Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Skyddstider för sjukpenninggrundande inkomst, Dir. 2001:104
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2001-11-29
Beslut vid regeringssammanträde den 29 november 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en analys av samt föreslå
ändringar i reglerna om skyddstider för sjukpenninggrundande
inkomst (SGI). Även det efterskydd som finns i form av en
särskild beräkningsgrund för föräldrapenning skall ingå i
utredningen. Utredaren skall föreslå grundläggande principer för
rätten att behålla SGI under tid då förvärvsarbete inte utförs.
Förslagen skall så långt som möjligt utformas så att de
underlättar ett livslångt lärande. Det är även viktigt att
förslagen beaktar relevanta jämställdhetsaspekter och kan gynna
ett ökat barnafödande. Utredaren skall vidare se över reglerna om
rätten att följa löneutvecklingen under ett pågående
ersättningsfall.
Utredaren skall även ytterligare analysera
Kommundemokratikommitténs förslag (SOU 2001:48) om att
förtroendevalda som uppbär ersättning enligt kommunallagen
(1991:900) under vissa förhållanden skall ha rätt att få sin
tidigare sjukpenninggrundande inkomst vilande under den tid det
politiska uppdraget fullföljs.
Bakgrund
Enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring är
sjukpenninggrundande inkomst (SGI) den årliga inkomst i pengar
som en försäkrad kan antas komma att tills vidare få för eget
arbete här i landet, antingen som arbetstagare i allmän eller
enskild tjänst eller på annan grund. För rätt till sjukpenning
krävs att SGI uppgår till minst 24 procent av prisbasbeloppet.
Vid beräkning av SGI bortses från sådan inkomst av anställning
och annat förvärvsarbete som överstiger sju och en halv gånger
det för året gällande prisbasbeloppet.
Den sjukpenninggrundande inkomsten har i första hand betydelse
för storleken av sjukpenning enligt lagen (1962:381) om allmän
försäkring, men utgör också grunden när man bestämmer vissa andra
förmåner såsom rehabiliteringspenning, föräldrapenning,
tillfällig föräldrapenning, havandeskapspenning,
närståendepenning, dagpenning inom totalförsvaret och
smittbärarpenning. Den sjukpenninggrundande inkomsten har
dessutom betydelse för bestämmande av livränta enligt lagen
(1976:380) om arbetsskadeförsäkring.
Om den försäkrade inte längre har någon inkomst av arbete skall
han eller hon som regel inte längre omfattas av
sjukpenningförsäkringen. Sjukpenningskyddet kvarstår emellertid i
vissa situationer som kan betecknas som skyddsvärda. En sådan
situation är när försäkringsskyddet i socialförsäkringen
alternativt något annat trygghetssystem utnyttjas eller då något
allmänintresse utgör motiv för att låta den försäkrade behålla
försäkringsskyddet.
Till de grupper som omfattas av sådana s.k. SGI-skyddade tider
hör bl.a. de som
- bedriver studier, för vilka de uppbär studiestöd enligt
studiestödslagen (1999:1395), bidrag enligt förordningen
(1995:938) om utbildningsbidrag för doktorander eller särskilt
utbildningsbidrag (nedan kallat studiestöd),
- bedriver studier inom det egna yrkesområdet,
- avbryter sitt förvärvsarbete eller minskar sin arbetstid för
kortare tid än tre månader,
- deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program och får
aktivitetsstöd,
- är helt eller delvis arbetslösa före ingången av den månad
under vilken han eller hon fyller 65 år och som är beredd att
anta erbjudet arbete i en omfattning som svarar mot den
fastställda sjukpenninggrundande inkomsten samt aktivt söker
sådant arbete och är anmäld som arbetssökande hos den
offentliga arbetsförmedlingen,
- minskar sin arbetstid i samband med graviditet (sex månader
före barnets födelse) eller som är hemma för vård av barn (barn
upp till ett år) eller
- fullgör sin värnplikt.
