Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Begränsning av alkoholbranschens sponsring inom idrotten, m.m., Dir. 2001:44
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2001-05-17
Beslut vid regeringssammanträde den 17 maj 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att se över
möjligheterna att begränsa alkoholindustrins sponsring inom
idrotten.
Utredaren skall även närmare överväga vilka åtgärder som kan vidtas
för att minska förekomsten av alkohol i samband med olika idrotts-
och andra evenemang där ett stort antal barn och ungdomar deltar.
Utredaren skall också närmare överväga vilka åtgärder som bör vidtas
för att följa EU-kommissionens förslag till rådsrekommendation om
barns och ungdomars alkoholkonsumtion som förväntas bli antagen av
Ministerrådet i juni 2001.
Utredaren skall också lämna förslag på en rättslig reglering som ger
kommunerna en möjlighet att med rättsligt bindande verkan ange det
antal serveringsställen som maximalt skall tillåtas ha serveringstid
efter kl. 01.00 i kommunen.
Bakgrund
För att effektivt kunna begränsa alkoholens skadeverkningar måste
samhället kunna förhindra att kommersiella vinstintressen på
alkoholhandelsområdet ges fritt spelrum. Sociala och av folkhälsan
motiverade alkoholpolitiska hänsyn måste vara vägledande vid
marknadsföring och försäljning av alkoholdrycker.
En fråga som kommit att diskuteras allt mer även internationellt
är alkoholbranschens ökade sponsring av olika idrottsevenemang och
idrottsklubbar för att marknadsföra ett varumärke. Idrotts- och
supporterklubbar har i ökande grad blivit föremål för olika former
av sponsring från alkoholbranschen genom t.ex. tröjreklam,
klubbspecifika ölmärken och gratis distribution av olika
reklamartiklar. Den ökade mediala uppmärksamheten på elitidrott,
den ökade uppmärksamheten på supporterkulturen, gradvisa
förändringar gällande attityder till alkohol är några av de
faktorer som sammantaget kan ha bidragit till alkoholindustrins
ökade intresse av sponsring inom idrotten. Utvecklingen har gått
mycket snabbt och det finns därför ett behov av att se över denna
fråga och diskutera vilka åtgärder som eventuellt behöver vidtas.
En annan fråga är den utbredda förekomsten av alkohol vid olika
idrottsevenemang med våld och andra ordningsstörningar som följd.
I den deklaration som antogs vid WHO:s Europeiska
ministerkonferens om unga och alkohol, som genomfördes i
Stockholm den 19 - 21 februari 2001, har Sverige bl.a. förbundit
sig att arbeta för att minimera påtryckningar på unga människor
att dricka alkohol, särskilt när det gäller marknadsföring genom
gratis distribution, reklam, sponsring och ökad tillgänglighet.
Detta gäller särskilt i samband med speciella evenemang.
EU - kommissionen har lämnat ett förslag (Kom (2000)736) till
Ministerrådet om att anta en rekommendation om barns och
ungdomars alkoholkonsumtion. Förslaget innehåller
rekommendationer till medlemsländerna om att förbättra det
hälsofrämjande arbetet samt utveckla lämpliga strukturer och
normer för producenter och försäljare av alkoholhaltiga drycker
i syfte att förebygga alkoholrelaterade problem hos barn och
ungdomar.
Gällande lagstiftning om alkoholreklam
Särskilda regler för marknadsföring av alkoholdrycker till
konsumenter finns i 4 kap. alkohollagen (1994:1738). Reglerna
omfattar endast drycker som innehåller mer än 2,25 volymprocent
alkohol (jfr 1 kap. 3 § alkohollagen). Lättöl och lättcider är
exempel på drycker med lägre alkoholhalt och som således inte
omfattas av reglerna.
Vid marknadsföring av alkoholdrycker får inte kommersiella
annonser i tidningar, radio eller TV användas (reklam för s.k.
folköl får dock förekomma i tidningar). Annonsförbudet är
möjligt genom regleringen i 1 kap. 9 § tryckfrihetsförordningen
(TF) och 1 kap. 12 § yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), som anger
att den grundlagsskyddade yttrande- och tryckfriheten inte
hindrar att det i lag meddelas förbud mot kommersiella annonser
i den mån de används vid marknadsföring av alkoholhaltiga
drycker.
Vid marknadsföring på annat sätt än genom kommersiella annonser
i tidningar, radio eller TV ställs det i alkohollagen upp ett
krav på särskild måttfullhet. Vad som är särskild måttfullhet
har klargjorts främst genom Konsumentverkets riktlinjer på
området (KOVFS 1979:5 och 6). Bl.a. anses det inte som måttfullt
med film- eller direktreklam eller utomhusreklam t.ex. vid allmän
idrottsplats inbegripet reklam vid sportevenemang som är öppet för
allmänheten. Sådan reklam är således förbjuden. Riktlinjerna
innebär i princip att reklam för spritdrycker, vin eller starköl
endast är tillåten på försäljningsställen för alkoholdrycker samt
i facktidskrifter som vänder sig huvudsakligen till näringsidkare
i branschen.
Alkohollagen innehåller också en särskild bestämmelse om att
marknadsföring av alkoholdrycker inte får rikta sig särskilt till
eller skildra barn och ungdomar. Enligt motiven till bestämmelsen
(prop. 1998/99:134 s. 178) kan marknadsföringen anses rikta sig
särskilt till barn och ungdomar om den har en sådan utformning
att det kan antas att barn och ungdomar lätt lägger märke till
den och kan påverkas av den.
