Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Kommundemokratikommittén (Ju 2000:03), Dir. 2001:36
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2001-05-03
Beslut vid regeringssammanträde den 3 maj 2001.
Sammanfattning av uppdraget
Kommittén, som bl.a. har i uppdrag att överväga hur avgöranden på
kommunal nivå av långsiktig karaktär och av stor principiell och
ekonomisk betydelse kan skyddas mot kortsiktigt framhastade beslut,
skall också utreda behovet av särskilda bestämmelser för sådana
avgöranden. Om kommittén finner att det finns ett behov av särskilda
bestämmelser skall den i första hand överväga en modell med krav på
två likalydande beslut i den beslutande församlingen med mellanliggande
val. Det står dock kommittén fritt att komma med förslag på andra typer
av bestämmelser med samma syfte. Kommittén skall analysera hur
förslagen förhåller sig till principen om den kommunala självstyrelsen
enligt regeringsformen och se till att de förslag som lämnas inte kommer
i konflikt med denna princip. Kommittén skall lämna förslag till de
författningsändringar som den anser befogade.
Bakgrund
Med stöd av regeringens bemyndigande den 25 november 1999
(dir. 1999:98) tillkallade statsrådet Lejon en parlamentarisk kommitté
med uppdrag att föreslå åtgärder som skall dels öka medborgarnas
möjligheter till insyn och deltagande i den kommunala demokratin, dels
stärka den kommunala representativa demokratins funktionssätt och
former. Kommittén har antagit namnet Kommundemokratikommittén. Enligt
direktiven skall uppdraget vara slutfört senast den 1 februari 2001.
Med ändring av denna tidpunkt beslutade regeringen den 19 oktober 2000
(Ju2000/4996/D) att uppdraget skall redovisas senast den 31 maj 2001.
Behovet av ett tilläggsuppdrag
Kommittén har enligt sina direktiv bl.a. i uppdrag att föreslå åtgärder
som kan stärka fullmäktiges ställning och den medborgerliga insynen i
beslut av långsiktig karaktär och av stor principiell betydelse.
Bakgrunden är den utförsäljning av kommunala anläggningstillgångar och
den bolagisering som skett under senare tid och som aktualiserat frågan
om dessa åtgärder har föregåtts av tillräckligt genomgripande analyser
av framtida konsekvenser. Detsamma gäller bl.a. när verksamhet läggs ut
på entreprenad. Som nämns i direktiven handlar det i många fall om
åtgärder som binder framtida generationer och framtida politiska
majoriteter i fullmäktige vid lösningar som i efterhand kan visa sig
vara förhastade. I direktiven ifrågasätts om de demokratiska
aspekterna i tillräckligt stor utsträckning har stått i förgrunden vid
besluten om dessa åtgärder.
Allbo-kommittén
Den s.k. Allbo-kommittén har i ett delbetänkande, Allmännyttan på
2000-talet - beslutsregler vid försäljning av kommunala bostäder
(SOU 2000:104), föreslagit att särskilda beslutsregler skall gälla vid
försäljningar av kommunala bostäder. Kommittén har i första hand
föreslagit att fullmäktiges beslut måste biträdas av en kvalificerad
majoritet bestående av två tredjedelar av de avgivna rösterna. En sådan
ordning skulle stärka kommunerna i deras strävanden att hitta breda
politiska lösningar i de aktuella frågorna. Som ett andrahandsalternativ
förordar kommittén en kombination med antingen tvåtredjedels majoritet
eller, om endast enkel majoritet i fullmäktige uppnås, två beslut med
mellanliggande val. Kommittén har den 26 mars 2001 slutligt redovisat
sitt arbete i betänkandet Allmännyttiga bostadsföretag och kommunernas
boendeplanering (SOU 2001:27).
Utredningen om medborgerligt inflytande vid förändringar av ägar- eller
driftsformer inom vården
Regeringen har den 21 december 2000 beslutat att en särskild utredare
skall utreda förutsättningarna för att införa särskilda bestämmelser
vad gäller beslut om stora förändringar av ägar- eller driftsformer
inom vården samt lämna förslag till sådana regler (dir. 2000:103).
Förslag på sådana bestämmelser som regeringen anser bör utredas närmare
är bl.a. beslut med kvalificerad majoritet eller krav på två likalydande
beslut i den beslutande församlingen med mellanliggande val till denna.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med Kommundemokratikommittén.
Frågan bör utredas i ett bredare perspektiv
Det ingår inte uttryckligen i Kommundemokratikommitténs uppdrag att
överväga om särskilda bestämmelser bör införas när det gäller avgöranden
av långsiktig karaktär och av stor principiell och ekonomisk betydelse.
Allbo-kommittén har gjort sådana överväganden i fråga om utförsäljning
av kommunala bostäder. Dessutom utreds som nämnts behovet av sådana
bestämmelser avseende beslut om stora förändringar av ägar- eller
driftsformer inom vården. Behovet av att motverka kortsiktigt
framhastade kommunala beslut finns dock inte endast inom de angivna
områdena utan inom hela det kommunala området. Regeringen anser därför
att det är angeläget att utreda om det generellt sett finns ett behov
av särskilda bestämmelser för att motverka sådana förfaranden.
Uppdraget
Kommittén skall utreda behovet av särskilda bestämmelser för
avgöranden på kommunal nivå av långsiktig karaktär och av stor
principiell och ekonomisk betydelse. Om kommittén finner att det
finns ett behov av särskilda bestämmelser skall den i första hand
överväga en modell med krav på två likalydande beslut i den beslutande
församlingen med mellanliggande val. Det står dock kommittén fritt att
komma med förslag på andra typer av bestämmelser med samma syfte.
Kommittén skall analysera hur förslagen förhåller sig till principen
om den kommunala självstyrelsen enligt regeringsformen och se till att
de förslag som lämnas inte kommer i konflikt med denna princip.
Kommittén skall lämna förslag till de författningsändringar som den
anser befogade.
Kommittén skall i sitt arbete beakta förslagen från Allbo-kommittén och
samråda med Utredningen om medborgerligt inflytande vid förändringar av
ägar- eller driftsformer inom vården (S 2000:08)
Tidsplan för arbetet
Kommittén skall redovisa resultatet av detta tilläggsuppdrag till
regeringen senast den 30 september 2001.
(Justitiedepartementet)