Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samhällets beredskap och förmåga inför omfattande terroristattentat och andra likartade extraordinära händelser i Sverige, Dir. 2001:120
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2001-12-20
Beslut vid regeringssammanträde den 20 december 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att kartlägga och
analysera myndigheternas och de övriga offentliga organens
samlade beredskap och förmåga att förhindra, bekämpa och i övrigt
hantera omfattande terroristattentat och andra likartade
extraordinära händelser i Sverige.
Utredaren skall också undersöka om nuvarande lagstiftning och
annan rättslig reglering ger myndigheter och andra offentliga
organ möjligheter att snabbt och effektivt vidta åtgärder för att
förhindra, bekämpa och i övrigt hantera omfattande
terroristattentat och andra likartade extraordinära händelser.
Utredaren skall beskriva och analysera de behov som kan finnas i
det avseendet och, om analysen leder till det, peka på behov av
förändringar. Dessa överväganden skall göras inom ramen för
gällande lydelse av regeringsformen.
Bakgrund
Som en följd av terrordåden i USA den 11 september 2001 har såväl
det nationellasom det internationella arbetet för att förhindra
och bekämpa terrorism högprioriterats och intensifierats.
Hotbilder och analyser på området har påtagligt förändrats. Efter
händelserna står svenska myndigheter och övriga offentliga organ
inför delvis nya och kvalificerade krav i verksamheten. Som
brottsbekämpande myndigheter har polisen och åklagarväsendet
grundläggande och viktiga uppgifter på området.
De brottsbekämpande myndigheternas ansvar
Att förebygga brott och andra störningar av den allmänna ordningen
och säkerheten hör till polisens grundläggande uppgifter. En annan
huvuduppgift för polisen är att bedriva spaning och utredning i
fråga om brott som hör under allmänt åtal.
Det är Säkerhetspolisen som bedriver polisverksamhet i fråga om
terrorismbekämpning. Vid Säkerhetspolisen finns en särskild rotel
för kontraterrorism med en funktion för hotbildsbedömningar. Det
finns också en strategisk analysenhet vid Säkerhetspolisen. Den
genomför bl.a. strategiska analyser avseende internationell
terrorism. Såväl kontraterrorismroteln som den strategiska
analysenheten har beredskap för att kunna bistå andra myndigheter
med underlag och bedömningar.
Vid terroristattentat och andra särskilda händelser måste polisen
organisera sig, leda och använda sina resurser i särskild ordning
för att kunna lösa sina uppgifter. Ansvaret i dessa fall ligger
liksom vid ordinär polisverksamhet i första hand på
polismyndighetsnivå.
Säkerhetspolisens säkerhetsunderrättelseverksamhet och även i
viss mån polismyndigheternas kriminalunderrättelseverksamhet är
av vikt för att polisens terrorismbekämpningsinsatser skall vara
så effektiva som möjligt. Andra myndigheter som bedriver
underrättelseverksamhet kan bistå de brottsbekämpande
myndigheterna med information i deras arbete med att förhindra
terrorism.
Även åklagarna har viktiga uppgifter i det brottsbekämpande
arbetet. Om en polismyndighet har inlett en förundersökning skall
en åklagare överta ledningen av förundersökningen bl.a. när det
är påkallat av särskilda skäl (23 kap. 3 § första stycket
rättegångsbalken).
Rikspolisstyrelsen skall till regeringen rapportera om uppgifter
som kan vara av betydelse för Sveriges säkerhetspolitik eller som
av annan anledning snarast bör komma till regeringens kännedom.
Ett exempel är att underrättelser pekar på ett planerat
terroristdåd i landet. Om en särskild händelse bedöms vara en
riksangelägenhet eller ge anledning till att regeringen skall
informeras skall den lokala polismyndigheten omgående underrätta
Rikspolisstyrelsen.
Ett väl utvecklat internationellt polis- och åklagarsamarbete är
viktigt för de brottsbekämpande myndigheterna. I arbetet mot den
internationella terrorismen måste Säkerhetspolisen i stor
utsträckning lita till internationell samverkan för att få
tillgång till den information som behövs. Säkerhetspolisen har
därför ett brett samarbete med utländska underrättelse- och
säkerhetstjänster inom terrorismbekämpningen.
