Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förhandlare med uppdrag att lämna förslag till ramavtal i enlighet med artikel 6 i Kyotoprotokollet, Dir. 2001:101
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2001-12-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 december 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En förhandlare tillkallas med uppgift att ta fram underlag och
förslag till ramavtal mellan Sverige och aktuella länder för
gemensamt genomförande enligt artikel 6 i Kyotoprotokollet.
Ramavtal skall ange generella förutsättningar och villkor för
kreditering av projektaktiviteterna i värdlandet samt ta upp
principerna för projektavtalen.
Förhandlaren skall inventera intresset och förutsättningarna för
gemensamt genomförande för några aktuella länder, företrädesvis
länder i Östersjöregionen.Förhandlaren skall bl.a. identifiera
eventuella institutionella förändringar m.m. som kan vara
nödvändiga i landet i fråga. Med utgångspunkt från inventeringen
skall förhandlaren lämna förslag till avtal med ett eller flera
länder där förutsättningarna för projekt bedöms vara goda, bl.a.
med avseende på möjliga projekts kostnadseffektivitet. Förslaget
skall vara väl förankrat hos berörda parter. Förhandlaren skall i
sitt arbete utnyttja den expertkompetens i tekniska, ekonomiska
och klimatpolitiska frågor som finns inom Statens energimyndighet.
Förhandlaren bör behandla Ryska Federationen med förtur med
ambitionen att ett förslag till ramavtal skall vara färdigt
senast den 1 juni 2002. Uppdraget skall slutrapporteras senast
den 1 december 2002.
Bakgrund
I december 1997 fastställde det tredje partsmötet för FN:s
ramkonvention om klimatförändringar ett protokoll för att minska
utsläppen av växthusgaser. Partsmötet ägde rum i Kyoto.
Kyoto-protokollet är ett betydelsefullt första steg för att uppnå
de mål som har fastställts i FN:s ramkonvention om
klimatförändringar.
Kyotoprotokollet innehåller tre s.k. flexibla mekanismer vilka
innebär att länder kan göra investeringar utomlands och under
vissa omständigheter få tillgodoräkna sig utsläppsreduktionerna.
Dessa mekanismer är för Sveriges del viktiga komplement till
inhemska åtgärder för att minska utsläppen. Marginalkostnaden för
att begränsa utsläppen av växthusgaser i andra länder är i flera
fall lägre än i Sverige. Mekanismerna återfinns i protokollets
artikel 6 om gemensamt genomförande, artikel 12 om mekanismen för
en ren utveckling och i artikel 17 om handel med utsläppsrätter.
Utfallet av klimatkonventionens sjunde partskonferens i Marrakech
i november 2001 gör det möjligt att ta ytterligare steg i riktning
mot en faktisk kreditering av projektens utsläppsreduktioner.
Sverige har sedan 1993 bedrivit pilotprojekt för gemensamt
genomförande omfattande ett sjuttiotal projekt i Östersjöområdet
inom ramen för det energipolitiska programmet. Projektverksamheten
bedrivs av Statens energimyndighet och insatserna utvärderas
årligen. Erfarenheterna är goda och insatserna har vunnit
internationellt erkännande. Utifrån det internationella regelverk
som har beslutats vid klimatkonventionens sjunde partsmöte i
Marrakech är det önskvärt att förutsättningar och villkor för
kreditering av utsläppsminskningar utreds och att förslag lämnas
på hur villkoren kan regleras i avtal på mellanstatlig nivå. I
1999 års rysk-svenska energiavtal finns en principöverenskommelse
om att parterna skall formulera kreditering av utsläppsreduktioner
för de projekt som genomförs inom ramen för de internationella
energipolitiskt motiverade insatser på klimatområdet som ingår i
1997 års energipolitiska beslut. Parterna har enats om att senare
precisera villkoren för krediteringen.
Uppdraget
För att underlätta bilateralt samarbete enligt artikel 6 i
Kyotoprotokollet behöver bl.a. bilaterala mellanstatliga ramavtal
upprättas mellan Sverige och aktuella värdländer. Ramavtalen
skall ange generella förutsättningar och villkor för kreditering
av projektaktiviteter i värdlandet, samt ta upp principerna för
projektavtalen.
