Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Genetiska undersökningar m.m., Dir. 2001:20
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2001-03-08
Beslut vid regeringssammanträde den 8 mars 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas med uppgift att se över ett antal
frågeställningar rörande genetisk diagnostik, genterapi och kloning.
Kommittén skall bl.a. överväga och lämna förslag till
- hur det skall kunna garanteras att den som efter en prediktiv
genetisk undersökning visats bära på ett visst sjukdomsanlag inte
skall behandlas på ett mindre förmånligt sätt i exempelvis
försäkringssammanhang eller inom arbetslivet,
- åtgärder när det gäller prediktiv genetisk diagnostik,
preimplantatoriskdiagnostik m.m.,
- hur information till berörda släktingar skall ges i samband med
genetiska undersökningar,
- regler för hur genetiska test som riktar sig till enskilda människor
skall få marknadsföras och säljas, samt
- ett förtydligande av ett legalt förbud mot kloning av människa.
Bakgrund
Den snabba utvecklingen inom den biomedicinska forskningen öppnar nya
möjligheter att diagnostisera och behandla sjukdomar. Inom exempelvis
gentekniken sker en utveckling som vi tidigare inte kunnat föreställa
oss. I dag ställs diagnoser ofta med hjälp av kliniska symtom, i
framtiden kommer de i större utsträckning att baseras på genetiska
undersökningar. Metoderna för att ställa tidig och mer precis diagnos
utvecklas. Andra resultat av forskningen är effektivare läkemedel med
färre biverkningar.
Regeringen överlämnade den 3 juni 1999 en skrivelse om genetisk
integritet till riksdagen (skr. 1998/99:136). I skrivelsen redogörs bl.a.
för det avtal som tecknats mellan staten och Sveriges Försäkringsförbund
som innebär ett ökat skydd för den enskilde då enskilda liv- eller
sjukförsäkringar skall tecknas. Försäkringsbolagen förbinder sig i
avtalet att inte kräva att den som önskar teckna en försäkring skall
genomgå genetisk undersökning som förutsättning för försäkring. Bolagen
förbinder sig vidare att inte heller efterfråga resultat från tidigare
genomförd genetisk undersökning.
Regeringen drar i sin skrivelse slutsatsen att det är nödvändigt att
skapa bättre garantier för att genetisk information om den enskilda
människan inte missbrukas eller används på ett sätt som är diskriminerande
för den enskilde, men att det för närvarande inte är möjligt att införa
en heltäckande reglering av användningen av genetisk information.
Regeringen bedömer att utformningen av skyddet för den genetiska
integriteten behöver övervägas ytterligare, bl.a. på arbetslivets område.
Man anser också att frågan om den genetiska integriteten innefattar flera
svåra överväganden och är av sådan karaktär att den bör bli föremål för
en övergripande utredning innan slutlig ställning kan tas till hur den
bäst bör skyddas. Utredningen bör genomföras av en kommitté med företrädare
för samtliga politiska partier i riksdagen och leda till bl.a. ett samlat
förslag till hur det på alla samhällsområden skall kunna garanteras att
ingen i vårt land skall kunna diskrimineras på grund av sitt genetiska
arv. Avsikten är också att kommitténs arbete skall kunna utgöra underlag
för en ratificering av Europarådets konvention om mänskliga rättigheter
och biomedicin.
Socialutskottet har i sitt betänkande om genetisk integritet (bet.
1999/2000:SoU5) understrukit att en parlamentarisk kommittés uppgift
inte bör begränsas till att endast avse frågor som berör diskriminering
på grund av det genetiska arvet utan bör vara så heltäckande som möjligt
och även behandla andra frågor som rör användning av genteknik på
människa.
Här bör också nämnas att Bioteknikkommittén i december 2000 överlämnat
slutbetänkandet Att spränga gränser. Bioteknikens möjligheter och risker
(SOU 2000:103). I betänkandet behandlas användningen av genteknik på
människa och en skiss till lagstiftning läggs fram.
Uppdraget
Utvecklingen inom biotekniken väcker stora förväntningar samtidigt som
svåra etiska frågor aktualiseras. Utvecklingen väcker ibland oro och
undran hos människor i allmänhet. Oron för hur forskningsresultat kan
komma att användas måste mötas med öppenhet och offentlig debatt liksom
med information och kunskap. De etiska frågeställningar som är
förknippade med användning av den genetiska kunskapen måste hanteras på
ett ansvarsfullt sätt så att fundamentala värden inte äventyras.