Alkoholbranschens sponsring inom idrotten
En fråga som hänger nära samman med alkoholreklam är den om
alkoholbranschens sponsring av idrottsevenemang och idrottsklubbar.
Frågan är utomordentligt komplicerad och har inte heller varit
föremål för några närmare överväganden i utredningssammanhang. I
den nationella handlingsplanen för att förebygga alkoholskador som
riksdagen antog den 21 februari 2001 tas frågan upp (prop.
2000/01:20, bet. 2000/01:SoU8, rskr. 2000/01:144). Regeringen
tillkännagav där att den avser att tillkalla en särskild utredare
med uppdrag att närmare belysa möjligheterna att minska
alkoholbranschens inflytande över idrotten. Framför allt borde
inflytandet genom olika former av sponsring till inte minst
ungdomsidrotten granskas. Utredaren skulle även få i uppdrag att
närmare överväga vilka åtgärder som kan vidtas för att minska
förekomsten av alkohol överhuvudtaget i samband med olika
idrottsevenemang.
I förslaget till rådsrekommendation (Kom (2000)736) uppmanas EU:s
medlemsländer att i samarbete med tillverkare och försäljare av
alkoholdrycker se till att reklam eller sponsring i samband med
idrotts- eller andra evenemang där ett stort antal barn och
ungdomar deltar inte utformas eller marknadsförs på ett sätt som
tilltalar barn och ungdom.
Sena serveringstider
Restaurangkulturen är viktig för allmänhetens attityder till
alkohol. Servering av alkoholdrycker skall enligt alkohollagen
ske med återhållsamhet och får inte föranleda olägenheter i
fråga om ordning och nykterhet. Den svenska restaurangnäringen
har därför en viktig roll att spela när det gäller att skapa
förståelse för ett ansvarsfullt och måttligt bruk av
alkoholdrycker. Nöjeslivet i städerna har på senare tid
förskjutits mot en allt senare tid på dygnet. Detta påverkar
självfallet olika restauranger att vilja hålla öppet längre
än tidigare. Allmänt sett kan det sägas att en förskjutning mot
senare serveringstider är en tydlig trend i hela riket.
Regeringen har därför den 22 mars 2001 gett Folkhälsoinstitutet
i uppdrag att i samarbete med företrädare för restaurangnäringen,
de fackliga organisationerna, Rikspolisstyrelsen, Arbetsmiljöverket
och Svenska Kommunförbundet utarbeta ett gemensamt åtgärdsprogram.
Programmet skall syfta till att åstadkomma en ansvarsfull hantering
av alkoholdrycker på serveringsställen, tidigareläggning av
restaurangvanor och till att motverka förekomsten av narkotika och
illegalt spel på serveringsställen samt att förbereda övergången
till rökfria serveringsställen.
I regeringens proposition Vissa ändringar i alkohollagen (prop.
2000/01:97) föreslås att risken för alkoholpolitiska olägenheter
skall vara vägledande för tillståndsmyndighetens prövning vid
bestämmandet av serveringstid. Detta skall, bl.a. för att motverka
obefogade överklaganden, framgå av själva lagtexten. Det skulle
dock enligt regeringens uppfattning vara önskvärt om
tillståndsmyndigheten, dvs. kommunen, med rättsligt bindande
verkan hade befogenhet att ange det antal serveringsställen som
maximalt kan tillåtas med sena serveringstider i kommunen. I
propositionen konstateras att frågan om en sådan lagstiftning
behöver utredas vidare innan regeringen är beredd att ta
ställning.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att se över
möjligheterna att begränsa alkoholbranschens sponsring inom
idrotten. Utredaren skall närmare kartlägga och beskriva
alkoholbranschens sponsringsverksamhet inom idrotten. Särskild
uppmärksamhet bör ägnas att kartlägga om sponsring riktas till
ungdomsidrotten. Utredaren skall även kartlägga och beskriva
förekomsten av alkohol i samband med olika idrotts- och andra
evenemang där ett stort antal barn och ungdomar deltar. Utifrån
detta underlag skall utredaren lämna förslag till åtgärder för
att motverka våld och ordningsstörningar som har samband med
förekomsten av alkohol. Åtgärdsförslagen bör diskuteras i den
referensgrupp bestående av ungdomar som knutits till Kommittén
som skall genomföra den nationella handlingsplanen för att
förebygga alkoholskador (S 2001:02).
Utredaren skall också närmare överväga vilka åtgärder som bör
vidtas för att genomföra EU-kommissionens förslag till
rådsrekommendation (Kom (2000)736) om barns och ungdomars
alkoholkonsumtion som förväntas bli antagen av Ministerrådet
i juni 2001.
Kommunerna har fått det allt svårare att med hänvisning till
alkoholpolitiska olägenheter begränsa antalet serveringsställen
med sena serveringstider. Utredaren skall därför också med
beaktande av internationell rätt lämna förslag till en rättslig
reglering som skulle kunna möjliggöra för kommuner att med
rättsligt bindande verkan fastslå det högsta antal
serveringsställen med serveringstid efter klockan 01.00 som man
kan tillåta. Utredaren skall i detta arbete även beakta intresset
av goda etableringsförhållanden och fungerande konkurrens mellan
serveringsställen. Utredaren skall därvid särskilt redovisa
konsekvenserna för små företags villkor i enlighet med 15 §
kommittéförordningen (1998:1474). Utredaren skall i denna del
samråda med Näringslivets Nämnd för Regelgranskning.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 1 juli 2003.
(Socialdepartementet)