Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Insatser för tillväxt och företagsutveckling på regional nivå, Dir. 2001:103
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2001-11-22
Beslut vid regeringssammanträde den 22 november 2001.
Sammanfattning av uppdraget
Den statliga näringspolitiken syftar till att öka antalet nya och
växande företag i hela landet. Särskilda insatser för företag och
företagare finns även inom ramen för arbetsmarknads- och
regionalpolitiken. Strukturomvandlingen i näringslivet och en
snabb förändringstakt i ekonomin ökar behovet av att statens
insatser för företagsutveckling anpassas till nya förutsättningar
och används på ett sätt som stimulerar tillväxt och fler
arbetstillfällen. En mängd aktörer, på olika nivåer, har skapats
för att främja näringslivets utveckling genom information,
rådgivning, utbildning och finansiering. Systemet är invecklat
och delvis överlappande. Detta innebär svårigheter att styra och
följa upp insatserna och att använda de samlade resurserna på ett
kostnadseffektivt sätt.
En särskild utredare tillkallas för att, efter samråd med berörda
aktörer, lämna förslag till inriktning, effektivisering och
organisering av statens insatser för företagsutveckling på
regional nivå. Utredaren skall också lämna förslag om
förhållandet mellan den regionala organisationen och det
nationella kompetenscentrum för företagsutveckling som utgörs av
Verket för Näringslivsutveckling och ALMI Företagspartner AB
(NUTEK-ALMI).
Bakgrund
Globaliseringen och den snabba tekniska utvecklingen innebär nya
förutsättningar för att främja tillväxt i små och medelstora
företag. Konkurrensen hårdnar samtidigt som företagen i ökad
utsträckning kan exportera och importera varor och tjänster.
Detta ställer nya krav på politiken att generera tillväxt och nya
arbetstillfällen samt på de spelregler som gäller för att främja
en stabil bas för ny- och småföretagandet.
Samtidigt som marknaderna internationaliseras och viktiga
produktionsresurser blir allt mer lättrörliga tenderar den lokala
miljön att bli allt viktigare för ett företags konkurrenskraft.
Företagens innovationsförmåga kan öka om en fungerande
kunskapsöverföring och samspel mellan företag och organisationer i
den lokala miljön kommer till stånd. I Sverige finns ett antal
internationellt konkurrenskraftiga kluster som ofta har sitt
ursprung eller sin kärnverksamhet i ett geografiskt avgränsat
område.
Forskningen har klarlagt att företagande och entreprenörskap är
väsentligt för ökad sysselsättning och tillväxt. Utredningen
Statens åtgärder för fler och växande företag drar slutsatsen att
Sverige har ett för litet näringsliv och att för få människor är
intresserade av att starta företag. Detta understryks även av att
Sverige har en låg andel nyföretagare och småföretag i ett
internationellt perspektiv.
Arbetet för ett gott företagsklimat är inriktat på att skapa
enkla och överskådliga regler, god kapitalförsörjning, tillgång
till enkel och begriplig information samt sunda
konkurrensförhållanden. Vid sidan av nuvarande näringspolitiska
åtgärder görs väsentliga insatser för företag och företagare inom
ramen för arbetsmarknads- och regionalpolitiken. Inom dessa
områden är utgångspunkten regionens och individens särskilda
förutsättningar och behov.
Flera aktörer främjar näringslivets utveckling på regional och
lokal nivå och finansieras i olika utsträckning med statliga
medel. Verksamheterna bedrivs i myndighets-, stiftelse- eller
bolagsform.
Nyligen genomförda förändringar
För att effektivisera, renodla och koncentrera de statliga
insatserna inom det näringspolitiska området och samtidigt öka
samspelet med det regionala och lokala näringslivet och
partnerskapen för tillväxtavtalen infördes en ny
myndighetsstruktur på nationell nivå 1 januari 2001 (prop.