Reglerna om att skydda en tidigare SGI har utvecklats efter hand
sedan lagen (1962:381) om allmän försäkring infördes. För
närvarande används två huvudsakliga principer för att åstadkomma
detta. Den ena lösningen innebär att vid t.ex. arbetslöshet har
den försäkrade - om han eller hon skulle insjukna under sådan tid -
rätt till sjukpenning baserad på den tidigare sjukpenninggrundande
inkomsten. Den andra lösningen innebär att en försäkrad som t.ex.
studerar och under denna tid uppbär studiestöd har rätt att få ha
sin tidigare SGI vilande under studietiden. Om han eller hon
t.ex. har en tillfällig anställning under studietiden och på
grund av sjukdom behöver avstå från denna, baseras sjukpenningen
i sådana fall på inkomsten från den tillfälliga anställningen,
s.k. studietids-SGI. Om personen emellertid på grund av ett
längre sjukfall måste avbryta studierna aktiveras den vilande
sjukpenninggrundande inkomsten.
En ytterligare form av SGI-skydd finns för föräldrar fram till
dess barnet fyller två år. I sådana fall räknas föräldrapenningen
på den sjukpenninggrundande inkomst som gällde före sänkningen på
barnets ettårsdag, dvs. här gäller en särskild beräkningsgrund
för föräldrapenning.
Under s.k. SGI-skyddade tider får den sjukpenninggrundande
inkomsten dessutom anpassas efter löneutvecklingen inom den
försäkrades yrkesområde. Enligt nuvarande regler gäller att en
fastställd sjukpenninggrundande inkomst ändras om den försäkrades
inkomstförhållanden har förändrats. En försäkrad som har sin
sjukpenninggrundande inkomst beräknad på en viss inkomst får
därför, enligt regler som utbildats i praxis, en ny
sjukpenninggrundande inkomst fastställd med hänsyn till
löneutvecklingen inom yrkesområdet. Detta gäller även om den
försäkrade inte längre arbetar inom yrkesområdet men på grund av
reglerna om SGI-skyddade tider får behålla en sjukpenninggrundande
inkomst på grundval av det tidigare arbetet.
Av Riksförsäkringsverkets allmänna råd (1996:13)
Sjukpenninggrundande inkomst (SGI) vid inkomst av anställning
enligt lagen om allmän försäkring (AFL) framgår att den
sjukpenninggrundande inkomsten anpassas efter löneutvecklingen
inom den försäkrades yrkesområde på så sätt att det är de
förändringar av löneavtalet som gäller alla inom ett avtalsområde
som ligger till grund för löneutvecklingen. Om en försäkrad som
har en anställning får ett individuellt lönetillägg utöver det
generella tillägget, räknas även detta in i den
sjukpenninggrundande inkomsten. För den som är arbetslös och som
därför inte har någon anknytning till en anställning kan därför
enbart en generell löneökning komma i fråga när den försäkrades
SGI anpassas till löneutvecklingen.
När livränta enligt lagen (1976:380) om arbetsskadeförsäkring
beviljas första gången fastställs livränteunderlaget utifrån den
inkomst som är aktuell vid den tidpunkt från vilken livränta
skall utges. Om det är aktuellt att utge livränta för förfluten
tid skall enligt praxis varje nytt löneavtal som är känt och
börjat gälla under den period som den retroaktiva livräntan
omfattar därvid beaktas. Riksförsäkringsverket har i en rapport
till Socialdepartementet (S2001/2827/SF) föreslagit att de
nuvarande reglerna bl.a. av administrativa skäl bör ändras.
För studerande som har studiestöd gäller särskilda regler inom
studiestödssystemets ram i samband med sjukdom. De reglerna finns
i studiestödslagen (1999:1395) och i studiestödsförordningen
(2000:655). Bestämmelserna innebär att den studerande kan få
behålla studiestödet under den tid han eller hon på grund av
sjukdom är helt oförmögen att bedriva studier. En förutsättning
är att sjukanmälan görs till och godkänns av försäkringskassan.
Om sjukperioden varar längre tid än 30 dagar kan studieskulden
för perioden avskrivas i efterhand. Enligt lagen (1962:381) om
allmän försäkring skall den sjukpenninggrundande inkomsten hållas
vilande under den tid den försäkrade studerar med studiestöd.
