Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Avskaffande av åldersgränsen för vissa vårdgivares rätt till offentlig ersättning samt översyn av förutsättningarna för överlåtelse av privat vårdetablering, Dir. 2001:119
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2001-12-20
Beslut vid regeringssammanträde den 20 december 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda konsekvenserna av ett
avskaffande av åldersgränsen när det gäller offentlig ersättning
till läkare enligt lagen (1993:1651) om läkarvårdsersättning
(LOL), till sjukgymnaster enligt lagen (1993:1652) om ersättning
för sjukgymnastik (LOS) samt till tandläkare och tandhygienister
enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring (AFL).
Utredaren skall
- analysera konsekvenserna för hälso- och sjukvårdens
organisation, kvalitet, kontinuitet och ekonomi för det fall
åldersgränser avskaffas helt i fråga om ersättning enligt LOL,
LOS och AFL,
- redogöra för de invändningar som kan finnas mot att
åldersgränsen för vissa vårdgivare för den aktuella ersättningen
inte följer den generella gränsenför avgångsskyldighet,
- analysera om det är ändamålsenligt att avskaffa åldersgränser
i syfte att bidra till att avhjälpa bristen på vårdgivare, samt
- för det fall ett avskaffande av åldersgränsen föreslås, överväga
behovet av att införa särskilda kontrollrutiner för att bedöma
äldre yrkesutövares lämplighet.
Utredaren skall även utreda behovet av ändringar i LOL och LOS av
förutsättningarna för privata vårdgivare att överlåta en praktik
till en kollega med bibehållen möjlighet till ersättning från det
allmänna för den verksamhet som bedrivs på praktiken.
Bakgrund
Åldersgränsen för ersättning med offentliga medel
Riksdagen beslutade den 16 maj 2001 om att arbetstagare från och
med den 1 september 2001 alltid skall ha rätt, men inte
skyldighet, att stanna kvar i anställningen till 67 års ålder.
Det skall i fortsättningen inte vara möjligt att träffa avtal om
att arbetstagare är skyldiga att avgå innan de fyllt 67 år
(32 a § lagen [1982:80] om anställningsskydd [LAS], prop.
2000/01:78, rskr. 2000/01:211). Av övergångsbestämmelserna till
den nya bestämmelsen i 32 a § LAS följer att kollektivavtal, som
har ingåtts före lagens ikraftträdande den 1 september 2001,
gäller till dess avtalet löpt ut, dock längst till och med
utgången av år 2002.
I regeringens proposition anfördes att en grundläggande princip i
det nya ålderspensionssystemet är livsinkomstprincipen som innebär
att hela livets inkomster påverkar pensionen. Ett bakomliggande
syfte med denna princip är att stimulera till arbete och att det
under betydligt längre tid än tidigare skall vara möjligt för den
enskilde att påverka sin pension. För att öka människors
möjligheter att förbättra sin pension ansågs det därför väsentligt
att åldern för avgångsskyldigheten höjdes. Vidare anfördes i
propositionen att den demografiska utvecklingen med stora
pensionsavgångar kan föra med sig en period med allmän
arbetskraftsbrist, vilket på sikt skulle kunna bli
tillväxthämmande.
Som en konsekvens av den höjda åldern för avgångsskyldighet för
arbetstagare, beslutades även att åldersgränsen för de vårdgivare
som avses i lagen (1993:1651) om läkarvårdsersättning (LOL) för
privata läkare och lagen (1993:1652) om ersättning för
sjukgymnastik (LOS) för privata sjukgymnaster skulle höjas till
67 år. Vidare beslutades att åldersgränsen för tandvårdsersättning
till vårdgivare för vård utförd av tandläkare och tandhygienist i
lagen (1962:381) om allmän försäkring (AFL) skulle höjas från 65
år till 67 år. En höjning av åldersgränsen när det gäller
ersättningar motiverades i propositionen bl.a. med att syftet med
den höjda åldern för avgångsskyldighet inte skulle motverkas. För
att de aktuella yrkeskategorierna även efter fyllda 65 år skall
ha möjlighet att konkurrera på lika villkor som yngre kollegor,
krävs att åldersgränsen för ersättning med offentliga medel höjs.
