Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Finansiell rådgivning till konsumenter, Dir. 2001:41
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2001-05-10
Beslut vid regeringssammanträde den 10 maj 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att kartlägga och analysera
frågor om konsumentskyddet vid finansiell rådgivning.
Utredaren skall inledningsvis kartlägga rättsläget när det gäller
rådgivarens ansvar vid finansiell rådgivning till konsumenter.
Utredaren skall vidare kartlägga dels de egenåtgärder som vidtas
av de finansiella företagen för att uppnå en hög kvalitet på
rådgivningen, dels berörda myndigheters arbete på området.
Kartläggningen skall följas av en analys av frågan om vilka
åtgärder som kan vara lämpliga att vidta för att stärka
konsumentskyddet i samband med finansiellrådgivning.
Utredaren skall i det sammanhanget undersöka om det finns behov
av särskilda bestämmelser av näringsrättslig eller civilrättslig
natur. Om utredaren finner att ett sådant behov finns, skall
utredaren också lämna förslag till reglering.
Utredaren skall dessutom undersöka behovet av andra lämpliga
åtgärder som kan vidtas i syfte att stärka konsumenternas
ställning på området och får lämna förslag även till sådana
åtgärder.
Behovet av en utredning
Bankers och andra finansiella företags verksamhet har på olika
sätt förändrats. Företagen har i allt högre grad kommit att
arbeta med tjänster som i viss mån skiljer sig från den
traditionella in- och utlåningsverksamheten. Det som främst avses
är marknadsföring och försäljning av olika typer av finansiella
tjänster och produkter. Exempel på sådana tjänster är köp och
försäljning av sparprodukter, såsom värdepappersfonder, svenska
och utländska aktier, räntebärande instrument samt
pensionsförsäkringar. Sådana tjänster och produkter är numera
något som berör de flesta svenskar. Andelen vuxna svenskar som
äger finansiella instrument har på tjugo år ökat från cirka 20
procent till närmare 80 procent. Dessa tjänster riktade direkt
till konsumenter har också fått ökad betydelse för banker och
andra finansiella företags lönsamhet. Betydelsen av de
finansiella tjänsterna för de finansiella företagen har därtill
förändrat banktjänstemännens roll på så sätt att dessa i större
utsträckning kommit att agera som rådgivare och försäljare av
finansiella tjänster.
För konsumenterna har utvecklingen på det finansiella området
inneburit att de har fått ökad möjlighet att agera på de
finansiella marknaderna. Genom att konsumenterna i ökad
utsträckning tagit steget från traditionellt banksparande till
att placera sina sparmedel i t.ex. värdepappersfonder eller
aktier har också behovet av information och kunskap ökat. Som
alternativ till ett tryggt sätt att spara pengar med en relativt
säker avkastning erbjuds numera ett mycket stort antal
investeringsalternativ med varierande riskprofil. Genom Internet
har enskilda konsumenter fått tillträde till aktiemarknaden på
ett sätt som tidigare var förbehållet mäklare.
I olika sammanhang har det framförts åsikten att det förekommer
problem i samband med företagens rådgivning till konsumenter. Ett
exempel är att det kan ligga en intressekonflikt i det
förhållandet att de finansiella företagen, även inom ramen för
ett rådgivningsuppdrag, eftersträvar att sälja främst sina egna
produkter. Ett annat problem kan vara svårigheterna att klargöra
de olika roller som företagen har gentemot konsumenterna, dvs.
som säljare respektive rådgivare. Vidare har den åsikten
framförts att rådgivarna inte alltid besitter nödvändig kompetens
och erfarenhet för sin uppgift.
Även om utgångspunkten är att varje placering i värdepapper eller
aktier innebär en risk, är det viktigt att konsumenterna görs
uppmärksamma på denna risk. Olika placeringar medför olika grad
av risk och olika möjlighet till avkastning. Ändamålet med
sparandet, konsumentens totala ekonomiska situation och det
tidsperspektiv i vilket placeringen görs är faktorer som bör
påverka valet av sparform. Den enskilda konsumenten har normalt
små möjligheter att göra bedömningar om vilken typ av placering
som är mest lämplig. Mot denna bakgrund är konsumenterna i stort
behov av den rådgivning som bankerna och de andra finansiella
företagen erbjuder. Därmed aktualiseras också frågan om vilket
ansvar företagen har för de råd som de ger till konsumenterna och
vad som kan krävas av rådgivarna.
För vissa typer av rådgivare är ansvarsfrågan reglerad i särskild
lagstiftning.