En förhandlare tillkallas därför med uppgift att ta fram underlag
och förslag till ramavtal mellan Sverige och aktuella länder för
gemensamt genomförande enligt artikel 6 i Kyotoprotokollet,
företrädesvis länder i Östersjöregionen.
Riktlinjer för förhandlaren
Förhandlaren skall beakta och ta utgångspunkt i det arbete med
regler och riktlinjer för Kyotoprotokollets s.k. flexibla
mekanismer som sker i FN:s ramkonvention om klimatförändringar.
Det ingår i förhandlarens uppgift att beakta arbetet inom
Världsbanken, EU och NEFCO (Nordic Environment Finance
Corporation) vad gäller Kyotoprotokollets flexibla mekanismer,
samt beakta Nordiska ministerrådets och BASRECs (Baltic Sea
Region Energy Cooperation) arbete med att göra Östersjöregionen
till ett försöksområde för flexibla mekanismer.
En annan utgångspunkt för förhandlaren är de erfarenheter som
vunnits genom de svenska insatserna som bedrivits av Statens
energimyndighet inom ramen för klimatkonventionens pilotprogram
för gemensamt genomförande.
Arbetets genomförande
Förhandlaren skall inventera intresset och förutsättningarna för
gemensamt genomförande för några aktuella länder. Bland dessa bör
ingå Ryska Federationen, Litauen, Estland och Lettland, med vilka
Sverige redan har ett samarbete inom ramen för pilotverksamheten
för gemensamt genomförande. Förhandlaren skall identifiera
eventuella institutionella förändringar m.m. som kan vara
nödvändiga i landet i fråga. Vidare bör förhandlaren undersöka i
vilken utsträckning tidigare svenska insatser inom ramen för
klimatkonventionens pilotprogram, och som uppfyller kriterierna
som Kyoto-protokollet ställer, kan räknas Sverige till godo.
Förhandlaren bör även från klimatpolitiska utgångspunkter
överväga samarbetsmöjligheter mellan Sidas energi- och
miljöprogram och Energimyndighetens klimatprogram.
Med utgångspunkt från inventeringen skall förhandlaren lämna
förslag till avtal med ett eller flera länder där
förutsättningarna för projekt bedöms vara goda, bl.a. med
avseende på kostnadseffektivitet. Förhandlaren bör i utformandet
av förslaget till ramavtal beakta förutsättningarna för såväl små
som stora företags möjlighet att ingå avtal på projektnivå.
Förslaget skall vara väl förankrat hos berörda parter.
Förhandlaren skall för sitt arbete utnyttja den expertkompetens i
tekniska, ekonomiska och klimatpolitiska frågeställningar som
finns inom Statens energimyndighet. Förhandlaren bör vid behov på
lämpligt sätt samråda även med andra myndigheter, med industrin
samt med den parlamentariska delegation som regeringen beslutat
tillkalla för att utarbeta ett system och regelverk för
tillämpning av de flexibla mekanismerna i Sverige.
Avtalens innehåll
Ramavtalen bör bl.a. behandla följande:
· Omfattning och en generell beskrivning av vilka projekttyper
som kan komma i fråga.
· Former för eventuell granskning och godkännande av projekt.
· Principer för finansiering av enskilda projekt.
· Klausuler över förfaringssätt om avtalet sägs upp och för
tvistelösning.
· Principer och organisation för uppföljning och utvärdering.
En förutsättning för att ramavtal skall ingås är att parterna
kommer att ratificera Kyoto-protokollet, uppfylla de krav som
protokollet ställer, i synnerhet de behörighetskrav som ställs på
deltagande i de flexibla mekanismerna, samt sätta upp nödvändigt
juridiskt regelverk och institutioner.
Tidsplan, rapportering, m.m.
Förhandlaren bör behandla Ryska Federationen med förtur med
ambitionen att ett förslag till ramavtal skall vara färdigt
senast den 1 juni 2002. Förhandlaren skall utgå från
överenskommelsen om kreditering av klimatprojekt i det
svensk-ryska energiavtalet, och komma med förslag till
preciseringar av denna. Uppdraget skall slutrapporteras senast
den 1 december 2002.
(Näringsdepartementet)