Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen om validering av vuxnas kunskap och kompetens (U 1999:06), Dir. 2001:47
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2001-05-31
Beslut vid regeringssammanträde den 31 maj 2001.
Sammanfattning av uppdraget
Utredaren får i uppdrag att planera och samordna åtgärder för
utbyggnad av validering av utländsk yrkeskompetens på gymnasial
nivå. Åtgärderna skall bidra till en kvalitativ och kvantitativ
vidareutveckling av validering av utländsk yrkeskompetens i syfte
att främja invandrarnas inträde på arbetsmarknaden.
Bakgrund
Med stöd av regeringens bemyndigande den 4 november 1999
tillkallades den 29 november samma år en särskild utredare med
uppgift att bl.a. organisera och leda tre pilotprojekt i syfte
att utveckla modeller och metoder för validering av utländsk
yrkeskompetens på i första hand gymnasial nivå (dir. 1999:86).
Genom tilläggsdirektiv (dir. 2000:84) förändrades uppdraget
till att främst avse en inventering, beskrivning och analys av de
valideringsinsatser som pågår i kommunerna. Utredaren fick även
uppdraget att på grundval av den genomförda analysen utarbeta
förslag till åtgärder för utbyggnad av validering av utländsk
yrkeskompetens under 2001. Utredaren presenterade sina
åtgärdsförslag i en promemoria (dnr 4/01) den 15 mars 2001.
Regeringen beräknade i 2000 års ekonomiska vårproposition 100
miljoner kronor per år, under åren 2001-2003, för att öka
sysselsättningen bland invandrare. Regeringen har avsatt 7,5
miljoner kronor av dessa medel för utbyggnad av validering av
utländsk yrkeskompetens under 2001.
Utredarens utökade uppdrag
De medel som regeringen avsatt för utbyggnad av validering av
utländsk yrkeskompetens skall användas till åtgärder som på kort
tid kan öka sysselsättningen bland personer med utländsk
yrkeskompetens. Den dokumentation som enligt förordningen
(2001:14) om försöksverksamhet med validering av yrkeskompetens
utfärdas efter slutförd validering är huvudsakligen avsedd att
underlätta inträdet på arbetsmarknaden. Den kan givetvis också
underlätta antagning och tillgodoräknande för vidare studier.
Den som fått sin kunskap och kompetens validerad bör få
dokumenterat vad han eller hon faktiskt kan. Individens kunskap
och kompetens kan dokumenteras i t.ex. ett kompetensbevis och en
meritportfölj. Det kan däremot vara en nackdel för personen om
kompetensbeviset anger vad hon eller han inte kan. En person vars
kompetens behöver utvecklas på vissa punkter för att uppnå
uppställda minimikrav inom en viss bransch eller ett visst
yrkesområde bör, vid sidan om kompetensbevis och meritportfölj
eller motsvarande dokumentation, kunna få vägledande information
om möjligheter till relevanta kompletterande studier eller
praktik.
Den information som ges i valideringsdokumenten syftar till att
hjälpa en arbetsgivare att avgöra huruvida en person har
nödvändig kunskap och kompetens i en viss branch eller ett visst
yrkesområde. Det är arbetsgivaren som bör göra bedömningen om
personen är anställbar, även om personen har en kunskaps- och
kompetensprofil som inte till fullo motsvarar sedvanliga krav på
svensk utbildning och erfarenhet.
De av regeringen avsatta medlen skall användas till att
identifiera, värdera och dokumentera befintlig kunskap och
kompetens. Medlen avses således inte användas till kompenserande
åtgärder i form av studier eller praktik för den som validerats.
Medlen skall användas till ett slags kärnverksamhet med
validering av kunskap och kompetens.
Vägledning är en viktig och naturlig del i valideringsprocessen,
och vägledning kan till viss del behöva ingå i kärnverksamheten
med validering. Valideringen kan ge underlag till vidare
vägledning, men de medel som nu avsätts för den utbyggda
valideringsverksamheten är inte avsedda att användas till att
täcka kostnader för sådan mer omfattande vägledning.
Utredaren har utfört en kartläggning och analys av pågående
validering i kommunerna. På grundval av den genomförda analysen
skall utredaren välja ut ytterligare högst fem kommuner - utöver
de tre där pilotprojekt redan pågår - som skall delta i den
utbyggda verksamheten med validering av utländsk yrkeskompetens
på gymnasial nivå.
Det är viktigt att de kommuner som utses att medverka har
dokumenterad erfarenhet och kompetens vad gäller validering av
utländsk yrkeskompetens och i övrigt har de resurser som krävs
för att på kort tid kunna anordna och bidra till en effektiv och
kvalitativ utveckling av valideringen. Näringslivet skall vara
väl representerat i de deltagande kommunerna och det skall finnas
ett tillräckligt underlag för rekrytering av personer med
utländsk yrkeskompetens inom regionen. Kommuner som har
erfarenhet av validering och där vissa yrkesområden, t.ex. små
brancher eller hantverksyrken, är representerade i tillräcklig
omfattning skall också kunna vara aktuella att delta i den
utbyggda verksamheten som regionala eller nationella anordnare av
validering inom aktuellt yrkesområde.
Utredaren bör undersöka t.ex. om kommuner med vilka staten på
förslag av Storstadsdelegationen tecknat lokala utvecklingsavtal
har nämnda kvalifikationer.
Utredaren skall svara för att utveckla instrument och metoder för
validering med relevant anpassning till aktuella branscher eller
yrkesområden. Dessa insatser skall vara gemensamma för alla
kommuner som ingår i verksamheten och inbegripa utbildning av
handledare, lärare och andra som arbetar med validering samt
utveckling och utprövning av olika former av dokumentation över
validerad kunskap och kompetens. En viktig uppgift för utredaren
är också att ta fram och sprida informations- och servicematerial
om validering som stöd för det fortsatta utvecklingsarbetet.
Utredaren skall vidare vidta åtgärder som säkerställer att
utvärdering, uppföljning och dokumentation av verksamheten kommer
till stånd.
Samordning av verksamheten efter den 1 oktober 2001
I enlighet med tidigare beslutade tilläggsdirektiv skall
utredningen redovisa uppdraget senast den 1 oktober 2001.
Regeringen avser att återkomma i frågan om vilken organisation
eller huvudman som skall ansvara för att planera och samordna
verksamheten efter den 1 oktober 2001.
Former för utredarens arbete
Arbetet skall ske i samråd med arbetsmarknadens parter,
branschråd och yrkesnämnder eller motsvarande organisationer,
berörda myndigheter och forskare inom området.
(Utbildningsdepartementet)