivna bestämmelserna om kvarstad bli aktuella att
tillämpa. Detsamma gäller om någon som har godkänt ett
föreläggande inte vill eller har möjlighet att betala böter som
ålagts honom. Att ta t.ex. ett fordon, med eller utan last, i
förvar eller belägga det med kvarstad för att säkerställa ett
förhållandevis lågt bötesbelopp torde dock i de allra flesta fall
strida mot proportionalitetsprincipen. I praktiken är det därför
oftast uteslutet att belägga egendom med kvarstad för att
säkerställa betalningen av böter för ett trafikbrott.
Även de ovan nämnda bestämmelserna om häktning, reseförbud och
anmälningsskyldighet kan tänkas bli aktuella att tillämpa vid
trafikbrott. Detta torde dock ske ytterst sällan och då framför
allt vid misstanke om grövre trafikbrottslighet, såsom grovt
rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik.
Internationellt samarbete
Mellan de nordiska länderna finns det sedan länge ett samarbete
vad gäller straffverkställighet som möjliggör att böter som dömts
ut i ett land kan verkställas i något av de andra nordiska
länderna, se lagen (1963:193) om samarbete med Danmark, Finland,
Island och Norge angående verkställighet av straff m.m. Det finns
också en inom Europarådet antagen konvention angående
straffverkställighet, 1970 års europeiska konvention om
brottmålsdoms internationella rättsverkningar (den s.k.
brottmålskonventionen), se lagen (1972:260) om internationellt
samarbete rörande verkställighet av brottmålsdom. Emellertid har
denna konvention tillträtts av endast ett fåtal stater, varför
den har kunnat tillämpas ytterst sparsamt. Någon annan konvention
som möjliggör att böter på ett effektivt sätt verkställs i
utomnordiska länder har Sverige ännu inte tillträtt. Det saknas
således i dag effektiva möjligheter att verkställa böter som
ådömts någon från ett utomnordiskt land på tillfälligt besök i
Sverige. En sådan person kan alltså godkänna ett föreläggande av
ordningsbot och sedan låta bli att betala böterna utan att i
normalfallet riskera att bli föremål för verkställighetsåtgärder.
I detta sammanhang bör nämnas att Sverige har tillträtt 1964 års
trafikbrottskonvention (SÖ 1972:17). Denna innebär att lagföring
för trafikbrott som har skett i Sverige kan ske i någon annan
stat som har tillträtt konventionen.
Behovet av en utredning
Problem med dagens system
Det är enligt dagens svenska regelverk förenat med svårigheter
att verkställa böter som ådömts utomnordiska förare, såvida de
inte väljer att frivilligt betala dessa på platsen för
förseelsen. Av Vägverkets redovisning av ett regeringsuppdrag att
bl.a. utreda hur den tunga trafiken efterlever
trafiklagstiftningen framgår det att en projektgrupp inom
Rikspolisstyrelsen har konstaterat att ungefär 50 procent av de
medborgare i andra nordiska länder som ådömts böter för
trafikbrott frivilligt har betalat dessa, medan motsvarande
siffra för medborgare i andra europeiska länder endast är 10-15
procent. Den betydande skillnaden beror sannolikt till stor del
på att böter som ådömts den som bor i ett nordiskt land slutligen
kan drivas in exekutivt med stöd av det nordiska samarbetet som
finns om straffverkställighet, medan någon motsvarande möjlighet
inte finns när det gäller den som är hemmahörande i ett land
utanför Norden.
Detta förhållande strider mot likabehandlingsprincipen och kan
verka stötande ur rättvisesynpunkt. En effektiv
bötesverkställighet får även förutsättas ha en positiv effekt på
den allmänna trafiksäkerheten.
Den svenska åkerinäringen har framfört att dagens situation
snedvrider konkurrensen mellan svenska och utländska
åkeriföretag. Åkerinäringen har framhållit att svenska åkare
utomlands ofta utsätts för långtgående kontroller och drastiska
verkställighetsåtgärder. Ofta tvingas förarna deponera pengar som
säkerhet för ålagda böter. Vidare inträffar det - enligt
åkerinäringen - inte sällan att förare hindras att åka vidare
till dess böterna betalas.
Samtliga trafikanter bör behandlas lika
I syfte att åstadkomma ett system där samtliga trafikanter,
oavsett var de är hemmahörande, behandlas så lika som möjligt
finns det skäl att överväga hur böter på ett effektivare sätt än
i dag skall kunna drivas in från utländska trafikanter och
utländska fordonsägare. Ett sådant system måste naturligtvis
grundas på svenska rättstraditioner.
