Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tullverkets register i den brottsbekämpande verksamheten, Dir. 2001:28
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2001-04-05
Beslut vid regeringssammanträde den 5 april 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att bl.a. följa
genomförandet av lagstiftningen om register i Tullverkets
brottsbekämpande verksamhet. Utredaren skall:
- Granska om de redskap för den brottsbekämpande verksamheten som
Tullverket fått genom personuppgiftslagen och
registerlagstiftningen skapar förutsättningar för att Tullverket
skall uppnå de mål som regeringen har ställt upp för Tullverkets
arbete.
- Utreda hur Tullverket, polisen, Kustbevakningen och eventuellt
andra myndigheter bör samarbeta för att använda och införa
information i register som Tullverket, Kustbevakningen och polisen
har tillgång till. Detta skall göras med beaktande av såväl att
ett effektivt samarbete kan upprätthållas som att enskilda
personers integritetsintressen tillvaratas.
- Utreda hur de olika register som Tullverket för eller har
tillgång till i sitt brottsbekämpande arbete förhåller sig till
varandra i fråga om innehåll och användning samt se över att
användningen är effektiv samtidigt som den personliga integriteten
värnas.
- Sätta sig in i och granska det arbete som pågår inom Tullverket
med att upprätta nya databaser och ärendehanteringssystem för den
brottsbekämpande verksamheten, påtala eventuella brister och lämna
förslag till lösningar.
- Granska och föreslå ändringar av bestämmelserna om underrättelse-
och spaningsregister.
- Utreda om Tullverkets tulldatasystem (TDS) bör få användas i
brottsbekämpande verksamhet och i så fall ge förslag till
lagändringar som skulle göra detta möjligt.
- Utreda om fler av Tullverkets register än spanings- och
underrättelseregistren bör regleras särskilt i lagstiftningen och i
så fall lägga fram förslag till sådana regleringar.
- Analysera konsekvenserna av de registerbestämmelser som är
tillämpliga på Tullverkets register i den brottsbekämpande
verksamheten och då särskilt från integritetssynpunkt.
- Utreda om Tullverket inom ramen för den gällande lagstiftningen kan
uppfylla de åtaganden som Sverige gjort genom internationella avtal
om tullsamarbete och lämna förslag till eventuella ändringar.
- Även i övrigt peka på eventuella reformbehov när det gäller register
i den brottsbekämpande verksamheten och arbetet med dessa.
Arbetet skall bedrivas i samråd med Polisdatautredningen (Ju 2000:01).
Utredaren skall även samråda med Offentlighets- och sekretesskommittén
(Ju 1999:06).
Utredningsuppdraget skall redovisas senast den 31 december 2002.
Gällande regler och bakgrund
Gällande registerbestämmelser
Tullverkets användning av register i den brottsbekämpande verksamheten
styrdes fram till den 31 mars av lagen (1997:1058) om register i
Tullverkets brottsbekämpande verksamhet och förordningen (1997:1064)
med samma namn, vilka trädde i kraft den 1 januari 1998. Den 1 april
ersattes lagen med lagen (2001:85) om behandling av personuppgifter i
Tullverkets brottsbekämpande verksamhet. Den nya lagen kompletteras av
förordningen (2001:88) om behandling av personuppgifter i Tullverkets
brottsbekämpande verksamhet. Den nya lagen innebär inte någon större
förändring jämfört med tidigare gällande regler. Lagen innebär i
stället en modernisering av lagstiftningen och en anpassning till de
regler som redan gäller för polisen och skattemyndigheterna. Även
personuppgiftslagen (1998:204) som trädde i kraft den 24 oktober 1998
är tillämplig på Tullverkets behandling av personuppgifter i den
brottsbekämpande verksamheten. Vidare har Datainspektionen utfärdat
tillstånd för vissa register som förs i den nämnda verksamheten.
För polisen och skattemyndigheterna gäller polisdatalagen (1998:622)
och lagen (1999:90) om behandling av personuppgifter vid
skattemyndigheters medverkan i brottsutredningar. Även dessa lagarna
gäller utöver personuppgiftslagen.
