Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Regler för Riksrevisionen, Dir. 2001:3
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2001-01-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 januari 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att lämna förslag till
författningsregler om Riksrevisionen och dess verksamhet. Förslagen
skall avse regler i riksdagsordningen, i en ny revisionslag samt i
en lag med instruktion för myndigheten.
Utredarens förslag till författningsreglering skall lämnas senast
den 1 december 2001.
Bakgrund
Talmanskonferensen beslöt den 2 december 1998 att tillkalla en
parlamentarisk kommitté med uppgift att se över och utvärdera vissa
frågor om riksdagens arbetsformer. Utredningen antog namnet
Riksdagskommittén. Arbetet i utredningen har delats upp på fyra
områden: riksdagens ledningsorganisation, budgetprocessen, EU-frågor
samt riksdagens arbete med uppföljning, utvärdering och revision. I
utredningsarbetet på revisionsområdet har frågan om den statliga
revisionen behandlats för sig.
Riksdagskommittén överlämnade den 13 juni 2000 ett förslag till
förändrad revision under riksdagen. Förslaget innebar att en ny
sammanhållen revisionsmyndighet - Riksrevisionen - med samlat ansvar
för både redovisnings- och effektivitetsrevision skulle bildas under
riksdagen den 1 januari 2003. Den nya myndigheten föreslogs rapportera
till både riksdagen och regeringen. Riksrevisionens verksamhet skulle
enligt förslaget ledas av en riksrevisor som utses av riksdagen.
Myndigheten föreslogs ha en parlamentariskt sammansatt styrelse som
väljs av riksdagen.
Riksdagskommittén föreslog vidare att riksdagen begär att regeringen
tillsätter en utredning med uppgift att utarbeta de förslag till
grundlagsändringar och övriga lagförslag som krävs för att den
föreslagna förändringen skall kunna genomföras. Riksdagskommittén
framhöll att utredningsarbetet bör bedrivas i samråd med kommittén
för att garantera den parlamentariska insynen i och det
parlamentariska inflytandet över arbetet.
Riksdagskommitténs förslag överlämnades till riksdagsstyrelsen, som
lade fram förslag i frågan för riksdagen den 4 juli 2000 i enlighet
med kommitténs förslag (förs. 1999/2000:RS1).
Riksdagsstyrelsens förslag har behandlats av konstitutionsutskottet.
Utskottet tillstyrkte riksdagsstyrelsens förslag i huvudsak men
föreslog att riksdagen skulle göra vissa ändringar i de av
Riksdagskommittén förordade riktlinjerna för en förändrad statlig
revision (bet. 2000/01:KU8). Utskottet föreslog i några avseenden andra
lösningar än vad Riksdagskommittén förordat. Bland annat ansåg
utskottet att styrelsen för Riksrevisionen skall ha en sådan
sammansättning att samtliga riksdagspartier kan representeras med
ordinarie ledamöter. Vidare ansåg utskottet att Riksrevisionen skall
ledas av tre i stället för av en enda riksrevisor. Utskottet ansåg
dessutom att det är angeläget att även regeringens behov av särskild
gransknings- och utredningskapacitet beaktas i den fortsatta
utredningen av de organisatoriska frågorna kring bildandet av
Riksrevisionen.
Riksdagen beslutade den 15 december 2000 i enlighet med vad
konstitutionsutskottet föreslagit (rskr. 2000/01:116-119).
Uppdraget
Utredaren skall lämna förslag till författningsregler om Riksrevisionen
och dess verksamhet i enlighet med vad konstitutionsutskottet uttalat
(bet. 2000/01:KU8).
I konstitutionsutskottets betänkande anges riktlinjer för det
fortsatta utredningsarbetet med en förändrad organisation av den
statliga revisionen. Av dessa riktlinjer framgår bl.a. att regleringen
av Riksrevisionen och dess verksamhet skall göras i regeringsformen,
i riksdagsordningen, i en ny revisionslag samt i en lag med instruktion
för myndigheten.
De ändringar i regeringsformen som är nödvändiga att göra för att
Riksrevisionen skall kunna inrättas under första halvåret 2003 kommer
inom kort att presenteras i en promemoria utarbetad inom
Regeringskansliet.
