Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kommitté för debatt om Europeiska unionens utveckling och framtid inför 2004 års regeringskonferens, Dir 2001:35
Departement: Statsrådsberedningen
Beslut: 2001-04-26
Beslut vid regeringssammanträde den 26 april 2001
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillsätts med uppdrag att
· stimulera en bred, offentlig debatt om Europeiska unionen (EU),
särskilt inför den kommande regeringskonferensen, bidra till att
öka kunskaperna hos allmänheten om aktuella frågeställningar kring
EU:s utveckling samt ge företrädare för olika åsiktsriktningar
utrymme att argumentera för sina uppfattningar,
· skapa kontaktytor mellan den svenska debatten om EU och motsvarande
debatt i övriga europeiska länder,
· sammanställa analyser av de frågor som kan komma att behandlas vid
regeringskonferensen.
EU och framtidsfrågorna: Nice-förklaringen
I den förklaring om unionens framtid som antogs vid Europeiska rådets
möte i Nice i december 2000 anges att en regeringskonferens skall
sammankallas år 2004 för att överväga fördragsändringar som kan
befinnas nödvändiga i ljuset av den breda och djupa debatt om EU:s
utveckling som enligt förklaringen skall inledas under innevarande år.
Förklaringen slår fast att 2000 års regeringskonferens beslutat om de
institutionella förändringar som är nödvändiga för anslutning av de nu
aktuella kandidatländerna och konstaterar att förberedelserna inför en
kommande regeringskonferens inte skall hindra eller utgöra villkor för
utvidgningsprocessen. Det framhålls också att kandidatländerna skall
kunna vara aktiva i förberedelserna och medverka i konferensen som
deltagare eller observatörer.
En bred debatt med alla intresserade - nationella parlament, den
politiska sfären, näringsliv, universitetsvärlden, representanter för
det civila samhället osv. - skall uppmuntras. Det svenska och det
belgiska ordförandeskapet ges i uppgift att, tillsammans med
kommissionen och Europaparlamentet, föreslå lämpliga initiativ för
processen.
Förklaringen understryker också att behovet av att förbättra och
övervaka unionens och dess institutioners demokratiska legitimitet
och öppenhet liksom att föra dem närmare medborgarna skall beaktas.
Som exempel på frågeställningar som skall behandlas anges:
· hur man kan upprätta och övervaka en mer exakt avgränsning av
kompetensfördelningen mellan EU och medlemsländerna mot bakgrund
av subsidiaritetsprincipen (närhetsprincipen),
· vilken ställning den stadga om grundläggande rättigheter skall ha
som proklamerades i Nice, i enlighet med Europeiska rådets beslut i
Köln 1999,
· hur fördragen kan förenklas och göras tydligare och lättare att
förstå, men utan att deras innebörd ändras,
· de nationella parlamentens roll i den europeiska strukturen.
Sveriges förberedelser
Det är angeläget att en bred debatt föregår nästa regeringskonferens
och att denna debatt inte begränsas till frågor som kan hanteras
genom fördragsändringar. Förberedelserna skall också inriktas på att
få en bred genomlysning av hur unionen fungerar. Legitimiteten i
unionens arbete kan stärkas genom institutionella förändringar.
Dagordningen för reformer bör ha ett innehåll som försöker ge svar
på medborgarnas frågor.
Kommitténs uppdrag
Kommitténs huvuduppgifter är att
· bidra till bred och öppen debatt samt ökad kunskap om EU och
framtidsfrågorna,
· länka den svenska debatten till den i övriga Europa och vice versa,
· belysa och sammanställa aktuell debatt och aktuella frågeställningar.
Bred debatt och ökad kunskap
Det är av stor betydelse att kommittén genom sitt arbetssätt blir en
katalysator för en bred, öppen och förutsättningslös debatt om EU:s
utveckling och att ett brett deltagande i denna debatt stimuleras.
Kommittén skall därför lägga tonvikt vid det första deluppdraget.
Detta gäller särskilt i den inledande fasen, så att sedan ett växelspel
mellan den allmänna debatten och kommitténs analysverksamhet kan
uppstå. Det är viktigt att olika åsiktsriktningar kommer till uttryck.
Kommittén kan använda seminarier, skrifter, forskarrapporter och
utfrågningar för att samla och sprida kunskap. För att särskilt försöka
få med nya och större grupper i diskussionen om EU:s utveckling bör
kommittén också arbeta via Internet och med uppsökande verksamhet samt
samarbeta med enskilda organisationer, folkrörelser,
folkbildningsorganisationer, bibliotek, nätverk etc. Kommittén skall
vinnlägga sig om att informationsmaterial och den utåtriktade
verksamheten över huvud taget blir så lättillgängliga och
lättbegripliga som möjligt.
Det är därför angeläget att verksamhet bedrivs i olika delar av landet
och att ungdomsgrupper nås t.ex. genom samarbete med
ungdomsorganisationer och skolor. Lärdomar av samarbete med skolor
kan dras av verksamheten under det svenska ordförandeskapet i EU.
Bibliotekens erfarenheter av liknande verksamhet kan också tas till
vara. Samarbete med biblioteken kan prövas för att t.ex. underlätta
deltagande för dem som inte har tillgång till Internet.