En höjd åldersgräns bedöms även kunna leda till att bristen på
vårdgivarresurser på vissa ställen i Sverige avhjälps. Emellertid
anfördes att det inte är möjligt att bedöma hur många arbetstagare
som kan komma att utnyttja möjligheten att kvarstå i anställning
till 67 års ålder.
Arbetsmarknadsutskottet fann vid behandlingen av propositionen
att åldersgränserna för att få de berörda formerna av ersättning
i ett nästa steg skall avskaffas helt (bet. 2000/01:AU10).
Utskottet anförde att regeringen därför bör återkomma med ett
sådant förslag.
I sammanhanget skall nämnas att landstingen redan i dag kan medge
undantag från åldersgränsen på 67 år för läkarvårdsersättning
enligt LOL och ersättning för sjukgymnastik enligt LOS (9 § LOL
och 9 § LOS). Det står även landstingen fritt att teckna andra
särskilda s.k. vårdavtal med läkare och sjukgymnaster som är 67
år eller äldre, där ersättning utgår enligt villkor och grunder
som landstingen och vårdgivaren kommit överens om. När det gäller
tandläkare och tandhygienister finns i dag ingen möjlighet att
medge undantag från åldersgränsen för ersättning (se 2 kap.
3 § 3 st AFL).
Överlåtelse av praktik med offentlig finansiering
I anslutning till frågan om höjda åldersgränser för läkare och
sjukgymnaster är det även lämpligt att utreda frågan om
förutsättningarna för en enskild läkare eller sjukgymnast att
till en kollega överlåta en praktik med bibehållen rätt till
ersättning enligt LOL eller LOS. Regeringen anförde i den
nationella handlingsplanen för utveckling av hälso- och
sjukvården att en ökad mångfald av vårdgivare kan främja
utvecklingen inom hälso- och sjukvården (prop. 1999/2000:149,
s. 47 f.). Med anledning av frågan om mångfald anförde
socialutskottet i sitt betänkande till propositionen om den
nationella handlingsplanen att utskottet erfarit att frågan om
rätten att överlåta en etablering skulle komma att bli föremål
för analys för att undersöka det nuvarande regelverkets effekter
(bet. 2000/01:SoU5 s. 25). I den nationella handlingsplanen
anfördes att förutsättningarna för samverkan mellan offentligt
och privat producerad hälso- och sjukvård skulle klargöras i
anslutning till behandlingen av dels slutbetänkandet från
Delegationen för samverkan mellan offentlig och privat hälso- och
sjukvård, Klara spelregler (SOU 1999:179), dels betänkandet från
Utredningen om sjukvårdsupphandling, Upphandling av hälso- och
sjukvårdstjänster (SOU 1999:149), (a. prop. s. 48).
Fram till utgången av år 1993 krävdes ett godkännande från
sjukvårdshuvudmannen för att få verka som privat vårdgivare med
rätt till offentlig finansiering. Undantag fanns dock från denna
bestämmelse. En läkare eller en sjukgymnast kunde utan
godkännande överta en praktik från en försäkringsanknuten kollega
om den övertagande läkaren eller sjukgymnasten drev praktiken
vidare med i huvudsak oförändrad inriktning. Under år 1994 rådde
en fri etableringsrätt för privata vårdgivare, vilket innebar att
godkännande från sjukvårdshuvudmannen inte krävdes i något fall.
Den fria etableringsrätten upphörde från den 1 januari 1995.
Motiven till ändringen var bl.a. att det enligt regeringen fanns
oroande uppgifter om de ekonomiska konsekvenser som den fria
etableringsrätten kunde medföra och att sjukvårdshuvudmännen inte
gavs reella möjligheter att fullgöra sitt fastlagda
planeringsansvar.
