Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kommuners och landstings beslutsfattande vid extraordinära fredstida händelser i samhället, Dir. 2001:40
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2001-05-10
Beslut vid regeringssammanträde den 10 maj 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att göra en översyn och lämna
förslag till de lagändringar som behövs för kommunernas och
landstingens organisation och beslutsfattande vid extraordinära
händelser i samhället i fred. Frågan när en sådan reglering får
tillämpas och hur detta avgörs i varje situation skall också utredas.
I uppdraget ingår också att överväga om det med hänsyn till kommunernas
och landstingens behov finns anledning att förtydliga de regler som styr
deras planering inför extraordinära fredstida händelser och, om så är
fallet, lämna förslag till författningsändringar.
Utredaren skall också se över om det föreligger behov av att utöka
kommuners och landstings möjligheter att vid extraordinära händelser ge
visst ekonomiskt stöd till enskilda. Vid behov skall utredaren lämna
förslag på lagtekniska lösningar.
Bakgrund
Svåra fredstida påfrestningar på och extraordinära fredstida händelser
i samhället
Under senare år har beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i
fred behandlats vid ett flertal tillfällen. Frågan har bl.a. behandlats
i regeringens propositioner Totalförsvar i förnyelse (prop. 1996/97:4)
och Beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred (prop.
1996/97:11).
Vid riksdagens behandling av propositionen Beredskapen mot svåra
påfrestningar på samhället i fred uttalade försvarsutskottet i sitt
betänkande (bet. 1996/97:FöU5) att uppgifterna för en krishantering
måste kunna delegeras i den s.k. ledningskedjan - regering, länsstyrelse
och kommun. Vidare anfördes att det måste finnas en tydlig grund för
regeringens, länsstyrelsernas och kommunernas skyldigheter och
befogenheter vid hanteringen av en svår påfrestning. En tillräcklig
förmåga måste sålunda säkerställas så att risken för och konsekvenserna
av en svår påfrestning på samhället minskar. Enligt utskottets mening
måste myndigheterna kunna vidta förberedelser för att kunna hantera en
svår påfrestning.
I augusti 1997 beslutade regeringen att tillsätta en arbetsgrupp inom
Regeringskansliet för att utreda bl.a. frågor om skyldigheter och
befogenheter vid svåra påfrestningar på samhället i fred. Arbetsgruppens
resultat redovisades i departementspromemorian Skyldigheter och
befogenheter vid svåra påfrestningar på samhället i fred (Ds 1998:32).
Enligt arbetsgruppen utgör en enskild händelse i sig inte en svår
påfrestning, exempelvis en olycka eller ett sabotage, utan ett tillstånd
som kan uppstå när en eller flera händelser utvecklar sig eller
eskalerar till att omfatta flera delar av samhället. Det kan då krävas
att flera olika myndigheter och organ samordnar sina insatser för att
kunna hantera situationen och därmed begränsa konsekvenserna. Svåra
fredstida påfrestningar kan enligt arbetsgruppen sägas utgöra olika slag
av extrema situationer med låg sannolikhet som skiljer sig åt i sak. I
departementspromemorian lämnades vissa förslag om kommunernas skyldighet
att dels medverka vid händelser som kan innebära en svår påfrestning på
samhället i fred, dels hålla en beredskap för detta. Regeringen hade i
skrivelsen Beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred
(skr. 1998/99:33) i allt väsentligt inte något att invända mot vad som
redovisats i rapporten.
Mot bakgrund av arbetsgruppens rapport beslutade regeringen i mars 1999
om departementala genomgångar av behov av åtgärder och
författningsreglering i fråga om svåra påfrestningar på samhället i
fred.
Svåra påfrestningar kan således betecknas som olika slag av
extrema situationer med låg sannolikhet som skiljer sig åt i sak. Det
finns dock många andra typer av svåra händelser av inte lika extrem art
som kan drabba en kommun, men där behovet av särskild krisledning,
samverkan och samordning är lika stor som vid en svår påfrestning.
