Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utbetalning av jordbruksstöd i euro, Dir. 2001:45
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 2001-05-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 maj 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas för att analysera effekterna av att
jordbruksnäringen gesmöjlighet att välja mellan att få stöden
inom ramen för den gemensamma jordbrukspolitiken utbetalda
antingen i euro eller i svenska kronor.
Utredningen skall belysa konsekvenserna för såväl
jordbruksnäringen som myndigheter och stat av att stöden betalas
ut i kronor respektive euro. Utredaren skall också redovisa de
samhällsekonomiska och företagsekonomiska kostnader respektive
intäkter som ett införande av utbetalningar av jordbruksstöd i
euro skulle innebära.
Utredningen skall ingå som en del i underlaget för regeringens
bedömning av huruvida ett system skall införas som ger möjlighet
att betala ut jordbruksstöd i euro.
Bakgrund
Det agromonetära systemet
Inom jordbrukssektorn finns en rad gemensamma priser och stöd som
fastställs i euro. Dessa kan delas upp i marknadsprisstöd och
direktstöd inom marknadsordningarna inom den gemensamma
jordbrukspolitiken. Till de förra räknas bl.a. exportbidrag och
interventionspriser, och till de senare räknas bl.a. arealbidrag
och djurbidrag, som samtliga fastställs i euro. Miljöersättningarna
och strukturstöden (direktstöd enligt rådets förordning (EG) nr
1257/1999 om stöd för landsbygdsutveckling) fastställs dock i
nationell valuta i respektive lands landsbygdsutvecklingsprogram,
som kommissionen sedan godkänner. Det agromonetära systemet infördes
för att stöd som betalas ut i nationell valuta inte skall bli lägre
till följd av valutakursförstärkningar än det i euro fastställda
beloppet.
Det agromonetära systemet har sin grund i EG-fördraget, där det
bl.a. slås fast att den gemensamma jordbrukspolitiken skall sträva
efter att stabilisera marknaden. Systemet infördes för att de stöd
och priser som fastställs i euro skall bli mer förutsebara och mer
stabila också i nationell valuta. Systemets ursprungliga syfte var
att fördröja effekterna av valutakursjusteringar.
Det agromonetära systemet har utvecklats under en lång tid. Den
kraftiga förändring i konkurrensläget på jordbruksområdet, som blev
följden av att först den franska francen devalverades 1969 och
senare samma år den tyska marken revalverades, ledde till att en
s.k. grön omräkningskurs infördes. Systemet har därefter ändrats
ett flertal gånger, senast den 1 januari 1999. Reglerna finns i
rådets förordning (EG) nr 2799/98 av den 15 december 1998 om att
fastställa ett agromonetärt system för euron.
Det nuvarande systemet
Den 1 januari 1999 startade den tredje fasen i den ekonomiska och
monetära unionen (EMU). Den innebar att euro blev gemensam valuta
i elva av EU:s medlemsstater. Grekland, Förenade kungariket, Danmark
och Sverige inträdde inte i valutaunionen. Grekland anslöt sig dock
den 1 januari 2001.
Samtidigt med att den tredje fasen startade infördes ett nytt
agromonetärt system för de länder som inte deltar i euroområdet,
de så kallade icke-euroländerna. Det nya systemet innebär bl.a.
att omräkningen av de stöd som jordbrukare samt handel och industri
beviljas inom ramen för den gemensamma jordbrukspolitiken numera
sker från euro till nationell valuta med en marknadsanpassad
växelkurs i stället för, som tidigare, en administrativt fastställd
omräkningskurs.
Enligt artiklarna 4 och 5 i rådets förordning (EG) nr 2799/98 finns
möjlighet att betala ut agromonetära kompensationsstöd för följande
stöd:
1. Direktstöd till jordbrukare inom marknadsordningarna inom den
gemensamma jordbrukspolitiken (t.ex. djur- och arealbidrag).
2. Direktstöd till jordbrukare enligt rådets förordning (EG) nr
1257/1999 om stöd för landsbygdsutveckling (dvs. miljöersättningar
och strukturstöd).
