Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Fondkommission, Dir. 2001:110
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2001-12-13
Beslut vid regeringssammanträde den 13 december 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att överväga i vad mån det
behövs särskilda lagbestämmelser för den kommissionshandel som
äger rum på värdepappersmarknaden (fondkommission) och hur sådana
bestämmelser i så fall bör utformas. Utredningenskall begränsas
till frågor som gäller rättsförhållandet mellan kunden
(huvudmannen) och värdepappersinstitutet (kommissionären). Det
ingår alltså inte i utredarens uppdrag att överväga de frågor som
gäller rättsförhållandet till tredje man. Dessa frågor skall
beröras bara i den utsträckning det kan visa sig nödvändigt med
hänsyn till de bedömningar utredaren gör av förhållandet mellan
huvudmannen och kommissionären.
Utredarens arbete skall inriktas på att kunderna på de
finansiella marknaderna skall ges ett fullgott rättsligt skydd
vid kommissionshandel utan att handeln för den skull onödigt
försvåras. En fråga som skall uppmärksammas särskilt är om det
finns behov av nya regler för att skydda huvudmannen i de fall
kommissionären vid sidan om kommissionshandeln bedriver handel
med finansiella instrument även för egen räkning.
Utredaren får föreslå lagändringar även på anslutande områden, om
han eller hon anser att det finns behov av det.
Bakgrund
Bestämmelser om kommission finns i lagen (1914:45) om kommission
(kommissionslagen). Kommission innebär att en mellanman
(kommissionär) handlar i eget namn men för en huvudmans räkning.
Vid kommission ingås ett uppdragsavtal (kommissionsavtal) mellan
huvudmannen och kommissionären och ett eller flera avtal om köp
eller försäljning (kommissionärsavtal) mellan kommissionären och
tredje man.
De flesta av kommissionslagens bestämmelser handlar om
kommissionärens ställning i förhållande till huvudmannen. I lagen
regleras parternas rättigheter och skyldigheter under uppdraget,
däribland kommissionärens rätt till provision och annan
ersättning för uppdraget. Vidare ges regler om självinträde av
kommissionären, dvs. hans eller hennes rätt att utföra sitt
uppdrag genom att för egen räkning inträda som köpare eller
säljare av egendomen. Det finns också regler om uppdragets
upphörande och om parternas anspråk gentemot varandra i den
situationen.
Lagen innehåller även bestämmelser om rättsförhållandet till
tredje man. Dessa bestämmelser är av grundläggande betydelse för
den syn som svensk rätt har på trepartsrelationer i allmänhet.
På initiativ av riksdagen (bet. LU 1977/78:4, rskr. 1977/78:12)
tillsatte regeringen år 1978 en kommitté med uppdrag att få till
stånd en tidsenlig lagreglering av de rättsförhållanden som
regleras i kommissionslagen (dir. 1978:94). Kommittén, som tog
namnet Kommissionslagskommittén, avlämnade år 1984 delbetänkandet
Handelsagentur och kommission (SOU 1984:85) och år 1988
slutbetänkandet Kommission och dylikt (SOU 1988:63). Såvitt
gäller handelsagentur har kommitténs förslag lett till
lagstiftning genom lagen (1991:351) om handelsagentur.
I Regeringskansliet pågår ett arbete - på grundval av förslagen i
SOU 1984:85 och SOU 1988:63 - med en proposition med förslag till
en ny lag om kommission. Arbetet har under flera år fördröjts av
andra angelägna lagstiftningsuppgifter men har nu lett fram till
en preliminär bedömning av hur lagregleringen bör se ut. Det har
emellertid konstaterats att det finns brister i
beredningsunderlaget när det gäller den kommissionshandel som
äger rum på värdepappersmarknaden. Den handeln har genomgått
stora förändringar sedan Kommissionslagskommittén avslutade sitt
uppdrag.