Sådana extraordinära händelser kan beröra en region, några kommuner
eller bara en kommun. Kännetecknande för sådana händelser är att
kommunen ställs inför en svår akut ledningsuppgift, vars syfte är att
så långt möjligt minska konsekvenserna av det inträffade för kommunens
invånare. Om en sådan händelse inträffar är det viktigt att kommunen har
planerat hur verksamheten skall bedrivas samt har en beredskap att
hantera långdragna krisförlopp. Svenska Kommunförbundet har i en
skrivelse till regeringen begärt att regeringen vidtar de lagändringar
som behövs för att kommunernas kompetens och befogenhet vid sådana
extraordinära händelser samt vid svåra påfrestningar på samhället skall
klarläggas (dnr Ju 1999/2929).
Gällande bestämmelser
I 3 kap. kommunallagen (1991:900, KL) regleras kommunernas och
landstingens organisation och verksamhetsformer. Kapitlet innehåller
bestämmelser som beskriver kommunernas och landstingens organisation
och uppgiftsfördelningen mellan olika organ. Kommunens och landstingets
organisation, beslutsfattande och agerande bestäms av kommunen
respektive landstinget inom ramen för kommunallagens bestämmelser. Det
kommunalrättsliga systemet bygger på att varje nämnd har ett eget
ansvarsområde och beslutar i frågor som rör förvaltningen och i frågor
som nämnden enligt lag eller annan författning skall handha samt i
ärenden som fullmäktige delegerat (3:13 KL). Närmare föreskrifter om
varje nämnds verksamhet och arbetsformer skall framgå av ett reglemente
som fullmäktige utfärdar (6:32 KL). Kommunstyrelsen har vissa uppgifter
enligt kommunallagen som innebär att den får en speciell ställning i
förhållande till övriga nämnder. Fullmäktige skall besluta i ärenden av
principiell beskaffenhet eller annars av större vikt (3:9 KL).
Fullmäktige får uppdra åt en nämnd att i fullmäktiges ställe besluta i
ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Fullmäktige får dock
inte avhända sig sin exklusiva beslutanderätt enligt 9 § och inte heller
sådana beslut som enligt författning skall avgöras av fullmäktige
(3:10 KL).
En nämnd har vissa möjligheter att delegera sina ärenden. Bestämmelser
om delegering av ärenden inom en nämnd finns i 6 kap. 33 och 34 §§ KL.
Av dessa bestämmelser framgår att en nämnd får uppdra åt ett utskott,
åt en ledamot eller en ersättare eller åt en anställd hos kommunen att
besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av
ärenden. Vidare kan en nämnd uppdra åt ordföranden eller åt en ledamot
att besluta på nämndens vägnar i brådskande ärenden (6:36 KL). En
förutsättning för att delegering skall få ske är att den är ordnad i
förhand, dvs. beslutad av nämnden innan situationen uppkommer.
Kommunallagens förfaranderegler om delegering, beslut, protokollföring,
anmälan av beslut m.m. gäller således fullt ut.
Kommunernas och landstingens organisation och beredskap vid
extraordinära fredstida händelser
Kommunallagen innehåller inga särbestämmelser för hantering av
extraordinära fredstida händelser som ger en kommun eller ett landsting
möjlighet att bortse från kommunallagens regler. Det finns inte heller
någon särskild lag som behandlar kommunernas och landstingens agerande
vid sådana händelser. Utgångspunkten är således att den vanliga
nämndorganisationen och beslutsordningen skall gälla.
Vid höjd beredskap finns bestämmelser rörande kommunernas och
landstingens ledning och organisation i bl.a. lagen (1994:1720) om
civilt försvar och i räddningstjänstlagen (1986:1102). I lagen (1988:97)
om förfarandet hos kommunerna, förvaltningsmyndigheterna och domstolarna
under krig eller krigsfara m.m. ges kommuner vissa möjligheter att fatta
beslut utan iakttagande av alla formföreskrifter som gäller under
normala förhållanden. Styrelsen har då en central roll och har
befogenhet att genom ställföreträdarskap fatta beslut i frågor som
normalt ankommer på fullmäktige.
Vid en extraordinär fredstida händelse kan den normala organisationen
för beslut och verkställighet behöva anpassas så att ledningen kan svara
upp mot kraven på snabbt agerande och samordning av kommunens eller
landstingets åtgärder. Som exempel på sådana händelser, som inträffat
under de senaste åren, kan nämnas utrymningen av tätorterna Kävlinge och
Furulund i Kävlinge kommun i samband med ett befarat ammoniakutsläpp
våren 1996, giftutsläppet från tunnelbygget i Hallandsåsen i Båstad
kommun hösten 1997, snöovädret i Gävle kommun i slutet av år 1998,
olyckan i Borlänge kommun våren 2000 då ett tåg med sex vagnar,
fullastade med gasol, spårade ur, översvämningarna som drabbade norra
Svealand samt södra och mellersta Norrland sommaren 2000 och elavbrottet
i nordvästra Stockholm vintern 2001.