För att en privat läkare eller sjukgymnast skall kunna etablera
sig som privatpraktiserande och ha tillgång till offentlig
finansiering krävs i dag enligt 5 § LOL respektive 5 § LOS att
ett samverkans- eller vårdavtal träffas med sjukvårdshuvudmannen.
Några undantag från kravet på samverkans- och vårdavtal finns
inte. En läkare eller en sjukgymnast kan i dag inte överlåta en
praktik till en kollega med bibehållen möjlighet till ersättning
från det allmänna. En person som övertar en privat praktik måste
teckna ett eget avtal med sjukvårdshuvudmannen för att kunna få
ersättning från det allmänna.
Om ett samverkansavtal träffas lämnas läkarvårdsersättning eller
sjukgymnastersättning enligt en särskild nationell taxa. Har ett
vårdavtal träffats lämnas ersättning från landstinget på de
villkor och grunder som landstinget och vårdgivaren kommit
överens om.
För att läkarvårdsersättning skall lämnas krävs enligt 7 § LOL
att läkaren har specialistkompetens och bedriver
mottagningsverksamhet inom sin specialitet i öppen vård för
enskilda patienter. Sjukgymnastiksersättning lämnas enligt 7 §
LOS för sjukgymnastik som ges av en legitimerad sjukgymnast.
Ersättning lämnas enbart till vårdgivare som bedriver privat
läkarmottagning respektive sjukgymnastikverksamhet på heltid och
som inte är anställd i något landstings hälso- och sjukvård eller
i ett bolag eller annan juridisk person inom hälso- och
sjukvården som landstinget har ett rättsligt bestämmande
inflytande i. Ersättning lämnas inte för verksamhet inom
företagshälsovården.
Utöver de läkare och sjukgymnaster som har tecknat
samverkansavtal med landstinget finns det ett större antal
vårdgivare som inte har samverkansavtal men som på grund av
övergångsbestämmelser i LOL och LOS omfattas av dessa lagar. Det
kan vara fråga om läkare och sjukgymnaster som tidigare varit
anslutna till försäkringskassan eller som påbörjade sin
verksamhet under år 1994 då det var "fritt" att etablera sig med
offentlig finansiering. Även läkare som den 1 januari 1996 var
verksamma som privatpraktiserande husläkare enligt lag (1993:588)
om husläkare, har rätt till läkarvårdsersättning utan att ett
samverkansavtal finns med landstinget.
Frågan om möjligheterna att överlåta en etablering har tidigare
utretts. I betänkandet Klara spelregler (SOU 1999:179 s. 205 ff.)
föreslogs att en särskild lag om etablering för enskilda
vårdgivare med vårdavtal inom hälso- och sjukvården skulle
stiftas. I lagen skulle rätten att överlåta en etablering
fastställas. Undantag från skyldigheten att träffa
ersättningsavtal skulle enligt delegationen endast kunna göras då
det finns särskilda skäl. Delegationens betänkande har
remissbehandlats och en remissammanställning finns tillgänglig på
Socialdepartementet (S1997/8997/HS). Remissinstanserna hade
delade meningar om förslagen i betänkandet. Regeringen har inte
fattat beslut om de förslag som lämnades.
Uppdraget
Utredaren skall dels analysera konsekvenserna av att
åldersgränser för läkare, sjukgymnaster, tandläkare och
tandhygienister avskaffas, dels göra en översyn av
förutsättningarna av rätten för privatpraktiserande läkare och
sjukgymnaster att överlåta en vårdetablering.
Avskaffandet av åldersgränser för vissa vårdgivares rätt till
offentlig ersättning
Den höjda åldersgränsen i fråga om läkarvårdsersättning,
ersättning för sjukgymnastik och tandvårdsersättning är en
konsekvens av den höjda åldern för avgångsskyldighet. Detta för
att de berörda yrkeskategorierna även efter fyllda 65 år skall
kunna konkurrera på lika villkor som sina yngre kollegor, om de
väljer att fortsätta arbeta till 67 års ålder.