Utvecklingen på värdepappersmarknaden
Omsättningen på värdepappersmarknaden i Sverige har ökat
dramatiskt under de senaste tio åren. På aktiemarknaden har
omsättningen ökat från drygt 100 miljarder kronor år 1990 till
omkring 3 000 miljarder kronor år 2000. Omsättningen på
räntemarknaden har ökat från drygt 2 500 miljarder kronor år 1990
till ungefär 14 000 miljarder kronor år 1999. På derivatsidan
(optioner, terminer m.m.) sker den värdemässigt största handeln
på räntemarknaden, ungefär 30 000 miljarder kronor år 1999. Det
kan jämföras med en omsättning på drygt 1 000 miljarder kronor
samma år på marknaden för aktiederivat.
Andelen svenskar som äger aktier, obligationer eller andra
finansiella instrument har på tjugo år ökat från ungefär 20
procent till närmare 80 procent. Regleringen av
värdepappersmarknaden är numera av stor betydelse inte bara för
de direkt agerande, värdepappersinstituten, utan också för många
enskilda och för samhället i stort. Genom att konsumenterna i
ökad utsträckning har tagit steget från traditionellt
banksparande till att placera sina sparmedel i värdepapper har
regleringen av den marknaden kommit att bli av stor betydelse
även för dem.
Under 1990-talet har det vidare skett en betydande
internationalisering av värdepappersmarknaden. I dag är den
svenska marknaden egentligen en delmarknad av den internationella.
Ett konkret exempel på detta är att ett antal utländska banker
och värdepappersbolag är medlemmar vid Stockholmsbörsen utan att
vara etablerade i Sverige. Många svenskar äger också utländska
värdepapper som har köpts på marknadsplatser i eller utanför
Sverige. Svenska värdepappersinstitut är i betydande utsträckning
aktiva utanför landets gränser, och utländska aktörer är aktiva i
Sverige.
Till detta kommer att handeln på värdepappersmarknaden i Sverige
numera sker med stöd av elektroniska handels- och
informationssystem. Det kan vara fråga om elektroniska
handelssystem där köp- och säljorder läggs in och matchas
automatiskt. Ett annat handelssätt är att aktörerna med stöd av
elektronisk information om prisläget slutför affärerna per
telefon. Även handel över Internet är numera vanlig. Någon
"golvhandel" förekommer inte längre i Sverige.
Nästan all handel sker i dag med finansiella instrument som är
dematerialiserade. Det innebär att det inte finns några fysiska
värdepapper att lämna över vid en försäljning. I stället
registreras ägarförändringar m.m. i kontosystem.
Tidigare var det helt dominerande sättet att handla med aktier
att värdepappersinstitutet köpte eller sålde aktier för någon
annans räkning men i eget namn (kommission). Detta är fortfarande
ett vanligt sätt att handla med aktier. Men det har blivit allt
vanligare att värdepappersinstitutet går in som kundens motpart.
Institutet utnyttjar då sin rätt till självinträde. Ett
värdepappersinstitut kan också genomföra affären i sitt eget
interna handelssystem. Ett värdepappersinstitut har i dag större
möjligheter än tidigare att handla för egen räkning och inneha
handelslager av aktier.
Regleringen av värdepappersmarknaden
Värdepappersmarknaden är numera ingående reglerad genom
föreskrifter, börsregler, allmänna avtalsvillkor och
rekommendationer från branschorgan. Här redovisas några viktiga
lagar i korthet.
Hösten 1989 beslöt riksdagen att ett kontobaserat system,
huvudsakligen för aktier, skulle införas. Bestämmelser om detta
finns numera i lagen (1998:1479) om kontoföring av finansiella
instrument. I lagen finns bestämmelser om kontoföring i
avstämningsregister av äganderätt och särskild rätt till sådana
aktier och andra finansiella instrument för vilka aktiebrev,
skuldebrev eller någon annan motsvarande skriftlig handling inte
har utfärdats eller, där en sådan handling har utfärdats, det
genom förvaring eller på annat likvärdigt sätt har säkerställts
att handlingen inte kommer i omlopp.
Fondkommissionslagen (1979:748) ersattes den 1 augusti 1991 av
lagen (1991:981) om värdepappersrörelse (prop. 1990/91:142, bet.
1990/91:NU37). Lagen reglerar värdepappersinstitutens verksamhet
och innehåller bl.a. bestämmelser om tillståndsplikt och
rörelseregler för företag som bedriver verksamhet på
värdepappersmarknaden (se bl.a. 3 kap. 5 § om kundmedel och 3 kap.
