Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av den särskilda inkomstskatten för utomlands bosatta, Dir. 2001:46
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2001-05-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 maj 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att göra en översyn
av frågor beträffande särskild inkomstskatt för utomlands bosatta.
I första hand är det lagen (1991:586) om särskild inkomstskatt för
utomlands bosatta som skall ses över i sin helhet. Utredaren skall
därvid särskilt beakta hur bestämmelserna i den lagen
korresponderar med bestämmelserna i inkomstskattelagen (1999:1229),
skattebetalningslagen (1997:483) och taxeringslagen (1990:324) när
det gäller bl.a. beslut om beskattning, uppbörd, omprövning och
överklagande. Därutöver skall en fråga som rör skattskyldigheten
för utländska arrangörer av tillställningar i Sverige vid
tillämpning av lagen (1991:591) om särskild inkomstskatt för
utomlands bosatta artister m.fl. ses över.
Bakgrund och gällande regler
Lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta
Den reformerade inkomst- och företagsbeskattningen som beslutades
av riksdagen under år 1990 (prop. 1989/90:110, bet. 1989/90:SkU30,
rskr. 1989/90:356, SFS 1990:650 och 651), föranledde en översyn av
reglerna för beskattning av utomlands bosatta personers inkomst av
tjänst. I samband därmed föreslogs i promemorian Beskattning av
inkomst av tjänst från Sverige m.m. (Ds 1990:51) en övergång till
ett system med definitiv källskatt på inkomst av tjänst. Lagen
(1991:586) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK),
som innebär endefinitiv statlig inkomstskatt på 25 procent på
begränsat skattskyldiga personers inkomst av tjänst, beslutades av
riksdagen år 1991 med tillämpning fr.o.m. inkomståret 1992 (prop.
1990/91:107, bet. 1990/91:SkU34, rskr. 1990/91:312).
I samband med att sjömansskattelagen (1958:295) upphävdes fr.o.m.
inkomståret 1998 och landskattesystemet infördes även för de
ombordanställda beslutades att SINK skulle tillämpas även för
utomlands bosatta sjömän. För att de inte skulle bli hårdare
beskattade än sjömän som är obegränsat skattskyldiga i Sverige
bestämdes skattesatsen till 15 procent.
Anpassningar av lagen om särskild inkomstskatt för utomlands
bosatta har dessutom skett i samband med införandet av
skattebetalningslagen och inkomstskattelagen.
Under SINK-lagstiftningens nästan tioåriga tillämpningstid har
vissa brister och oklarheter kunnat konstateras. Det finns därför
ett behov av en översyn.
Lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta artister m.fl.
Lagen (1991:591) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta
artister m.fl. (A-SINK), som innebär en definitiv statlig
inkomstskatt på 15 procent på den ersättning som begränsat
skattskyldiga personer får från Sverige för artistisk eller
idrottslig verksamhet, beslutades av riksdagen år 1991 med
tillämpning fr.o.m. inkomståret 1993 (prop. 1990/91:159, bet.
1990/91:SkU33, rskr. 1990/91:321). Skattepliktig inkomst för en
utländsk arrangör är inkomster i form av biljettintäkter,
reklamintäkter och andra intäkter av en tillställning i Sverige
eller på svenskt fartyg. Fråga har uppkommit om tillämpningen av
dessa regler när internationella mästerskap arrangeras i Sverige.
Uppdraget
Lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta
Utredaren skall göra en total översyn av lagen om särskild
inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK). I materiellt
hänseende är det två frågor som brukar framhållas som särskilt
problematiska.
För det första uppfattas lagen i vissa situationer som alltför
förmånlig för den skattskyldige. Lagen är i första hand avsedd
att tillämpas på personer som under en begränsad tid arbetar i
Sverige. Den tillämpas emellertid i vissa fall även på personer
som under längre perioder uppbär inkomst av tjänst från Sverige,
framför allt de s.k dagpendlarna. Denna grupp har också
förutsättningar att öka i framtiden på grund av resandet över
Öresundsbron.
Att SINK i vissa fall även tillämpas på personer som under
längre perioder uppbär inkomst av tjänst från Sverige beror på
att det finns personer som har anställning här utan att
regelmässigt tillbringa dygnsvilan här. De vistas därmed inte
stadigvarande i Sverige. Tillämpningen av SINK kan i dessa fall
bli mycket fördelaktig med en beskattning på endast 25 procent
av bruttolönen och kan leda till konkurrensfördelar vid
anställning för de personer som omfattas av dessa regler.
Sambandet mellan reglerna i inkomstskattelagen om stadigvarande
vistelse och reglerna i SINK skall därför ses över.
För det andra uppfattas lagen i andra situationer som alltför
ofördelaktig för den skattskyldige. Detta gäller framför allt för
de personer som, om de i stället beskattats enligt
inkomstskattelagen, hade varit berättigade till relativt sett
stora avdrag i inkomstslaget tjänst. Det gäller exempelvis de som
har kostnader för avgiften för resor över Öresundsbron.
Inom ramen för SINK-systemet medges inga kostnadsavdrag. Det har
därför ifrågasatts om inte bestämmelserna i SINK i vissa
situationer innebär en diskriminering som strider mot reglerna
om fri rörlighet i EG-fördraget i förhållande till vad som gäller
vid beskattningen av obegränsat skattskyldiga. En möjlighet vore
att inte tillämpa SINK på vissa begränsat skattskyldiga. Utredaren
skall belysa diskrimineringsaspekten och, särskilt när det gäller
dem som dagligen pendlar till arbetet i Sverige, överväga hur
regelsystemet i stället bör utformas.