Den svenska polisen deltar också aktivt i det nordiska polis- och
tullsamarbetet med sambandsmän (PTN), Schengen, Europol och
Interpol samt Östersjösamarbetet. Inom ramen för dessa
samarbetsformer utbyts information om personer och föremål.
Åklagarväsendet deltar i internationellt åklagarsamarbete bl.a.
inom ramen för Pro-Eurojust, som är en provisorisk enhet för
rättsligt samarbete inom EU. Det permanenta Eurojust är planerat
att inrättas i början av år 2002.
Beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred
Svåra påfrestningar på samhället i fred kan sägas utgöra olika
slag av extrema situationer med låg sannolikhet.
Definitionsmässigt skall dessa vara av en sådan omfattning att
det uppstår allvarliga störningar i viktiga samhällsfunktioner
och det krävs att insatser från flera olika myndigheter och
organ samordnas för att kunna hantera situationen och därmed
begränsa konsekvenserna.
I propositionen Beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället
i fred (prop. 1996/97:11) anges ett tiotal områden inom vilka det
bör finnas en särskilt god beredskap. Områdena, som bl.a. avser
terrorism, allvarliga störningar i viktiga samhällsfunktioner som
elförsörjning och telekommunikationer, radioaktivt nedfall samt
allvarlig smitta, skiljer sig i stor utsträckning från varandra
och till skillnad från planeringen för att kunna motstå ett
väpnat angrepp, finns det inte någon gemensam hotbild att utgå
från. Här måste i stället bedömningar av sårbarheter, hot och
risker ske inom vart och ett av de olika delområdena. Regeringen
har sedan 1997 årligen lämnat en redovisning till riksdagen om
beredskapen mot svåra påfrestningar. Den senaste redovisningen
lämnades i skr. 2000/01:52 Beredskapen mot svåra påfrestningar på
samhället i fred.
Regeringen beslutade i mars 1999 att Regeringskansliet
departementsvis skall utföra en genomgång av behovet av åtgärder
och författningsregleringar inom de områden som kan bli berörda
vid en svår påfrestning på samhället i fred. Sektorsgenomgångarna
har till syfte att klargöra om det författningsstöd som finns för
olika tänkbara händelser och påfrestningar är tillräckligt. De
skall inte avgränsas till att granska lagstiftning i snäv mening,
utan även bl.a. inbegripa en genomgång av ansvarsförhållanden
mellan myndigheter, rutiner för beslutsfattande och möjligheter
till åtgärder vid olika typer av händelser. Sektorsgenomgångarna
fokuserar på krishanteringsförmågan hos viktiga
samhällsfunktioner.
I propositionen Fortsatt förnyelse av totalförsvaret (prop.
2001/02:10) anger regeringen att en ny planeringsstruktur bör
utformas som förbättrar samordningen av planering för beredskapen
mot svåra påfrestningar på samhället i fred och planering för
höjd beredskap. Som framgår av propositionen så avser regeringen
att i mars 2002 lämna en proposition till riksdagen som med
utgångspunkt i bl.a. Sårbarhets- och säkerhetsutredningens
förslag (Säkerhet i en ny tid, SOU 2001:41) kommer att innehålla
förslag om hur samhällets krishanteringsförmåga skall stärkas
främst då det gäller strukturen för samhällets
krishanteringsförmåga och i fråga om lagstiftning.
En av regeringen tillsatt arbetsgrupp (AgNBC) har till uppgift
att lämna förslag till åtgärder för att förbättra beredskapen
inom NBC-området (nukleära/radiologiska, biologiska och kemiska
ämnen och stridsmedel). Arbetsgruppen skall också verka för
bättre samordning och samverkan mellan berörda myndigheter.
Arbetsgruppen har i sin rapport Förbättrad expertberedskap inför
NBC-händelser (1 mars 2001) gjort en genomgång av nuvarande
ansvarsförhållanden för de primärt ansvariga instanserna och
föreslår endast marginella förändringar. Arbetsgruppen har vidare
i rapporten NBC: Hot och Risker (14 juni 2001) presenterat en
första samlad bedömning av risker och hot inom NBC-området.