9 § om avräkningsnota). Finansinspektionen kan ge tillstånd för
handel med finansiella instrument för annans räkning i eget namn
(1 kap. 3 § första stycket 1). Termen finansiellt instrument
definieras i 1 kap. 1 § lagen (1991:980) om handel med
finansiella instrument (se närmare i prop. 1990/91:142 s. 85 f.
och s. 141 f.). Lagen om handel med finansiella instrument riktar
sig till samtliga aktörer på värdepappersmarknaden och innehåller
bestämmelser om hur handeln på värdepappersmarknaden skall
bedrivas.
Enligt 1 kap. 9 § lagen om värdepappersrörelse gäller
bestämmelserna om handelskommission i kommissionslagen för ett
värdepappersinstitut som driver handel med finansiella instrument
för annans räkning i eget namn om inget annat följer av lagen om
värdepappersrörelse. Hänvisningen innebär att reglerna om
självinträde i kommissionslagen gäller om kommissionären uppträder
som kundens motpart i en affär.
Tidigare saknades lagregler i det närmaste helt för ränte- och
derivatmarknaderna, medan det fanns en ingående reglering för
handeln på aktiemarknaden genom lagbestämmelser om Stockholms
fondbörs. Den 1 januari 1993 trädde lagen (1992:543) om börs- och
clearingverksamhet i kraft (prop. 1991/92:113, bet. 1991/92:NU26).
Lagen utgör en generell börslagstiftning som omfattar handel med
alla slags finansiella instrument. Ett företag som driver
verksamhet i syfte att åstadkomma regelbunden handel med
finansiella instrument kan få auktorisation som börs eller
marknadsplats enligt lagen. Förutom börsregler innehåller lagen
också regler om clearingverksamhet.
För att få delta i handeln vid en börs krävs tillstånd av börsen
enligt lagen om börs- och clearingverksamhet. Den som har fått
ett sådant tillstånd kallas börsmedlem (1 kap. 4 § 2). I 3 kap.
1 § regleras vilka som får vara börsmedlemmar. En börsmedlem får
delta i handeln vid en börs för egen räkning. Börsen får medge
ett värdepappersinstitut som har tillstånd att driva
värdepappersrörelse rätt att delta i handeln även för annans
räkning.
Behovet av en utredning
Regeringens avsikt är att besluta en proposition om en ny
kommissionslag huvudsakligen på grundval av
Kommissionslagskommitténs betänkanden.
Kommissionslagen reglerar i dag kommission som avser varor,
värdepapper eller annan lös egendom. Kommissionslagskommittén
föreslog i sitt delbetänkande att den nya lagen omedelbart skulle
avse endast varor men att bestämmelserna skulle gälla även för
värdepapper om inget annat följde av den då gällande
fondkommissionslagen. I sitt slutbetänkande (SOU 1988:63 s. 207)
angav dock kommittén - som då hade ny sammansättning - att den
ifrågasatte om inte den nya lagen borde omfatta köp och
försäljning av all lös egendom. Särskilt med hänsyn till att den
handel som sker i kommission på värdepappersmarknaden numera
representerar den klart viktigaste kommissionshandeln framstår
det som naturligt att den omfattas av kommissionslagen. Även om
saken inte är avgjord, bör en utredning om fondkommission utgå
från att så skall bli fallet.
Kommissionslagskommittén föreslog en lagregel som har särskild
betydelse för just fondkommissionshandel, nämligen en regel som
ger huvudmannen en rätt att vid inköpskommission avvisa ett avtal
som kommissionären inte har lämnat honom eller henne
underrättelse om utan dröjsmål (41 a § första stycket tredje
meningen i lagförslaget). Några närmare överväganden när det
gäller frågan om det finns behov av särskilda regler för
fondkommission har kommittén dock inte redovisat. Härtill kommer
att handeln på värdepappersmarknaden har genomgått stora
förändringar sedan Kommissionslagskommittén avslutade sitt
uppdrag.