Ställs en kommun eller ett landsting inför en extraordinär fredstida
händelse är det viktigt att kommunens och landstingets ledning har
möjlighet att skyndsamt besluta om de åtgärder som situationen kräver.
För att inte åtgärder av akut karaktär skall försenas bör kommunen eller
landstinget ha lagliga möjligheter att fatta nödvändiga beslut utan
iakttagande av de formföreskrifter som gäller under normala förhållanden
för att så långt som möjligt minska konsekvenserna av det inträffade för
kommunens eller landstingets invånare. En särskild reglering av
kommunalt beslutsfattande vid extraordinära händelser får karaktär av
undantagsregler. En avgörande fråga är när dessa undantagsregler får
tillämpas och hur beslut om detta skall fattas vid varje tillfälle.
Ekonomiskt stöd vid extraordinära händelser
Frågan om kommuners och landstings lagliga möjligheter att ge ekonomiskt
stöd till enskilda vid extraordinära händelser har aktualiserats vid
några tillfällen under de senaste åren. Som exempel kan nämnas
diskoteksbranden på Hisingen i Göteborgs kommun i oktober 1998, där
kommunen utbetalade ett generellt och inte inkomstprövat bidrag till de
familjer som drabbades av dödsfall vid brandkatastrofen.
Bestämmelserna i 2 kap. kommunallagen om kommunernas och landstingens
allmänna befogenheter innebär att det råder ett principiellt förbud mot
att ge understöd åt enskilda. Undantag från förbudet att ge understöd åt
enskilda finns i viss speciallagstiftning, t.ex. socialtjänstlagen
(1980:620). Överhuvudtaget anses det falla utanför kommuners och
landstings befogenheter att lämna vederlagsfria prestationer till
enskilda personer, om inte kommunen eller landstinget enligt
offentligrättslig eller civilrättslig lag är skyldig att göra en sådan
prestation eller på någon särskild kommunalrättslig grund har rätt till
det.
Undantagsvis kan det alltså uppkomma situationer där kommuner och
landsting vill lämna ekonomiskt stöd av mindre omfattning till enskilda
som drabbats av en extraordinär händelse trots att varken kommunallagen
eller annan lagstiftning medger det. Det kan vara stöd som normalt inte
täcks av civilrättsliga försäkringar men också annat stöd liknande det
som Göteborgs kommun utgav till drabbade familjer vid diskoteksbranden.
Utredarens uppdrag
En särskild utredare skall tillkallas för att göra en översyn och lämna
förslag till de lagändringar som behövs för kommunernas och landstingens
organisation och beslutsfattande vid extraordinära fredstida händelser.
Frågan när en sådan reglering får tillämpas och hur detta avgörs i varje
situation skall också utredas.
I uppdraget ingår också att överväga om det med hänsyn till kommunernas
och landstingens behov finns anledning att förtydliga de regler som styr
deras planering inför extraordinära fredstida händelser och, om så är
fallet, lämna förslag till författningsändringar.
Utredaren skall också se över om det föreligger behov av att kommuner
och landsting ges möjligheter att vid extraordinära händelser lämna
enskilda ekonomiskt stöd av mindre omfattning inom områden som normalt
inte täcks av civilrättsliga försäkringar. Vid behov skall utredaren
lämna förslag på lagtekniska lösningar.
Utredaren skall inhämta erfarenheter från kommuner, landsting och
länsstyrelser som drabbats av extraordinära händelser under åren
1996 - 2001. I vissa fall finns rapporter att tillgå. Utredaren bör ta
del av dessa och om det anses lämpligt, göra en samlad redovisning av
de erfarenheter som gjorts.
Utredaren skall samråda med Sårbarhets- och säkerhetsutredningen
(dir. 1999:63) samt med Utredningen om översyn av räddningstjänstlagen
(dir. 1999:94).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 30 november 2001.
(Justitiedepartementet)