Kommitténs arbete skall mot denna bakgrund bedrivas utåtriktat och
främja debatt och diskussion kring dessa frågor.
Utvecklingen inom biotekniken sker i stor utsträckning på ett
internationellt plan. En viktig utgångspunkt för kommitténs arbete skall
vara Europarådets konvention angående skydd för de mänskliga
rättigheterna och de grundläggande friheterna, särskilt art. 8. En annan
viktig utgångspunkt skall vara Europarådets konvention om mänskliga
rättigheter och biomedicin som Sverige undertecknat men ännu inte
ratificerat. Kommittén skall också belysa den internationella debatten
samt beakta erfarenheter från andra länder.
Kommittén skall samråda med den utredning som regeringen avser att
tillsätta för att ta fram förslag till rättslig reglering av
forskningsetisk prövning också i perspektiv av Europarådets konvention.
· Genetisk diagnostik
Prediktiv diagnostik
Det finns redan i dag vissa möjligheter att genom prediktiv genetisk
diagnostik beräkna sannolikheten av att en frisk person kan komma att
drabbas av sjukdom senare i livet. Sådana undersökningar kan vara ett
viktigt underlag för tidig behandling, innan sjukdomssymtom visat sig.
Risken att insjukna är dock inte bara beroende av ärftliga faktorer utan
även i hög grad av den komplexa kopplingen mellan arv och olika
miljöfaktorer. En genetisk undersökning ger därför oftast inte besked
om huruvida en viss sjukdom verkligen kommer att bryta ut. Det är endast
för ett fåtal sent debuterande sjukdomar som det är möjligt att göra
förutsägelser som är kliniskt relevanta och antalet individer som drabbas
varje år i Sverige är litet.
En rad etiska frågor aktualiseras här. De gäller bl.a. självbestämmande
och integritet. Hur mycket vill en person veta om sina anlag? Skall
tester göras för sådana sjukdomar som det ännu inte finns behandling
för?
Kommittén skall belysa de etiska frågor som kan vara förknippade med
prediktiv diagnostik och föreslå nödvändiga åtgärder.
Genetiska undersökningar av barn
Ett särskilt problem utgör genetiska undersökningar av barn. Eftersom
barns förmåga att förstå information och bestämma själva är begränsad i
lägre åldrar kan barnet självt inte lämna samtycke utan föräldrarna får
ofta samtycka i barnets ställe. Barnets begränsade förmåga till
självbestämmande kan lätt leda till att dess integritet kränks. Detta är
en generell frågeställning inom hälso- och sjukvården men också något
som ställs på sin spets bl.a. när det gäller genetiska undersökningar.
Kommittén skall belysa frågor som rör barnets integritet och autonomi i
samband med genetiska undersökningar samt överväga behovet av och lämna
eventuella förslag till riktlinjer.
Fosterdiagnostik
Undersökningar för att upptäcka skador på foster görs sedan länge. De
hittills mest använda metoderna är prov på fostervatten eller moderkaka
och undersökning med ultraljud. Kunskapen om genernas betydelse kommer
i tilltagande utsträckning att göra det möjligt att redan på
fosterstadiet identifiera individer som riskerar att drabbas av ärftliga
sjukdomar. Med hjälp av molekylärgenetiska tekniker kommer analysen
eventuellt att kunna göras utifrån ett blodprov från modern där celler
från fostret finns. Om en missbildning eller sjukdom upptäcks kan detta
i vissa fall leda till att graviditeten avbryts.
Riksdagen har ställt sig bakom de riktlinjer som föreslås i propositionen
om fosterdiagnostik och abort (prop. 1994/95:142). Utvecklingen kan komma
att leda till att de etiska frågorna i samband med fosterdiagnostik
accentueras. Kommittén skall därför göra en översyn av de nu gällande
riktlinjerna och överväga om dessa behöver förändras.
Preimplantatorisk diagnostik
Syftet med preimplantatorisk diagnostik är främst att göra det möjligt
för par med anlag för någon svår genetiskt betingad sjukdom eller
kromosomavvikelse att påbörja en graviditet i vetskap om att anlagen för
den svåra sjukdomen inte har förts vidare till fostret. Genom att
undersöka några celler från ägg som befruktats utanför kroppen kan man
med hjälp av DNA-baserad diagnostik konstatera om anlagen för den svåra
sjukdomen förts vidare eller inte. Först därefter beslutas om ägget skall
implanteras i kvinnans livmoder eller inte.