Det bästa sättet att uppnå en likabehandling vore enligt
regeringens bedömning att inrätta ett effektivt
konventionsgrundat internationellt verkställighetssamarbete av
den omfattning som i dag gäller inom Norden. Ett sådant samarbete
skulle även medföra de fördelarna att den som misstänks för brott
inte blir utsatt för åtgärder för säkerställande av
verkställighet i någon större utsträckning förrän skuldfrågan
prövats slutligt och att man undviker vad som skulle kunna
uppfattas som en särbehandling grundad på nationalitet.
Arbete pågår redan nu med att utveckla ett sådant
konventionsgrundat internationellt verkställighetssamarbete.
Detta arbete har bl.a. lett till en trafikbrottskonvention inom
ramen för Schengensamarbetet. Konventionen undertecknades den 28
april 1999 och innebär för Sveriges del att böter kommer att
kunna verkställas mot utomnordiska medborgare inom
Schengenområdet. Konventionen har emellertid inte trätt i kraft.
För närvarande diskuteras bestämmelser som motsvarar
konventionens vid det straffrättsliga samarbetet inom EU. Dessa
diskussioner kan leda fram till att en rättsakt antas.
Ändrade svenska regler
I avvaktan på att trafikbrottskonventionen eller någon annan
rättsakt med motsvarande innehåll träder i kraft finns det enligt
regeringens bedömning anledning att utreda möjligheterna att
ändra det svenska regelverket för att möjliggöra att böter som
ådömts utländska förare kan verkställas på ett effektivare sätt
än i dag. Under förutsättning att reglerna inte utformas så att
de diskriminerar utländska förare och åkerier skulle detta
innebära att samtliga trafikanter, oavsett hemland, behandlas
lika. Det trafikstraffrättsliga systemet skulle därmed bli mera
rättvist. Till detta kommer att förändrade regler, som
konstaterats ovan, sannolikt även skulle medföra en förbättring
av trafiksäkerheten.
Avgifter
En motsvarande situation där fordonsägare som är hemmahörande i
utlandet inte behandlas på samma sätt som svenska fordonsägare
råder när det gäller möjligheten att driva in
felparkeringsavgifter och överlastavgifter. Även beträffande
indrivningen av sådana avgifter finns det anledning att analysera
om - och i så fall hur - regelverket bör förändras för att det
skall behandla fordonsägare så lika som möjligt oavsett var de är
hemmahörande.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att överväga behovet av att
ändra det svenska regelverket för att i större utsträckning än
i dag förmå utländska förare - och i förekommande fall
fordonsägare - att betala böter för trafikbrott och sådana
avgifter som kan följa på förseelser mot trafiklagstiftningen. Om
utredaren kommer fram till att det finns ett sådant behov skall
denne föreslå lämpliga förändringar i regelverket. De regler som
föreslås skall uppfylla grundläggande krav på rättssäkerhet, vara
proportionerliga och inte vara diskriminerande på grund av
nationalitet. Vidare skall reglerna vara tillämpliga endast på
böter som dömts ut för och avgifter som fastställts på grund av
förseelser mot trafiklagstiftningen och således inte gälla vid
brott utanför denna lagstiftning.
Som ett underlag för sina överväganden skall utredaren utifrån
tillgänglig statistik göra en närmare utvärdering av hur vanligt
det är att utländska förare begår trafikförseelser i Sverige och
hur stor skillnaden är i betalningsfrekvensen av böter och andra
avgifter mellan svenska och utländska förare respektive
fordonsägare.
Ytterligare underlag för sina överväganden kan utredaren hämta
från regelsystemen i några av EU:s övriga medlemsländer.
Utredaren skall särskilt överväga om det är lämpligt att införa
ett krav på tvingande förskottsbetalning av böter och avgifter
för den som inte har sitt hemvist i Sverige samt att göra det
möjligt att kvarhålla fordon i detta syfte. Härvid skall
utredaren analysera om sådana åtgärder är förenliga med den
europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna
och de grundläggande friheterna samt tilläggsprotokollen till
konventionen.
Utredaren skall vidare överväga om eventuellt förändrade regler
kan riktas endast mot den kommersiella trafiken eller om all
vägtrafik bör omfattas.
Det står i övrigt utredaren fritt att lämna förslag till
förändrade regler.
Utredaren skall bedöma vilka konsekvenser, såväl ekonomiska som
praktiska, som föreslagna bestämmelser kommer att få för berörda
myndigheter, särskilt de övervakande myndigheterna.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den 1 september 2002.
(Näringsdepartementet)