En fråga som behöver belysas närmare är om det vid fondkommission
behövs särskilda regler för självinträde. Som framgår av det
tidigare sagda har det blivit allt vanligare att ett
värdepappersinstitut, som av en kund har fått i uppdrag att köpa
eller sälja finansiella instrument, går in som kundens motpart
och alltså uppträder som säljare eller köpare av de finansiella
instrument som affären avser. Rätten till sådant självinträde kan
öppna möjligheter för kommissionären att spekulera på kundens
bekostnad. Det finns regler i kommissionslagen som har till syfte
att förhindra detta. Reglerna har dock vissa begränsningar. De
gäller t.ex. inte vid s.k. dolda självinträden. Därmed avses
situationer där kommissionären visserligen inte går in som
säljare eller köpare i förhållande till huvudmannen men på grund
av omfattningen av handeln har stor valfrihet när det gäller
vilka affärer som skall presenteras som huvudmannens respektive
egna. I sådana fall finns det naturligen ett spekulationsutrymme
för kommissionären som innebär att huvudmannens situation kan bli
utsatt.
Det sagda innebär att det saknas väsentliga delar i det
beredningsunderlag som skall ligga till grund för en ny lag om
kommission. Enligt regeringens bedömning bör inte arbetet på en
ny kommissionslag slutföras utan att det först har inhämtats ett
nytt och fullödigt beredningsunderlag när det gäller vissa frågor
om fondkommission. Det bör därför tillsättas en utredning som har
till syfte att komplettera Kommissionslagskommitténs överväganden
och förslag med en analys och lagförslag avseende förhållandet
mellan huvudmannen och kommissionären vid fondkommission.
Uppdraget bör ges till en särskild utredare som får hjälp av
sakkunniga och experter.
Uppdraget
Huvudfrågan för utredaren är om och i vilken mån det behövs
särskilda regler för fondkommission, dvs. regler som avviker från
de allmänna reglerna i kommissionslagen. I sina överväganden
skall utredaren utgå från det arbete med en ny lag om kommission
som har gjorts i Regeringskansliet. Det ingår inte i utredarens
uppdrag att överväga de frågor som gäller rättsförhållandet till
tredje man. Dessa frågor skall beröras bara i den utsträckning
det kan visa sig nödvändigt med hänsyn till de bedömningar
utredaren gör av förhållandet mellan huvudmannen och
kommissionären.
Inriktningen på arbetet bör vara att ge kunderna på de finansiella
marknaderna ett fullgott rättsligt skydd vid kommissionshandel
utan att handeln för den skull onödigt försvåras. En fråga som
skall uppmärksammas särskilt är om det finns behov av nya regler
för att skydda huvudmannen i de fall kommissionären vid sidan om
kommissionshandeln bedriver handel med finansiella instrument även
för egen räkning. Även andra frågor kring självinträdessituationer
skall uppmärksammas. Utredaren skall också överväga om det finns
skäl att i någon del ha särskilda regler för avtal där kunden är
konsument.
Skulle utredaren i sina överväganden finna att det behövs
lagändringar även på anslutande områden, som alltså inte avser
kommissionshandel, är utredaren fri att föreslå sådana
lagändringar.
Utredaren skall beskriva hur handeln med finansiella instrument
går till i dag och analysera handeln rättsligt. Utredaren skall
redovisa hur stor del av handeln på värdepappersmarknaden som
sker i kommission och vilka andra former av handel som förekommer.
Utredaren skall också studera och redogöra för de skillnader som
kan finnas i hur handeln går till i Sverige jämfört med hur den
går till i övriga Norden och i de utomnordiska länder som
utredaren bedömer vara av intresse.
Utredaren skall beakta gällande rätt och eventuellt pågående
lagstiftningsarbete i Norden samt i de utomnordiska länder som
utredaren bedömer vara av intresse. Utredaren skall beakta även
eventuellt pågående lagstiftningsarbete inom EU.
Utredaren skall lämna de lagförslag som han eller hon finner
motiverade.
Vid den konsekvensanalys av små företags villkor som skall göras
enligt 15 § kommittéförordningen (1998:1474) skall utredaren ha
kontakt med Näringslivets nämnd för regelgranskning.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 juli 2003.
(Justitiedepartementet)