Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utökade rättsliga förutsättningar för kommunalt sambarbete över riksgränsen, Dir. 2001:39
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2001-05-10
Beslut vid regeringssammanträde den 10 maj 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall undersöka de rättsliga förutsättningarna för
att svenska kommuner skall kunna samarbeta med finska och andra
utländska kommuner igemensamma offentligrättsliga samarbetsorgan.
Utredaren skall lämna förslag till de författningsändringar och andra
åtgärder som kan behövas. En utgångspunkt för uppdraget skall vara att
det förslag som presenteras inte skall innefatta ändringar i
regeringsformen.
Bakgrund
Svenska kommuners allmänna befogenhet att samarbeta med utländska
kommuner Svenska kommuner - liksom kommuner i övriga nordiska länder -
är särskilda rättssubjekt som i sina mellanhavanden med andra
rättssubjekt handlar för egen räkning.
Ett avtal som en kommun träffar i eget namn med exempelvis en utländsk
kommun är inte någon internationell överenskommelse i regeringsformens
mening. Den svenska rättsordningen tillerkänner inte ett sådant avtal
några folkrättsliga effekter.
En svensk kommun har inte enligt regeringsformen eller annan svensk lag
någon befogenhet att träffa avtal för svenska statens räkning. Svenska
staten blir inte heller på annan grund bunden av de avtal som svenska
kommuner såsom särskilda rättssubjekt kan komma att träffa.
Regeringsformen lägger dock inte några hinder i vägen för en svensk
kommuns samarbete med t.ex. en annan nordisk kommun. Samarbetet med en
utländsk kommun får emellertid inte utan särskilt författningsstöd
innebära att den svenska kommunen avsäger sig sin beslutanderätt i
något hänseende till en utländsk kommun eller att den överlåter
myndighetsutövning i Sverige till utländsk kommun. Sådana
kompetensavsägelser får inte heller ske i svenska kommuners samarbete
med varandra (prop. 1977/78:44 s. 4).
Frågan om en svensk kommuns allmänna befogenhet att samarbeta med en
utländsk kommun är således i första hand en fråga om vad som
innefattas i kommunernas allmänna kompetens enligt kommunallagen
(1991:900). I 2 kap. 1 § i denna lag anges att kommuner och landsting
själva får ha hand om sådana angelägenheter av allmänt intresse som har
anknytning till kommunens eller landstingets område eller deras
medlemmar och som inte skall handhas enbart av staten, en annan kommun,
ett annat landsting eller någon annan.
Riksdagen kan genom speciallagstiftning utvidga kommunernas och
landstingens kompetens. Exempel på sådana kompetensutvidgande lagar med
internationell inriktning är lagen (1986:753) om kommunal tjänsteexport
och lagen (1994:693) om rätt för kommuner och landsting att lämna
internationell katastrofhjälp och annat bistånd.
Överenskommelsen mellan Danmark, Finland, Norge och Sverige om
kommunalt samarbete över nordiska riksgränser (SÖ 1978:1)
Den 26 maj 1977 ingick Danmark, Finland, Norge och Sverige en
överenskommelse om kommunalt samarbete över riksgränser.
Överenskommelsen var huvudsakligen en bekräftelse på att nordiska
kommuner får ingå samarbetsavtal över riksgränserna och avsikten var
inte att vidga kommunernas kompetens enligt nationell lag.
Överenskommelsen ratificerades av Sverige den 9 mars 1978 och påkallade
inte lagstiftning i något av de berörda länderna (se prop.
1977/78:44).
Enligt överenskommelsen erkänner fördragsslutande stat en rätt för
kommuner i det egna landet att samarbeta med kommuner i annat
fördragsslutande land om vården av sina angelägenheter, i den mån
hinder för sådant samarbete inte finns enligt det egna landets lagar
och övriga bestämmelser om kommunernas befogenhet, organisation och
verksamhet. Vidare klargörs att erkännandet inte innebär något
medgivande av att en kommun skall ha befogenhet att överföra
myndighetsutövning till en kommun i ett annat nordiskt land.