1999/2000:71 Vissa organisationsfrågor inom näringspolitiken,
bet. 1999/2000:NU17, rskr. 1999/2000:258). Verket för
Näringslivsutveckling, NUTEK, inrättades för att tillsammans med
ALMI Företagspartner AB utgöra ett kompetenscentrum (NUTEK-ALMI)
för företagsutveckling, entreprenörskap och finansiering med
fokus på företagens och företagarens behov. Samordningen av
verksamheterna innebär att en central funktion skapas, med
verksamheter inom såväl finansiering - bidrag och lån - som
näringslivsfrämjande åtgärder i övrigt, d.v.s. samma verksamheter
som är kärnan i de regionala bolagen. Det är regeringens avsikt
att integrationen (NUTEK och ALMI Företagspartner) på nationell
nivå skall fullföljas i enlighet med riksdagens beslut. Vidare
inrättades Verket för Innovationssystem, VINNOVA, med ansvar för
finansiering av forskning och utveckling inom teknik,
kommunikation, arbetsliv och arbetsmarknad samt Institutet för
tillväxtpolitiska studier, ITPS, med ansvar för analyser,
omvärldsbevakning och utvärderingar.
De viktigaste aktörerna och insatserna
De viktigaste statliga insatserna avseende företagsutveckling på
regional nivå sker via ALMI Företagspartner AB (ALMI),
länsstyrelserna, självstyrelseorganen, Stiftelsen Norrlandsfonden,
länsarbetsnämnder/arbetsförmedlingar, Lokala Kooperativa
Utvecklingscentra (LKU) och Industriella Utvecklingscentra (IUC).
På central nivå bör i första hand nämnas NUTEK-ALMI samt med
delvis regional förankring stiftelsen Industrifonden och
stiftelsen Innovationscentrum.
De regionala ALMI-bolagen, till 51% ägda av det statligt helägda
moderbolaget ALMI Företagspartner AB och till 49% av resp.
landsting, lämnar olika former av främst lån och garantier. Under
år 2000 uppgick summan av beviljade lån till ca 800 miljoner
kronor varav en betydande del utgörs av "tillväxtlån", men
omfattar även lån som riktar sig till kvinnor och ungdomar (se
vidare förordning (1994:1100) om statlig finansiering genom
regionala utvecklingsbolag).
I samtliga län har länsstyrelserna, och i försökslänen
självstyrelseorganen, möjlighet att med medel från det s.k.
länsanslaget bevilja olika former av finansiering, främst i form
av företagsstöd och projektmedel, för näringslivsutveckling.
Anslaget fördelas av regeringen efter regionalpolitiska
prioriteringar, vilket innebär att de nordliga länen och län i
övrigt med svag tillväxt har betydligt större anslag än övriga.
År 2000 förekom stöd till företag i samtliga län förutom
Jönköpings och Hallands län. Följande selektiva stödformer, med
olika geografiska förutsättningar, kan beviljas på regional nivå
· regionalt utvecklingsbidrag och sysselsättningsbidrag i de
regioner som ingår i det nationella stödområdet, vilket
fastställs av EG-kommissionen,
· landsbygdsbidrag och landsbygdslån som beslutas av länsstyrelser
respektive självstyrelseorgan i områden som definieras av
respektive organ och
· småföretagsstöd (regeringen har i prop. 2001/02:4 föreslagit att
stödet slopas) och såddkapital som kan beviljas utan geografiska
begränsningar.
År 2000 beviljades stöd enligt dessa former på sammanlagt ca 740
miljoner kronor exkl. medel från EG:s strukturfonder. Vid sidan
av dessa stödformer kan länsstyrelser och självstyrelseorgan
också bevilja stöd till olika företags- och näringslivsfrämjande
projekt.