Detta gäller t.ex. enligt lagen (1989:508) om försäkringsmäklare. I Sverige
saknas dock allmänna regler om ansvar för finansiell rådgivning. I stället
tillämpas regler om sysslomän (18 kap. handelsbalken) samt allmänna
skadeståndsrättsliga och avtalsrättliga principer.
Frågan om rådgivares ansvar har de senaste åren diskuterats i medierna och i
den
juridiska litteraturen. Ett flertal artiklar i ämnet har publicerats i
juridiska
tidskrifter och resonemang har förts utifrån såväl ekonomiska som juridiska
utgångspunkter.
Tidigare utredningsarbete
Konsumentpolitiska kommittén 2000 har i betänkandet Starka konsumenter i en
gränslös värld (SOU 2000:29) tagit upp frågan om rådgivaransvar. Kommittén
har
föreslagit att konsumentskyddet vid finansiell rådgivning skall förstärkas
genom
civilrättslig lagstiftning som är tvingande till konsumentens förmån. Enligt
kommittén borde viktiga inslag i en sådan lagstiftning vara en lättnad i
konsumentens bevisbörda, en skyldighet för rådgivare att dokumentera
uppdraget
och en skyldighet för rådgivare att med omsorg tillvarata konsumenternas
intressen. Kommittén har vidare uppmärksammat frågan om vilka krav som bör
kunna
ställas på rådgivare i fråga om praktisk och teoretisk utbildning. Kommittén
redovisade inte något författningsförslag. Betänkandet har remissbehandlats
(dnr
Ju2001/ 70/KO).
Internationella jämförelser
I Danmark har frågan om rådgivaransvar utretts relativt nyligen. Utredningens
slutsatser presenterades i betänkandet Rådgiveransvar (betänkande nr 1362,
november 1998). Utredningens majoritet konstaterade att det i Danmark, utöver
redan gällande principer om rådgivaransvar och ersättningsskyldighet, inte
finns
behov av ytterligare lagstiftning om rådgivning. Det danska
Justitsministeriet
har dock i oktober 2000 remitterat ett lagförslag som bygger på vad en
minoritet
i utredningen förordat och som innehåller bestämmelser om skadestånd i vissa
fall till konsumenter vid ekonomisk rådgivning. Något lagförslag har dock
ännu
inte lagts fram för Folketinget.
I Norge har man sedan den 1 juli 2000 en ny lag på det finansiella området,
lov
om finansavtaler og finansoppdrag (finansavtaleloven). I lagen finns bl.a.
bestämmelser av marknadsrättslig karaktär om rådgivares skyldigheter.
I Storbritannien har man under år 2000 infört ett system för rådgivaransvar.
Inom ramen för detta system ställs bl.a. krav på certifiering av rådgivare
samt
krav på dokumentation och arkivering. Systemet innefattar också bestämmelser
som
under vissa förhållanden kan innebära att ekonomisk kompensation kan komma
att
beslutas i samband med en utomrättslig procedur för tvistlösning.
Problemställningar och utgångspunkter för uppdraget
Ett väl fungerande konsumentskydd kan i allmänhet åstadkommas på olika sätt.
Lagstiftning på olika rättsområden, insatser från berörda myndigheter och
egenåtgärder från näringsidkarnas sida kan var för sig eller tillsammans
stärka
konsumenternas ställning.
En bedömning av om konsumentskyddet vid finansiell rådgivning bör stärkas -
och
på vilket sätt det i så fall bör ske - reser olika grundläggande
frågeställningar. Vad kan avses med rådgivning? Vad bör krävas för att
rådgivaransvar skall uppkomma? Vad bör menas med felaktig eller vårdslös
rådgivning? Vilka följder bör en sådan rådgivning få för rådgivaren?
Uppdraget
bör vidare ha som utgångspunkt den näringsrättsliga regleringen på området
och
de finansiella företagens möjligheter att vidta egenåtgärder.
Rådgivning eller försäljning?
Information till konsumenter från de finansiella företagen förmedlas inte
sällan
av en person som av företaget benämns rådgivare. Rådgivningen förekommer inom
olika verksamhetstyper, exempelvis i samband med kreditgivning och vid köp
eller
försäljning av värdepapper. Informationen avser dock nästan undantagslöst
företagets egna produkter. Är konsumenten vid ordinära kontakter med de
finansiella företagen föremål för rådgivning eller försäljning? Den roll som
rådgivaren har i förhållande till konsumenten kan framstå som oklar, vilket
kan
medföra att konsumenten missbedömer rådgivarens uppdrag och avsikter. Det kan
ligga en intressekonflikt i det faktum att de finansiella företagen, även
inom
ramen för ett rådgivningsuppdrag, vanligen endast har intresse av att sälja
egna
produkter och tjänster. Detta till skillnad från en fristående mäklare som
kan
förväntas ge en bredare bild av utbudet på marknaden.