3. Marknadsprisstöd till handel och industri inom
marknadsordningarna inom den gemensamma jordbrukspolitiken (t.ex.
exportbidrag och interventionspriser).
Direktstöd enligt rådets förordning (EG) nr 1257/1999 om stöd
för landsbygdsutveckling (dvs. miljöersättningar och strukturstöd)
skiljer sig från de andra två stödformerna genom att de är delvis
nationellt medfinansierade och att stödnivåerna är fastställda i
nationell valuta.
För stöd som fastställs i euro men betalas ut i nationell valuta,
påverkas stödmottagaren av växelkursfluktuationer. När den
nationella valutan stärks minskar mottagarens stöd i den valutan.
På motsvarande sätt ökar stödet i nationell valuta när den valutan
försvagas.
I det nuvarande agromonetära systemet får stödmottagaren
kompensation för den valutaförlust som uppstår då den nationella
valutan stärks. När den nationella valutan försvagas sker dock
ingen åtgärd. Det agromonetära systemet verkar således
asymmetriskt till jordbrukarens och till handelns och industrins
fördel. Enligt artikel 11 i rådets förordning (EG) nr 2799/98
kommer det agromonetära kompensationsstödet att avskaffas den
1 januari 2002.
Möjligheten till utbetalning av jordbruksstöd i euro
Enligt artikel 8 i rådets förordning (EG) nr 2799/98, kan
medlemsstater som står utanför euroområdet "betala utgifter som
följer av rättsakter angående den gemensamma jordbrukspolitiken
i euro i stället för nationell valuta". Förutsättningen är dock
att medlemsstaten vidtar "sådana åtgärder att användningen av
euro inte medför systematiska fördelar jämfört med användningen
av nationell valuta". Medlemsstaterna skall dessutom underrätta
EG-kommissionen innan de planerade åtgärderna träder i kraft.
Åtgärderna får inte träda i kraft förrän EG-kommissionen lämnat
sitt godkännande.
Vad som menas med uttrycket systematiska fördelar är oklart, men
en tolkning som framkom vid förhandlingarna om det nya
agromonetära systemet under hösten 1998 är att "valutaspekulationer"
skall undvikas. Sannolikheten för valutaspekulationer påverkas av
hur nära inpå utbetalningstidpunkten som jordbrukarna samt handeln
och industrin får välja i vilken valuta stödet skall utbetalas. Det
skall inte kunna gå att dra fördel av rörelser i den nationella
valutan i förhållande till euron under perioden mellan den dag när
växelkursen fastställs för omräkningen av stödet från euro till
kronor (dag för avgörande händelse) och utbetalningsdagen, som ofta
infaller flera månader senare. Om stödmottagaren tillåts välja i
vilken valuta stödet skall utbetalas efter dag för avgörande
händelse, kan mottagaren dra fördel av växelkursutvecklingen. En
sådan spekulativ ordning skulle medföra ökade offentliga utgifter.
Förenade kungariket öppnade hösten 2000 för möjligheten att få
betala ut marknadsprisstöd i euro. Dessa stöd betalas ut till
handeln och industrin, men i nuläget finns ingen möjlighet för
jordbrukare där att få direktstöd utbetalda i euro. Systemet kräver
att stödmottagaren förbinder sig att få utbetalningarna i
antingen euro eller pund för en ettårsperiod. Förbindelsen till
att få utbetalningar i euro skall avse antingen bara exportbidragen,
eller alla EU-finansierade marknadsprisstöd.
Jordbruksnäringen
Stöden inom jordbrukssektorn kan delas in i två grupper beroende
på om mottagaren är handeln och industrin eller jordbrukarna. Som
stöd till handel och industri räknas t.ex. interventionsåtgärder
och exportbidrag. Som stöd till jordbrukare räknas bland annat
arealersättning, djurbidrag, miljöersättning och strukturstöd.
Ytterligare en uppdelning är i stöd som är helt respektive delvis
finansierade av EU. Miljöersättningarna och strukturstöden är delvis
finansierade av EU, medan övriga stöd är helt finansierade av EU.