Personuppgiftslagen
Personuppgiftslagen gäller bl.a. för behandling av personuppgifter i
Tullverkets brottsbekämpande verksamhet. Genom personuppgiftslagen
genomfördes Europaparlamentets och rådets direktiv 95/46/EG av den
24 oktober 1995 om skydd för enskilda personer med avseende på
behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana
uppgifter, kallat dataskyddsdirektivet (EGT nr L 281, 23/11/1995,
s. 31-50, CELEX nr 1995L0046). Personuppgiftslagen är generellt
tillämplig och omfattar även sådana områden som faller utanför
EG-rätten. Avvikande bestämmelser i lag eller förordning gäller
framför personuppgiftslagen.
Grundläggande regler om inrättande och förande av personregister med
hjälp av automatisk databehandling fanns tidigare i datalagen
(1973:289). Bara den som anmält sig till Datainspektionen och fått
licens fick inrätta och föra personregister. För att få registrera
känsliga personuppgifter krävdes dessutom ett särskilt tillstånd från
Datainspektionen. Om ett personregister beslutats av riksdagen eller
regeringen krävdes inget tillstånd.
Genom personuppgiftslagen har det tidigare licens- och
tillståndsförfarandet avskaffats. Utgångspunkten för
personuppgiftslagen är att behandling av personuppgifter är tillåten
i de fall och på de villkor lagen anger. Personuppgiftslagen innehåller
vissa grundläggande krav på hur uppgifter får behandlas. Dessa krav
innebär bl.a. att personuppgifter får behandlas endast för särskilda
uttryckligt angivna och berättigade ändamål. Enligt huvudregeln får
behandling av uppgifter endast ske med samtycke från den registrerade.
Från den regeln finns det emellertid flera undantag, t.ex. om det är
nödvändigt att behandla personuppgifter för att en arbetsuppgift av
allmänt intresse skall kunna utföras eller för att den
personuppgiftsansvarige skall kunna fullgöra en rättslig skyldighet.
Den nya lagen om behandling av personuppgifter i Tullverkets
brottsbekämpande verksamhet
Den nya lagen om behandling av personuppgifter i Tullverkets
brottsbekämpande verksamhet (se prop. 2000/01:54) omfattar all
behandling av personuppgifter i Tullverkets brottsbekämpande arbete
som är helt eller delvis automatiserad. Lagen omfattar vidare annan
behandling om uppgifterna är avsedda att ingå i Tullverkets
underrättelseregister, spaningsregister eller annan strukturerad
samling av personuppgifter, vilka är tillgängliga för sökning eller
sammanställning enligt särskilda kriterier. Den nya lagen gäller på
samma sätt som polisdatalagen och lagen om behandling av
personuppgifter vid skattemyndighetens medverkan i brottsutredningar
utöver personuppgiftslagen.
Register i Tullverkets klareringsverksamhet
Tullverket använder ett gemensamt tulldatasystem benämnt TDS för
klarering av varor vid import och export, transiteringsärenden,
debitering av tull och andra skatter samt behandling av uppgifter för
statistiska ändamål. Bestämmelser om systemet finns i
tullregisterlagen (1990:137) och tullregisterförordningen (1990:179).
Tullregisterlagen skall enligt ett förslag i prop. 2000/01:33 ersättas
av en ny lag om behandling av uppgifter i Tullverkets verksamhet.
Enligt förslaget skall den nya lagen träda i kraft den 1 oktober 2001.
Tullregistret får enligt nu gällande regler användas för
fastställande, uppbörd, restitution och redovisning av tull och skatter
m.m. som skall betalas till Tullverket, fullgörande av övervakning,
kontroll och revisioner inom Tullverkets verksamhetsområde, planering
och tillsyn av tullverksamheten samt framställning av viss statistik.
Tullregistret får även användas för prövning av och tillsyn över
upplagshavare, skatteupplag och registrerade varumottagare enligt lagen
(1994:1563) om tobaksskatt, lagen (1994:1564) om alkoholskatt och lagen
(1994:1776) om skatt på energi samt för revision och annan
kontrollverksamhet enligt lagen (1984:151) om punktskatter och
prisregleringsavgifter. Tullregistret får således enligt nu gällande
bestämmelser inte användas i den brottsbekämpande verksamheten.