Utredaren skall analysera konsekvenserna för hälso- och
sjukvårdens organisation, kvalitet, kontinuitet och ekonomi för
det fall åldersgränserna i fråga om läkarvårdsersättning,
ersättning för sjukgymnastik och tandvårdsersättning avskaffas
helt. I detta sammanhang skall utredarna särskilt uppmärksamma
hur ett avskaffande av åldersgränserna skulle kunna påverka
förutsättningarna för landstingen att planera vården.
Regeringen anförde i propositionen om rätt att arbeta till 67 års
ålder att det inte är rimligt att föreslå en ytterligare höjning
av åldersnivån för läkarvårdsersättning och ersättning för
sjukgymnastik ovanför den generella gränsen för avgångsskyldighet
eftersom gränserna enligt regeringens uppfattning bör följas åt
(prop. 2000/01:78). Utredaren skall redogöra för de invändningar
som kan finnas mot att åldersgränsen för den aktuella
ersättningen inte följer den generella gränsen för
avgångsskyldighet.
Höjningen av åldersgränsen för ersättning till 67 års ålder anses
kunna bidra till att vissa brister på personalresurser undanröjs.
Utredaren skall analysera om ett avskaffande av åldersgränsen
ytterligare skulle kunna bidra till att undanröja brister på
personalresurser och om detta i sådant fall är den mest
ändamålsenliga lösningen för att avhjälpa bristen på vårdgivare.
I detta sammanhang skall utredaren ta hänsyn till sådana faktorer
som har inverkan på hälso- och sjukvårdens innehåll och kvalitet,
vilket har betydelse för patientsäkerheten.
Den enskilde yrkesutövarens ålder kan ha inverkan på dennes
förutsättningar att utföra sitt arbete. Det är av stor vikt att
ett avskaffande av åldersgränsen inte äventyrar patienternas
säkerhet. Utredaren skall, för det fall ett avskaffande av
åldersgränsen föreslås, överväga behovet av att införa särskilda
kontrollrutiner för att bedöma äldre yrkesutövares fortsatta
lämplighet.
Utredaren skall även undersöka om ett avskaffande av
åldersgränser kan innebära hinder mot en nyrekrytering och
nyetablering av de aktuella personalgrupperna och vilka problem
ett sådant hinder i så fall skulle innebära.
Översyn av förutsättningarna för överlåtelse av privat
vårdetablering
Regeringen framhåller i den nationella handlingsplanen för
utveckling av hälso- och sjukvården (prop. 1999/2000:149) att
landstingen och kommunerna skall svara för att stimulera
alternativa driftsformer i den öppna vården och omsorgen genom
att fler kooperativa, privata och ideella vårdgivare ges
möjlighet att sluta avtal med sjukvårdshuvudmännen.
Utredaren skall mot denna bakgrund utreda behovet av en ändring i
LOL och LOS av förutsättningarna för privata vårdgivare att
överlåta en praktik till en kollega med bibehållen möjlighet till
ersättning från det allmänna för den verksamhet som bedrivs på
praktiken. Utredaren skall i detta sammanhang analysera
erfarenheterna av den lagstiftning på området som gällde före den
1 januari 1995 och jämföra med den situation som råder i dag.
Utredaren skall också beakta hur ändringar i LOL och LOS skulle
kunna komma att påverka landstingens förutsättningar att planera
vården och ekonomin efter de lokala förhållandena.
Tidsplan för arbetet m.m.
Utredaren skall senast den 31 januari 2003 lämna sitt betänkande
till regeringen.
Utredaren skall samråda med Näringslivets nämnd för
regelgranskning när det gäller förslag som har konsekvenser för
små företag.
(Socialdepartementet)