En särskild fråga är om sådan interaktiv information som finns tillgänglig på
Internet kan anses utgöra rådgivning eller om sådan information från
finansiella
företag enbart skall bedömas på samma sätt som marknadsföring generellt. Det
är
därvid viktigt att konsumenterna från början har klart för sig vilka
förutsättningar och begränsningar i företagens ansvar som gäller.
Rådgivningsuppdraget
Avgörande för konsumentens rättsliga ställning gentemot de finansiella
företagen
är vilket rättsförhållande som kan anses råda dem emellan.
Mot den bakgrunden uppstår frågan om vilka yttre förutsättningar som bör vara
uppfyllda för att ett rådgivaransvar skall anses föreligga. Intressant är i
sammanhanget rättsfallet NJA 1992 s. 243. Innebörden av Högsta domstolens
avgörande, som berör ansvaret för en revisor, torde vara att ett
rådgivaransvar
visserligen förutsätter ett uppdragsförhållande, men att ett sådant kan komma
till stånd tämligen formlöst.
Vad är felaktig eller vårdslös rådgivning?
För att kunna bedöma det ansvar en rådgivare har för de råd som lämnas måste
man
fastställa vad ett rådgivningsuppdrag skall anses gå ut på och därmed vad som
kan föranleda att rådgivning skall bedömas som vårdslös eller felaktig.
Vid bedömning av rådgivningsuppdragets innebörd och rådgivarens skyldigheter
kan
en jämförelse med förhållandena i Storbritannien tjäna som exempel. Där är
rådgivaren skyldig att noga kartlägga kundens profil och behov. Rådgivningen
dokumenteras och undertecknas av rådgivaren och kunden. Rådgivaren ansvarar
för
att de investeringsmodeller och produktslag som kunden rekommenderas
verkligen
är lämpliga för kundens behov. Det är alltså inte rådgivarens ansvar att de
rekommenderade produkterna ger god avkastning. I stället beaktas sådant som
om
rådet att investera i en viss typ av aktier varit lämpligt eller om rådet
borde
ha utformats på annat sätt, t.ex. att sprida riskerna eller att välja en
lågriskfond.
Följder av en felaktig eller vårdslös rådgivning
För det fall konsumenten kan anses ha blivit utsatt för vårdslös eller
felaktig
rådgivning, aktualiseras frågan om vilken påföljd detta bör föranleda.
Frågan om
vilka sanktioner som bör kunna tillgripas mot den som lämnar felaktig eller
vårdslös finansiell rådgivning är naturligtvis beroende av vilken typ av
rättslig reglering som kan anses vara mest ändamålsenlig.
En marknadsrättslig reglering har till syfte att skydda konsumentkollektivet.
Det finansiella företag som generellt eller i ett särskilt fall lämnar en
undermålig rådgivning till konsumenterna kan genom en sådan reglering
förhindras
att fortsättningsvis lämna den typen av råd, t.ex. genom att förbud vid vite
införs. En författningsreglering kan även innehålla krav på information.
Om valet skulle falla på en civilrättslig reglering torde en
skadeståndssanktion
ligga närmast till hands. Dock finns det risk att en sådan lösning i
förhållande
till en marknadsrättslig reglering kan bli avsevärt mer komplicerad och
mindre
ändamålsenlig för den enskilde konsumenten. En skadeståndspåföljd förutsätter
naturligtvis att det kan konstateras att rådgivningen faktiskt lett till en
ekonomisk skada för konsumenten och att skadan är en adekvat följd av
rådgivningen. Man måste då också överväga vilket läge konsumenten bör
försättas
i genom skadeståndet, dvs. antingen det läge konsumenten skulle ha befunnit
sig
i om rådgivningen inte alls ägt rum eller det som skulle motsvaras av att
konsumenten hade följt ett godtagbart råd (det s.k. negativa respektive
positiva
kontraktsintresset). För att bestämma skadeståndet är det också viktigt att
kunna bestämma tidpunkten för skadan och om konsumenten på något sätt kunnat
begränsa sin skada. Därtill kan frågor kring bevisning och bevisbördans
placering ha stor betydelse för konsumenternas möjlighet att nå framgång med
sina krav.
Rörelseregler för finansiella företag
I sammanhanget måste även rörelsereglerna för de finansiella företagen
beaktas,
t.ex. bestämmelserna i bankrörelselagen (1987:617) och lagen om
värdepappersrörelse (1991:980). Denna lagstiftning anger ramarna för
företagens
verksamhet och reglerar den statliga tillsynen över den verksamhet som
bedrivs.