EG:s strukturfonder omfattar ett stort antal program. Mål 1 och 2
är geografiskt avgränsade. Den sammanlagda årliga budgeten för de
geografiskt avgränsade programmen från EG uppgår till över 1 400
miljoner kronor som skall samfinansieras med minst samma belopp
från nationella offentliga aktörer. Därtill kommer också privat
medfinansiering. Programmen är till övervägande delen inriktade
på insatser för att främja företags- och näringslivsutveckling.
Beroende på programmens inriktning används medlen bl.a. till att
finansiera de ovan nämnda företagsstöden. Därutöver finns
insatser för kompetensutveckling och infrastruktur. Beslut fattas
av strukturfondsdelegationer inom sex av landets länsstyrelser
(Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands, Gävleborgs, Örebro och
Jönköpings län).
EG:s strukturfondsprogram mål 3 är ett nationellt program vars
övergripande strategi är att stärka individens ställning på
arbetsmarknaden genom kompetensutveckling av såväl arbetslösa som
sysselsatta. Programmets årliga budget på över 900 miljoner
kronor skall samfinansieras. Beslut fattas av ESF-rådets
regionala enheter efter samråd med de regionala partnerskapen.
I de fem nordliga länen förfogar stiftelsen Norrlandsfonden över
samma typ av finansiella instrument som ALMI- lån och garantier.
År 2000 var omfattningen ca 190 miljoner kronor. På grund av
Norrlandsfonden och de regionalpolitiska åtgärder som vidtas i
området var ALMIs långivning i dessa län - sammantaget ca 170
miljoner kronor - relativt lägre än i andra län.
Antalet deltagare i det arbetsmarknadspolitiska programmet Stöd
till start av näringsverksamhet ökade kraftigt från ett par tusen
under början av 1990-talet till runt 20 000 under andra hälften
av 1990-talet. Det förhållandevis gynnsamma arbetsmarknadsläget
har gjort att omfattningen nu minskat betydligt. År 2000
beslutade arbetsförmedlingarna om stöd till 13 000 personer till
en sammanlagd kostnad av 1 100 miljoner kronor.
Idag finns ca 100 kooperativa rådgivare i Sverige som arbetar med
att ge information och råd till människor som vill starta och
driva företag i kooperativ form. Dessa rådgivare är anställda på
landets 24 Lokala kooperativa utvecklingscentrum, LKU. Staten
finansierar verksamheten med cirka 20 miljoner kronor per år.
IUC (Industriella utvecklings centra) har av staten fått i
uppdrag att genomföra uppsökande verksamhet, produktutvecklings-
och avknoppningsinsatser i små och medelstora företag, det sk
UPA-uppdraget. IUC-bolagen har en konstruktion med kollektivt
regionalt delägarskap. För närvarande är ca 700 småföretag, 50
storföretag, ett flertal företagarföreningar och 105 övriga, t.ex.
kommuner, fackföreningar, universitet och ALMI-bolag, delägare i
IUC-bolagen. I december år 2000 fanns det 21 IUC-bolag inom ett
brett område från teknik till musik. En del bedriver verksamhet
som delvis överlappar andra aktörers. De senaste sju IUC-bolagen
tillkom år 2000 på initiativ från musik- och upplevelsebranschen
och träindustribranschen. Under år 2000 genomfördes uppdrag för
110 miljoner kronor. För 2001 har 65 miljoner anslagits för
UPA-uppdrag.
På central nivå kan NUTEK bevilja regionalt utvecklingsbidrag och
sysselsättningsbidrag till större projekt. Verket beslutar också
om såddkapital till teknikintensiva projekt i tidiga skeden med
hög risk. Genom samarbetsavtal mellan NUTEK-ALMI och stiftelsen
Industrifonden resp. stiftelsen Innovationscentrum avser parterna
att öka samverkan kring finansiering i bl.a. tidiga skeden. Detta
innebär konkret att Industrifonden fr.o.m. 1 januari 2002 övertar
finansieringsansvaret för lån till teknikbaserade företag i
tidiga skeden och finansiering av företag i tidig tillväxtfas.