Även reglerna om skatteavdrag skall ses över för att uppnå en
bättre överensstämmelse med reglerna i skattebetalningslagen.
Skatteavdrag enligt SINK förutsätter ett särskilt beslut. Finns
inte något sådant beslut skall avdrag göras såsom för
preliminärskatt enligt en hänvisning i SINK till bestämmelserna i
skattebetalningslagen. Bestämmelserna i skattebetalningslagen om
skyldighet för arbetsgivaren att innehålla preliminär A-skatt har
dock gett upphov till olika tolkningar. Enligt en tolkning finns -
när ett SINK-beslut inte uppvisas vid utbetalningstidpunkten -
varken enligt bestämmelserna i SINK eller bestämmelserna i
skattebetalningslagen någon skyldighet för arbetsgivaren att
innehålla skatt. Detta har i vissa fall inneburit att någon skatt
inte alls tagits ut. Med denna tolkning blir det inte heller
möjligt att kräva arbetsgivaren på skatt i efterhand. Sambandet
mellan bestämmelserna om skatteavdrag i SINK och
skattebetalningslagen skall därför ses över.
Det har också ifrågasatts om skattemyndigheten har möjlighet att
fatta ett SINK-beslut när myndigheten vid en omprövning något år
efter taxeringsåret finner att en person, som beskattats enligt
reglerna för obegränsat skattskyldiga, är begränsat skattskyldig
och skatteavdrag rätteligen borde ha gjorts enligt bestämmelserna
i SINK. Förhållandet mellan omprövningsbestämmelserna i
taxeringslagen och beslut om tillämpning av SINK skall därför ses
över av utredaren.
Utredaren skall även överväga införandet av en regel som gör det
möjligt att, i de fall arbetsgivaren inte gjort föreskrivet
skatteavdrag, kräva även den anställde på skatt på motsvarande sätt
som gäller enligt bestämmelserna i skattebetalningslagen. Enligt
bestämmelserna i SINK är i de flesta fall endast arbetsgivaren
ansvarig för betalning av skatt. Enligt skattebetalningslagen är
även den som tagit emot ersättning för arbete i vissa fall skyldig
att betala in skatten. Det kan under vissa omständigheter - t.ex.
när bristfällig kontrolluppgift har lämnats - inträffa att
innehållen särskild inkomstskatt felaktigt betalas ut till den
skattskyldige. I ett sådant fall kan skatten med nuvarande
regelsystem inte krävas tillbaka från honom.
Bestämmelserna i SINK förutsätter att det finns en utbetalare som
kan göras ansvarig för skatteavdraget. Lagen föreskriver emellertid
skattskyldighet även i vissa situationer när ingen utbetalning görs
och det således inte finns någon utbetalare. En sådan situation
uppkommer t.ex. vid återföring av egenavgifter till en person som
tidigare varit obegränsat skattskyldig i Sverige och som under
vistelsen här ingått ett avtal om betalning av socialavgifter med
en utländsk arbetsgivare. Betalning och avsättning för dessa
avgifter har gjorts medan personen i fråga ännu var obegränsat
skattskyldig i Sverige. Har han flyttat från Sverige när
avstämningen görs blir SINK tillämplig på den inkomst av tjänst
som han erhåller efter utflyttningen. Utredaren skall överväga en
ordning som gör det möjligt att innehålla särskild inkomstskatt i
sådana fall.
Beslut om tillämpning av SINK innebär i praktiken att en bedömning
görs av om personen i fråga är begränsat eller obegränsat
skattskyldig. Har t.ex. Skattemyndigheten i Stockholm, som enligt
huvudregeln är beskattningsmyndighet, funnit att SINK inte är
tillämplig, kan samma fråga bli föremål för bedömning vid den
årliga taxeringen hos en annan skattemyndighet. Båda myndigheternas
beslut kan överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Överklagandena kan till följd av detta behandlas samtidigt vid två
olika domstolar. Detta är en ordning som är otillfredsställande och
utredaren skall därför göra en översyn av dessa regelsystem och
föreslå en bättre samordning mellan hanteringen av ärenden enligt
inkomstskattelagen och ärenden enligt SINK.
Lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta artister m.fl.
När det gäller lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta
artister m.fl. (A-SINK) är det endast en fråga som utredaren skall
ta ställning till. Vid tillämpningen av lagen har vissa förhållanden
beträffande beskattningen av utländska arrangörers intäkter av
tillställningar i Sverige aktualiserats. När det gäller svenska
arrangörer finns i den interna svenska rätten, 7 kap. 7 §
inkomstskattelagen, ett undantag från skattskyldighet för ideella
föreningar som uppfyller fyra krav, som betecknas ändamålskravet,
verksamhetskravet, fullföljdskravet och öppenhetskravet. Detta
undantag innebär att svenska ideella föreningar som arrangerar
tillställningar med artistisk eller idrottslig verksamhet kan vara
undantagna från skattskyldighet för inkomsterna från arrangemanget
under förutsättning att de uppfyller de ovan nämnda kraven. A-SINK
innehåller inte några bestämmelser som medger utländska arrangörer
motsvarande undantag. Detta förhållande får särskild aktualitet i
samband med att internationella mästerskap arrangeras i Sverige.
Utredaren skall därför belysa denna fråga och överväga om några
särskilda regler om undantag från skattskyldighet för utländska
arrangörer i vissa fall bör införas i A-SINK.
Redovisning av uppdraget
Utredningsuppdraget skall redovisas senast den 1 november 2002.
(Finansdepartementet)