Enligt de tidigare nämnda riktlinjerna för fosterdiagnostik bör
preimplantatorisk diagnostik endast användas för diagnostik av
allvarliga, progressiva, ärftliga sjukdomar som leder till tidig död och
där ingen bot eller behandling finns. Könsbestämning bör endast få göras
om det sker som ett led i diagnosotik av en könsbunden ärftlig sjukdom
för vilken bot eller behandling saknas.
Preimplantatorisk diagnostik tillämpades första gången i Sverige år 1994.
Verksamheten har här varit mycket begränsad och har bara erbjudits
särskilt utvalda par som är bärare av allvarliga könsbundna sjukdomar
samt svåra strukturella kromosomavvikelser med hög ärftlighet.
Socialstyrelsen, som haft i uppdrag att utvärdera verksamheten, redovisade
i ett yttrande våren 1996 vilka sjukdomar och avvikelser diagnostiken
dittills utförts för i Sverige samt vilken omfattning verksamheten haft.
Det har från den medicinska professionens sida framförts att de riktlinjer
riksdagen ställt sig bakom har visat sig vara svåra att tillämpa då de
anses oklara på flera punkter. Kommittén skall därför nu göra en översyn
av riktlinjerna för preimplantatorisk diagnostik.
Information till berörda släktingar
Den information som erhålls när en individ går igenomen genetisk
undersökning berör också släktingar till denna. Förenklat uttryckt kan
man säga att en människa har fått hälften av sina anlag från var och en
av sina föräldrar, i snitt delar hon hälften av anlagen med sina syskon
och ger hälften av sina anlag till vart och ett av sina barn. En
konsekvens av en genetisk undersökning av en individ är således att
undersökningen automatiskt också ger information om andra i familjen
och släkten, dock med större osäkerhet ju avlägsnare släktskapet är.
Den information som kan fås från en genetisk undersökning är beroende
inte bara av släktskap utan också av vilken typ av ärftlighet som gäller
för den aktuella sjukdomen.
En person som går igenom en genetisk undersökning uppmanas oftast i dag
att informera andra berörda personer i släkten om resultatet av
undersökningen. Om den undersökta inte vill eller kan göra detta
vidarebefordras inte informationen. Läkarens tystnadsplikt förhindrar
denne att kontakta släktingar till den undersökta. Enligt sekretesslagen
(1980:100) får uppgift om enskilds hälsotillstånd och andra personliga
förhållanden inte röjas, om det inte står klart att uppgiften kan röjas
utan att den enskilde eller någon närstående lider men.
Information om resultatet av den genetiska undersökningen kan vara
till stor nytta inte bara för den undersökte utan också för de
släktingar som berörs. Det har därför diskuterats att läkaren skulle
kunna få informera släktingarna direkt utan den undersöktes medgivande.
Å andra sidan kan det också finnas fall där en släkting av olika skäl
inte önskar ta emot sådan information.
Det finns en principiell skillnad mellan resultat från genetiska
undersökningar och resultat från andra undersökningar i vård och
forskning där patienter och friska försökspersoner kan ge ett informerat
samtycke som i princip endast omfattar dem själva. Frågan är om hänsynen
till en undersökt människas integritet skall väga tyngre än andra berörda
personers rätt att få veta att det finns ett ärftligt anlag för sjukdom
i släkten. Omvänt kan man ställa frågan om sjukvården verkligen har rätt
att undanhålla information som kan vara helt avgörande för människors
framtida liv.
Statens medicinsk-etiska råd har på uppdrag av regeringen övervägt om
och i så fall under vilka former uppsökande verksamhet skulle kunna
bedrivas i samband med genetiska undersökningar. Rådet konstaterar i ett
yttrande till Socialdepartementet år 1998 att man på grund av frågans
komplexitet inte anser sig beredd att ta ställning. Rådet föreslår att
en utredning ges i uppdrag att behandla och lägga förslag om hur
informationen till anhöriga i samband med genetiska undersökningar skall
understödjas och avgränsas.
Mot denna bakgrund skall kommittén med utgångspunkt i etiska rådets
yttrande överväga och lämna förslag till i vilken utsträckning och hur
information till berörda släktingar bör ges i samband med genetiska
undersökningar.