Beredningen av ärendena sker inom NUTEK-ALMI.
Vid sidan av ovan nämnda aktörer, som är direkt föremål för
översynen, verkar helt eller delvis statligt finansierade
verksamheter som baseras på att främja kunskapsintensivt
företagande genom forskning och innovationer, såsom högskolor och
universitet (teknopoler, drivhus o.dyl.), forskningsinstitut,
teknikmäklare, teknikparker och Innovation Relay Center (IRC).
Dagens system för att främja företagandet på regional nivå är
invecklat och delvis överlappande och brister i helhetssyn. Detta
innebär svårigheter att styra och följa upp insatserna samt att
anpassa dem till nya och snabbt föränderliga förutsättningar.
Riktlinjer
I propositionen En politik för tillväxt och livskraft i hela
landet (prop.2001/02:4) redovisar regeringen ett antal förslag
och bedömningar rörande statens roll och den framtida
inriktningen av de företagsutvecklande åtgärderna. Följande
riktlinjer som redovisas i propositionen skall vara vägledande
även för översynen av de regionala verksamheterna.
· Åtgärderna skall vara marknadskompletterande. Statens roll
skall vara tydlig och väl motiverad. I de delar där staten har
vissa intressen men inte måste vara utförare, bör
beställarrollen utvecklas.
· Åtgärderna skall utformas och tillämpas så att snedvridning av
konkurrensen undviks.
· Prioriteringarna i ett nationellt perspektiv bör göras
tydligare. Generellt sett bör insatserna riktas till företag
och företagare i tidiga skeden, till grupper som har högre
trösklar till företagande och till de regioner där marknaden
inte fungerar tillfredsställande.
· Antalet åtgärder bör efter hand kunna minskas och hanteringen
förenklas och samordnas för att ge ökad effektivitet.
· Förutsättningen för företagsutveckling varierar mellan regioner.
Åtgärdernas omfattning och sammansättning bör påverkas av
regionala förutsättningar och prioriteringar.
· Åtgärderna bör i ökad utsträckning präglas av att företag
betraktas som delar av system - innovationssystem och kluster.
· Åtgärderna skall löpande följas upp, utvärderas och omprövas.
Syftet med de förändringar som genomförts och det fortsatta
förändringsarbetet, är att främja en tillväxtorienterad
användning av statens resurser utifrån en allt större
förändringstakt i ekonomin samt att tydliggöra statens roll.
Insatserna måste prioriteras och samordnas på ett mer effektivt
sätt.
En övergripande utgångspunkt för ekonomisk hjälp och stöd till
företag skall vara att företag i första hand skall utnyttja den
reguljära kapitalmarknaden. Härefter bör olika typer av
återbetalningsbara låneformer användas. I sista hand bör direkta
statliga bidrag komma ifråga.
Vidare uttalas att regeringens ambition är att utveckla en
sammanhållen politik för en hållbar regional utveckling, där
nationella sektorsmål och prioriteringar på ett systematiskt sätt
kan utformas också utifrån skilda regionala behov och
förutsättningar, i fortsatt dialog med kommuner, landsting och
näringslivets företrädare.
Behoven av genomslag för nationella mål, att det finns garantier
för likvärdiga förutsättningar samt att verksamheten bedrivs på
ett rättssäkert sätt ligger självfallet fast. En utvecklad
helhetssyn innebär att de myndigheter och organisationer som
företräder de olika politikområdena bör gemensamt analysera hur
deras samlade insatser påverkar en regions
utvecklingsförutsättningar.
