Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vissa avfallsskattefrågor, Dir. 2001:13
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2001-02-15
Dir. 2001:13
Beslut vid regeringssammanträde den 15 februari 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att, med beaktande av den
korta tid som avfallsskatten varit i kraft, göra en utvärdering av hur
systemet med avfallsbeskattningen fungerar. Utredaren skall analysera
vilka styreffekter avfallsskatten tillsammans med energibeskattningen
har haft på olika former av omhändertagande av avfall. Utredaren skall
även analysera hur systemet med avfallsbeskattningen förhåller sig till
redan uppställda mål inom avfallspolitiken. Dessutom skall utredaren
analysera hur avfallsskattens effekter påverkas av andra beslutade
styrmedel. Detta gäller t.ex. det fr.o.m. år 2002 gällande kravet på
utsortering av brännbart avfall samt de förbud mot deponering av
utsorterat brännbart avfall och organiskt avfall som träder i kraft år
2002 respektive år 2005. Utredaren skall i detta sammanhang bedöma
effekterna av att eventuella dispenser kan komma att beviljas från de
kommande förbuden mot deponering.
Utredaren skall vidare utvärdera och analysera de ekonomiska och
miljömässiga konsekvenserna av att införa en skatt på förbränning av
avfall. En viktig del av utredarens uppdrag är att bedöma hur en
eventuell förbränningsskatt påverkas av och förhåller sig till det
kommande kravet på att sortera ut brännbart avfall liksom till de
kommande förbuden mot deponering av utsorterat brännbart avfall och
mot deponering av organiskt avfall. Energibeskattningens
effekter på avfallsförbränningen, särskilt i värmeproduktionen, skall
uppmärksammas.
Dessutom skall utredaren särskilt utreda om skattefriheten för avfall
och annat material som används för att vidta avslutande
täckningsåtgärder på avfallsupplagen skall medges direkt vid
införseln till avfallsanläggningen.
Vidare skall utredaren följa upp vilka effekter avfallsskatten har
haft på återföringen av biobränsleaska samt bedöma om biobränsleaska
fortfarande skall omfattas av avfallsskatt eller om deponering är det
enda alternativet till omhändertagande av sådan aska. Utredaren skall
även utvärdera avfallsskattens påverkan på användningen av naturgrus.
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 1 december 2001.
Bakgrund
Avfallsskattelagen
En ny lag om skatt på avfall (avfallsskattelagen) trädde i kraft den
1 januari 2000 (prop. 1998/99:84, bet. 1998/99:SkU20, SFS 1999:673).
Avsikten är att avfallsskatten skall öka de ekonomiska incitamenten
att behandla avfall på ett från miljö- och naturresurssynpunkt bättre
sätt. Skatten skall således styra bort avfall från deponering. Enligt
lagen skall skatt betalas för avfall som förs in till en
avfallsanläggning där farligt avfall eller annat avfall till en
mängd av mer än 50 ton per år slutligt förvaras (deponeras) eller
förvaras under längre tid än tre år.
Skattesatsen är 250 kr per ton avfall. Avfallsskatten tas ut efter
en nettodeponimetod. Detta innebär att skatt tas ut för i princip
allt avfall som förs in till en skattepliktig avfallsanläggning. För
avfall som sedan förs ut från anläggningen medges avdrag.
Skattebefrielse gäller för vissa behandlingsformer, t.ex. kompostering
och förbränning. Motsvarande gäller också för vissa avfallsslag. Det
rör sig om dels rena naturmaterial, som jord, grus och lera, dels vissa
i huvudsak branschspecifika avfall där skatten bedömts sakna styrande
effekt. Som exempel kan nämnas gjuterisand, grönlutslam och avfallssand
från gruvindustriell verksamhet.
I propositionen om införandet av avfallsskattelagen (prop. 1998/99:84),
uttalade regeringen att det inte fanns skäl att låta avfall som går
till förbränningsanläggningar omfattas av avfallsskatten. Det angavs
emellertid att frågan kunde behöva analyseras på nytt, om utvecklingen
gick mot en omotiverad ökning av avfallsförbränning. Vidare framgick
att regeringen har för avsikt att år 2004 följa upp och utvärdera hur
det nuvarande systemet för avfallsbeskattning fungerat (s. 24). En
fråga för den senare utvärderingen är att pröva i vad mån ny och
tillgänglig teknik gör att vissa avfallsslag, som i dag är skattefria,
inte längre behöver deponeras och att skattebefrielsen då kan upphöra.