Användning av genetisk information
Om det inte finns särskilda regler som styr hur resultaten av prediktiva
genetiska undersökningar får användas för olika ändamål, exempelvis i
försäkringssammanhang eller inom arbetslivet, finns det en risk för att
den som har visats bära på ett visst sjukdomsanlag behandlas på ett
mindre förmånligt sätt än personer där sådana genetiska undersökningar
inte har utförts. I den allmänna debatten har oro uttalats för att
försäkringsbolag och arbetsgivare på ett otillbörligt sätt skall
särbehandla personer som efter en genetisk diagnostik visat sig ha eller
antas löpa risk att utveckla någon svår ärftlig sjukdom.
Vid försäkringsavtal är det en grundläggande princip att
försäkringsgivaren får noggrann kännedom om de omständigheter som har
betydelse när det gäller att i försäkringstekniskt avseende bedöma
beskaffenheten och omfattningen av den risk som försäkringen avser att
bereda skydd mot. Vid liv-, sjuk- och olycksfallsförsäkring handlar det
i första hand om försäkringstagarens hälsoförhållanden. Kännedom av
sådant slag krävs först och främst för avgörande av frågan om försäkring
över huvud kan meddelas. Men i regel är det inte heller möjligt för
försäkringsgivaren att utan ingående kännedom om de närmare
omständigheterna beräkna storleken av den ersättning som i form av
premie skall betalas till försäkringsgivaren, eller att bestämma de
villkor som i övrigt skall gälla för försäkringen. Försäkringsavtalslagen
(1927:77) innehåller därför bestämmelser om försäkringstagarens
upplysningsplikt i sådana hänseenden. Bestämmelserna innebär att
försäkringsavtalet kan ogiltigförklaras enligt allmänna regler om
rättshandlingars ogiltighet (3 kap. lagen(1915:218) om avtal och andra
rättshandlingar på förmögenhetsrättens område), om försäkringstagaren
vid avtalets ingående svikligen har uppgivit eller förtigit något som
kan antas vara av betydelse för försäkringsgivaren. Om försäkringstagaren
i annat fall av ond tro har gjort detta, kan rätten till
försäkringsersättning falla bort helt eller delvis.
Ett avtal tecknades våren 1999 mellan staten och Sveriges
Försäkringsförbund om användning av resultat från genetiska
undersökningar. Med genetisk undersökning avses där en prediktiv
genetisk undersökning eller en genetisk undersökning för att påvisa
eller utesluta att en person bär anlag för en ärftlig sjukdom som
visar sig först i senare generationer. Avtalet syftar till att stärka
den enskildes skydd mot särbehandling på grund av det genetiska arvet
i kontakterna med försäkringsbolagen. Försäkringsbolagen förbinder sig
i avtalet att inte införa krav på att den som önskar teckna en försäkring
först måste genomgå genetisk undersökning. Bolagen förbinder sig också
att inte fråga efter resultat av tidigare genomförd genetisk undersökning
upp till en försäkringsersättning om 15 basbelopp, i dag ca 550 000 kronor,
och inte heller fråga om förekomsten av ärftliga sjukdomar i släkten.
Avtalet gäller t.o.m. år 2002. Avtalet kan sägas upp skriftligt av
parterna fram till sex månader före avtalstidens utgång. Sker inte sådan
uppsägning förlängs avtalet med två år. Om något försäkringsbolag
åsidosätter sina åtaganden enligt avtalet har dock staten rätt att
omedelbart säga upp avtalet.
Det är regeringens uppfattning att de åtaganden som försäkringsbranschen
gjort i avtalet innebär att skyddet för den genetiska integriteten
stärkts.
För närvarande är frågan om genetiska undersökningar i arbetslivet
oreglerad. Om exempelvis en arbetsgivare skulle kräva att få del av
resultat från genomförd test eller ställa genomgången genetisk test som
villkor för anställning skulle detta kunna försätta en arbetssökande i
en svår situation. En arbetssökande skulle genom att visa upp resultat
från en genetisk undersökning kunna konkurrera ut en annan sökande.