Europeisk ramkonvention om samarbete över riksgränser mellan lokala
och regionala samhällsorgan (SÖ 1981:23)
Sverige undertecknade den 21 maj 1980 Europarådets ramkonvention om
samarbete över riksgränser mellan lokala och regionala samhällsorgan.
För Sveriges del har konventionens tillämpningsområde begränsats till
att avse kommuner, landsting och kommunalförbund.
I huvuddrag innebär konventionen att de avtalsslutande parterna
förbinder sig att underlätta och främja samarbete över riksgränserna
mellan lokala och regionala samhällsorgan, dvs. kommuner, myndigheter
och andra organ som utövar lokal och regional verksamhet. Vederbörlig
hänsyn skall tas till varje parts särskilda konstitutionella
bestämmelser. Med samarbete över riksgränserna avses alla gemensamma
åtgärder som syftar till att stärka och främja grannrelationerna mellan
lokala och regionala samhällsorgan inom två eller flera avtalsslutande
parters jurisdiktion, samt träffandet av de avtal och överenskommelser
som är nödvändiga i detta syfte. En avtalsslutande part kan ange vissa
frågor som parten vill utesluta från konventionens tillämpningsområde.
I en bilaga till konventionen finns olika modeller för hur de
överenskommelser och avtal som träffas kan utformas. Till konventionen
finns två tilläggsprotokoll.
Kommunalt samarbete över den svensk-finska riksgränsen
I Norrbottens län pågår ett omfattande samarbete mellan de finska och
svenska kommunerna på vardera sidan riksgränsen. Detta samarbete har
bl.a. tagit sig uttryck i skapandet av samarbets- och intresseorganet
Tornedalsrådet, i vilket de svenska kommunerna Haparanda, Övertorneå,
Pajala och Kiruna samt de finska kommunerna Torneå, Övertorneå, Pello,
Kolari, Muonio och Enontekiö ingår. Dessutom ingår den norska kommunen
Storfjord. Tornedalsrådet har som uppgift att verka för Tornedalens
gemensamma intressen och öka samarbetet inom bl.a. näringslivet.
Det mest framträdande exemplet i sammanhanget är det omfattande
samarbete inom en rad olika områden som sker mellan Haparanda kommun
och Torneå stad. De båda kommunerna har som målsättning att
effektivisera, utvidga och utveckla detta samarbete och de har därför
bildat det informella samarbetsorganet Provincia Bothniensis. Andra
exempel på gränsnära samarbete i länet är att Kiruna kommun har ingått
överenskommelser med Enontekiö kommun om samarbete inom
räddningstjänsten och att Pajala kommun samarbetar med finska kommuner
i frågor som rör bl.a. räddningstjänst, skola och näringslivsutveckling.
Vårdcentralerna i Övertorneå och finska Övertorneå samarbetar om
helgjourer.
Andra exempel på samarbete över riksgränsen
I Öresundsregionen har den fasta förbindelsen över Öresund inneburit
ett ökat gränssamarbete mellan de danska och svenska kommunerna på
vardera sidan av sundet. Ett samarbete mellan den svenska och den
danska regeringen pågår för att undanröja hinder och problem, både på
statlig och kommunal nivå, för att öka rörligheten och integrationen
över sundet. Regeringarna arbetar med att följa upp rapporten
"Öresund - en region blir till", som presenterades i maj 1999.
Rapporten kartlägger gränshinder men syftar främst till att identifiera
konkreta åtgärder för att underlätta integrationsprocessen.
Danska amter och svenska kommuner samarbetar för att synliggöra
regionen nationellt och internationellt och därigenom skapa en grundval
för ökad tillväxt. För detta syfte har samarbetsorganet
"Öresundskomiteen" tillskapats.