Andra styrmedel på avfallsområdet
Inom EU har medlemsstaterna utvecklat en avfallsstrategi. Syftet med
denna är primärt att styra bort mängden avfall från deponering genom
minskning av mängden avfall och en ökad grad av återanvändning och
återvinning. Återvinningsåtgärder rangordnas, varvid materialåtervinning
skall prioriteras framför energiutvinning när detta är miljömässigt
motiverat. Utifrån dessa riktlinjer har EU antagit ett antal direktiv,
förordningar och resolutioner som rör avfall. Syftet med dessa är att
EU-länderna skall ha gemensamma miljömässiga och tekniska krav samt
harmoniserade konkurrensförutsättningar beträffande avfall. Som exempel
kan nämnas direktivet 1999/31/EG av den 26 april 1999 om deponering av
avfall (EGT nr L 182, 16.07.1999 s.1, Celex 31999L0031).
Alla medlemsstater inom EU har således enats om en s.k. hierarki för
hur avfall skall omhändertas. I resolution (90/C 122/02) om
avfallspolicy har rådet (miljöministrarna) uttryckt bl.a. att en hög
miljöskyddsnivå bör vara ledande för gemenskapens politik vad gäller
avfallshantering. I resolutionen framhålls även behovet att styra bort
avfallet från deponering genom att utgå från en hierarki för hur avfall
skall omhändertas. Denna avfallshierarki ligger också till grund för
den svenska regeringens politik på avfallsområdet. Avfallshierarkin
innebär i första hand att uppkomsten av avfall skall förebyggas
och att avfallet skall innehålla så små mängder av farliga ämnen som
möjligt. Det avfall som ändå uppstår skall återanvändas eller återvinnas
genom t.ex. materialåtervinning eller förbränning med energiutvinning.
I sista hand skall avfallet tas om hand på annat sätt, t.ex. genom
deponering.
Riksdagen beslutade 1997 om hantering av uttjänta varor i ett
ekologiskt hållbart samhälle (rskr. 1997/98:55), varigenom regeringen
gavs rätt att föreskriva att utsorterat brännbart avfall inte skall
få deponeras från och med den 1 januari 2002 samt att ett motsvarande
förbud mot deponering av organiskt avfall kan träda i kraft den 1 januari
2005. Regeringen har utfärdat sådana föreskrifter i
renhållningsförordningen (1998:902).
Regeringen har i budgetpropositionen för år 2001 dragit upp riktlinjerna
för en reformering av energiskattestrukturen med utgångspunkt i den
principskiss som Skatteväxlingskommittén presenterade i sitt betänkande
(SOU 1997:11). En sådan reformering av dagens energiskattesystem är en
central del i en grön skatteväxling. Reformen skall ske stegvis och
inrymma flera delkomponenter. Förändringar av energiskatteuttaget, som
utgjorde ett steg i den gröna skatteväxlingen, lämnades i
budgetpropositionen för år 2001. Riksdagen har, med vissa smärre
ändringar, bifallit förslagen (bet. 2000/01:F1U1).
För att förverkliga strategin för fortsatt skatteväxling uttalades
vidare i budgetpropositionen att vissa områden behöver utredas närmare.
Ett av dessa är en översyn av andra miljörelaterade skatter än
energiskatterna. Regeringen ansåg att det ännu är för tidigt att
bedöma vilka effekter avfallsskatten fått på avfallshanteringen,
eftersom den varit i kraft under så kort tid. Det finns dock
anledning att uppmärksamma riskerna med en ökad förbränning av
osorterat avfall. Det är därför angeläget att följa upp och utvärdera
hur systemet med avfallsbeskattning fungerar. Utvärderingen bör även
omfatta kopplingen mellan avfallsskatten och naturgrusskattens
framtida utformning (s. 231).
Uppdraget
Uppföljning av systemet med avfallsbeskattning
Avfallsskatten infördes den 1 januari 2000. Det är mot den
bakgrunden ännu för tidigt att mer genomgripande utvärdera hur
systemet för avfallsbeskattning fungerat. Regeringen anser dock
att det är värdefullt att en samlad redovisning sker av de
begränsade erfarenheter som redan nu har gjorts. Utredaren skall
därför, i detta perspektiv, utvärdera hur systemet med
avfallsbeskattningen fungerar. En viktig aspekt i sammanhanget är
att analysera de styreffekter som skatten har haft på olika former
av omhändertagande av avfall, främst deponering, materialåtervinning
och förbränning av olika typer av avfall. När det gäller
avfallsförbränningen är det vidare av vikt att utredaren särskilt
beaktar energibeskattningens betydelse, särskilt för användningen
av olika avfallsslag i värmeproduktionen. En fråga att beakta i
sammanhanget är omfattningen av olika slag av avfall som förs in
till Sverige från andra länder för användning i värmeverken.
Utredaren skall även analysera hur systemet med avfallsbeskattningen
förhåller sig till redan uppställda mål inom avfallspolitiken och
hur avfallsskattens effekter påverkas av andra beslutade styrmedel.