I propositionen Regional samverkan och statlig länsförvaltning
(prop.2001/02:7) föreslår regeringen en förändrad
ansvarsfördelning mellan stat och kommun rörande vissa frågor om
regional utveckling. Vad gäller företagsfinansiering redovisas
riktlinjer som innebär att dessa beslut bör fattas av statliga
organ. I de fyra län, Kalmar, Gotland, Skåne och Västra Götaland,
som omfattas av nuvarande försöksverksamhet med ändrad regional
ansvarsfördelning skall dock ansvaret för beslut om
regionalpolitiska företagsstöd åvila kommunala organ under
kommande mandatperiod i avvaktan på en utvärdering. Regeringens
bedömning i propositionen är att en sammanhållen, effektiv
statlig länsförvaltning är ett prioriterat intresse vid
organisering av den regionala statsförvaltningen. Regeringen
kommer noga att pröva om nya fristående regionala myndigheter
måste bildas för att skapa en effektiv myndighetsstruktur.
Avgränsningar
Översynen skall i första hand inriktas på
· verksamhet hos länsstyrelserna och, i de nuvarande
försökslänen, hos samverkansorganen i form av att bevilja
regionalt utvecklingsbidrag, sysselsättningsbidrag,
landsbygdsbidrag, landsbygdslån och såddkapital,
· den verksamhet som utförs av ALMI Företagspartner AB:s
dotterbolag i form av att bevilja lån, lånegaranti, garanti för
bankgaranti, utvecklingskapital, nyföretagarlån, företagarlån
till kvinnor och designbidrag,
· de övriga näraliggande uppgifterna, t.ex. i form av information
och rådgivning som främst handhas av ALMI Företagspartner AB,
· det statliga uppdraget till IUC bolagen och
· den verksamhet med kapitalförsörjning främst i tidiga skeden
som NUTEK-ALMI, Industrifonden och Innovationscentrum bedriver.
Uppdraget
Utifrån de redovisade riktlinjerna för översynen skall förslag
lämnas till inriktning, effektivisering och organisering av
statens insatser för företagsutveckling på regional nivå. Därvid
bör följande frågor övervägas.
Åtgärdernas inriktning
Utredaren skall, med utgångspunkt i förslagen och bedömningarna i
nämnda propositioner, prop. 2001/02:4 och prop. 2001/02:7, bedöma
vilka insatser för företagsutveckling som bäst främjar tillväxt
och fler jobb genom en ökad andel ny- och småföretagande i olika
regioner.
Förslagen skall omfatta företagandets behov och beakta
möjligheten att genom företagsutvecklingsinsatser stärka
samspelet mellan företag liksom mellan företag och andra aktörer
i samhället.
Finansiering och rådgivning
Utredaren skall lämna förslag som beaktar möjligheterna till
medfinansiering till strukturfondsmedel som kan användas för
finansiering av riskkapital i småföretag.
Staten skall i minskad omfattning tillhandahålla eller finansiera
affärsrådgivningsinsatser. De regionala skillnaderna inom detta
område är dock avsevärda. Utredaren skall utgå ifrån att de
statliga insatserna för affärsrådgivning skall vara ett
komplement till den privata marknaden.
Utredaren skall vidare samråda med arbetsgruppen, inom
Regeringskansliet (Näringsdepartementet), som arbetar med förslag
till utformning av ett nytt lånegarantisystem.
Organisationsfrågor
Utredaren skall efter samråd med berörda aktörer lämna förslag
till hur statens verksamhet på regional nivå bör organiseras.
Utredaren skall därvid överväga för- och nackdelar med att, de
under utgångspunkter för översynen nämnda lånen och bidragen till
företagande hanteras inom samma organisation.
Utredaren skall också överväga om och i så fall i vilka avseenden
regionala variationer i den statliga organisationen kan vara
lämpliga. Utredaren skall i arbetet överväga vilka förslag som kan
aktualiseras på grund av den av Norrlandsfonden överlämnade
rapporten - kraftsamling för Norrlands inland. Vidare skall
övervägas om det finns behov av regional täckning som omfattar
ett större område än ett län. Förslaget skall ta hänsyn till
dagens resurser och prioriteringar skall ske inom ramen för dessa.