Vad gäller samarbetet mellan svenska och norska kommuner kan särskilt
nämnas det s.k. ARKO-samarbetet i Arvika-Kongsvingerområdet, som är en
väletablerad del av det svensk-norska gränssamarbetet. Samarbetet
innefattar främst gränsöverskridande projekt beträffande turism och
näringsliv.
I likhet med i Öresundsregionen bedriver regeringen ett konkret
integrationsfrämjande arbete tillsammans med den norska respektive den
finska regeringen. Syftet är att underlätta rörligheten över gränserna
för enskilda och företag genom att bl.a. avlägsna olika gränshinder.
I Tornedalen samarbetar Sverige och Finland även i enlighet med den
finsk-svenska gränsälvsöverenskommelsen. Denna överenskommelse mellan
staterna reglerar frågor om byggande i och skydd mot förorening av
gränsvattendragen samt fiske. Enligt lagen (1971:850) med anledning av
gränsälvsöverenskommelsen den 16 september 1971 mellan Sverige och
Finland gäller denna överenskommelse som svensk lag. Samarbetsorganet,
Gränsälvskommissionen, utses av regeringen i respektive stat.
Gränsälvsöverenskommelsen är för närvarande föremål för revidering.
Behovet av en utredning
Former för kommunalt samarbete över riksgränsen
I praktiskt taget alla de gränsregioner i Norden där det finns
gränsregionalt samarbete sker samarbetet i fasta former, huvudsakligen
i kommittéer. Samarbete kan också ske i stiftelser, ekonomiska
föreningar eller aktiebolag.
Svenska kommuner och landsting får enligt 3 kap. 20 § kommunallagen
bilda kommunalförbund och lämna över vården av kommunala angelägenheter
till sådana förbund. Ett kommunalförbund är en gemensam
offentligrättslig juridisk person, som har egen rättskapacitet och som
är fristående i förhållande till sina medlemskommuner. Det är dock inte
rättsligt möjligt för svenska kommuner och landsting att bilda
kommunalförbund eller andra former av offentligrättsliga samarbetsorgan
tillsammans med utländska kommuner. Ett fördjupat samarbete i någon form
av offentligrättsligt organ förutsätter således att en ny rättslig
figur tillskapas. Detta innebär att ett stort antal juridiska
frågeställningar uppkommer.
Fördjupade samarbetsmöjligheter behövs
Dåvarande Civildepartementet inrättade år 1991 Arbetsgruppen om
samarbete över riksgränser. Arbetsgruppen redovisade i
departementspromemorian Gränssamarbete i utveckling (Ds 1994:67) en
kartläggning av bl.a. svenska kommuners och landstings pågående och
planerade samarbete över riksgränserna. Arbetsgruppen redogjorde också
för olika hinder för samarbetet och presenterade förslag till åtgärder
som kunde underlätta detta.
Justitiedepartementet samarbetar sedan några år tillbaka med det finska
inrikesministeriet i syfte att undersöka på vilket sätt det kommunala
samarbetet över den svensk-finska riksgränsen i området kring
Bottenviken kan fördjupas. Arbetet har hittills resulterat i en
preliminär analys av förutsättningarna enligt svensk lagstiftning för
att kunna bilda gemensamma kommunalförbund eller andra former av
offentligrättsliga samarbetsorgan. Resultatet av detta arbete har
redovisats i februari 2000 i en promemoria som remitterats i begränsad
omfattning, bl.a. till de berörda svenska kommunerna, Svenska
Kommunförbundet och det finska inrikesministeriet.
Under det pågående arbetet har företrädare för bl.a. Haparanda kommun
framhållit att de svenska och finska kommunerna på båda sidor om
riksgränsen har vett stort behov av att det gränsnära samarbetet
fördjupas och att rättsliga förutsättningar behöver skapas för ett
sådant samarbete. Ett skäl som har anförts är att det är nödvändigt att
utveckla samarbetet, bl.a. för att kunna bibehålla och förbättra
servicenivån i kommunerna.