Exempel på sådana styrmedel är att det fr.o.m. år 2002 dels råder
krav på utsortering av brännbart avfall, dels råder förbud mot att
deponera utsorterat brännbart avfall och att det fr.o.m. år 2005
råder förbud mot att deponera organiskt avfall. Utredaren skall
i detta sammanhang bedöma avfallsskattens effekter av att eventuella
dispenser kan komma att beviljas från de kommande förbuden mot
deponering. Utredaren skall även beakta det arbete som utförs av
Naturvårdsverket inom ramen för det regeringsuppdrag som verket
fick den 21 december 2000 om ett ekologiskt hållbart
omhändertagande av avfall (dnr M2000/2694/Kn, M2000/3227/Kn,
M2000/4827/Kn). I Naturvårdsverkets uppdrag ingår bl.a. att se
över behovet att förändra styrmedlen för att nå de övergripande
målen på avfallsområdet.
Förbränning av avfall
Utredaren skall utvärdera och analysera de ekonomiska och
miljömässiga konsekvenserna av att införa en skatt på förbränning
av avfall.
Inom EU har beslutats om ett direktiv 2000/76/EG av den 4 december
2000 om förbränning av avfall (EGT nr L 332, 28.12.2000 s. 91,
Celex 32000L0076) som skall vara genomfört i svensk lagstiftning
senast den 28 december 2002. Direktivet innebär att krav ställs på
förbränningsanläggningarnas utsläppsnivåer.
Utredaren skall initialt analysera vilka effekter en skatt på
förbränning skulle få med hänsyn till uppsatta mål på
avfallsområdet. Utredaren måste i detta sammanhang särskilt
klarlägga och analysera sambandet och effekterna av en eventuell
skatt på förbränning i förhållande till de kommande förbuden mot
deponering av utsorterat brännbart avfall och mot deponering av
organiskt avfall.
Naturvårdsverket presenterade i juni 2000 rapporten Kartläggning
av hur kommunerna planerar att omhänderta sitt avfall. Av den
framgår att det kommer att råda brist på kapacitet för att
omhänderta det brännbara avfall som inte får deponeras från den
1 januari 2002. Utredaren skall analysera och redovisa vilka
effekter den bristande kapaciteten medför samt redovisa vilken
effekt ett nytt styrmedel - en eventuell skatt på förbränning av
avfall - kan komma att få på avfallshanteringen.
Energibeskattningens utformning är av stor betydelse för
avfallsförbränningens omfattning och ekonomiska förutsättningar,
särskilt med avseende på framställning av värme i värmeverk.
Utredaren skall därför vid sin analys av effekterna av en
eventuell förbränningsskatt särskilt beakta förhållandet mellan
en sådan skatt och bestämmelserna på energiskatteområdet. Utredaren
skall ta hänsyn till det fortsatta arbetet med en reformering av
energiskattesystemet inom ramen för den gröna skatteväxling vars
riktlinjer lagts fast i budgetpropositionen för år 2001. En viktig
aspekt i detta sammanhang är förhållandet mellan en konsumtionsskatt
på värme enligt Skatteväxlingskommitténs modell och en eventuell
förbränningsskatt inom ramen för avfallsskattelagen. Utredaren skall
också redovisa vilken effekt ett nytt styrmedel - en eventuell skatt
på förbränning av avfall - kan komma att få på energi- och
värmeförsörjningen.
Utredaren skall beakta EG:s regler om statligt stöd vid sin analys.
Särskilt de nya riktlinjerna för godkännande av statligt stöd på
miljöområdet - och de begränsningar på medlemsstaternas nationella
handlingsutrymme som dessa innebär - bör uppmärksammas i
sammanhanget (EGT C 37, 3.2.2001). Utredaren skall även följa det
fortsatta arbetet inom EU beträffande såväl avfallshantering som
beskattning. För skattefrågorna torde främst kommissionens förslag
till rådets direktiv om omstrukturering av gemenskapens regelverk
för beskattning av energiprodukter, KOM (97) 30 av den 12 mars 1997,
vara av intresse.
Som ett underlag för sin analys och utvärdering om en eventuell
skatt på förbränning av avfall skall utredaren undersöka motsvarande
skatte- och miljölagstiftning i några jämförbara länder, t.ex.
Norge, Danmark, Storbritannien och Tyskland.
Material som skall användas till sluttäckning
På avfallsanläggningarna vidtas en rad åtgärder för att verksamheten
skall kunna bedrivas på ett korrekt och ändamålsenligt sätt. Sålunda
behöver t.ex. avfallsupplag successivt avslutas och därvid påföras
en topptätning. En sådan sluttäckning är alltså den avslutande
täckningsåtgärd som krävs för att avfallsanläggningen skall kunna
utgöra ett säkert långsiktigt förvar och för att den skall kunna
anpassas till det omgivande landskapet och för den framtida
markanvändning som planeras.
