Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 1999 års diskrimineringsutredning (Ju 1999:10), Dir. 2001:14
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2001-02-08
Beslut vid regeringssammanträde den 8 februari 2001.
Det nya uppdraget
1999 års diskrimineringsutrednings (Ju 1999:10) uppdrag begränsas till
att omfatta en översyn av bestämmelsen om olaga diskriminering och en
analys av rättsväsendets tillämpning av den samt en översyn av frågorna
om hur termerna ras och sexuell läggning används i lagstiftningen.
Utredningen skall också belysa frågan om formerna för ett förbud mot
diskriminering i näringsverksamhet av personer med funktionshinder.
1999 års diskrimineringsutredning skall inte längre ha till uppgift att
lämna konkreta förslag till författningsändringar eller andra åtgärder.
Utredningen skall i stället övergripande redovisa sina resultat och
ställningstaganden i de frågor uppdraget nu omfattar samt lämna förslag
till inriktning på det fortsattaarbetet i dessa frågor.
När det gäller bestämmelsen om olaga diskriminering och tillämpningen
av denna bestämmelse skall utredningen rikta in sig på att identifiera
de problem som kan finnas och att lämna förslag till hur de skulle
kunna lösas. I detta ingår att överväga om bestämmelsen om olaga
diskriminering har en lämplig omfattning och utformning för att kunna
utgöra ett effektivt medel mot diskriminering. Utredningen skall i
detta sammanhang redovisa och belysa skälen för respektive emot en
straffrättslig reglering respektive annan slags reglering av förbud
mot diskriminering.
Anledningen till begränsningen av uppdraget är att regeringen avser
att ge en ny utredning i uppdrag att studera möjligheterna till en mer
generell lagstiftning mot diskriminering som omfattar alla eller
flertalet samhällsområden och diskrimineringsgrunder. Frågor som
exempelvis vilka sanktionsformer som är lämpligast i syfte att
åstadkomma en effektiv lagstiftning mot diskriminering bör lämpligen
behandlas vidare inom ramen för en sådan bredare översyn. I denna
översyn skall 1999 års diskrimineringsutrednings ställningstaganden
ingå som ett underlag.
Utredningens nuvarande uppdrag
Den 17 juni 1999 beslutade regeringen direktiv (dir. 1999:49)
innebärande att en särskild utredare fick i uppdrag att se över
bestämmelsen om olaga diskriminering i 16 kap. 9 § brottsbalken.
Vidare skulle utredaren utreda behovet av och formerna för en reglering
av ett generellt förbud mot diskriminering i näringsverksamhet av
personer med funktionshinder.
Utredaren skulle också ta upp frågan om termen ras, använd om människor,
och termen sexuell läggning.
Utredaren skulle lämna de förslag till författningsändringar och andra
åtgärder som uppdraget kan ge anledning till.
Utredningen har antagit namnet 1999 års diskrimineringsutredning.
Bakgrund till begränsningen av uppdraget
Regeringen avser att ge en ny utredning i uppdrag att studera
möjligheterna till en mer generell lagstiftning mot diskriminering som
omfattar alla eller flertalet samhällsområden och diskrimineringsgrunder.
Frågor om vilka sanktionsformer och bevisregler m.m. som är lämpligast
i syfte att åstadkomma en effektiv lagstiftning mot diskriminering bör
lämpligen behandlas inom ramen för en sådan bredare översyn.
Sedan 1999 års diskrimineringsutredning fick sitt uppdrag har åtskilligt
av betydelse för lagstiftningen mot diskriminering inträffat. Inte minst
har diskrimineringsfrågor ägnats stor uppmärksamhet i det
internationella samarbetet. I stor utsträckning förs diskussionerna med
inriktning mot en generell reglering mot diskriminering, omfattande i
princip alla områden av samhällslivet och gällande oavsett på vilken
grund en person diskrimineras. Som ett exempel på internationellt arbete
med sådan inriktning kan nämnas det tilläggsprotokoll nr 12 till den
europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna
och de grundläggande friheterna (Europakonventionen) som antogs av
Europarådets ministerkommitté den 26 juni 2000.
Mot denna utveckling kan ställas den svenska lagstiftningen på
diskrimineringsområdet som onekligen ger en rätt splittrad bild.
Förbud mot diskriminering inom arbetslivet regleras civilrättsligt och
den huvudsakliga sanktionen är skadestånd. Här gäller fyra olika lagar
beroende på om diskrimineringen sker på grund av etnisk tillhörighet,
sexuell läggning, kön eller funktionshinder. Det finns också olika
ombudsmän som har till uppgift att övervaka hur lagstiftningen efterlevs.
Den civilrättsliga lagstiftningen omfattar både direkt och indirekt
diskriminering och gäller oavsett om det finns en diskriminerande
avsikt hos arbetsgivaren. Den innehåller också särskilda, för den
diskriminerade förmånliga, bevisregler.
I den utsträckning det finns förbud mot diskriminering som är förenade
med sanktioner utanför arbetslivet återfinns de i stället i den
straffrättsliga bestämmelsen om olaga diskriminering. Den bestämmelsen
omfattar färre diskrimineringsgrunder och träffar bara sådana fall där
det finns ett uppsåt att diskriminera. Anmälningar om olaga
diskriminering hanteras av polis och åklagare. Inom den straffrättsliga
regleringen är det självfallet åklagarens sak att bevisa att ett brott
har begåtts.