En särskild webbplats på Internet skall inrättas. En sådan blir en
viktig informationskälla för allmänheten och samtidigt ett av flera
forum där debatten i sig kan föras. För att vidga kontaktytorna kan
webbplatsen länkas till de webbplatser som med samma syfte sannolikt
kommer att inrättas i andra medlemsländer och av EU:s institutioner.
Webbplatsen kan även länkas till webbplatsen Demokratitorget.
Kommittén skall sammanställa och hjälpa till att sprida kunskap om den
debatt som förs via Internet.
I detta arbete skall kommittén samverka med den demokratidelegation
som leder regeringens utvecklingsarbete Tid för demokrati.
Det är också angeläget att kommittén i detta arbete drar nytta av de
erfarenheter och slutsatser som Demokratiutredningen redovisat i
betänkandet SOU 2000:1.
I kontakt med debatten i övriga Europa
Kommittén skall också särskilt vinnlägga sig om att främja svenskt
deltagande i debatten om framtidsfrågorna i övriga Europa. Den skall
också verka för att debatten i andra länder och i EU:s institutioner
når ut i den svenska debatten.
Den bör använda sig av de möjligheter som bjuds då för första gången
samtliga berörda länder beslutat sig för att försöka stimulera en
nationell och gemensam debatt om EU:s utveckling inför en
regeringskonferens.
Webbplatsen kan användas för detta ändamål. Kommittén kan även inbjuda
utländska experter och debattörer samt publicera utländska bidrag. Den
kan även låta översätta och sprida egna rapporter eller annat material
samt främja svensk medverkan i seminarier eller liknande i andra länder.
För att ge bredd också i de alleuropeiska kontakterna bör
vänortssamarbeten, vänskolor eller andra sådana nätverk inbjudas att
medverka.
Aktuella frågeställningar
Kommittén skall belysa och sammanställa de frågor som lyfts fram i både
den svenska debatten om EU:s utveckling och i debatten i andra
medlemsländer och i kandidatländerna.
Kommittén bör i ett EU-perspektiv diskutera begrepp som konstitution,
federation, subsidiaritet, legitimitet, medborgarinflytande,
demokratisk kontroll, ansvarsutkrävande och öppenhet. Dessa frågor
spelar redan en stor roll i svensk och europeisk debatt om EU. Det
gäller även EU:s förhållande till omvärlden och samspelet mellan EU:s
institutioner inbördes och mellan institutionerna och den nationella
nivån.
Frågor som hänger samman med valdeltagandet i Europaparlamentsvalen
bör diskuteras inför valet 2004.
I sammanhanget skall kommittén också diskutera avvägningen mellan
olika samarbetsformer: traditionella överstatliga beslutsformer och
mellanstatligt samarbete. Även nyare samarbetsformer kan tas upp till
behandling. Det kan gälla t.ex. "den öppna samordningsmetoden" som
används framför allt inom sysselsättnings- och arbetsmarknadsområdena.
Ett annat exempel på nyare samarbetsformer är "närmare samarbete" där
några medlemsländer går före inom ett verksamhetsområde.
Kommittén skall också belysa om svenska mål med samarbetet på enskilda
sakområden kan främjas i regeringskonferensen - t.ex. miljö,
livsmedelssäkerhet, konsumentintressen och budgetprocessen - och vad
som kan göras för att samarbetet bättre skall motsvara de förväntningar
som finns bland medborgarna. Även reformer som inte kräver
fördragsändringar kan behandlas.
De fyra exemplen på frågor för regeringskonferensen som anges i
Nice-förklaringen kan vara en utgångspunkt för kommitténs arbete
eftersom de samtliga har bäring på de ovan nämnda bredare
frågeställningarna. De rör också synen på förväntningar och ambitioner
med EU-samarbetet och vad som inte bör bli föremål för detta samarbete.
Kommittén skall inte arbeta med förberedelser för en eventuell
folkomröstning om Sveriges inträde i Ekonomiska och monetära unionen.
I sammanställnings- och analysarbetet skall kommittén samverka med den
expertgrupp för EU-frågor som regeringen har beslutat att inrätta och
med Demokratidelegationen. Kommittén skall beakta rapporter från
EU-96-kommittén, Demokratiutredningen och Rådet för utvärdering av
1998 års val.
Övrigt
Kommittén skall belysa de aktuella frågorna och de svenska intressen
som finns. Den skall även sammanfatta den nationella debatten.
Den har dock inte till uppgift att föreslå svenska ståndpunkter i
regeringskonferensen. Det är regeringens ansvar att i samråd med
riksdagen lägga fast dessa. Detta hindrar inte att kommittén, när så
är lämpligt, kan göra bedömningar som är av värde vid beredningen av
svenska ståndpunkter.
Med tanke på uppdragets trefaldiga natur är inte en redovisning av
uppdraget i form av ett samlat betänkande ändamålsenlig. I stället skall
kommittén löpande publicera rapporter om de olika ämnena och den
aktuella debatten.
Kommittén skall kunna knyta till sig referensgrupper.
Uppdraget skall vara slutfört när 2004 års regeringskonferens börjar.
(Statsrådsberedningen)