Utredaren skall lämna förslag till bestämmelser i riksdagsordningen
om
- mandatperiod för och val av riksrevisorerna,
- arbetsfördelningen mellan riksrevisorerna,
- val av styrelse för Riksrevisionen,
- styrelsens sammansättning och uppgifter,
- väckande av förslag till riksdagen bl.a. i frågor som rör
Riksrevisionens kompetens, organisation, personal och
verksamhetsformer,
- gränsdragningen mellan Riksrevisionens verksamhet och
konstitutionsutskottets granskningsuppgifter.
Om utredaren finner att det med anledning av vad
konstitutionsutskottet uttalat finns behov av att i riksdagsordningen
reglera även andra frågor skall förslag om detta lämnas. I den mån
utredaren dessutom finner att någon eller några av de bestämmelser
som nu föreslås bli intagna i riksdagsordningen i ett senare skede i
stället bör ha sin plats i regeringsformen, skall förslag till sådana
ändringar presenteras. Ändringarna kan då träda i kraft efter 2006 års
allmänna val.
Utredaren skall vidare från konstitutionella utgångspunkter analysera
regeringens ansvar för revisionen av de myndigheter som enligt 11 kap.
6 § regeringsformen lyder under regeringen. Frågan om regeringens behov
av egen gransknings- och utredningskapacitet kommer dock att utredas i
särskild ordning.
I revisionslagen skall övergripande bestämmelser om den statliga
revisionen samlas. Bestämmelserna skall avse bl.a. Riksrevisionens
uppgifter och granskningsobjekt.
I konstitutionsutskottets betänkande anges att revisionslagen bör
utformas med utgångspunkt i Riksdagskommitténs förslag (s. 40).
Kommittén föreslår bl.a. att Riksrevisionen skall bedriva revision
oberoende i förhållande till såväl regeringen som riksdagen och
revisionsobjekten. Utredaren skall lämna förslag till bestämmelser
i revisionslagen i enlighet med vad konstitutionsutskottet uttalat
om revisionens oberoende.
Utredaren skall även gå igenom de regler som i dag styr den statliga
revisionen för att se vilka bestämmelser som bör föras över till den
nya revisionslagen.
För närvarande styrs den statliga revisionen av bl.a. följande
författningar:
- lagen (1987:518) med instruktion för Riksdagens revisorer,
- lagen (1987:519) om Riksrevisionsverkets granskning av
statliga aktiebolag och stiftelser,
- lagen (1974:585) om skyldighet att tillhandahålla Riksdagens
revisorer vissa handlingar m.m.,
- lagen (1988:46) om revision av riksdagsförvaltningen,
- lagen (1997:560) om revision av Regeringskansliet,
- förordningen (1998:418) med instruktion för
Riksrevisionsverket,
- förordningen (1993:958) om Riksrevisionsverkets granskning av
statliga aktiebolag och stiftelser,
- förordningen (1995:686) om intern revision vid statliga
myndigheter m.fl.
Vidare skall utredaren lämna förslag till en lag med instruktion för
Riksrevisionen. Bestämmelserna i denna lag skall bl.a. avse uppgifter
för myndigheten.
Utredaren skall även lämna förslag till de ändringar i lagen
(1996:1059) om statsbudgeten samt andra lagregleringar som kan bli
nödvändiga med hänsyn till övriga författningsförslag.
I konstitutionsutskottets betänkande påpekas att det i remissvaren på
Riksdagskommitténs betänkande tas upp ett antal frågor som kan behöva
övervägas närmare. Utredaren skall överväga dessa frågor i den mån de
inte avgjorts genom riksdagens ställningstagande.
Utöver vad som framgår av konstitutionsutskottets betänkande skall
utredaren närmare överväga hur regeringens skyldighet att vidta och
för riksdagen redovisa åtgärder med anledning av Riksrevisionens
granskningar skall regleras.
Utredningsarbetet
Utredarens förslag till författningsreglering av Riksrevisionen skall
lämnas senast den 1 december 2001.
Utredningsarbetet skall bedrivas på ett sådant sätt att vad riksdagen
uttalat om behovet av parlamentarisk insyn i och parlamentariskt
inflytande över arbetet kan tillgodoses.
(Finansdepartementet)