Arbetsgruppen föreslår bl.a. en förbättrad beredskap inom området
med ett mer ordnat expertsystem, som skulle kunna utgöra stöd
till polisen vid hot om terroristattacker med biologiska
stridsmedel, s.k. B-terrorism.
Regeringen har därefter den 8 november 2001 uppdragit åt
Socialstyrelsen att i samverkan med Smittskyddsinstitutet,
Totalförsvarets forskningsinstitut, Landstingsförbundet,
Rikspolisstyrelsen och Säkerhetspolisen utreda och lämna förslag
på dels en organiserad beredskap med expertfunktioner inom
området biologiska stridsmedel, dels en organiserad beredskap som
stöd till Rikspolisstyrelsen och Säkerhetspolisen vid hot om
B-terrorism. Uppdraget skall redovisas successivt och en
slutrapport skall överlämnas till regeringen senast den 15 april
2002.
Pågående lagstiftningsarbete med anledning av internationella
överenskommelser
Med anledning av terroristattackerna i USA den 11 september 2001
har bekämpandet av terrorism stått högst upp på dagordningen i
ett stort antal internationella forum. Det har under hösten
fattats en rad internationella överenskommelser som förutsätter
att olika åtgärder genomförs i Sverige. Som exempel kan följande
nämnas.
Förenta nationernas säkerhetsråd antog den 28 september i år
resolution 1373 (2001). Resolutionen tar sikte på åtgärder för
att förebygga terroristhandlingar och förhindra att sådana
handlingar begås. I resolutionen ställs krav bl.a. på att
ekonomiska tillgångar som tillhör någon som begår eller försöker
begå terroristhandlingar eller medverkar till sådana handlingar
skall spärras. Den innehåller också ett förbud mot att
tillhandahålla sådana personer ekonomiska tillgångar och
finansiella tjänster. Den 10 december 2001 träffades en politisk
överenskommelse i allmänna rådet om ett gemensamt genomförande av
resolution 1373 i Europeiska unionen. Överenskommelsen omfattar
två gemensamma ståndpunkter och en förordning. Avsikten är att
instrumentet skall antas av rådet den 20 december i år.
Inom FN har en konvention för att bekämpa finansiering av
terrorism utarbetats. Sverige undertecknande konventionen den
15 oktober 2001. Konventionen ställer krav på vissa lagändringar.
Regeringen har för avsikt att lägga fram en proposition till
riksdagen under våren 2002 så att nödvändiga författningsändringar
kan träda i kraft den 1 juli samma år.
Europeiska kommissionen presenterade den 19 september 2001 två
förslag till rambeslut. Det första avser gemensamma definitioner
och straff vad gäller terrorism. Vid det extrainsatta
ministerrådet för rättsliga och inrikes frågor den 20 september
2001 gav rådet den kommitté som anges i artikel 36 i Fördraget
om Europeiska unionen i uppdrag att utan dröjsmål sammanträda för
att ingående granska förslaget så att rådet vid sitt möte den 6-7
december 2001 skulle kunna nå betydelsefulla politiska
överenskommelser. Behovet av snabba resultat bekräftades av
Europeiska rådet den 21 september 2001. Europaparlamentet lämnade
sitt yttrande den 30 november och vid rådet för rättsliga och
inrikes frågor den 6-7 december nåddes en politisk överenskommelse
om förslaget. Förslaget kräver ändring av svensk lag och måste
därför först godkännas av riksdagen innan Sverige kan rösta för
ett antagande av rambeslutet.
Det andra förslaget gäller ett rambeslut om en europeisk
arresteringsorder. Instrumentet syftar till att ersätta det
nuvarande utlämningsförfarandet inom EU med ett avsevärt snabbare
och mindre komplicerat system.
Behovet av utredning
Efter terroristattackerna i USA den 11 september 2001 har bilden
av vad vissa internationella terroristgrupper är beredda till
förändrats radikalt. Till följd av dessa händelser har såväl det
nationella som det internationella arbetet mot terrorismen
högprioriterats och intensifierats. Hotbilder och analyser på
området har påtagligt förändrats.