I samband med behandlingen av 1999 års lagar mot diskriminering i
arbetslivet föreslog Arbetsmarknadsutskottet (bet. 1998/99:AU4) att det
på sikt borde genomföras en utredning, där man borde överväga
möjligheterna att samordna diskrimineringslagarna. Vidare utgick
utskottet från att frågan om ombudsmännen och deras roll och om
eventuell samordning av ombudsmannainstitutionerna skulle komma att
ingå i en framtida utredning. Socialförsäkringsutskottet och
Socialutskottet uttalade sig också i lagstiftningsärendet för en
samordning.
Härefter har riksdagen (bet. 2000/01:AU3, rskr. 2000/01:4) uttalat att
det - i den mån de direktiv om diskrimineringsförbud som antagits inom
ramen för Europeiska unionen föranleder revideringar av gällande rätt -
finns anledning att i det sammanhanget också göra en översyn av frågan
om en eventuell samordning av diskrimineringslagarna.
Vidare har riksdagen nyligen gett regeringen till känna att en utredning
bör tillsättas med uppgift att undersöka om det finns förutsättningar
att slå samman alla eller några av de ombudsmän som är underställda
regeringen till en institution (bet. 2000/01:KU3, rskr. 2000/01:35).
Genom Amsterdamfördraget år 1997 infördes en ny artikel 13 i Fördraget
om upprättandet av Europeiska gemenskapen (EG-fördraget) som ger rådet
befogenhet att vidta lämpliga åtgärder för att bekämpa diskriminering
på grund av kön, ras, etniskt ursprung, religion eller övertygelse,
funktionshinder, ålder eller sexuell läggning. Med stöd av denna artikel
har EU:s ministerråd antagit två nya direktiv.
Först antog rådet den 29 juni 2000 ett direktiv om genomförandet av
principen om likabehandling av personer oavsett deras ras eller etniska
ursprung (2000/43/EG). På flera punkter innehåller direktivet
bestämmelser som saknar motsvarighet i svensk rätt. Medlemsstaterna
skall genomföra direktivet i nationell rätt senast den 19 juli 2003.
Detta direktiv omfattar dels arbetslivet i vid mening, dels andra
områden såsom olika typer av sociala förmåner, utbildning samt tillgång
till och tillhandahållande av varor och tjänster. Det skall omfatta
både direkt och indirekt diskriminering och täcker såväl avsiktlig som
oavsiktlig diskriminering. Vissa typer av trakasserier skall vidare
likställas med diskriminering. När det gäller de processuella
förutsättningarna bygger direktivet på tanken att reglerna om
bevisbördan, för att principen om likabehandling skall kunna tillämpas
effektivt, måste anpassas så att bevisbördan under vissa förutsättningar
övergår till svaranden.
Den 27 november 2000 antogs också rådets direktiv om inrättande av en
allmän ram för likabehandling i arbetslivet (2000/78/EG). Det behandlar
diskriminering i arbetslivet i en vidare mening än de svenska lagarna
mot diskriminering i arbetslivet och omfattar diskrimineringsgrunderna
religion eller övertygelse, funktionshinder, ålder och sexuell
läggning.
Regeringen beslutade den 21 december 2000 om kommittédirektiv (dir.
2000:106) Ett utvidgat skydd mot diskriminering. En särskild utredare
har tillkallats för att lämna förslag till hur de båda nyss nämnda
direktiven skall genomföras i Sverige. Utredaren skall lämna de förslag
till författningsändringar och andra åtgärder som utredningsarbetet kan
ge anledning till.
Den splittrade bild som den svenska lagstiftningen mot diskriminering
onekligen uppvisar i förening med den senaste tidens utveckling på
området ger anledning att nu se över möjligheterna till en generell
lagstiftning mot diskriminering som omfattar alla eller flertalet
samhällsområden och diskrimineringsgrunder.
Regeringen har nu i sin skrivelse till riksdagen En nationell
handlingsplan mot rasism, främlingsfientlighet, homofobi och
diskriminering (skr. 2000/01:59) aviserat att den utredning som har att
utreda ett utvidgat skydd mot diskriminering (N 2001:01) dessutom kommer
att få i uppdrag att göra en sådan översyn av möjligheterna till en
generell lagstiftning mot diskriminering. Inom ramen för den bör bland
annat frågor om lämpliga sanktionsformer och bevisregler behandlas.
Delar av 1999 års diskrimineringsutrednings uppdrag tas lämpligen om
hand inom ramen för detta bredare uppdrag. 1999 års
diskrimineringsutrednings uppdrag bör därför nu inriktas på att lämna
ett användbart underlag för arbetet med den bredare översynen av
diskrimineringsfrågorna.
Ramar för uppdraget
Utöver vad som har angetts i utredningens ursprungliga direktiv skall
1999 års diskrimineringsutredning också samråda med den utredning som
har fått i uppdrag att utreda ett utvidgat skydd mot diskriminering
(N 2001:01).
(Justitiedepartementet)