Tullverkets brottsbekämpande verksamhet
För den brottsbekämpande verksamheten har Tullverket inrättat
gränsskyddsenheter som ansvarar för gränskontroll och
spaningsverksamhet. Vidare har verket inrättat analysenheter som
svarar för underrättelse- och analysverksamhet när det gäller
brottslighet som rör Tullverkets verksamhet. Tullverket har dessutom
ett antal tullkriminalenheter som svarar för den brottsutredande delen
av Tullverkets brottsbekämpande verksamhet. Denna verksamhet sker ofta
i nära samarbete med åklagare och polis.
Register i den brottsbekämpande verksamheten
I sin brottsbekämpande verksamhet har Tullverket möjlighet att föra
dels ett centralt underrättelseregister, dels ett gemensamt
spaningsregister. Enligt den tidigare gällande lagen hade Tullverket
även möjlighet att inrätta analysregister i samband med vissa särskilda
utredningar. I den nu gällande lagen har dessa register ersatts med en
möjlighet att behandla personuppgifter i underrättelseverksamhet.
I den brottsutredande verksamheten för Tullverket en tullmålsjournal,
som består av ett register över tullmålsärenden. Tullverket för även
ett beslags- och analysregister, benämnt BAR, som innehåller uppgifter
om narkotikabeslag och misstänkta gärningsmän samt i förekommande fall
analysresultat av sådana beslag. Vidare finns ärenderegister, som
består av lokalt inrättade diarier för katalogisering av
underrättelseärenden. Nämnda register förs för närvarande med
tillstånd från Datainspektionen. Tullverket är även i färd med att
utveckla datoriserade rutiner för brottsutredningar. I dessa kommer
även ett ärenderegister att ingå med kopplingar till det
myndighetsgemensamma misstankeregistret.
Tullverket har i sitt brottsbekämpande arbete tillgång till flera
andra register, däribland de för rättsväsendet gemensamma spanings,
belastnings- och misstankeregistren.
Utveckling och utbyggnad av IT-stödet sker även inom den gemensamma
samordningen för rättsväsendets informationsförsörjning (den s.k.
RIF-samordningen). Detta arbete bedrivs av RIF-rådet i syfte att
förbättra samverkan mellan myndigheterna och utveckla rättsväsendets
IT-stöd mot gemensamma lösningar. RIF-rådet består av
myndighetscheferna eller deras ställföreträdare vid Domstolsverket,
Riksåklagaren, Rikspolisstyrelsen, Kriminalvårdsstyrelsen,
Brottsförebyggande rådet, Brottsoffermyndigheten, Tullverket och
Riksskatteverket. RIF-rådet har tagit fram ett strategiskt dokument
som behandlar organisation och inriktning för RIF-samordningen som
bl.a. omfattar aktiviteterna en generell kommunikationslösning, en
gemensam IT-säkerhetspolicy, gemensamma begreppsdefinitioner, ny
struktur för kodning av brott, en utvecklad anmälningsrutin, ett
förbättrat IT-stöd för tvångsmedelshantering och modern teknik i
straffprocessen.
TIS
Sverige har den 26 juli 1995 undertecknat konventionen om användning
av informationsteknologi för tulländamål, den s.k. TIS-konventionen.
Förkortningen TIS står för tullinformationssystem. Vidare finns
förordningen (EG) nr 515/97 om ömsesidigt bistånd mellan
medlemsstaternas administrativa myndigheter och om samarbete mellan
dessa och kommissionen för att säkerställa en korrekt tillämpning av
tull- och jordbrukslagstiftningen (EGT L 82, 22/03/1997, s. 1-16,
CELEX nr 31997R0515). Genom konventionen och förordningen inrättades
ett tullinformationssystem, TIS, vars syfte är att tillgodose behovet
av snabb och effektiv informationsspridning för brottsbekämpande
verksamhet med anknytning till EU:s tull och jordbruksreglering.
Tullinformationssystemets materiella struktur är avsedd att användas
för tullsamarbete som medlemsstaterna kommit överens om i
TIS-konventionen och det som regleras i förordningen (EG) nr 515/97.
TIS-konventionen trädde i kraft provisoriskt den 1 november 2000 för
de åtta medlemsländer som ratificerat konventionen och ett av
protokollen till konventionen, däribland Sverige.