Detta oavsett omfattningen av studiestödets storlek. Vid sjukdom
under utbildningstiden skall sjukpenningen - som tidigare
redovisats - beräknas enbart på inkomst av eget arbete under
studietiden, s.k. studietids-SGI. Detta innebär att den som t.ex.
på grund av sjukdom endast klarar av att studera på halvtid får
halvt studiestöd men inte någon sjukpenning enligt den vilande
sjukpenninggrundande inkomsten eftersom denna endast aktiveras
när personen avbryter sina studier helt.
Olika trygghetsråd liksom andra motsvarande stiftelser har till
huvuduppgift att lämna stöd till personer som sagts upp från sin
anställning på grund av arbetsbrist. Stiftelsernas verksamhet
grundas på avtal mellan arbetsmarknadens parter för respektive
delar av arbetsmarknaden; privata respektive offentliga
verksamhetssektorer. Trygghetsråden är enligt lag skyldiga att
betala socialavgifter för de ersättningar som utges och
ersättningarna är skattepliktiga för den enskilde. Till skillnad
mot en studerande som har studiestöd får en person som tar emot
ersättning från trygghetsråden och studerar inte behålla sin
tidigare SGI. Även om de i grunden är arbetslösa betraktas de
under studietiden som studerande och omfattas därför inte av de
regler som gäller för arbetslösa.
Av dem som årligen disputerar och erhåller doktorsexamen går ca
20 procent vidare i sin karriär med s.k. postdoktorala stipendier.
Syftet med dessa stipendier är att forskare efter sin
forskarutbildning skall få möjlighet att förkovra sig vanligen
utomlands för att sedan återvända till Sverige med internationella
forskningserfarenheter. Det är ett antal organisationer som
finansierar denna typ av forskningsstipendier. Olika
forskningsprogram inom EU avsätter också medel för postdoktorala
stipendier.
Behovet av en översyn
Reglerna om SGI-skyddade tider har genomgått successiva
förändringar under en längre tidsperiod. Reglerna återfinns i
lagar, förordningar och föreskrifter. Ett omfattande regelsystem
har även med tiden utvecklats i praxis. Sammantaget har därmed
reglerna blivit oöverskådliga och komplexa att hantera och
tillämpa. Vidare är reglerna till vissa delar olika, trots att
liknande förhållanden är för handen, t.ex. vid studier. Under
senare år har i en rad sammanhang framförts kritik mot nuvarande
regler om SGI-skyddade tider.
Från och med den 1 januari i år har också nya regler om
försäkringsbegreppet införts genom den nya socialförsäkringslagen
(1999:799), vilket innebär vissa förändringar även i reglerna om
SGI-skyddade tider.
Fackföreningar, studentorganisationer, lärosäten såväl som
enskilda personer har under en längre tid påpekat problemen som
de postdoktorala stipendierna ger upphov till i förhållande till
rådande socialförsäkringssystem, bl.a. ifrågan om SGI-skyddade
tider.
Reglerna om att följa löneutvecklingen har kritiserats bl.a. med
hänsyn till att utvecklingen mot en rörligare arbetsmarknad har
gjort att de försäkrade i många av dessa fall inte har kvar en
förankring inom det egna yrkesområdet. Bland annat är det många
försäkrade som visserligen omfattas av försäkringen, men som inte
längre har kvar någon anställning eller åtminstone inte den som
ligger till grund för den sjukpenninggrundande inkomsten.
Handläggningen av dessa ärenden innebär även att betydande
administrativa resurser vid landets försäkringskassor behöver
avsättas för utredning och beslut om löneutveckling.
Studiestödsutredningen föreslog i sitt betänkande Sammanhållet
studiestöd (SOU 1996:90) att reglerna om rätt till studiestöd
under sjukdom skulle ses över i särskild ordning. I regeringens
proposition Ett reformerat studiestödssystem (prop. 1999/2000:10)
anges att den av utredningen aktualiserade översynen bör ingå som
en del i uppföljningen av det reformerade studiestödssystemet,
vilket trätt i kraft den 1 juli 2001.