Avfall och annat material som används för sluttäckning är befriade
från avfallsskatt. Enligt nuvarande bestämmelser betalas avfallsskatt
för det material som skall användas till sluttäckning vid tidpunkten
för när materialet förs in till en avfallsanläggning. Skattebefrielsen
uppnås genom att avdrag för skatten medges när materialet använts för
avsett ändamål. Det medför att avdrag i vissa fall medges först efter
flera år. Den som bedriver verksamheten kan därför få vänta länge på
att få tillgodogöra sig avdrag för betald skatt. Detta kan resultera
i såväl stora räntekostnader som likviditetsproblem för den
skattskyldige.
Med anledning av bl.a. det nya EG-direktivet 1999/31/EG av den 26
april 1999 om deponering av avfall (EGT nr L 182, 16.07.1999 s.1,
Celex 31999L0031) kommer Sverige att införa regler som innebär krav
på att större mängder material nyttjas vid efterbehandlingen
(sluttäckningen) av deponierna. De ovan nämnda problemen för de
skattskyldiga kan således komma att öka. Samtidigt kan dock de
nya kraven öka omsättningen av täckmassor, vilket i stället
eventuellt skulle kunna bidra till att mildra problemen. Utredaren
skall bedöma problemens omfattning samt utreda för- och nackdelarna
med att ändra avfallsskattelagen så att skattefrihet medges direkt
vid införseln till avfallsanläggningen av det material som är avsett
att användas till sluttäckning av massorna på avfallsanläggningen.
Om utredaren kommer fram till att skatt inte skall betalas
när aktuellt material förs in till avfallsanläggningen, skall
utredaren redovisa ett förslag på utformning av en sådan
skattefrihet. Kontrollaspekterna skall därvid särskilt beaktas.
Biobränsleaska
Såväl biobränsleaska som övrigt avfall från energiutvinning
omfattas av avfallsskatten. Skattefrihet gäller dock under vissa
förutsättningar för sådan biobränsleaska som innehåller minst fem
kilobecquerel cesium-137 per kg aska. Trädbränslen används
huvudsakligen för värmeproduktion dels inom industrin, dels i
fjärrvärmeverk. Årligen uppkommer ca 300 000 ton biobränsleaska,
varav 110 000 ton finns tillgänglig för att lägga på deponi eller
för askåterföring. Mängderna cesiumaska är begränsade (jfr prop.
1999/2000:9 s. 65).
Biobränsleaska motverkar markförsurning och innehåller
näringsämnen som förs bort vid uttag av biobränsle. Om askan
återförs till skogen kan deponeringen minska.
Av propositionen Lag om skatt på avfall (1998/99:84) framgår
att en generell förutsättning för att beskatta biobränsleaskor
var att det fanns riktlinjer som gjorde det möjligt att återföra
askan (s. 68). Eftersom Skogsstyrelsen hade beslutat om allmänna
råd och rekommendationer för askåterföring fann regeringen att det
vid skattens införande skulle finnas riktlinjer som gjorde det
möjligt att återföra aska. Det angavs dock att för storskalig
rationell hantering av aska krävdes fortsatt utveckling av teknik
och metoder.
Utredaren skall analysera vilka effekter skatten på biobränsleaska
har fått på återföringen av aska. Härvid skall särskilt analyseras
vilka riktlinjer som finns i dag beträffande storskalig spridning
av biobränsleaska och om dessa riktlinjer i tillräcklig utsträckning
gör det möjligt att återföra askan. Utifrån detta underlag skall
utredaren bedöma om biobränsleaska fortfarande skall omfattas av
avfallsskatt eller om deponering är det enda alternativet till
omhändertagande av sådan aska.
Kopplingen mellan avfallsskatten och naturgrusskatten
I uppdraget ingår att utvärdera avfallsskattens påverkan på
användningen av naturgrus. En viktig aspekt är därvid kopplingen
mellan avfallsskatten och den naturgrusskatt som funnits sedan
den 1 juli 1996. En analys skall göras av om avfallsskatten har
lett till ett ökat intresse att använda avfallsprodukter till
väg- och vallkonstruktioner, täckning m.m. Utredaren skall i detta
sammanhang se över naturgrusskattens nivå och dess utformning i
förhållande till avfallsskatten.
Redovisning av uppdraget m.m.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med Naturvårdsverket,
Riksskatteverket och andra berörda myndigheter samt föra en
dialog med relevanta intresseorganisationer och andra
samhällsaktörer. Utredaren skall redovisa resultatet av sitt
arbete senast den 1 december 2001.
(Finansdepartementet)