För jordbrukare och för handel och industri skulle möjligheten att
få stöd utbetalda i euro kunna påverka t.ex. transaktionskostnader,
konkurrens och handelsmöjligheter. Dessa effekter och deras storlek
kan dock komma att skilja sig åt mellan dels handel och industri,
och jordbrukare, dels små och stora företag. Stödutbetalningar i
euro skulle kunna minska ett företags valutarisk i de fall företaget
avser att ta lån, har lån eller har andra kostnader i euro,
exempelvis genom köp av produktionsmedel i andra EU-länder.
Myndigheterna och staten
Om det blir möjligt att betala ut stöd i euro kommer detta att
medföra ändrade rutiner för myndigheterna. Det administrativa
systemet måste anpassas så att det kan hantera två valutor
samtidigt. Det påverkar både den ekonomiska redovisningen och
utbetalningsrutinerna.
Den statliga redovisningen i Sverige måste vara i svenska kronor
och stödutbetalningar redovisas i svenska kronor. Utgifter i annan
valuta bokförs i svenska kronor enligt den växelkurs som gäller
på utbetalningsdagen. Möjligheten till utbetalning av jordbruksstöd
i euro kan medföra behov av ändrade rutiner och lagstiftning när
det gäller t.ex. återkrav på stödutbetalningar i euro, eftersom
växelkursen då sannolikt inte är densamma som på utbetalningsdagen.
Uppdraget
En utredare ges i uppdrag att analysera effekterna för
jordbruksnäringen och samhället i övrigt av att jordbruksstöd
skulle kunna betalas ut i euro. Utredaren skall också belysa
effekterna av att endast stöd inom ramen för den gemensamma
jordbrukspolitiken kan betalas ut i euro, medan andra stöd inte
skall innefattas. Utredarens arbete skall utgöra ett underlag
för regeringens bedömning av om ett system skall införas som ger
möjlighet att betala ut jordbruksstöd i euro.
Jordbruksnäringen
Utredaren skall analysera konsekvenserna för jordbrukare och för
handel och industri, dels av att möjligheten att betala ut i euro
införs, dels av att Sverige avstår från denna möjlighet. Analysen
skall bland annat omfatta hur t.ex. kostnader och intäkter,
konkurrenssituation och handelsmöjligheter påverkas av de olika
alternativen. Samtidigt skall efterfrågan på stödutbetalningar i
euro hos jordbrukare och hos handel och industri redovisas.
Myndigheterna och staten
Utredaren skall redovisa bl.a. vilka administrativa förändringar
och vilka kostnader och intäkter som skulle uppstå på
myndigheterna och inom staten som en konsekvens av
utbetalningsmöjligheter i euro. Flera myndigheter i Sverige skulle
komma att påverkas om stödutbetalningar i euro skulle bli
verklighet, t.ex. Statens jordbruksverk, länsstyrelserna,
Riksskatteverket, Ekonomistyrningsverket och skattemyndigheterna.
Utredaren skall också kartlägga för vilka stöd som en utbetalning
i euro skulle medföra minst administrativa problem samt vilka för-
och nackdelarna är med att låta endast vissa kunna utbetalas i euro.
Detta skulle kunna innebära att man först ger möjligheten att få
vissa administrativt "enklare" stöd utbetalda i euro, och senare
eventuellt ger samma möjlighet för resterande stöd.
Utredaren skall analysera administrativa konsekvenser och
valutarisker avseende återkrav på stödutbetalningar i euro, eftersom
växelkursen då inte behöver vara densamma som på utbetalningsdagen.
Samhällsekonomisk analys
Utredaren skall beräkna och redovisa de ekonomiska konsekvenserna
för stat, företag och enskilda, samt de samhällsekonomiska
konsekvenserna i övrigt av att införa möjligheten att betala ut
jordbruksstöd i euro. När det gäller kostnadsökningar eller
intäktsminskningar för staten skall utredaren föreslå finansiering.
Andra icke-euroländer
Utredaren skall även beskriva hur Danmark och Förenade kungariket
hanterar frågan.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 december 2001.
(Jordbruksdepartementet)