Utgångspunkten för samarbetet mellan Justitiedepartementet och det
finska inrikesministeriet har varit att det skall vara möjligt för
svenska och finska kommuner att fatta beslut i ett gemensamt organ. I
dag måste de samarbetande kommunerna i vissa fall fatta likalydande
beslut i respektive fullmäktige, vilket kommunerna upplever som
opraktiskt och svårhanterligt. Haparanda kommun har också pekat på att
det nuvarande samarbetsorganet Provincia Bothniensis inte kan ansöka om
medel till EU-projekt eftersom samarbetsorganet inte har någon formell
juridisk status. I stället måste antingen Haparanda kommun eller Torneå
stad anges som sökande.
De berörda kommunerna har i skrivelser och yttranden angett olika
verksamhetsområden som särskilt angelägna för ett samarbetsorgan att
kunna handha. Haparanda kommun har i detta sammanhang bl.a. pekat på
frågor som rör gymnasieskolan, fritidsanläggningar och
samhällsplanering.
Mot denna bakgrund är det för regeringen tydligt att de rättsliga
förutsättningarna för ett kommunalt samarbete över riksgränsen bör
utredas.
Uppdraget
En särskild utredare skall undersöka de rättsliga förutsättningarna för
att svenska och finska kommuner skall kunna samarbeta i gemensamma
offentligrättsliga samarbetsorgan. Olika samverkansformer skall
övervägas men den form som föreslås bör så långt det är möjligt
motsvara kommunalförbund enligt kommunallagen (1991:900).
Samverkansformen bör få en sådan utformning att den på sikt kan
användas även när svenska kommuner samarbetar med andra utländska
kommuner.
Utredaren skall överväga vilka befogenheter ett gemensamt
samarbetsorgan bör ha, samt om samarbetet bör omfatta alla kommunala
verksamhetsområden eller avgränsas till några särskilt angivna områden.
En fråga i detta sammanhang är om ett sådant organ bör ges möjlighet
att ägna sig åt förvaltningsuppgifter som innefattar myndighetsutövning.
Andra frågor som skall utredas är hur beslut skall fattas i ett
samarbetsorgan, hur den medborgerliga insynen i ett samarbetsorgans
erksamhet skall regleras, vilken lagstiftning som skall tillämpas på
verksamheten i ett samarbetsorgan, hur tillsyn över ett samarbetsorgans
verksamhet skall utövas och vad som skall gälla vid överklagande av ett
sådant organs beslut, samt hur verksamheten i ett samarbetsorgan skall
finansieras. Även de kommunalekonomiska för- och nackdelarna med den
samverkansform som föreslås skall utredas.
Utredaren skall beakta de mellanstatliga överenskommelser som finns på
området och följa arbetet med revideringen av gränsälvsöverenskommelsen.
Det är i dag konstitutionellt möjligt att genom en mellanstatlig
överenskommelse bilda ett gemensamt organ, till vilket
förvaltningsuppgifter under vissa förutsättningar kan överlåtas enligt
10 kap. 5 § fjärde stycket regeringsformen. En utgångspunkt för
uppdraget skall vara att de förslag som presenteras inte skall
innefatta ändringar i regeringsformen. Utredaren skall därför överväga
om gemensamma offentligrättsliga samarbetsorgan på kommunal nivå bör
inrättas genom en mellanstatlig överenskommelse, eller genom något
annat förfarande som inte kräver ändringar i regeringsformen. Om
utredaren förordar en mellanstatlig överenskommelse skall ett förslag
till en sådan utarbetas.
Om utredaren skulle komma fram till att en reform inte går att
genomföra utan ändringar i regeringsformen skall utredaren snarast
redovisa detta till regeringen. Ytterligare överväganden rörande
uppdraget kan i så fall behöva göras.
Utredaren skall lämna förslag till de övriga författningsändringar och
andra åtgärder som kan behövas.
Samråd och avrapportering
Utredaren skall i sitt arbete samråda med det finska inrikesministeriet.
Utredaren skall redovisa resultatet av arbetet till regeringen senast
den 31 maj 2002.
(Justitiedepartementet)