Kommittén skall överväga om och i så fall på vilket sätt man inom
försäkringsområdet och inom arbetslivet skall få beakta resultatet av
genetiska undersökningar. Som ett led i dessa överväganden skall
kommittén när det gäller försäkringsområdet utvärdera tillämpningen av
avtalet mellan staten och Försäkringsförbundet. Kommittén skall överväga
vilka materiella förändringar som behövs och därvid ta ställning till om
frågan bör regleras i avtal eller genom lag.
Om kommittén kommer fram till att frågan skall regleras genom lag bör
kommittén även överväga vilka sanktioner som kan komma i fråga. I detta
sammanhang bör en kriminalisering inte eftersträvas. Kommittén skall
också göra motsvarande överväganden på andra samhällsområden som kan
vara aktuella.
Screening
Genetisk screening innebär att man hos en grupp individer fria från
sjukdomssymtom undersöker om de har en sjukdom eller om de senare i
livet har risk att utveckla sjukdomen. Förebyggande hälsoundersökningar
av detta slag kan göras under pågående graviditet som fosterdiagnostik,
i nyföddhetsperioden eller på vuxna.
I enlighet med lagen (1991:114) om användning av viss genteknik vid
allmänna hälsoundersökningar krävs Socialstyrelsens tillstånd för att
genomföra sådana undersökningar. Någon ansökan om tillstånd har dock
hittills inte inkommit till Socialstyrelsen.
En rad etiska frågeställningar aktualiseras i samband med screening.
Med tanke på den snabba utvecklingen inom gentekniken skall kommittén
nu utvärdera den nuvarande lagstiftningen och överväga om kompletteringar
eller förändringar kan behöva göras.
Läkemedel och genetiska analyser
Hittills har genteknik framför allt använts för att förbilliga redan
existerande läkemedel och göra dem säkrare. I dag framställs exempelvis
insulin och tillväxthormon med hjälp av genmodifierade bakterier.
Utvecklingen inom genteknologin kommer att erbjuda nya möjligheter att
skräddarsy behandling av sjukdomar för den enskilda individen. Genom att
analysera genuppsättningen hos en viss patient kan man förutsäga vilka
preparat som gör störst nytta för honom eller henne och i vilken dos.
Läkaren kan då välja lämplig behandling för sin patient med utgångspunkt
från svaret på ett gentest fastställt ur ett vanligt blodprov.
Det finns uppenbara fördelar med den här utvecklingen. Men liksom för
annan genetisk information finns etiska aspekter som bör beaktas.
Kommittén skall överväga om några åtgärder behöver vidtas och i så fall
föreslå sådana åtgärder.
Kommersialisering
Genetiska test tillverkas på kommersiell basis och har hittills i
princip marknadsförts gentemot läkare och laboratorier. Redan i dag
saluförs emellertid test som en enskild person kan köpa för att utföra
på egen hand. Det finns en fara i att denna typ av tester får en stor
omfattning och att framför allt tolkningen av dem sker helt utanför
hälso- och sjukvårdens kompetens och ansvar. Människor kan fara mycket
illa av att i en sådan situation inte få tillgång till saklig information
och det stöd och omhändertagande som är tillgängligt inom sjukvårdens
ram. Ett annat stort problem med kommersiellt saluförda gentester är
att en person skulle kunna testa en annan utan dennes vetskap. Det enda
som behövs för det är ett hårstrå eller lite saliv.
En diskussion behöver föras om hur verksamheten bör regleras och
kvalitetssäkras för att hindra missbruk, felaktiga resultat och onödig
oro. Kommittén skall överväga behovet av och lämna förslag till regler
för hur tester som riktar sig till enskilda människor skall få
marknadsföras och säljas.
· Genterapi
Forskningen kring människans arvsanlag öppnar möjligheter till bättre
diagnostik, men gapet mellan genetiskt betingade sjukdomar som går att
diagnostisera och behandlingsmöjligheterna av dessa sjukdomar ökar. Med
hjälp av genterapi hoppas man att i en framtid kunna behandla sjukdomar
genom att föra in nya arvsanlag i patientens egna celler. Antingen kan
man försöka reparera den del som är skadad i den sjukes celler eller
också kan man tilllföra en extra kopia som kompensation för den
skadade genen.
I Sverige är genterapi på kroppsceller tillåten (jfr prop. 1990/91:52,
s.28). Försöken med genterapi befinner sig emellertid fortfarande på
forskningsstadiet och det kommer sannolikt att ta lång tid innan de är
en klinisk realitet.