Integritetsfrågorna
De nya tekniska möjligheterna att behandla uppgifter automatiserat
medför en ökad effektivitet och därmed en bättre möjlighet att komma
åt den brottsliga verksamheten. Den nya tekniken medför emellertid
ofrånkomligen även ökade risker för intrång i den enskildes personliga
integritet. Från integritetssynpunkt är den praktiska tillämpningen av
lagstiftningen av avgörande betydelse. Med lagstiftning avses här
samtliga bestämmelser som påverkar Tullverkets tillgång till och
behandling av information.
Av sekretesslagens (1980:100) bestämmelser i 1 kap. 3 § andra stycket
framgår att det enligt huvudprincipen råder sekretess mellan en
myndighets olika verksamhetsgrenar om verksamheterna är självständiga
i förhållande till varandra. I sekretesslagen finns även regler som i
vissa fall kan bryta sekretessen mellan och inom myndigheter.
Regeringen tillsatte 1998 en parlamentarisk kommitté som tagit sig
namnet offentlighets- och sekretesskommittén. Kommittén har i uppdrag
att bl.a. utreda om det finns förutsättningar att öka möjligheten att
lämna sekretessbelagda uppgifter mellan och inom myndigheter i syfte
att förbättra förutsättningarna för deras samverkan.
Behovet av översyn
För Tullverkets del innebär personuppgiftslagen, tillsammans med den
särreglering som gjorts i lagen (2001:85) om behandling av
personuppgifter i Tullverkets brottsbekämpande verksamhet, att
möjligheterna till automatiserad behandling av personuppgifter ökat
jämfört med tidigare. Vidare innebär TIS att Tullverkets möjligheter
att få tillgång till personuppgifter ökats. Tullverkets rätt att
behandla personuppgifter är i och med nämnda lagstiftningar och TIS
omfattande. Vidare förutsätter den lagstiftning som finns på
registerområdet för Tullverket, polis-, åklagar- och
skattemyndigheterna att myndigheterna samarbetar med varandra, då
vissa register används av flera myndigheter. Dessa omständigheter
medför ökade risker för intrång i den enskildes personliga integritet.
Gemensamt för regelverken på registerområdet är att de är relativt
nya.
Mot denna bakgrund finns ett behov av att se över genomförandet av
lagstiftningen om register i Tullverkets brottsbekämpande verksamhet
och införandet av den nya registerstrukturen. I detta sammanhang finns
också ett behov av att se över hur lagstiftningen på registerområdet
fungerar i praktiken för Tullverkets vidkommande. Meningen är att
lagstiftaren skall uppmärksammas på ett eventuellt behov av justeringar.
Allmänt om uppdraget
Utredaren skall granska om de redskap för den brottsbekämpande
verksamheten som Tullverket fått genom personuppgiftslagen och
registerlagstiftningen skapar förutsättningar för att uppnå de mål för
Tullverkets arbete som regeringen ställt upp. En av målsättningarna
med den äldre lagen samt den nu gällande lagen har varit att se till
att Tullverket i sitt brottsbekämpande arbete har tillgång till
ändamålsenliga och effektiva arbetsmetoder samt väl fungerande verktyg
(se prop. 2000/01:54 s. 1). Utredaren skall även lämna förslag till hur
bestämmelserna kan ändras för att underlätta och effektivisera arbetet.
Vidare skall utredaren ta ställning till vilka åtgärder som bör vidtas
för att underlätta och eventuellt förbättra samarbetet mellan Tullverket
och övriga myndigheter, däribland polisen, vad gäller användning av och
införande av information i register. Detta skall göra med beaktande av
såväl att ett effektivt samarbete kan upprätthållas som att enskilda
personers integritetsintressen tillvaratas.
Utredaren skall vidare se över hur de olika register som Tullverket
för, eller annars har tillgång till i sitt brottsbekämpande arbete,
förhåller sig till varandra när det gäller informationen i registren
och användningen av dessa. En av de frågor som särskilt behöver
utredas är om det finns behov av ett spaningsregister. Detta närmast
med tanke på att liknande uppgifter förekommer i det
myndighetsgemensamma misstankeregistret. I Tullverkets
spaningsregistret får uppgifter som kan hänföras till enskild person
föras in endast om den som avses med uppgiften kan misstänkas för att
ha begått brott som Tullverket har befogenhet att ingripa mot och om
registreringen är av särskild betydelse för brottsbekämpningen.