Genom sådan lagstiftning ställer lagstiftaren krav på de finansiella
instituten
i olika avseenden, bl.a. regleras vad banker och vissa andra finansiella
institut skall beakta i samband med kreditgivning till enskilda konsumenter.
Sådan lagstiftning kompletteras inte sällan med allmänna råd från
tillsynsmyndigheten. Särskilda ersättningsregler till förmån för enskilda
konsumenter, för det fall instituten inte följer bestämmelserna, saknas
emellertid.
Den nämnda typen av reglering skulle med avseende på rådgivning kunna
innehålla
bestämmelser om exempelvis informationsplikt i olika avseenden och om krav på
rådgivarnas kompetens och utbildning. Som jämförelse kan nämnas den
bestämmelse
om information som nyligen införts i 1 kap. 1 a § försäkringsrörelselagen
(1982:713).
Det bör i sammanhanget nämnas att Banklagskommitténs betänkande Reglering och
tillsyn av banker och kreditmarknadsföretag (SOU 1998:160) för närvarande
bereds
i Regeringskansliet. Förslagen i betänkandet innebär genomgripande
förändringar
i regelverket för banker och kreditmarknadsföretag.
Egenåtgärder
När det gäller kvalitén på den rådgivning som lämnas är de åtgärder av
självreglerande karaktär som, i syfte att komma till rätta med problem för
konsumenterna, kan vidtas av de finansiella företagen av betydelse.
Gemensamma
branschöverenskommelser och etiska riktlinjer av konsumentskyddande karaktär
-
ofta framtagna i samarbete med berörda myndigheter - har på t.ex.
marknadsföringsområdet visat sig vara effektiva redskap. Inom ramen för en
marknadsrättslig reglering används dessutom sådana riktlinjer inte sällan som
tolkningsunderlag för vad som kan anses utgöra god sed inom ett visst område.
Det bör i sammanhanget framhållas att de organ inom vilka man antar sådana
branschöverenskommelser inte bör vara sammansatta på ett sådant sätt att
samarbete om priser eller andra villkor möjliggörs - ett sådant samarbete
skulle
kunna leda till minskad konkurrens.
Det bör nämnas att det i Svenska Fondhandlareföreningens regi pågår ett
arbete i
syfte att höja grundkompetensen hos anställda i banker och värdepappersbolag.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda frågor kring konsumentskyddet
vid
finansiell rådgivning.
Kartläggning
Utredaren skall kartlägga rättsläget på området i belysning av lagstiftning,
praxis och doktrin.
Utredaren skall vidare kartlägga berörda myndigheters arbete när det gäller
exempelvis tillsyn, normgivning och information.
För att få en fullständig bild av det konsumentskydd som finns på området,
skall
utredaren också kartlägga de egenåtgärder som görs av de finansiella
företagen,
med eller utan stöd från berörda myndigheter.
Behovsanalys
Utredaren skall därefter göra en analys av vilka problem konsumenterna kan
ställas inför med anledning av finansiell rådgivning. I det sammanhanget
skall
utredaren undersöka i vilken omfattning konsumenterna framställer klagomål
med
anledning av finansiell rådgivning till exempelvis de lokala
konsumentvägledarna, Allmänna reklamationsnämnden eller Konsumenternas
Bankbyrå
och Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Utredaren skall vidare göra sig en bild av kvalitén på den rådgivning som ges
till konsumenterna.
Internationella jämförelser
Utredaren skall studera konsumentskyddet på området i andra länder. Av
särskilt
intresse torde den nya lagstiftningen i Storbritannien vara.
Även i de nordiska länderna har frågan varit föremål för översyn under de
senaste åren och utredaren bör ta del av de överväganden som gjorts och
studera
de lösningar som valts i dessa länder.
Ett förstärkt konsumentskydd
Mot bakgrund av kartläggningen skall utredaren analysera vilka åtgärder som
kan
vara lämpliga att vidta för att stärka konsumentskyddet vid finansiell
rådgivning.
För det fall utredaren finner att det finns behov av särskilda bestämmelser
av
näringsrättslig eller civilrättslig natur, skall utredaren lämna förslag till
sådan reglering.
Utredaren skall också undersöka behovet av andra lämpliga åtgärder för att
stärka konsumenternas ställning på området, såsom åtgärder i form av
utbildning,
information och bättre möjligheter att framföra klagomål. Utredaren får lämna
förslag även till sådana åtgärder.
Redovisning av uppdraget, m.m.
Utredaren skall särskilt redovisa konsekvenserna för små företags villkor i
enlighet med 15 § kommittéförordningen (1998:1474). Utredaren skall i detta
arbete samråda med Näringslivets Nämnd för Regelgranskning.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 juni 2002.
(Justitiedepartementet)