Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förutsättningarna för inrättande av ett samverkanscenter för katastrof- och fredsinsatser, Dir. 2001:43
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 2001-05-17
Beslut vid regeringssammanträde den 17 maj 2001
Sammanfattning av uppdraget
Det finns ett växande behov av ökad samverkan, utbildning och
kompetensutveckling inför olika typer av internationella insatser
vid väpnade konflikter, krissituationer, katastrofer och
konfliktförebyggande arbete. En särskild utredare ges därför i
uppdrag att ta fram förslag till hur detta behov kan tillgodoses
inom ramen för ett samverkanscenter och hur en sådan verksamhet
lämpligen kan organiseras och finansieras. Vid utformningen av
förslaget skall hänsyn tas till den verksamhet som redan finns
etablerad inom området. Centret förutses komma att lokaliseras
till Kramfors kommun.
Bakgrund
Behovet av fredsfrämjande insatser kommer sannolikt att vara
betydande även i framtiden. Antalet lågnivåkonflikter och kriser
där det finns risk för upptrappning är fortsatt stort. Det
internationella samfundets förmåga att ingripa har efterhand
förbättrats, bl.a. genom utveckling av krishanteringsinstrumenten.
Dessa kan dock förbättras ytterligare, bl.a. när det gäller
förmågan till samverkan mellan olika aktörer och kompetensområden.
De senaste årens utveckling har givit erfarenheter som
understryker behovet av ett långsiktigt perspektiv och tydliga
mål för internationella insatser, behovet av en genomtänkt
rollfördelning mellan olika organisationer och funktioner, vikten
av legitimitet vid militära insatser samt behovet av samverkan,
samordning och övergång mellan civila och militära funktioner.
Ett starkt svenskt engagemang för fred och säkerhet i Europa och
globalt innebär också en önskan att medverka konkret i olika
typer av insatser och med bred geografisk spridning. Sverige är
berett att bidra med olika typer av personal, från civila
experter till väpnad trupp.
Sverige utvecklar därför nu sin förmåga att delta i hela
spektrumet av fredsfrämjande insatser, alltifrån
konfliktförebyggande till fredsbevarande, fredsframtvingande och
fredsbyggande. Sverige har en hög ambition och stora resurser
inom detta område, men erfarenheten visar också att resurserna
skulle kunna utnyttjas mer effektivt om samverkansmöjligheterna
tillvaratogs mer systematiskt. Olika yrkeskategorier och
kompetenser i en insats måste vara förberedda och tränade för
att samverka i komplexa krissituationer.
Det har visat sig att antalet aktörer ofta blir svåröverskådligt
när en kris på allvar tilldrar sig omvärldens intresse.
Avvägningen mellan olika typer av resurser och samordningen
mellan de olika aktörerna har blivit en fråga som kräver ökad
uppmärksamhet.
Civila, humanitära och militära ansträngningar måste samordnas
bättre - inte bara i fält, utan även i analys- och
planeringsskedet. De komponenter som ingår i en fredsfrämjande
insats bör således tidigt och därefter också kontinuerligt
samverka. De erfarenheter som gjorts i Jugoslavien och i flera
afrikanska krisområden har visat på en rad grundläggande problem,
inte minst i förhållandet mellan det militära agerandet i en
situation som är säkerhetsmässigt labil och de humanitära och
civila organisationernas krav på stöd för sin verksamhet.
Uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att utreda förutsättningarna
för inrättande av ett samverkanscenter för katastrof- och
fredsinsatser. Centret skall bidra till samverkan och
förberedande utbildning inför deltagande i internationella
insatser, främst inom områdena katastrofhantering, fredsbyggande
och konfliktförebyggande. Centret förutses komma att lokaliseras
till Kramfors kommun. I uppdraget ingår att ge förslag till
organisation, arbetsformer samt finansiering. Utredaren skall
inte föreslå en finansiering som omfattar utgiftsområde 6
Totalförsvar. Utgångspunkter för detta arbete kan hämtas från den
studie konsulten Peter Winai utfört på uppdrag av
Näringsdepartementets omställningsgrupp (dnr N2001/4054/RP) samt
betänkandena Internationell konflikthantering - att förbereda sig
tillsammans (SOU 1999:29) och Att verka för fred - ett gemensamt
fredscentrum i Sverige (SOU 2000:74).
Verksamheten vid centret skall ha sin tyngdpunkt i utbildning och
samträning av olika personalkategorier som skall medverka i
internationella insatser, med utrymme även för utbildning inför
kriser och naturkatastrofer i Sverige.
Centret skall vara en samlingspunkt för olika typer av
specialutbildningar, internat och seminarier inom områdena för
katastrofhantering, fredsbyggande och konfliktförebyggande.
Centret bör vara samordnare av denna typ av utbildning. Experter
med olika kompetens bör anlitas i utbildningen, och erfarenheter
från dem som deltagit i internationella uppdrag bör tas till
vara. Samverkan med andra aktörer är en fundamental del i
verksamheten, och vid utformningen av förslaget skall hänsyn tas
till den verksamhet som redan finns etablerad inom området.
Utbildningen för militära internationella insatser skall även i
fortsättningen genomföras vid Försvarsmaktens centrum för
internationell utbildningsverksamhet (SWEDINT). Samverkan skall
kunna ske med ett eventuellt center för katastrof- och
fredsinsatser i Ådalen.
Verksamheten bör inledas i relativt begränsad skala och byggas
upp i anslutning till befintlig verksamhet i närområdet,
företrädesvis Räddningsskolans utbildning på Sandö, men även
anknytas till befintlig och planerad verksamhet i t.ex. Sollefteå
och Härnösand. Verksamheten kan efterhand utvidgas med såväl
nya beställare som nya aktiviteter. Centret bör sträva efter att
utbyta erfarenheter med liknande initiativ inom t.ex. EU.
Tidsramar
Utredaren skall senast den 15 november 2001 redovisa förslag till
organisation, arbetsformer, lokaler, verksamhetsmål samt
finansiering. Utredaren skall vidare senast samma tid redovisa en
verksamhetsplan och ett budgetunderlag för perioden den 1 juli
2002-31 december 2003. Det nya samverkanscentret skall kunna
verka från den 1 juli 2002.
(Utrikesdepartementet)