Misstankeregistret skall enligt 2 § i lagen (1998:621) om
misstankeregister bl.a. föras för att underlätta tillgången till
sådana uppgifter om skälig misstanke om brott som behövs i verksamhet
hos polis- och skattemyndighet samt Tullverket för att samordna
förundersökningar mot en person och för att förebygga, upptäcka och
utreda brott. Utredaren skall undersöka om Tullverket använder
registren på ett effektivt sätt och i förekommande fall påtala brister.
Utredaren skall även sätta sig in i det arbete som pågår inom
Tullverket för att inrätta nya databaser och ärendehanteringssystem
för verkets brottsbekämpande verksamhet. I utredningen skall redovisas
vilken information de planerade systemen är tänkta att innehålla samt
systemens funktion. Vidare skall en särskild analys göras av hur
systemen förhåller sig till gällande regler. Utredaren skall här även
påtala eventuella brister och lämna förslag till lösningar.
Utredaren skall också granska bestämmelserna om underrättelse- och
spaningsregister och komma med förslag till ändringar. Det är viktigt
att få en klar bild av hur arbetet inom gränsskydds-, analys- och
tullkriminalenheter bedrivs och hur registren bör utformas för att det
brottsbekämpande arbetet skall kunna bedrivas effektivt.
Utredaren skall även ta ställning till om Tullverkets TDS-system bör
få användas i brottsbekämpande verksamhet, och om så är fallet ge
förslag till lagändringar som skulle göra detta möjligt. Utredaren
skall i det sammanhanget även analysera hur ett sådant förslag påverkar
det förhållandet mellan den brottsbekämpande verksamheten och
Tullverkets övriga verksamhet. Vidare skall belysas vilka krav
Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de
grundläggande friheterna ställer i detta sammanhang.
Vidare skall utredaren ta ställning till om fler av Tullverkets
register än spanings- och underrättelseregistren bör regleras särskilt
i lagstiftningen och, om så är fallet, lägga fram förslag till sådana
regleringar. Målsättningen är att myndighetsregister med ett stort
antal registrerade personer och med ett särskilt känsligt innehåll
skall regleras i lag (se prop. 1997/98:44 s. 41).
Utredaren skall vidare se över genomförandet av lagstiftningen om
register i Tullverkets brottsbekämpande verksamhet och den nya lagen
om behandling av personuppgifter i Tullverkets brottsbekämpande
verksamhet. Utredaren skall även analysera konsekvenserna av
bestämmelserna och då särskilt från integritetssynpunkt.
Utredaren skall ta ställning till om Tullverket inom ramen för den
gällande lagstiftningen kan uppfylla de åtaganden som Sverige gjort
genom internationella avtal om tullsamarbete. Eventuella brister skall
påtalas och förslag till ändringar skall lämnas.
Vidare skall utredaren peka på och klargöra eventuella ytterligare
reformbehov vad gäller Tullverkets register i den brottsbekämpande
verksamheten. I uppdraget ingår också att uppmärksamma eventuella
tillämpningssvårigheter och belysa eventuella brister i gällande
lagstiftning. Utredaren skall även beakta frågor angående bevarande
och gallring av personuppgifter i den brottsbekämpande verksamheten.
I utredarens uppdrag ligger att samtliga analyser och förslag måste
värna inte bara om effektiviteten i Tullverkets arbete utan också om
den enskildes personliga integritet.
Uppdragets genomförande
Med hänsyn till de likheter som finns mellan polisens verksamhet och
Tullverkets brottsbekämpande arbete, är det av största vikt att
utredarens arbete bedrivs i samarbete med den särskilda utredare som
är tillsatt för att se över genomförandet av
polisregisterlagstiftningen.
Vidare skall utredaren samråda med offentlighets- och
sekretesskommittén, samt RIF-rådet.
Under uppdraget skall utredaren även samråda med Tullverket,
Rikspolisstyrelsen, Riksåklagaren, Ekobrottsmyndigheten,
Riksskatteverket, Kustbevakningen, Riksarkivet och Datainspektionen.
Samråd skall även ske med fackliga representanter.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast vid utgången av december månad
år 2002.
(Finansdepartementet)