Terrorism av det slag vi nu sett utgör otvivelaktigt ett av de
mest allvarliga hoten mot vår inre och yttre säkerhet och mot
freden och säkerheten i vår omvärld. Det är därför avgörande att
Sverige tillsammans med andra länder fortlöpande och konsekvent
vidareutvecklar sina insatser för att i största möjliga mån kunna
förhindra och bekämpa terrorismen. Det är avgörande att
myndigheter och övriga offentliga organ har en väl utvecklad
beredskap och förmåga att före, under och efter en omfattande
terroristattack eller en annan likartad extraordinär händelse
snabbt kunna vidta de åtgärder som är nödvändiga bl.a. för att
hindra eller begränsa de skadeverkningar som en sådan attack
eller händelse innebär för samhället.
Mot denna bakgrund finns det skäl att utreda myndigheternas och
de övriga offentliga organens samlade beredskap och förmåga att
förhindra, bekämpa och i övrigt hantera omfattande
terroristattentat och andra likartade extraordinära händelser i
Sverige.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att kartlägga och
analysera myndigheternas och de övriga offentliga organens
samlade beredskap och förmåga att förhindra, bekämpa och i övrigt
hantera omfattande terroristattentat och andra likartade
extraordinära händelser i Sverige. Det skall vara fråga om
händelser som i varierande grad kan antas påverka det allmänna
ordnings- och säkerhetsläget i förhållandevis stora delar av
landet.
Uppdraget skall innefatta en kartläggning och analys av
myndigheternas och de andra offentliga organens möjligheter att
i de angivna situationerna kunna samarbeta på ett effektivt sätt
med svenska och utländska myndigheter och organisationer.
Utredaren skall med utgångspunkt i denna kartläggning och analys
beskriva om det finns behov av förändringar på området.
Beskrivningen skall också i största möjliga utsträckning ske mot
bakgrund av en analys av myndigheternas och de övriga offentliga
organens beredskap och åtgärder i samband med och efter
terroristattackerna den 11 september 2001 i USA.
Frågor som utredaren skall undersöka är myndigheternas och de
andra offentliga organens
- organisation, planering och förberedelser inför
terroristattacker eller andra likartade extraordinära händelser
i Sverige,
- kompetens och beredskap inför sådana händelser,
- särskilda arbetsformer och arbetsmetoder på området,
- inbördes samverkan,
- samarbete med utländska myndigheter eller andra organisationer.
Utredaren skall också undersöka om nuvarande lagstiftning och
annan rättslig reglering ger myndigheter samt andra offentliga
organ möjligheter att snabbt och effektivt vidta åtgärder för att
förhindra, bekämpa och i övrigt hantera omfattande
terroristattacker eller andra likartade extraordinära händelser.
Utredaren skall beskriva och analysera de behov som kan finnas i
det avseendet och, om analysen leder till det, peka på behov av
förändringar. Dessa överväganden skall göras inom ramen för
gällande lydelse av regeringsformen.
Utredaren skall noggrant beakta de rättssäkerhetsfrågor som
uppkommer under utredningen.
Uppdragets genomförande
Utredningsarbetet skall bedrivas skyndsamt. Utredaren skall under
utredningen beakta den proposition om civila beredskapsfrågor som
regeringen i mars 2002 avser att lämna till riksdagen samt övriga
pågående och planerade åtgärder när det gäller beredskapen mot
svåra påfrestningar på samhället i fred.
Till stöd för sina bedömningar skall utredaren inhämta
upplysningar om rättsordningen och planerade förändringar på
detta område i några andra europeiska länder. Utredaren skall
särskilt uppmärksamma de insatser som har vidtagits efter den
11 september 2001. Till sitt förfogande skall utredaren ha en
referensgrupp med representanter för riksdagspartierna. Utredaren
skall fortlöpande informera representanterna om resultatet av
utredningsarbetet. Därutöver skall utredaren bereda dem tillfälle
att kontinuerligt till honom eller henne komma med synpunkter på
det som framkommer under utredningen.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 2002.
(Justitiedepartementet)