I förslaget skall även skälen för och emot myndighets- och
bolagsformen belysas.
En övervägande del av de företagsinriktade besluten är idag
decentraliserade. Regeringskansliet (Näringsdepartementet) kommer
under våren 2002 att inleda ett arbete med att se över de
regionalpolitiska stödordningarna. Utredaren skall samråda med
Regeringskansliet (Näringsdepartementet) i denna fråga.
Utredaren skall också överväga om ytterligare samverkan kan ske
mellan NUTEK-ALMI, Stiftelsen Industrifonden och Stiftelsen
Innovationscentrum.
Utredaren skall lämna förslag på formerna för kopplingen mellan
central och regional nivå. En utgångspunkt är att förändringarna
skall syfta till ett mer företagsanpassat system som dessutom ger
möjligheter till effektivare styrning, bättre uppföljning och
möjligheter till prioriteringar.
I samband med översynen av de företagsinriktade insatserna skall
utredaren överväga i vilken utsträckning insatserna skulle kunna
utföras av privata aktörer på uppdrag av staten.
Utredaren skall, efter samråd med stiftelsen Norrlandsfonden,
föreslå lämpliga former för samarbete med övriga centrala och
regionala aktörer med näraliggande verksamhet.
En fråga är vidare vilken roll staten skall ha gentemot
IUC-bolagen i ett längre perspektiv och hur ett sådant eventuellt
engagemang i så fall skall finansieras. Utredaren skall lämna
förslag på hur den statliga uppdragsverksamhet som idag utförs av
IUC långsiktigt skall hanteras.
Vid sidan av NUTEK-ALMI finns centrala organ som har viktiga
funktioner inom området, t.ex. VINNOVA, ITPS, ISA och Exportrådet.
Utredaren skall, efter samråd med dessa organ, överväga behovet
av en organiserad kontaktpunkt på regional nivå.
Överväganden skall också göras om relationen mellan de nämnda
statliga åtgärderna och hur de organiseras och vissa andra
statligt finansierade åtgärder, i första hand via Lokala
kooperativa utvecklingscentra (LKU).
Uppdragets genomförande
I uppdraget ingår att samråda med företrädare för länsstyrelser,
självstyrelseorgan, Verket för näringslivsutveckling, ALMI- bolag
och länsarbetsnämnder. Vidare bör i relevanta fall samråd ske med
aktörer som ingår i partnerskapen för tillväxtavtal,
strukturfonder, näringslivsorganisationer samt kommuner som har
tecknat lokalt utvecklingsavtal inom ramen för den nationella
storstadspolitiken.
I uppdraget ingår vidare att föra förhandlingar med
Landstingsförbundet, landstingen och Göteborgs kommun med
anledning av att nuvarande avtal avseende ALMI Företagspartner ABs
dotterbolag löper ut den 31 december 2002. Utredarens
överväganden skall utmynna i ett samlat förslag till inriktning,
effektivisering och organisation av statens insatser för
företagsutveckling på regional nivå. Förändringar som kan bli
aktuella bör kunna genomföras 1 januari 2003.
En slutrapport skall lämnas senast 1 november 2002.
Utredaren skall fortlöpande samråda med Regeringskansliet/
Näringsdepartementet.
Övrigt
Utredaren skall, om förslagen skulle komma att kräva detta, göra
en konsekvensredovisning rörande förändringen för de anställda,
kostnaderna för detta och fullgöra de åtgärder som krävs enligt
lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Utredaren skall
också, om förslagen skulle komma att kräva detta, informera
arbetsmarknadens parter om arbetet och ge dem tillfälle att
framföra sina synpunkter. Vidare skall utredaren samråda med
Ekonomistyrningsverket, Riksgäldskontoret och Riksrevisionsverket.
Utredaren skall, vad gäller redovisning av förslagets
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets nämnd för
regelgranskning (NNR).
(Näringsdepartementet)