Ansvaret för och kontrollen av kliniska försök med genterapi ligger dels
på de lokala kommittéerna för forskningsetik dels på Läkemedelsverket som
granskar säkerheten och kvaliteten. Hittills har Läkemedelsverket beviljat
ett 15-tal ansökningar om kliniska försök.
Det finns skäl för kommittén att utvärdera den nuvarande lagstiftningen
och överväga om kompletteringar eller förändringar behöver göras.
· Kloning
Med kloning avses framställning av en kopia med identiska arvsanlag.
Kloner uppstår naturligt hos många levande organismer. Enäggstvillingar
är således två individer med ursprung från ett enda befruktat ägg. Kloning
kan alltså ske genom delning av ett befruktat ägg. Kloning kan emellertid
numera även ske genom s.k. kärnutbyte. En främmande cellkärna förs då in
i en "tömd" obefruktad äggcell. Kloning med sikte på att frambringa en
individ med samma genetiska uppsättning som den individ som lämnat
cellkärnan benämns reproduktiv kloning.
Enligt lagen (1991:115) om åtgärder i forsknings- eller behandlingssyfte
med befruktade ägg från människa är det förbjudet att i en kvinna föra
in ett befruktat ägg som varit föremål för försök. Detsamma gäller om
försöket skett före befruktningen. Lagen innebär således ett förbud mot
kloning.
Även om dagens lagstiftning, tekniskt sett, förbjuder kloning av människa
skall kommittén överväga och lämna förslag till ett förtydligande av
lagen på denna punkt.
Stamceller
Stamceller är de allra första celler som utvecklas hos ett embryo. Det
som är unikt med stamceller är att de kan utvecklas till vilken typ av
celler som helst. Även hos vuxna individer finns stamceller, men dessa
är mer specialiserade och kan såvitt man vet i dag bara ge upphov till
vissa typer av celler.
Stamceller från embryon som "blivit över" vid provrörsbefruktning odlas
för att försöka framställa stora mängder av mycket tidiga celler som har
förmåga att utveckla sig till alla typer av specialiserade celler i
kroppen. I princip skulle dessa celler kunna användas för att behandla
en mängd i dag obotliga sjukdomar.
En rad etiska frågeställningar aktualiseras framför allt vid användning
av embryonala stamceller. Kommittén skall överväga behovet av och lämna
förslag till etiska riktlinjer för användning av stamceller.
· Könstester inom idrotten
Det har sedan mitten av 1960-talet vid internationella idrottstävlingar
förekommit undersökningar för att fastställa kvinnliga deltagares
könstillhörighet. Sedan år 1968 måste således alla kvinnliga deltagare
i olympiska spel få sin könstillhörighet fastställd genom s.k. könstest.
Även några specialidrottsförbund utför könstester vid sina egna
internationella mästerskap.
Könstesten innebär att individens könskromosomer bestäms. Att få sitt
kön ifrågasatt har av många uppfattats inte bara som ovetenskapligt utan
även som etiskt oacceptabelt. Att enbart utsätta de kvinnliga deltagarna
för detta ifrågasättande kan anses oetiskt också ur ett
jämställdhetsperspektiv.
Utvecklingen inom genetiken har gjort att man i dag kan identifiera en
lång rad genetiska varianter som bl.a. innebär att det finns kvinnor
med manliga kromosomkarakteristika och män med kvinnliga. Att med hjälp
av könskromosombestämningar avgöra könet är därför inte längre
vetenskapligt korrekt. Såväl falskt positiva som falskt negativa
analysresultat förekommer.
Mot bakgrund av den nya kunskapen har Internationella olympiska
kommittén och andra idrottsorganisationer av internationella experter
och vetenskapliga organisationer uppmanats att upphöra med
könstesterna. Detta har dock inte skett. I Norge har, år 1997, ett
förtydligande gjorts av den norska lagstiftningen innebärande att
könstester inom idrotten är förbjudna.
Kommittén skall överväga behovet av och lämna förslag till hur
könstester inom idrotten skall regleras.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 28 februari 2003. Kommittén skall
utarbeta förslag till de författningsändringar som föranleds av uppdraget.
Förslagen skall kostnadsberäknas och erforderlig finansiering redovisas
för föreslagna åtgärder. Kommittén skall samråda med Utredningen om den
personliga integriteten i arbetslivet (dir. 1999:73).
(Socialdepartementet)