Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Onödiga respektive långa djurtransporter samt slakt av djur nära uppfödningsplatsen, Dir. 2001:15
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 2001-03-01
Beslut vid regeringssammanträde den 1 mars 2001
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda och föreslå
åtgärder för att förhindra onödiga respektive långa djurtransporter
samt stimulera slakt av djur för konsumtion nära den plats där de föds
upp. Utredaren skall även kartlägga hur transportvägarna går inom EU
och vilka faktorer som styr var slakt äger rum. Utredaren skall vidare
kartlägga vilka bestämmelser som har betydelse för var slakten sker och
vilka effekter det befintliga regelverket har i förhållande till djurs
behov, särskilt när det gäller långa transporter med vilopauser.
Särskilt skall möjligheten att med ekonomiska åtgärder förändra
transportmönstret utredas. Utredaren skall även undersöka
förutsättningarna för att använda mobila slakterier nära
uppfödningsplatsen samt att genom tvingande bestämmelser åstadkomma
slakt nära uppfödningsplatsen. I detta sammanhang skall även beaktas
hygien- och smittskydds- samt regionalpolitiska och miljömässiga
aspekter.
Bakgrund och utredningsbehov
Djuruppfödningen blir mer och mer koncentrerad såväl i Sverige som inom
hela EU. Samtidigt tenderar antalet slakterier att minska. Detta beror
på att en centralisering av hanteringen ofta innebär
rationaliseringsvinster. Antalet kooperativa slakterier i Sverige har
mellan åren 1990 och 2000 minskat från 22 till 9, vilket många gånger
innebär att transporterna till slakterierna blivit längre. Liknande
förhållanden råder inom hela EU. Djur transporteras även långa
sträckor för vidare uppfödning långt från uppfödningsplatsen.
Transporterna är ofta mycket påfrestande för djuren. I synnerhet långa
transporter kan påverka djurens välbefinnande negativt. När det gäller
djur som
skall slaktas vid resans slut är det av särskild vikt att transporten är
så kort som möjligt, också för att köttkvaliteten kan påverkas negativt
av stress. Långa transporter kan innebära förflyttning från en klimatzon
till en annan och djuren kan därvid utsättas för stora påfrestningar.
Långa transporter kan även påverka miljön negativt. Gällande regler
som innebär att djur kan transporteras under lång tid, men med
vilopauser, är inte heller den allra bästa lösningen. Även av- och
pålastningsmomentet innebär stress för djuren. Dagens bestämmelser
räcker inte för att upprätthålla djurskyddet.
Kommissionen överlämnade den 6 december 2000 en rapport till rådet och
Europaparlamentet om de erfarenheter medlemsstaterna gjort efter
genomförandet av rådets direktiv 95/29/EG av den 29 juni 1995 om
ändring av direktiv 91/628/EEG om skydd av djur vid transport. I
rapporten anges olika åtgärder för att förbättra djurskyddet vid
transport. Förutom åtgärder på kort sikt anger kommissionen långsiktiga
initiativ som bör tas. Bl.a. nämns att åtgärder för att främja att
djuren slaktas närmare uppfödningsplatsen förtjänar att undersökas.
Det befintliga regelverket, såväl inom Sverige som inom gemenskapen,
kan bidra till onödiga respektive långa transporter och medföra att
djur inte slaktas så nära uppfödningsplatsen som möjligt.
Uppdraget
Mot denna bakgrund bör en särskild utredare tillkallas för att
- kartlägga och redovisa transporttider och transportvägar inom
Sverige och EU och utreda vilka faktorer som styr dessa,
- särskilt utreda slakteristrukturens påverkan på transporttider och
transportvägar, bl.a. antalet slakterier och kapacitet,
- definiera begreppet nära uppfödningsplatsen,
- utreda vilka övriga faktorer som styr särskilt var slakt äger rum,
- utreda gällande transportbestämmelsers inverkan på djurens
välbefinnande, särskilt effekterna av vilopauser och av- och
pålastningar,
- föreslå åtgärder för att komma till rätta med påvisade problem,
- undersöka huruvida användning av mobila slakterier kan bidra till
lösning av problemen utan att hygien- eller andra problem uppstår,
- särskilt utreda möjligheten att med ekonomiska åtgärder förändra
transportmönstret,
- se över befintligt regelverk och utreda var i regelverket ändringar
kan ske för att förhindra onödiga respektive långa transporter samt
uppnå att slakten sker nära uppfödningsplatsen,
- redogöra för kostnaderna för lämnade förslag samt ange
finansieringsmöjligheter för förslagen,
- redogöra för eventuella andra konsekvenser av förslagen
- belysa vad som i övrigt kan vara av betydelse inom ramen för
uppdraget samt i utredningen beakta hygien-, smittskydds- samt
regionalpolitiska och miljömässiga aspekter.
Utredningsarbetet
Utredaren skall vid genomförandet av sitt uppdrag ta del av de studier
m.m. som utförts beträffande djurskydd och slakt nära uppfödningsplatsen,
t.ex. examensarbeten vid Sveriges lantbruksuniversitet samt övrig
litteratur på området.
Utredaren skall redogöra för hur eventuella förslag förhåller sig till
nationell lagstiftning samt till EG-bestämmelser på området.
Utredaren bör samråda med berörda myndigheter och organisationer.
Utredaren skall inhämta erfarenheter från andra länder.
Samtliga förslag skall kostnadsberäknas och finansiering skall redovisas
för föreslagna åtgärder.
Utredaren skall i betänkandet särskilt redovisa konsekvenserna för små
företags villkor i enlighet med 15 § Kommittéförordningen (1998:1474).
Utredaren skall i detta arbete samråda med Näringslivets Nämnd för
Regelgranskning.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 januari 2002.
Övrigt
Kommittéförordningen (1998:1474) måste beaktas.
(Jordbruksdepartementet)