Regeringen har mycket tydligt önskat se en ökning av den
internationella rörligheten bland forskare. Inte minst har detta
framförts i den forskningspolitiska propositionen Forskning och
förnyelse (prop. 2000/01:3). Betoningen av ökad mobilitet är
sammanlänkat med satsningar på "yngre forskare". Detta innebär i
praktiken en ökning av postdoktorala satsningar. Detta är även en
tydlig trend inom EU.
I sitt betänkande Att vara med på riktigt - demokratiutveckling i
kommuner och landsting (SOU 2001:48) föreslår
Kommundemokratikommittén en ny regel i syfte att skapa en garanti
för att förtroendevalda inte skall förlora ekonomiskt på grund av
sitt politiska åtagande i samband med t.ex. sjukfrånvaro eller
föräldraledighet. Förslaget innebär att förtroendevalda som får
ersättning enligt kommunallagen (1991:900) under vissa
förhållanden skall ha rätt att få ha sin tidigare
sjukpenninggrundande inkomst vilande under den tid det politiska
uppdraget fullföljs. Eftersom kommitténs förslag tekniskt behöver
analyseras ytterligare anser regeringen att denna analys bör ske
i anslutning till föreliggande uppdrag.
Uppdraget
En särskild utredare utses för att göra en översyn av reglerna om
skyddstider för sjukpenninggrundande inkomst. Utgångspunkten
skall vara att reglerna som föreslås skall uppfylla den enskildes
behov av en väl fungerande försäkring som skall vara tydlig och
överskådlig och därmed lättare att tillämpa. Administrationen av
försäkringen skall vara enkel och undantag bör så långt det är
möjligt undvikas. Utredaren skall föreslå grundläggande principer
för rätten att behålla SGI under tid som förvärvsarbete inte
utförs. Även det efterskydd som finns i form av en särskild
beräkningsgrund för föräldrapenning skall ingå i utredningen.
Förslagen skall så långt som möjligt utformas så att de
underlättar ett livslångt lärande. Det är även viktigt att
förslagen beaktar relevanta jämställdhetsaspekter och kan gynna
ett ökat barnafödande.
Utredaren skall även se över reglerna om rätten att följa
löneutvecklingen under ett pågående ersättningsfall. I detta
sammanhang skall även frågan om löneutvecklingen i samband med
beräkning av arbetsskadelivränta för förfluten tid uppmärksammas.
Utredaren skall i förslagen särskilt uppmärksamma regelsystemets
effekter för personer som
- på grund av nedsatt studieförmåga vill kombinera deltidsstudier
med sjukskrivning på deltid,
- tar emot ersättning från trygghetsråd,
- får s.k. postdoktorala stipendier eller
- är förtroendevalda och har ersättning enligt kommunallagen
(1991:900).
När det gäller frågan om att kombinera deltidsstudier med
sjukskrivning på deltid skall utredaren särskilt uppmärksamma
samt ta hänsyn till effekterna av eventuella förslag i förhållande
till andra studerandegrupper.
Utredaren skall vidare redovisa dels de internationella
erfarenheter och idéer som finns inom området, dels de
försäkringar som täcker anställda inom olika avtalsområden och
som kan anses ha samband med reglerna om skyddstider.
Det finns inget hinder för utredaren att föreslå alternativa
lösningar, om dessa kan anses uppfylla kraven på en fungerande
försäkring som är mer tydlig och överskådlig och därmed lättare
att tillämpa samt de administrativa kraven att försäkringen skall
vara enkel och att undantag så långt det är möjligt skall
undvikas. Utredaren skall dock föreslå ett huvudalternativ.
Det står utredaren fritt att ta upp och föreslå även andra
förändringar som har samband med uppdraget, t.ex. skyddstiderna i
socialförsäkringslagen (1999:799) och de särskilda regler som
gäller för studerande inom studiestödssystemets ram i samband med
sjukdom.
Utredaren skall lämna de förslag till författningsändringar som
översynen motiverar.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 31 december 2002.
(Socialdepartementet)